Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooby Doo
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
Hoi tweakers,

mijn cv-ketel is aan vervanging toe. Bij de Consumentenbond is de Intergas Xtreme 36 als beste getest. Via hun CVketelcollectief kom je dan uit bij Warmgarant. Prima. Ik krijg van Warmgarant vervolgens het advies om in mijn matig geïsoleerd huis uit 1935 niet de Xtreme 36, maar een Intergas HRE 36/30 A te laten plaatsen. De Intergas Xtreme 36 zou te weinig comfort zou bieden bij radiatoren zonder vloerverwarming. Blijkt mij dat ze dit verhaal vaker vertellen in precies dezelfde woorden (zie bijvoorbeeld hier).

Ik denk er, dat topic lezende, over om toch de best geteste ketel te laten plaatsen via Warmgarant. Drie vragen bij wijze van check. Eerst even mijn situatie:

*matig geïsoleerd midden jaren dertig tussenhuis (D-label) met overal HR++-glas, daarnaast vloer- en zolderisolatie.
*radiatoren en een jaren tachtig convectorput in de huiskamer
*oppervlakte plm. 93 vierkante meter
*inhoud 350 kubieke meter
*CW4 ketel voldeed afgelopen jaren, maar het prijsverschil met een CW5 is klein en om die reden ga ik dan toch voor een CW5. In geval opvolgende bewoners (na eventuele verkoop) dan een bad of stortdouche willen laten plaatsen lopen ze niet meteen tegen beperkingen van de ketel aan.

Mijn vragen:

-zijn er hier tweakers die goede ervaringen hebben met de Intergas Xtreme 36 in mijn type huis (er meldden zich in het topic hierboven tevreden gebruikers, ik check of dat nog steeds zo is)?

-is dit naar inzicht van jullie een geschikte ketel voor dit type huis? Ik wil graag gaan werken met zoneverwarming (ik bedoel dat ik bijvoorbeeld een mobiele thermostaat heb en op die manier alleen ruimte(s) hoef te verwarmen waar ik gebruik van maak. Max 4 of 5 zones.

-klopt het dat ervaringen hier op het forum met Warmgarant overwegend positief zijn?

Veel dank bij voorbaat, Scooby

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik vond en vind het onzin, maar ze hebben ergens een punt:
https://community.eigenhu...rgas-xtreme-koud-huis-662

De 36KW slaat op tapwater. Voor CV vermogen blijft de Xtreme36 steken op 19KW. Met de fabrieksinstelling die voorheen 60% was zit je zelfs op 11,7KW.

Nou ben ik van mening dat er maar weinig huizen zijn die >12KW kunnen afgeven in de installatie, maar jouw huis zal er maar net zo eentje zijn en het dan ook echt nodig hebben, dan kom je tekort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:44
Scooby Doo schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 16:36:
-zijn er hier tweakers die goede ervaringen hebben met de Intergas Xtreme 36 in mijn type huis (er meldden zich in het topic hierboven tevreden gebruikers, ik check of dat nog steeds zo is)?
Ik sta nog steeds achter mijn antwoord in het topic dat je noemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:11

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Scooby Doo Doe maar wat je voor de eventuele verkoop van het huis de beste keuze vind.
Hoe oud is de huidige ketel? - Je krijgt natuurlijk te maken met de huidige eisen voor montage van een cv-ketel, m.n. een nieuwe rookgasafvoer. Waterzijdig inregelen is waarschijnlijk niet mogelijk.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
nou moet ik heel eerlijk zeggen dat ik niet helemaal weet hoe je aan een huis komt met een D-label als je HR++ glas hebt met daarnaast nog eens vloer + zolder isolatie (mijn vraag is dan al direct, hoe accuraat is dat label dan nog) en als het echt zo dramatisch is, wordt het dan niet tijd om je huis te isoleren (spouwmuur isolatie (volspuiten) kost mij momenteel net geen 2500 euro en dat is dan ook nog voor zowel spouw (voor achter) 5,2m x 5.2m + kruipruimte isolatie met balletjes.

na teruggave van de ISDE subside kom je dan onder de 2k uit wat in essentie ongeveer 2 jaar gasverbruik + verschil in aanschafprijs zou moeten opleveren.

mijn vraag aan TS zou dus zijn in hoeverre het wellicht verstandig is om eerste het lagere fruit te plukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:15

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Dag Scooby :D

Mijn Xtreme 36 hangt er nu vanaf afgelopen maandag, dus al 2 dagen ja.

