Intergas Xtreme 30 afgeraden ivm oudere woning

Pagina: 1
Acties:

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21:40
ebk71 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 09:39:

.... kan je dan eenvoudig zeggen dat de xtreme 24 zuiniger zal zijn dan de xtreme 30? Want in aanschaf scheelt het bijna niets.
Voor CV-bedrijf maakt het niets uit. Zie onderstaande tabel.
De getallen zijn overgenomen uit de Intergas Installatiehandleiding van de Xtreme. Helaas geen vermelding van het temperatuur-regime waarbij deze waarden zijn gemeten. Maar voor de onderlinge vergelijking is dat niet belangrijk.

Voor de duidelijkheid:
Rendement = ( energie die wordt geleverd ) gedeeld door ( energie die er in wordt gestopt ) maal 100%

geleverde energie = vermogen in kW
opgenomen energie = belasting in kW

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VYTNM6I0zlt-LRE_nt_bt5XVfvw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/smNDNW0oO0jm5jFpqF5YTto5.png?f=user_large

Voor CV-bedrijf maakt het dus niets uit. De meerwaarde van een Xtreme 30 zit vooral in het ww-vermogen (CW4) t.o.v. een Xtreme 24 (CW3)

• ebk71
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:54
Deze zojuist ontvangen van Intergas voor het verbruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gw_UTxdC3HYQXfrtJU2PsWLzuIM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gPDtDmgi7UdDeazlDueGeK57.png?f=fotoalbum_large

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21:40
swiv98 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 21:02:
Er vanuit gaande dat de iSense werkt (dat heb ík niet meer geprobeerd), is volgens mij in deze fora wel te vinden dat hij netjes moduleert en op bepaalde punten qua gedrag aan te passen is. De T6 nauwelijks.
...
Vind je echt dat de T6 nauwelijks aan te passen is?
Deze thermostaat kan zowel OpenTherm als aan/uit regelen. Maar aan/uit is bij Honeywell gebaseerd op TPI >> Time Proportional and Integral. Dat is in feite een modulerende aan/uit regeling: tijdgestuurde warmtevraag. Vergelijkbaar met een PWM-regeling.
Ter vergelijking: OpenTherm is temperatuurgestuurde warmtevraag. Daar zijn geen specifieke regelparameters voor.

De specifieke instellingen voor TPI staan in onderstaand installateursmenu van de T6; schakelingen p/u en min aan/uit.
Heb je alle onderstaande instellingen geprobeerd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yXb7u5ES8_uVXMJ8wAk9ZlyCh14=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rQ1ESbRDJ9rSfwCoKilm4bd1.png?f=user_large

Ik heb zelf een Honeywell DTS92 die draadloos aan een Xtreme 36 is gekoppeld (geen gateway o.i.d.). Deze werkt ook met TPI en heeft slechts één parameter meer dan de T6, nl. een instelling voor de proportionele band. Die DTS92 functioneert bij mij uitstekend in combinatie met vloerverwarming. Het komt regelmatig voor dat hij een run maakt van meer dan een uur op minimum vermogen en daarna een paar uur uit. Maar dat ligt voor een belangrijk deel ook aan het feit dat ik een goed geïsoleerd appartement heb.
Deze DTS92 heeft geen klokprogramma en ook geen OpenTherm, maar dat is in mijn geval met vvw ook niet nodig.

Wat betreft de iSense ben ik het helemaal met je eens. Een hele fijne OpenTherm-thermostaat met meer dan voldoende instelmogelijkheden. Ik heb die gehad in mijn vorige huis met een Remeha-ketel. Zoals je zegt, is dit een thermostaat zonder de gimmick van een app of bediening op afstand via internet. Als regelaar voor een cv-ketel is het echter naar mijn mening één van de betere.

Edit:
@gerritjan De Intergas Comfort Touch is een aardige OpenTherm-thermostaat, maar heeft wel een hinderlijk mankement. De aanwarmtijd van het klokprogramma begint niet vóór het eerste schakelmoment van de dag, maar pas na dat schakelmoment.
Mijn broer heeft sinds kort deze thermostaat en is er zeer ontevreden over. Hij had hiervoor een Remeha Celcia en zou eigenlijk wel weer terug willen. Maar met een workaround is het hem alsnog gelukt om de Comfort Touch enigszins naar zijn wens te laten regelen.

[ Voor 10% gewijzigd door arpeggio op 25-03-2024 23:26 ]

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 30-03 10:33
belmonde schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 11:56:
[...]

Maar, je moet wel oppassen als je installateur zijn periodieke onderhoudsbeurt heeft gepleegd... Ik zag vanmorgen omdat ik wat eerder opstond en eens op de thermostaat klikte naar de aanvoertemperatuur... dat de aanvoertemperatuur op 70 graden zat !!!
Ik had die op max 60 graden staan. Maar ben naar de ketel gegaan en zag dat die op 67 graden max stond.. of zoiets.
Heb hem terug naar 60 graden gezet..
Probeer eens 50. Dat scheelt je echt veel gas. Omhoog kan altijd nog. 60 zet je al boven condensatiepunt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bl35Vn92NMSJWbzlmiUfx1i_qHg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/9w4mW44XTMV2bkYA0qDO7uhH.jpg?f=user_large

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18:28
belmonde schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 14:17:
[...]

Dat maximale vermogen beinvloed dan alleen kamerverwarmingvermogen.. Ik hoop niet voor gebruikswater..
Dat kan je afzonderlijke van elkaar instellen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gbDL-bMvxEXiI2iXlGTjS6yO4Pw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RwwyycrNZx4K5f7R9CpIE3VT.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door tcw82 op 12-11-2024 20:38 ]

Pagina: 1