Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vladinel
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:58
Eerste post dus excuses als niet alles vlekkeloos gaat.

Ik zit in hetzelfde schuitje, sta op het punt om een 140 m2 jaren 80 woning van het gas af te halen en er zijn nog geen zonnepanelen aanwezig.

Het plan:
- Extra isoleren
- Overal vloerverwarming
- Full electric warmtepomp installeren
- Boilervat en wateropslag voor douche/bad water inclusief WTW douchewater
- Actieve koeling op installatie (vloerverwarming) eventueel aangevuld met airco

Voor de warmtepomp zijn geloof ik 2 opties:
1 Full Electric Warmtepomp + zonnepanelen om extra verbruik op te vangen. Dit is zonder de aanschaf van een thuis batterij alleen niet toekomst vast wat mij betreft. Hiermee kan wel aan de koelbehoefte worden voldaan in de zomer.
2 PVT systeem installeren. Dit klinkt in theorie als de 'best of both worlds' oplossing? Er is stroom beschikbaar in de zomer om actief te koelen (op zowel panelen als actief op installatie) en in de winter kan middels de PVT panelen in de nacht tot 'x?' temperatuur alsnog verwarmt worden.

Ik overweeg nu sterk om voor de PVT oplossing te gaan, vooral omdat nog geen panelen aanwezig zijn. Waarom zou je indien het budget het toelaat nu nog voor een andere oplossing kiezen dan PVT?

Eigen vraag => eigen topic. Topic hijack wordt niet gewaardeerd

[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 16-10-2025 17:58 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cgms
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 08:07
Vladinel schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 10:33:
Ik overweeg nu sterk om voor de PVT oplossing te gaan, vooral omdat nog geen panelen aanwezig zijn. Waarom zou je indien het budget het toelaat nu nog voor een andere oplossing kiezen dan PVT?
PVT panelen klinkt mooier dan het is. In de zomer zal het onder de zonnepanelen warmer zijn dan in de buitenlucht, en in de winter juist omgekeerd (bij een goed geisoleerd dak). Dat betekent dat de warmtepomp een grotere temperatuurverschil moet overwinnen, en dat gaat ten koste van de COP. Tel daarbij op dat ook nog de investeringskosten hoger zijn, en dus ook je terugverdientijd langer/winst lager.

PVT lijkt me eigenlijk alleen een goede oplossing als een L/W warmtepomp vanwege geluid geen optie is en een w/w (bodem-)warmtepomp te duur is of niet in de grond gelegd mag worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:29
Vladinel schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 10:33:
Eerste post dus excuses als niet alles vlekkeloos gaat.

Ik zit in hetzelfde schuitje, sta op het punt om een 140 m2 jaren 80 woning van het gas af te halen en er zijn nog geen zonnepanelen aanwezig.

Het plan:
- Extra isoleren
- Overal vloerverwarming
- Full electric warmtepomp installeren
- Boilervat en wateropslag voor douche/bad water inclusief WTW douchewater
- Actieve koeling op installatie (vloerverwarming) eventueel aangevuld met airco

Voor de warmtepomp zijn geloof ik 2 opties:
1 Full Electric Warmtepomp + zonnepanelen om extra verbruik op te vangen. Dit is zonder de aanschaf van een thuis batterij alleen niet toekomst vast wat mij betreft. Hiermee kan wel aan de koelbehoefte worden voldaan in de zomer.
2 PVT systeem installeren. Dit klinkt in theorie als de 'best of both worlds' oplossing? Er is stroom beschikbaar in de zomer om actief te koelen (op zowel panelen als actief op installatie) en in de winter kan middels de PVT panelen in de nacht tot 'x?' temperatuur alsnog verwarmt worden.

Je hebt een mooi begin te pakken. isoleren + all electric is zeker slim en toekomstbestendig. Ik snap niet waarom je pv-panelen als "niet toekomstvast" ziet. Die dingen zijn goedkoop en leveren gewoon heel steady stroom op die je zelf kunt gebruiken of aan het net levert. Een thuisbatterij kan altijd nog maar is in de meeste gevallen hobby en niet financieel of duurzaam interessant.

PVT is duur en voegt eigenlijk alleen toe dat er geen buitenunit is die geluid maakt. Maar het bezwaar tegen PVT is dat het in de winter te ver afkoelt en dat je ijsvorming op je panelen krijgt. Daarmee heb je een sterke reductie in vermogen en moet je wachten tot de zon het er weer af smelt. Qua installatie is PVT ook zwaar, duur en weinig gangbaar dus reken op betalen van de hoofdprijs.

"actief koelen" met de PVt panelen in de zomer zal niet gaan, je moet water van 16 of 18C hebben om te koelen en dat kunnen die panelen niet maken. Je kunt wel de zonnestroom gebruiken en je warmtepomp laten koelen maar dat kan een gewone lucht-water warmtepomp ook.

verder eens met @cgms , PVT is alleen gaaf als je geld te veel hebt en plek te weinig.

[ Voor 7% gewijzigd door Fr33z op 16-10-2025 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vladinel
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:58
Fr33z schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 12:44:
[...]

