Intergas Xtreme 30 afgeraden ivm oudere woning

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountaink
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15:16
Beste tweakers,

Wij zijn bezig met het vervangen van onze CV ketel (Remeha Calenta). We hadden wat eisen en zijn op eigen onderzoek bij de Intergas Xtreme 30 uitgekomen.

Bij de offerte aanvraag bij Warmgarant kwam de adviseur met het volgende advies, waarbij dit bij Feenstra niet aan de orde kwam:

“U heeft de Xtreme 30 gekozen. Deze ketel is zo ontworpen dat de ketel op een zo'n laag mogelijk pitje naar de gewenste temperatuur wil stoken. Als de ketel tijdens dit proces te veel warmte verliest, door een niet goed geïsoleerde woning, zorgt dit ervoor dat het erg lang duurt voordat uw woning warm wordt of helemaal niet op temperatuur komt. Dit zal in de koude maanden voor veel ongemak zorgen. Ook is de Xtreme door de lage aanbreng temperatuur, het best te combineren met vloerverwarming (i.p.v. radiatoren).

Indien uw woning niet optimaal is geïsoleerd (energielabel A of B) raden wij de Xtreme dan ook af.
In dat geval bent u vermoedelijk beter geholpen met bijv. een Intergas HRE 28/24 A.”

Nu vragen wij ons af wat wijsheid is aangezien de adviseur dit op afstand adviseert. Wat gegevens over ons huis:

Bouwjaar 1912, 3 etages
107m2 oppervlakte
382m3 inhoud
Bij koop eind 2020 energielabel E, sinds koop vloer geïsoleerd met vloerverwarming, gevelisolatie en nu overal HR++ of dubbelglas. Gasverbruik teruggebracht van 1400 m3 in 2021 naar 710 m3 in 2023.

Warm tapwater hoeft van de CV ketel op zolder alleen naar de badkamer een etage lager ivm boiler in de keuken.

Verwarming hebben wij alleen aan op de begane grond met vloerverwarming en één radiator in de keuken. Eerste en tweede etage met alleen radiatoren hooguit handjevol keer per jaar.

Hoor graag of er ervaringsdeskundigen zijn dan wel anderen die met deze zelfde overweging zaten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:27

Cr3ator

1 bar is geen bar

Met alle isolatiemaatregelen die al zijn gedaan zie ik geen enkele reden (anders dan 'waarom nog investeren in een gasketel ipv een warmtepomp') waarom deze ketel niet zou werken. Met vloerverwarming en nu goede isolatie is juist 24/7 stoken veel aangenamer en low/slow vaak zelfs zuiniger dan de hut laten afkoelen en weer snel willen warm stoken.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wat een onzin. Ja die Xtreme kan extreem laag. Maar dat zegt niet dat ie niet ook gewoon een net vermogen kan werken.
Tis gewoon een CW4 ketel, die tussen de 4 en 19 kW kan leveren.

[ Voor 21% gewijzigd door MikeyMan op 12-03-2024 14:49 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:00
Warmgarant bedoelt waarschijnlijk dat ze weinig marge hebben op deze ketel en jou liever iets anders verkopen.
Ik heb zelf sinds juni 2023 een Xtreme 30. Mijn matig geïsoleerde huis uit 1921 kan ik er prima mee verwarmen.
Wat @MikeyMan hierboven zegt klopt helemaal. De ketel heeft een laag minimum vermogen, maar daar draait ie alleen op als het ook kan.

Overigens heb ik juist voor deze ketel gekozen vanwege z'n lage minimum vermogen maar ook vanwege z'n tweakbaarheid.
Tip: De Xtreme heeft zelf geen automatische ontluchting, maar die kun je zelf makkelijk toevoegen:
YouTube: Belangrijke tip voor als je een Intergas cv-ketel hebt...👍🏻

[ Voor 33% gewijzigd door gerritjan op 12-03-2024 15:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
Grappig, wij hebben juist voor de Xtreme gekozen voor de omgekeerde redenatie. Dus dat ie zo laag mogelijk kan (en wil).

Die marge opmerking lijkt me waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
2023 was heeen milde winter, dus ik zou je gemiddelde verbruik iets hoger inschatten, pakweg 900kWh. Met de koevlaas-formule zou een warmtepomp met 4-5kW thermisch vermogen genoeg zijn. Een cv-ketel die 19kW levert lijkt me dan ook enorm overkill.

Ter vergelijk, ik verwarm mijn monument van 300m² met enkel glas met een 14kW-warmtepomp.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mountaink
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15:16
KabouterSuper schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 15:35:
2023 was heeen milde winter, dus ik zou je gemiddelde verbruik iets hoger inschatten, pakweg 900kWh. Met de koevlaas-formule zou een warmtepomp met 4-5kW thermisch vermogen genoeg zijn. Een cv-ketel die 19kW levert lijkt me dan ook enorm overkill.