Aangeschaft bij Warmtebeheer:
  • Ongeveer de goedkoopste (Ketel + dakdoorvoer + standaard installatie + gateway en thermostaat rond de €2.200)
  • Geen verplicht onderhoud de 1ste 2 jaar, waar anderen dit verplichtten
  • Standaard de gateway en Touch genomen vanwege bediening en integratie in Home Assistant.
Vanzelfsprekend een nieuw drukvat en rookgasafvoer. Ik heb daarbij nog een nieuwe glijschaal en dakdoorvoerpan en vuilafscheider genomen. Ook was er nog wat extra materiaal en uren nodig om alles zo aan te sluiten zoals ik dat wilde (vanzelfsprekend geen flexleidingen meer).

Installeren nam ca 4u in beslag. Ging in het algemeen goed. Er is wel wat water gelekt (1cm water in een emmer die omviel) naar de badkamer 1 verdieping lager, maar dat was na 1 uur druppelen ook weer klaar. Zorg dus voor de nodige klaarliggende handdoeken :F

Uit de offerte:
  • Demonteren en afvoeren oude toestel tot 45 kg
  • Gaskogelkraan, Inlaatcombinatie, Overstortventiel, Expansievat, Vul-aftapkraan
  • Automatische ontluchter op de ketel (yep, standaard!!)
  • Leidingenwerk, Koppelingen, Concentrische Rookgasafvoerbuis
  • Installatiekosten, arbeidsloon en voorrijkosten
  • Vijftien jaar fabrieksgarantie op de warmtewisselaar
  • Twee jaar volledige garantie op de geplaatste installatie
  • Twee jaar fabrieksgarantie op alle ketelonderdelen
Aansluiten Gateway (in netwerk prikken) en koppelen aan App en Home Assistant zelf gedaan. Dat stelde niet veel voor met de bijgesloten handleiding.

Voorlopige ervaringen:
  • Stiller dan de Remeha Calenta 28 CW4
  • Bad is iets sneller gevuld, al is dat niet schokkend sneller dan de Calenta met zijn 14l/minuut
  • Huis wordt snel warm met een max. aanvoer van 55 graden (stond ingesteld op 80 graden :( ), en dat zonder muur of vloerisolatie!
  • Verbruik is nog niks over te zeggen: zou een stuk zuiniger met tapwater moeten zijn, maar ik kan dat slecht vergelijken nu. Ook had de Remeha een toenemend verbruik de laatste jaren vanwege volzitten van de warmtewisselaar. Dus op zich zou ik een verbetering moeten zien.
Verder nog geen tuning oid gedaan. Daar moet ik me nog in verdiepen.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooby Doo
  • Nu online
hi allen, bedankt voor de reacties! Wordt zeer gewaardeerd.

@_JGC_ _JGC_, waar vond je die gegevens over het vermogen van de Xtreme (m.n. waar het gaat om de verwarming)?
>Los daarvan ook als reactie op wat je schrijft: er hangt nu een Remeha Calenta CW4 die, voordat ie stuk ging, het huis ruim voldoende kon verwarmen.

@gerritjan gerritjan, bedankt voor je reactie! Fijn om te lezen, ik begrijp dat de Xtreme 30 nog steeds bevalt. Ik klop misschien nog een x aan voor je ervaring met automatisch ontluchting.

@dunklefaser dunklefaser, wat maakt dat je denkt dat waterzijdig inregelen niet mogelijk zal zijn?

@i-chat i-chat, bedoel je dat het label waarschijnlijk te hoog is ingeschaald, of juist te laag? Ik heb me eerlijk gezegd (ook) altijd al afgevraagd wat de waarde van het label überhaupt is. De beoordeling ging destijds zo extreem snel, dat ik niet wist of de beoordelaar echt gekeken heeft. Vloerisolatie is Tonzon (waarvan ik nooit geweten heb of het wat deed, maar óók niet kon vaststellen dat het niks deed. Ik weet het gewoon niet en ik vind er geen betrouwbare info over online). Zolderdak-isolatie is sinds 2016 Faay Roofing (isolatieplaten met gips) waarbij ik achteraf liever een dikkere plaat zou hebben genomen.

@Mars Warrior Mars Warrior bedankt voor je relaas en goed om te lezen dat de Xtreme al goed bevalt! Ik houd me wel aanbevolen om wat te lezen als je zou gaan tunen.