Je hebt een mooi begin te pakken. isoleren + all electric is zeker slim en toekomstbestendig. Ik snap niet waarom je pv-panelen als "niet toekomstvast" ziet. Die dingen zijn goedkoop en leveren gewoon heel steady stroom op die je zelf kunt gebruiken of aan het net levert. Een thuisbatterij kan altijd nog maar is in de meeste gevallen hobby en niet financieel of duurzaam interessant.

PVT is duur en voegt eigenlijk alleen toe dat er geen buitenunit is die geluid maakt. Maar het bezwaar tegen PVT is dat het in de winter te ver afkoelt en dat je ijsvorming op je panelen krijgt. Daarmee heb je een sterke reductie in vermogen en moet je wachten tot de zon het er weer af smelt. Qua installatie is PVT ook zwaar, duur en weinig gangbaar dus reken op betalen van de hoofdprijs.

"actief koelen" met de PVt panelen in de zomer zal niet gaan, je moet water van 16 of 18C hebben om te koelen en dat kunnen die panelen niet maken. Je kunt wel de zonnestroom gebruiken en je warmtepomp laten koelen maar dat kan een gewone lucht-water warmtepomp ook.

verder eens met @cgms , PVT is alleen gaaf als je geld te veel hebt en plek te weinig.
Alright, bedankt voor jullie reacties, ik snap wel wat jullie aangeven.

Ik denk dat de keuze voor mij vooral te maken heeft met het proberen self sufficiënt te worden v.w.b. de energiebehoefte van de woning. Ik wil zo min mogelijk tot geen energie terug leveren aan het net (vooral zomer.)

Ik denk dat alleen PV-panelen niet toekomst vast zijn (zonder opslag van energie voor de nacht), althans niet voor de bezitter. Ik voorzie dat het verzwaren van het elektriciteitsnet niet snel genoeg zal gaan. De salderingsregeling komt te vervallen en dan is het hebben van PV panelen in de zomer gaaf voor de energiemaatschappij omdat daar terug leverkosten kunnen worden gerekend en in de winter omdat nog maar 30%(?) rendement behaald kan worden op je PV panelen en je voor de overige 70% van je energiebehoefte alsnog energie (elektriciteit) bij de maatschappij komt halen. Mijn doel is dus vooral proberen om de energiebehoefte in de winter te verminderen en ik hoop dat PVT de oplossing is als geschikte kandidaat. Als op een winter dag de temperatuur in huis goed kan blijven en in de nacht relatief weinig verlies plaats vind, en zo lang het niet -10 is kan verwarmen klinkt dat als een goede oplossing.

Ik ben het er wel mee eens dat een L/W warmtepomp ook een optie is, maar begrijp ik goed dat ook deze bij -x temperatuur volledig op elektriciteit verwarmt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:57

BCC

Self sufficiënt is heel makkelijk: koop een houtkachel en een dieselaggregaat.

"Mijn doel is dus vooral proberen om de energiebehoefte in de winter te verminderen" => Dan moet je isoleren en een WTW aanleggen, beide niet eenvoudig in een huis uit 1900 en ik denk dat je PVT panelen ook niet genoeg gaan doen in de winter. Een warmtepomp is dan een stuk haalbaarder.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:11

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Vladinel Misschien nog een beetje beter informeren hier op tweakers - bijvoorbeeld in het faq-topic over warmtepompen.
Dan wordt waarschijnlijk ook jouw vraag "maar begrijp ik goed dat ook deze bij -x temperatuur volledig op elektriciteit verwarmt?" omvattend beantwoord. Bij temperatuur -X komt natuurlijk alles tot stilstand.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:29
Nee je begrijpt dat niet helemaal goed. Bij lagere buitentemp. heeft een warmtepomp meer stroom nodig maar nooit 100%. Er zal altijd energie uit de buitenlucht komen, alleen de verhouding wordt minder goed.

self-sufficient is een interessante gedachte maar je moet je afvragen waarom je dat zou willen. Je kunt beter je geld voor een PVT-warmtepomp steken in betere isolatie OF ventilatie met warmteterugwinning. Daarmee breng je je energievraag ook sterk terug.

verder is de huidige situatie qua terugleverkosten puur een blip op de radar, volgend jaar zijn de regels weer anders en 5 jaar later weer. Wat je wel weet:

gemiddeld gebruikt een huishouden met zonnepanelen zo'n 30 tot 40% van de opgewekte stroom direct zelf. Stel nou dat die andere 60% volledig waardeloos zou zijn (is niet zo maar stel). Dan nog kun je bijvoorbeeld met 10 panelen die je nu voor rond de 3.500 - 4.000 euro echt wel op je dak hebt liggen zo'n 4000 kWh/jaar stroom maken. Gebruik je daar zelf 40% van dan is dat 1600 kWh die je niet in hoeft te kopen. Doe dat 15 jaar lang en je hebt het over 24.000 kWh zelf opgewekte stroom direct verbruikt, zonder iets te maken te hebben met energiemaatschappijen of de overheid. Kost je slechts 16 ct/kWh. Ik zou dat altijd doen.

in de toekomst kun je nog met batterijen gaan prutsen maar dat is sluitpost. Belangrijkste is:
isoleren/reduceren van de energiebehoefte
Pagina: 1