Ter vergelijk, ik verwarm mijn monument van 300m² met enkel glas met een 14kW-warmtepomp.
Ons verbruik durf ik wel zo te houden, 2022 zaten we op 825 m3 en hebben we daarna nog wat maatregelen genomen. Vandaar dat we voor dit jaar verwachten ergens in de 600 te zitten.

Optie kan altijd nog de Xtreme 24 zijn ipv 30.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cr3ator

Cr3ator

1 bar is geen bar

Bij een ketel kies je voornamelijk het vermogen op basis van de gewenste hoeveelheid douchewater. Heb je een flinke regendouche, wil je CW4 (30ish kW) of meer. Met een normale/spaardouche kun je makkelijk af met minder vermogen (CW3). Het minimale vermogen bepaald een groot deel je comfort - hoe lager hoe langer hij op een laag pitje door kan. En low & slow geeft meer comfort. Het minimumvermogen is vaak ook lager bij een lager maximum vermogen. Wanneer je geen enorme hoeveelheid heet douchewater nodig hebt, zou ik voor het lagere vermogen model gaan. Bij de Xtreme 24 of 30 is er echter geen verschil in het minimumvermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebk71
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:04
Cr3ator schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 16:01:
Bij een ketel kies je voornamelijk het vermogen op basis van de gewenste hoeveelheid douchewater. Heb je een flinke regendouche, wil je CW4 (30ish kW) of meer. Met een normale/spaardouche kun je makkelijk af met minder vermogen (CW3). Het minimale vermogen bepaald een groot deel je comfort - hoe lager hoe langer hij op een laag pitje door kan. En low & slow geeft meer comfort. Het minimumvermogen is vaak ook lager bij een lager maximum vermogen. Wanneer je geen enorme hoeveelheid heet douchewater nodig hebt, zou ik voor het lagere vermogen model gaan. Bij de Xtreme 24 of 30 is er echter geen verschil in het minimumvermogen.
Even vraag tussendoor: kan je dan eenvoudig zeggen dat de xtreme 24 zuiniger zal zijn dan de xtreme 30? Want in aanschaf scheelt het bijna niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cr3ator

Cr3ator

1 bar is geen bar

ebk71 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 09:39:
[...]

Even vraag tussendoor: kan je dan eenvoudig zeggen dat de xtreme 24 zuiniger zal zijn dan de xtreme 30? Want in aanschaf scheelt het bijna niets.
Het zal misschien heel iets schelen inderdaad. Maar je hebt nog steeds dezelfde hoeveelheid warmtevraag en zo te zien lijkt de '24' een teruggestelde '30', dus zal het verschil minimaal zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15:14
ebk71 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 09:39:

.... kan je dan eenvoudig zeggen dat de xtreme 24 zuiniger zal zijn dan de xtreme 30? Want in aanschaf scheelt het bijna niets.
Voor CV-bedrijf maakt het niets uit. Zie onderstaande tabel.
De getallen zijn overgenomen uit de Intergas Installatiehandleiding van de Xtreme. Helaas geen vermelding van het temperatuur-regime waarbij deze waarden zijn gemeten. Maar voor de onderlinge vergelijking is dat niet belangrijk.

Voor de duidelijkheid:
Rendement = ( energie die wordt geleverd ) gedeeld door ( energie die er in wordt gestopt ) maal 100%

geleverde energie = vermogen in kW
opgenomen energie = belasting in kW

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VYTNM6I0zlt-LRE_nt_bt5XVfvw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/smNDNW0oO0jm5jFpqF5YTto5.png?f=user_large

Voor CV-bedrijf maakt het dus niets uit. De meerwaarde van een Xtreme 30 zit vooral in het ww-vermogen (CW4) t.o.v. een Xtreme 24 (CW3)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Klinkt alsof je het ook prima zou kunnen verwarmen met een Warmtepomp. Waarom niet gelijk daarin investeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebk71
Deze zojuist ontvangen van Intergas voor het verbruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gw_UTxdC3HYQXfrtJU2PsWLzuIM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gPDtDmgi7UdDeazlDueGeK57.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-05 07:37
Onzin verhaal lijkt me, het stookgedrag van de ketel wordt volgens mij grotendeels bepaalt door de thermostaat die de ketel aanstuurt. Hier op de Chronotherm Vision thermostaat kan je ook gewoon de aanwarmsnelheid instellen op langzaam, middensnel en snel. Of zoveel graden per uur. Zet je hem op snel zal de ketel gewoon volgas gaan aanwarmen. Zet je daarbij ook de cv water temperatuur in de ketel op 90C maximaal dan gaat ie daar gewoon naartoe. (HR rendement ben je dan wel kwijt)

Volgens mij verkopen ze je onzin. (Hier hangt een Xtreme 24 overigens)