Groeten! Scooby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Scooby Doo Welke radiatoren/convectoren heb je hangen met welke ventielen?
Voetventielen aanwezig?
Hoe oud is je huidige ketel en wat is het stookregime (aanvoer/retour)
@ 0°C buiten?
Wat is je verbruik voor cv en voor sww?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@Scooby Doo Pagina 57 van het installatievoorschrift. De Xtreme36 doet 25,7KW, de Xtreme30 doet 19,4KW max op 100% instelling. Je kunt bij de 36 naar 125% met een extra pomp.

De HRE ketels doen 24KW en 30KW zonder extra pomp, vandaar dat de installatiebedrijven adviseren om voor oude huizen met slechte isolatie een HRE te pakken ipv een Xtreme.

Ik kan me er alleen niks bij voorstellen dat je meer nodig hebt... ik had vroeger een VR ketel die 12 of 24KW kon stoken, als je 2x met je ogen knipperde na het aanzetten van de thermostaat was dat water 90 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooby Doo
  • Nu online
Hi JGC, bedankt! In de handleiding van de Calenta lees ik dat die 25,5 KW levert. Dat is dus vergelijkbaar met de Xtreme 36. De Calenta voldeed prima voor ons huis, ik verwacht dat de Xtreme dat ook zal doen.

Groet! Scooby

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RfukU2S5bWXuIXVu2BTL9OmDU3A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4YIW3pVmx7BlZIrqWBdxFvwk.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooby Doo
  • Nu online
@dunklefaser dank je voor je vragen. Ik kan foto’s plaatsen van de radiatoren, maar op de andere vragen moet ik het antwoord schuldig blijven. Ik heb geen idee en hield dit nooit bij (het komt steeds minder voor dat het 0 graden C is trouwens 😋). Zou je voor mijn vraag over waterzijdig inregelen iets hebben aan alleen de foto’s van de radiatoren?

Bedankt en groet Scooby

Groet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Scooby Doo Ik denk dat je beter jouw installateur/onderhoudsmonteur kan vragen of jouw radiatoren waterzijdig in te regelen zijn. Bij oudere radiatoren zonder thermostaatventielen ontbreken meestal ook voetventielen en dan wordt waterzijdig inregelen lastig. Hoe voetventielen uitzien kan je ook op Internet vinden.
Het grote vermogen van een cv-ketel is uitsluitend voor warmwater nodig en heeft meestal niets met het huis te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooby Doo
  • Nu online
Ok, dank je voor je reactie dunkelfaser!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Laatst online: 09:45
Het minimum vermogen van een HRE is ruim 7kW. Dat is veel. Zonder nachtverlaging goed om een woning die jaarlijks 1400m3 nodig heeft warm te houden.

Minder nodig dan bij -10 nog deeltijdbedrijf

Bij zoneregeling ga je waarschijnlijk niet eens altijd 7kW afgifte open hebben en gaat de HRE dus veel eerder pendelen.

Hoeveel afgifte staat er in de woning bij maximaal 70/50 stook regime? Daar wil je onder, anders stook je niet eens HR.

Extreme heeft minimum van 3,6kW.

[ Voor 10% gewijzigd door Ronald op 15-10-2025 21:36 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooby Doo
  • Nu online
@Ronald hi Ronald, dank voor je bericht. Het minimum van de Xtreme is dus veel lager (bijna de helft). Kun je me nog toelichten wat daaruit volgt? Wat zou dat khnnen betekenen in mijn situatie? Bij voorbaat dank! Scooby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Laatst online: 09:45
Ik probeerde het al te duiden, nog niet helemaal gelukt… blijf vooral vragen.

Jouw woning heeft zo een zoveel vermogen nodig om warm te blijven, afhankelijk van buiten temperatuur.

Voor een rijtjeshuis als je hebt omschreven verwacht ik dat pas ergens rond de 5 graden 3,6 kW nodig is. Onder die temperatuur kan een extreme dus heel rustig door blijven branden. De HRE moet dan nog 50% van de tijd uit , want 7kW is 2x teveel.

Radiatoren die wisselend “aan en uit” gaan geven en steeds wisselend warmtegevoel. Een extreme zou dus gelijkmatiger en dus comfortabeler moeten zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Ronald op 15-10-2025 22:38 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scooby Doo
  • Nu online
Ok dank je Ronald, helder voor mij! Groet Scooby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooby Doo
  • Nu online
Bedankt voor alle reacties, top! Ik heb besloten om voor de Xtreme 36 te gaan.