[ Voor 3% gewijzigd door Stokertje op 25-03-2024 16:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:37
ik zou heel hard wegrennen van deze "adviseur" (zeg ik als tevreden xtreme 30 eigenaar in een matig geïsoleerd jaren 30 huis zonder vloerverwarming)

[ Voor 52% gewijzigd door olafmol op 25-03-2024 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swiv98
  • Laatst online: 03-06 16:48
Ik weet niet of je net als ik via de Consumentenbond met Warmgarant in discussie bent, maar je hebt precies hetzelfde advies (en in dezelfde bewoording) gekregen als ik, oktober vorig jaar. Mijn huis is vergelijkbaar qua indeling, gebruik/soort en verbruik voorafgaand aan de installatie van de nieuwe ketel.

Zoals iedereen hierboven al zegt: het is een heel raar verhaal van Warmgarant. Beweegredenen onduidelijk. Logisch vond ik het niet. Ik heb even getwijfeld toen een telefonische discussie me bijna overtuigde om voor de reguliere Intergas HRE te gaan. Dat kwam vooral omdat ik ook inbracht dat de extreme efficienter (met hoger rendement) warm water produceert dan de HRE. Dat zou ik nooit terugverdienen, qua aanschafprijs.

Wel, wellicht is dat waar, maar het is 'nog meer waar' dat uiteindelijk de thermostaat bepaalt wat de ketel gaat doen qua stookgedrag (dus superlaag vs middel/hoog qua vermogen). De ingestelde maximum watertermperatuur speelt natuurlijk mee, maar de thermostaat 'maakt' de vraag voor een bepaalde watertemperatur op een bepaald moment gedurende een bepaalde periode.

Ik heb bij mijn Xtreme30 een Honeywell Lyric T6 mee aangeschaft (moest warmgarant kennelijk van af, want goedkoper dan waar dan ook).

Deze 'slimme' thermostaat doet vrijwel niet anders dan langdurig op lage temperatuur stoken. Zelfs nu hij inmiddels zou moeten weten dat hij daarmee niet zijn gevraagde ruimtetemperatuur op tijdstip X kan halen, omdat het te langzaam gaat. De 'schuld' daarvoor ligt bij de T6, niet de ketel. Want de ketel kan (en mag, qua instellingen; inderdaad getweaked) veel harder. Doet de T6 maar sporadisch en kort.

Dus, als jij beweegredenen hebt om een Xtreme te willen: gewoon doen. Niet laten vanwege dit rare Warmgarant advies. En daar werkten ze in mijn geval overigens gewoon aan mee: hij is gewoon geinstalleerd.

Misschien wel uitkijken naar een 'slimmere' thermostaat dan de Lyric T6 ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:00
swiv98 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 17:40:
Ik heb bij mijn Xtreme30 een Honeywell Lyric T6 mee aangeschaft (moest warmgarant kennelijk van af, want goedkoper dan waar dan ook).
waarom heb je de Lyric T6 gekozen en niet de Intergas Comfort Touch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swiv98
Eerlijk gezegd: geen idee. Ik was vooral verrast over ander advies van Warmgarant (volgens mij óók al onterecht) dat mijn bestaande Remeha iSense niet kon werken...

De T6 leek en lijkt tamelijk populair met 'genoeg' features, maar achter gezien vind ik maar een simpel uitgevoerd ding met weinig inzicht in wat 'ie uitspookt en een altijd achterlopende app die pas na 20s toont of hij stookt of niet en pas na 3 dagen weet hoeveel uur er bestookt is. En meer ook niet. Bizar.

De monteur had 'm ook verkeerd (niet modulerend) aangesloten, dus dat leidde de aandacht af van de slimheid. Hij werd wel minder onrustig op opentherm maar is steevast zo'n anderhalf uur te laat met de temperatuur te halen en stookt doodleuk nog bij, 10min voor einde programma, ondanks maanden draaien op 'smart start & stop'.

Goed, dat is verder mijn probleem. Wil vooral meegeven dat partijen als Warmgarant niet per se het allerbeste of allerduidelijkste advies geven en vooral winstgedreven lijken. Maar wie/wat niet, hè 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebk71
swiv98 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 20:21:
Eerlijk gezegd: geen idee. Ik was vooral verrast over ander advies van Warmgarant (volgens mij óók al onterecht) dat mijn bestaande Remeha iSense niet kon werken...

De T6 leek en lijkt tamelijk populair met 'genoeg' features, maar achter gezien vind ik maar een simpel uitgevoerd ding met weinig inzicht in wat 'ie uitspookt en een altijd achterlopende app die pas na 20s toont of hij stookt of niet en pas na 3 dagen weet hoeveel uur er bestookt is. En meer ook niet. Bizar.

De monteur had 'm ook verkeerd (niet modulerend) aangesloten, dus dat leidde de aandacht af van de slimheid. Hij werd wel minder onrustig op opentherm maar is steevast zo'n anderhalf uur te laat met de temperatuur te halen en stookt doodleuk nog bij, 10min voor einde programma, ondanks maanden draaien op 'smart start & stop'.

Goed, dat is verder mijn probleem. Wil vooral meegeven dat partijen als Warmgarant niet per se het allerbeste of allerduidelijkste advies geven en vooral winstgedreven lijken. Maar wie/wat niet, hè 😉
Ik moet ook nog een thermostaat kiezen. Toch voor een Remeha Isense gaan dan? Die heb ik zelf ook hangen maar had het idee met de xtreme dan misschien iets te missen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swiv98
Er vanuit gaande dat de iSense werkt (dat heb ík niet meer geprobeerd), is volgens mij in deze fora wel te vinden dat hij netjes moduleert en op bepaalde punten qua gedrag aan te passen is. De T6 nauwelijks. Maar de iSense heeft natuurlijk 'alleen' maar een klokprogramma en is niet op afstand te bedienen. Zoek je dat niet, dan zou je het kunnen proberen natuurlijk.

De gateway bij de intergas gateway is voor 'echte tweakers' volgens mij nóg veelzijdiger ondat je daar het hele stookgedrag uit kan peuteren. Ik had zelf aan de metingen van de verbruiksmeringen p1 van homewizard op zich genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
swiv98 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 21:02:
Er vanuit gaande dat de iSense werkt (dat heb ík niet meer geprobeerd), is volgens mij in deze fora wel te vinden dat hij netjes moduleert en op bepaalde punten qua gedrag aan te passen is. De T6 nauwelijks.
...
Vind je echt dat de T6 nauwelijks aan te passen is?
Deze thermostaat kan zowel OpenTherm als aan/uit regelen. Maar aan/uit is bij Honeywell gebaseerd op TPI >> Time Proportional and Integral. Dat is in feite een modulerende aan/uit regeling: tijdgestuurde warmtevraag. Vergelijkbaar met een PWM-regeling.
Ter vergelijking: OpenTherm is temperatuurgestuurde warmtevraag. Daar zijn geen specifieke regelparameters voor.

De specifieke instellingen voor TPI staan in onderstaand installateursmenu van de T6; schakelingen p/u en min aan/uit.
Heb je alle onderstaande instellingen geprobeerd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yXb7u5ES8_uVXMJ8wAk9ZlyCh14=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rQ1ESbRDJ9rSfwCoKilm4bd1.png?f=user_large

Ik heb zelf een Honeywell DTS92 die draadloos aan een Xtreme 36 is gekoppeld (geen gateway o.i.d.). Deze werkt ook met TPI en heeft slechts één parameter meer dan de T6, nl. een instelling voor de proportionele band. Die DTS92 functioneert bij mij uitstekend in combinatie met vloerverwarming. Het komt regelmatig voor dat hij een run maakt van meer dan een uur op minimum vermogen en daarna een paar uur uit. Maar dat ligt voor een belangrijk deel ook aan het feit dat ik een goed geïsoleerd appartement heb.
Deze DTS92 heeft geen klokprogramma en ook geen OpenTherm, maar dat is in mijn geval met vvw ook niet nodig.

Wat betreft de iSense ben ik het helemaal met je eens. Een hele fijne OpenTherm-thermostaat met meer dan voldoende instelmogelijkheden. Ik heb die gehad in mijn vorige huis met een Remeha-ketel. Zoals je zegt, is dit een thermostaat zonder de gimmick van een app of bediening op afstand via internet. Als regelaar voor een cv-ketel is het echter naar mijn mening één van de betere.

Edit:
@gerritjan De Intergas Comfort Touch is een aardige OpenTherm-thermostaat, maar heeft wel een hinderlijk mankement. De aanwarmtijd van het klokprogramma begint niet vóór het eerste schakelmoment van de dag, maar pas na dat schakelmoment.
Mijn broer heeft sinds kort deze thermostaat en is er zeer ontevreden over. Hij had hiervoor een Remeha Celcia en zou eigenlijk wel weer terug willen. Maar met een workaround is het hem alsnog gelukt om de Comfort Touch enigszins naar zijn wens te laten regelen.

[ Voor 10% gewijzigd door arpeggio op 25-03-2024 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swiv98
arpeggio schreef op maandag 25 maart 2024 @ 23:10:
[...]

Vind je echt dat de T6 nauwelijks aan te passen is?
Deze thermostaat kan zowel OpenTherm als aan/uit regelen. Maar aan/uit is bij Honeywell gebaseerd op TPI >> Time Proportional and Integral. Dat is in feite een modulerende aan/uit regeling: tijdgestuurde warmtevraag. Vergelijkbaar met een PWM-regeling.
Ter vergelijking: OpenTherm is temperatuurgestuurde warmtevraag. Daar zijn geen specifieke regelparameters voor.