Nog een laatste vraag over de installatie: ik lees dat er soms flexibele buis en soms vaste buis gebruikt wordt. Begrijp ik dat beide op zich toegestaan is, maar dat een installatie waarbij uitsluitend met vaste buis gewerkt wordt de voorkeur heeft? Zijn installateurs die met vaste buis werken betere installateurs?

Groet Scooby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Scooby Doo schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 19:11:
hi allen, bedankt voor de reacties
[.......] i-chat, bedoel je dat het label waarschijnlijk te hoog is ingeschaald, of juist te laag? Ik heb me eerlijk gezegd (ook) altijd al afgevraagd wat de waarde uberhaupt is. De beoordeling ging destijds zo extreem snel, dat ik niet wist of de beoordelaar echt gekeken heeft. Vloerisolatie is Tonzon (waarvan ik nooit geweten heb of het wat deed, maar óók niet kon vaststellen dat het niks deed. Ik weet het gewoon niet en ik vind er geen betrouwbare info over online). Zolderdak-isolatie is sinds 2016 Faay Roofing (isolatieplaten met gips) waarbij ik achteraf liever een dikkere plaat zou hebben genomen.
(.......)

Groeten! Scooby
Als jj overal hr++ glas hebt en vloer en zolder isolatie zou ik zonder meer een c label verwacht en daat haalde onst huis plaat dat hr glas (dus niet ++) en matige spouwisolatie al

Dat van die zolder kan ik best wel geloven goede dakisolatie is echt wel een pre bij onss hebben wel de slechte staat van het betuum aangegrepen om gelijk ook isolatie te laten leggen met bijkomend voordeel dat ons dak dan ook gelijk klaar was voor panelen het gasverbruik (nog geen wp) is daarmee significant lagerel en dan heb ik het nog niet over het voldpuiten van de muren

Voor ons is berekend dat we ergens rond a of a+ moeten gaan uitkomen en dat zou dan weer flink op de hypotheek lasten gaan schelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Hier ook nog steeds erg tevreden over de Intergas Xtreme 30. Lekker stil, en moduleert mooi laag terug, daardoor ook erg efficient. Ik gebruik em icm met een Nest V3 in opentherm stand. De CV "bewaterd" hier een 3tal "ouderwetse" radiatoren aan in de woonkamer (en als het heel koud is ook wat radiatoren in slaapkamers), alles is waterzijdig ingeregeld met een inregelbaar ventiel per radiator. Ik heb op 1 radiator 2 speedfans units (met 3 fans elk) eronder geplakt, en dat werkt allemaal prima. Ons huis is matig tot goed geïsoleerd (jaren 30 huis) en de boel blijft goed op temperatuur.

Ik zou wel ff goed kijken naar welke thermostaat je eraan hangt, het regelgedrag van de thermostaat bepaalt wel hoe je de CV ketel moet instellen. Op zich is dat niet super complex als je weet waar je op moet letten, genoeg ervaring hier op tweakers ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Scooby Doo schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 08:16:
Bedankt voor alle reacties, top! Ik heb besloten om voor de Xtreme 36 te gaan.

Nog een laatste vraag over de installatie: ik lees dat er soms flexibele buis en soms vaste buis gebruikt wordt. Begrijp ik dat beide op zich toegestaan is, maar dat een installatie waarbij uitsluitend met vaste buis gewerkt wordt de voorkeur heeft? Zijn installateurs die met vaste buis werken betere installateurs?

Groet Scooby
Zolang de buis voldoende binnendiameter heeft maakt het niet uit of je staal of kunststof gebruikt. Je hebt dan ook nog van die luie flexibele RVS buisjes die je vervolgens kunt knellen. Op zich ook niks mis mee, maar die buisjes zijn vooral aan de prijs.

Mocht er kunststof gebruikt worden: 25 of 26mm leiding gebruiken, geen 20mm. Van 25/26mm blijft 20mm binnendiameter over, schuif er een koppeling in en het is 18mm. 22mm staal is met 1,2mm wanddikte 19.6mm binnendiameter.
Soms zie ik installaties waarbij de monteur denkt dat die koppelingen gratis zijn. Ook altijd heel veel gebruik maken van knietjes terwijl je ook een bocht kunt buigen. Het lijkt heel netjes allemaal maar is een drama voor de doorstroming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooby Doo
  • Nu online
Bedankt met z’n drie 😀👍
Pagina: 1