[...]

Heb je alle onderstaande instellingen geprobeerd?
Omdat de installateur 'per ongeluk met aan/uit aansluiting was begonnen, heb ik in de eerste 2 weken kortstondig met die PWM/TPI mogen leven. Semi-onbewust van onverwacht. Ik heb destijds alleen het toegestane aantal schakelingen per uur (omlaag) aangepast, want ik werd knettergek van de Xtreme die naar mijn idee tig keer per uur aan en uit ging. En de Xtreme start niet bepaald stil op, dus dat was voor mij hoorbaar in te veel delen van het huis, op te veel momenten. De P1-meter grafiek zag er ook uit als een rafelige geluidsgolf... Okay, niks te klagen over comfort, maar niet houdbaar voor mij en dus ging ik op zoek naar oorzaken. Waar die aansluiting geen OpenTherm bleek te zijn.

Via OpenTherm houd je alleen de Optimalisatie instelling over, en de Low Load instelling (die volgens mij gerelateerd is aan dat aan/uit gestuiter, maar misschien heb ik het mis). Met Optimalisatie op 1 voor zowel start als stop, en met 'LowLoad' uitgeschakeld, doet mijn ketel/thermostaat nu een lange ochtendrun uit 1 stuk op het laagste of 1-na-laagste vermogen (afhankelijlk van de afkoeling 's-nachts). Dat is (te) langzaam, en de T6 compenseert zijn starttijdstip niet (verder), wat mij betreft. Maar ik kan het prima hebben qua comfort.

Overigens, voor allen: doordat de ketel vaak een lage watertermperatuur mag maken (tussen 30 en 40 graden), werkt vooral de vloerverwarming goed. De radiatoren boven (werkkamer, douche) doen eigenlijk nauwelijks meer iets nuttigs, behalve in de eerste 20 minuten waarin de T6 kennelijk water van een graad of 50 lijkt te vragen. Het is te doen, en ik verwarm de werkkamer soms elektrisch bij, maar het kan beter op koude dagen. Toch een nadeel van stoken op lage temperaturen (en een voorbode van wat er zou gebeuren als ik er ooit een warmtepomp naast zou zetten die hetzelfde doet/kan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-06 18:20
MikeyMan schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 14:47:
Wat een onzin. Ja die Xtreme kan extreem laag. Maar dat zegt niet dat ie niet ook gewoon een net vermogen kan werken.
Tis gewoon een CW4 ketel, die tussen de 4 en 19 kW kan leveren.
Dit dus.

Hij KAN laag (4kw)
Maar hij gaat zo hard als nodig.
Juist als het huis op temperatuur is KAN hij lekker laag doorpruttelen en de boel op temperatuur houden.
Heb em ook 2 jaar hangen.
Top ding!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
swiv98 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 10:16:
...
Via OpenTherm houd je alleen de Optimalisatie instelling over, en de Low Load instelling (die volgens mij gerelateerd is aan dat aan/uit gestuiter, maar misschien heb ik het mis). Met Optimalisatie op 1 voor zowel start als stop, en met 'LowLoad' uitgeschakeld, doet mijn ketel/thermostaat nu een lange ochtendrun uit 1 stuk op het laagste of 1-na-laagste vermogen (afhankelijlk van de afkoeling 's-nachts). Dat is (te) langzaam, en de T6 compenseert zijn starttijdstip niet (verder), wat mij betreft. Maar ik kan het prima hebben qua comfort.

Overigens, voor allen: doordat de ketel vaak een lage watertermperatuur mag maken (tussen 30 en 40 graden), werkt vooral de vloerverwarming goed. De radiatoren boven (werkkamer, douche) doen eigenlijk nauwelijks meer iets nuttigs, behalve in de eerste 20 minuten waarin de T6 kennelijk water van een graad of 50 lijkt te vragen. Het is te doen, en ik verwarm de werkkamer soms elektrisch bij, maar het kan beter op koude dagen.
Er is volgens mij wel iets te doen aan die lage vraag-temperatuur van de T6. Je kunt daar een minimum temperatuur voor instellen op de ketel.
Ben je bekend met het expertmenu van de Xtreme? Die is te vinden via code C020
Via dat menu kun je eens experimenteren met de volgende 2 parameters:

P056 minimum aanvoertemp voor OT-vraag op 40°C (fabrieksinstelling is 30°C)
P057 reactie OT-thermostaat op 1 (warmtevraag beantwoorden met minimum aanvoertemp P056 => 40°C)

De ketel gaat dan moduleren tussen 40°C en de maximale aanvoertemperatuur die je hebt ingesteld op het frontpaneel (is gelijk aan parameter P050).

(Bij een iSense is dat in te stellen op de thermostaat zelf)

Edit:
Bij de instelling van de T6 in de TPI-modus had het misschien kunnen helpen wanneer
P057 reactie OT-thermostaat was ingesteld op 2 = warmtevraag beantwoorden met maximaal
ingestelde aanvoertemperatuur (aan/uit functie)

[ Voor 7% gewijzigd door arpeggio op 26-03-2024 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swiv98
arpeggio schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 11:34:
[...]

Ben je bekend met het expertmenu van de Xtreme? Die is te vinden via code C020

[…]
Jazeker. Ook een reden om deze ketel te kiezen.
Maar met zoveel ‘macht’ en combinaties kun je natuurlijk ook veel fout doen. Of ontregelen…

Omdat ik een zuinige werking voor de vloerverwarming beneden het belangrijkst vond, en omdat ik denk dat zelfs 40 graden wellicht ook nog aan de lage kant zou zijn om de reguliere radiatoren iets zinvols te laten doen, heb ik die 30 graden laten staan. En om onrust in de installatie te voorkomen, staat de andere parameter op 2, negeren indien lager dan 30. Dan moet de T6 maar leren dat onder de 30 vragen weinig zoden aan de dijk zet. Dat hoop je dan.

Nu we de zomer in gaan, zal de aandacht wel weer verslappen O-) Of verschuiven naar de pompschakelaar bij de vloerverwarming, die nogal laag staat voor zomerse temperaturen (26). Altijd wat te doen.

Ik hoop dat de TS er verder uit is gekomen en nog wat mee kon nemen van alles hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:10
consumenttest vandaag in de krant destentor bevestigt bovenstaande reacties

Wie de Xtreme 30 van Intergas koopt, weet een paar dingen zeker. Deze ketel verwarmt je huis gelijkmatig, hij houdt de temperatuur zeer constant en hij blinkt uit in energiezuinigheid. Het is een van de zuinigste ketels uit de test. Hij verbruikt weinig energie bij zowel verwarmen als bij warm water ‘maken’.

Dat de Intergas Xtreme 30 zo zuinig is komt door de zeer lage minimumcapaciteit. Dat betekent dat de ketel op een laag pitje kan verwarmen. Daardoor werkt hij efficiënt en verbruikt hij minder gas dan andere ketels. Bijkomend voordeel is dat de temperatuur in huis constant blijft.

Deze cv-ketel verwarmt niet alleen je huis zonder al te veel energie te verbruiken, hij verwarmt ook je kraanwater goed. En dit gaat niet ten koste van comfort, want een bad vullen gaat best snel. En de temperatuur blijft daarbij stabiel.

Minpuntjes zijn er ook. Als je ineens veel water tegelijk nodig hebt, bereikt dat water pas na wat langere tijd een comfortabele temperatuur vergeleken met andere apparaten. Denk daarbij aan douchen en tegelijkertijd een bad laten vollopen. Het duurt ook ietsje langer voor deze Intergas-ketel een afgekoeld huis op temperatuur heeft. Andere Intergas-apparaten zijn daar beter in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Nu online
belmonde schreef op maandag 11 november 2024 @ 19:20:

Wie de Xtreme 30 van Intergas koopt, weet een paar dingen zeker. Deze ketel verwarmt je huis gelijkmatig, hij houdt de temperatuur zeer constant en hij blinkt uit in energiezuinigheid. Het is een van de zuinigste ketels uit de test. Hij verbruikt weinig energie bij zowel verwarmen als bij warm water ‘maken’.

Dat de Intergas Xtreme 30 zo zuinig is komt door de zeer lage minimumcapaciteit. Dat betekent dat de ketel op een laag pitje kan verwarmen. Daardoor werkt hij efficiënt en verbruikt hij minder gas dan andere ketels. Bijkomend voordeel is dat de temperatuur in huis constant blijft.

Deze cv-ketel verwarmt niet alleen je huis zonder al te veel energie te verbruiken, hij verwarmt ook je kraanwater goed. En dit gaat niet ten koste van comfort, want een bad vullen gaat best snel. En de temperatuur blijft daarbij stabiel.

Minpuntjes zijn er ook. Als je ineens veel water tegelijk nodig hebt, bereikt dat water pas na wat langere tijd een comfortabele temperatuur vergeleken met andere apparaten. Denk daarbij aan douchen en tegelijkertijd een bad laten vollopen. Het duurt ook ietsje langer voor deze Intergas-ketel een afgekoeld huis op temperatuur heeft. Andere Intergas-apparaten zijn daar beter in
Dit alles wist ik, als intergas groupie, natuurlijk al :+
Maar leuk om te lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
belmonde schreef op maandag 11 november 2024 @ 19:20:

1 kanttekening. Moet je wel zorgen dat je voldoende/veel afgifte capaciteit hebt in relatie tot je warmteverlies. Zo niet heb je alsnog hoge aanvoer nodig en zit je niet hoog in zijn condensatiegebied en verbruik je alsnog (te) veel gas. Dit geldt overigens voor alle HR Ketels. Afgifte is key. Altijd. En waterzijdig inregelen zodat balans in orde is en de delta T klopt. Dan pas stook je zuinig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• belmonde
MotorBeast schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 10:25:
[...]

1 kanttekening. Moet je wel zorgen dat je voldoende/veel afgifte capaciteit hebt in relatie tot je warmteverlies. Zo niet heb je alsnog hoge aanvoer nodig en zit je niet hoog in zijn condensatiegebied en verbruik je alsnog (te) veel gas. Dit geldt overigens voor alle HR Ketels. Afgifte is key. Altijd. En waterzijdig inregelen zodat balans in orde is en de delta T klopt. Dan pas stook je zuinig.
Maar, je moet wel oppassen als je installateur zijn periodieke onderhoudsbeurt heeft gepleegd... Ik zag vanmorgen omdat ik wat eerder opstond en eens op de thermostaat klikte naar de aanvoertemperatuur... dat de aanvoertemperatuur op 70 graden zat !!!
Ik had die op max 60 graden staan. Maar ben naar de ketel gegaan en zag dat die op 67 graden max stond.. of zoiets.
Heb hem terug naar 60 graden gezet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
belmonde schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 11:56:
[...]

Maar, je moet wel oppassen als je installateur zijn periodieke onderhoudsbeurt heeft gepleegd... Ik zag vanmorgen omdat ik wat eerder opstond en eens op de thermostaat klikte naar de aanvoertemperatuur... dat de aanvoertemperatuur op 70 graden zat !!!
Ik had die op max 60 graden staan. Maar ben naar de ketel gegaan en zag dat die op 67 graden max stond.. of zoiets.
Probeer eens 50. Dat scheelt je echt veel gas. Omhoog kan altijd nog. 60 zet je al boven condensatiepunt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bl35Vn92NMSJWbzlmiUfx1i_qHg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/9w4mW44XTMV2bkYA0qDO7uhH.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
MotorBeast schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 12:04:
[...]

Probeer eens 50. Dat scheelt je echt veel gas. Omhoog kan altijd nog. 60 zet je al boven condensatiepunt.

[Afbeelding]
Ja, snap ik. Maar ik ga er van uit dat de modulerende thermostaat en modulerende ketel dit zelf wel regelt naar lagere aanvoertemperaratuur.
Wellicht (?) gaat de thermostaat en de ketel bij de start in de morgen na de nachtverlaging wel tot de max temperatuur.. om sneller op te warmen.
De nachtverlaging staat ingesteld op 16 graden en vanaf 8 uur staat de temperatuur op 20 graden kamertemperatuur..
Ik herinner me ook dat sommigen op youtube, de visse rheet of zo.. Ook niet aanraad om de temperatuut laag te zetten ! Ik ging er ook vanuit dat een modulerende thermostaat ook niet vanzelf tot de max temperatuur gaat als dat niet nodig zou zijn.. ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
belmonde schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 12:13:
[...]

Ja, snap ik. Maar ik ga er van uit dat de modulerende thermostaat en modulerende ketel dit zelf wel regelt naar lagere aanvoertemperaratuur.
Wellicht (?) gaat de thermostaat en de ketel bij de start in de morgen na de nachtverlaging wel tot de max temperatuur.. om sneller op te warmen.
De nachtverlaging staat ingesteld op 16 graden en vanaf 8 uur staat de temperatuur op 20 graden kamertemperatuur..
Ik herinner me ook dat sommigen op youtube, de visse rheet of zo.. Ook niet aanraad om de temperatuut laag te zetten ! Ik ging er ook vanuit dat een modulerende thermostaat ook niet vanzelf tot de max temperatuur gaat als dat niet nodig zou zijn.. ??
Als je thermostaat vindt dat het verschil tussen setpoint en binnen temperatuur te hoog is gaat hij gewoon aan warmen op 60 graden. Dat rem je dus door hem op 50 te zetten. Duurt alleen langer om setpoint te halen maar een zelflerende thermostaat gaat dat wel snappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
wat bedoeld die "visser" dan met zijn tegnwerkingen daarop ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
In denk dat je in de war zit met ketels die een klein voorraad vat hebben voor warm water. Die instelling niet lager zetten ivm legionella. SWW is wat anders dan water voor je verwarmingssysteem. Zijn ook aparte instellingen.

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 12-11-2024 12:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
  • Nu online
belmonde schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 11:56:
[...]

Modderf... dat had ik dus ook!
60 in mijn geval, maar met pomploze verdelers en plak PVC kan dat wel naar aflopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tcw82
  • Nu online
belmonde schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 12:13:
[...]

Hij adviseert (john visser heet hij overigens) bij mengverdelers/radiatoren de temp te laten voor wat hij is maar WEL het maximale vermogen (maximaal) te verlagen en eventueel te verhogen als het nodig is.
bij pomploze (niet mengverdelers) moet je de tempereratuur WEL beperken, omdat je anders het risico loopt dingen in huis stuk te maken.
(e.e.a. ook terug te vinden in de commentaren onder een van de recentere CV gerelateerde video's:
YouTube: Verlaag NOOIT je aanvoertemperatuur van je cv-ketel.. (deel 2) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Nu online
MotorBeast schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 12:19:
In denk dat je in de war zit met ketels die een klein voorraad vat hebben voor warm water. Die instelling niet lager zetten ivm legionella. SWW is wat anders dan water voor je verwarmingssysteem. Zijn ook aparte instellingen.
nee, dat bedoelt hij (visser of de tweaker) niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• belmonde
MotorBeast schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 12:19:
Nee, die hebben we op 65 graden staan. Voor handafwas..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
tcw82 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 12:56:
[...]

Hij adviseert (john visser heet hij overigens) bij mengverdelers/radiatoren de temp te laten voor wat hij is maar WEL het maximale vermogen (maximaal) te verlagen en eventueel te verhogen als het nodig is.
bij pomploze (niet mengverdelers) moet je de tempereratuur WEL beperken, omdat je anders het risico loopt dingen in huis stuk te maken.
(e.e.a. ook terug te vinden in de commentaren onder een van de recentere CV gerelateerde video's:
YouTube: Verlaag NOOIT je aanvoertemperatuur van je cv-ketel.. (deel 2) )
Dat maximale vermogen beinvloed dan alleen kamerverwarmingvermogen.. Ik hoop niet voor gebruikswater..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
belmonde schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 14:17:
[...]

Dat maximale vermogen beinvloed dan alleen kamerverwarmingvermogen.. Ik hoop niet voor gebruikswater..
Klopt. Maar als je hem dus op 50 graden zetten zit hij dus al heel snel op 50 graden en pruttelt hij niet maximaal. Je thermostaat regelt dat. In verleden veel zitten experimeteren met vermogen op ketel en mijn opentherm modulatie negeert dat volledig die ketel instelling. Met aan/uit regeling werkt het wel.

Bij kennissen afgelopen winter de boel van 75 graden naar 50 gezet. Besparing zo'n 25%. En waterzijdig ingeregeld. Zie CV Tuning topic.

[ Voor 11% gewijzigd door MotorBeast op 12-11-2024 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
MotorBeast schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 15:33:
[...]

Klopt. Maar als je hem dus op 50 graden zetten zit hij dus al heel snel op 50 graden en pruttelt hij niet maximaal. Je thermostaat regelt dat. In verleden veel zitten experimeteren met vermogen op ketel en mijn opentherm modulatie negeert dat volledig die ketel instelling. Met aan/uit regeling werkt het wel.

Bij kennissen afgelopen winter de boel van 75 graden naar 50 gezet. Besparing zo'n 25%. En waterzijdig ingeregeld. Zie CV Tuning topic.
Ik heb net op internet de hele handleiding van de atag e325c gelezen maar staat wel hoe je in menu van diepere instellingen komt.. Maar zie ook niet iets van de ketelvermogen, etc.. Ik ga daar ook maar niet verder in knooien dus.. Staat nu op max 60 graden aanvoer.
Misschien kan ik de nachtverlaging wat hoger zetten dan hoeft de thermostaat ook niet zo'n hoge gewenste temperatuur naar de ketel te sturen. Ik weet ook niet wanneer de thermostaat hoeveel aanvoer berekent op grond van temp verschil tussen gewenst en actueel kamertemperatuur.
Of ik heb ook wel al stapjes geprogrammeerd zelf denk ik.. Alleen de knopjes op de thermostaat van + en - reageren al helemaal niet meer. Dus ik kom er liever helemaal niet aan,..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
@belmonde In de nacht op 18 graden zetten en aanvoer op max 50 graden. Gewoon proberen. Ketelvermogen regelt je thermostaat wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
  • Nu online
belmonde schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 14:17:
[...]

Dat kan je afzonderlijke van elkaar instellen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gbDL-bMvxEXiI2iXlGTjS6yO4Pw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RwwyycrNZx4K5f7R9CpIE3VT.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door tcw82 op 12-11-2024 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guusneus
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 17-02 17:48
MotorBeast schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 12:04:
[...]

[Afbeelding]
Die max van 60° was de aanvoer hè. Primair 60° en dan >58,6° retour, dat lukt hèèèèèl misschien met alle kranen dicht en alles over de bypass direct terug de ketel in. Maar dan heeft het al foutmeldingen geregend en hangt je ketel met zijn @%&# te spelen ;)
Pagina: 1