Advies m.b.t. ssd snelheid

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ab1959
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Mijn vraag
Hoe zorg ik ervoor dat clips in DJI Studio voor pc soepel lopen. Ik importeer de clips op de SATA ssd voor ik ze ga bewerken. Het merkwaardige is dat de clips soms soepel lopen en een andere keer haperen. Zowel in de proxy als in hd mode in DJI Studio. Ik heb ook DaVinci Resolve en Insta360 Studio welke probleemloos draaien.

Ik hoop hier goed (begrijpbaar) advies te vinden.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 11, DJI Studio. ASRock B450M Steel Legend, AMD 5950X, 64 Gb Ram, interne Mvme 250 Gb SSD, interne 1 Gb SATA ssd.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
files verplaatst naar SATA SSDAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HU2arRomXkSso_TlIQb1AsPXVrQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HCf83MSTevpE2wWH3wXrIppE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XOVMgSp6LNexKEF71R2KKhp_jPM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fkId0rZwbLnWbJ2wI9CPC49S.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:24
Die latency nummers zijn veeel te hoog…
30ms wachten op een ssd, wauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ab1959
  • Nu online
Hoi Jeroen, als een niet Tweaker. Oorzaak/gevolg in begrijpelijke taal? Oplossing? Ik las dat 30-50 gemiddeld was en <30 goed.

[ Voor 21% gewijzigd door Ab1959 op 15-10-2025 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:31
Als je Windows gebruikt: zet een een tijdje de Performance monitor open en/ of Taakbeheer.
Dan zie je wat de bottleneck is en waar die zit als het hapert.
Je hebt namelijk grote kans dat het niet aan de SSD zelf ligt, maar aan hoe Windows ermee omgaat qua soort belastingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:31
Als je Windows gebruikt: zet een een tijdje de Performance monitor open en/ of Taakbeheer naast DJI Studio.
Dan zie je wat de bottleneck is en waar die zit als het hapert.
Je hebt namelijk grote kans dat het niet aan de SSD zelf ligt, maar aan hoe Windows ermee omgaat qua soort belastingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:05

nelizmastr

Goed wies kapot

Waarom denk je dat het de opslag is?

Welke videokaart heb je, in welke codec zijn die DJI beelden gemaakt en ondersteunen je videokaart en software die ook goed (dus met hardwareversnelling)?

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:24
Ik heb ook even met Easus diskmark gekeken, omdat die getallen zo onmogelijk hoog zijn.
En die software deugt niet. Een SN850X benchmarkt op 3 ms in mijn pc, nee.

review: WD Black SN850X 2TB: opnieuw de ssd-prestatiekroon in handen zie Steady state read latency in micro-seconden.

Dus, storage is waarschjinlijk niet je probleem. Heb je een videokaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ab1959
  • Nu online
Ik zal die performance eens proberen te checken. Bij deze ook even mijn systeem. Ik heb vaak nogal wat browser tabbladen bladen open staan kan dat ook voor issues zorgen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J2sgCgtX3mX8INdO5KMPnGhtVto=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X8vsmFpTZAimazMe6xByIaqX.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Ab1959 op 16-10-2025 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ab1959
  • Nu online
Taakbeheer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/adea8pGIMRmhUQFQxSY8khNWaUk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/gBSM5jBk0shF19mtj5R6YSLN.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ab1959
  • Nu online
My disks. Ben niet de meest gestructueerde vrees ik. Learning proces.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eesIY5A1Y-1qwrLXxaTNkE7_XCQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/l4bc0z3JxEAkWMlSicpiYcwp.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:35

ResuCigam

BOFH

Ab1959 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 12:06:
Hoe zorg ik ervoor dat clips in DJI Studio voor pc soepel lopen.
...
Ik heb ook DaVinci Resolve en Insta360 Studio welke probleemloos draaien.
Als DaVinci Resolve en Insta360 Studio zonder problemen draaien dan ligt het volgens mij niet aan je computer maar aan DJI Studio die kennelijk niet goed werkt.

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ab1959
  • Nu online
Dat vermoed ik eerlijk gezegd ook gezien de ervaring met de andere genoemde applicaties. Wellicht moet ik mijn systeem softwarematig wat beter inrichten, misschien dat dat nog wat helpt. DJI Studio is niet zo goed gekopieerd van Insta360 Studio welke veel minder belastend is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BaQUnX4iOr9FZjWXw-yi0DPTz6Q=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/MVdhDvnANJ5q6kdb3o7OZoVp.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C9T2GwPIehqba3pw_Q3Y7HvDMmU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ZKLfJvjL3mzBCtuRTYa7qKpT.png?f=user_large

[ Voor 45% gewijzigd door Ab1959 op 16-10-2025 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie_NL
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16-10 12:11
Is het niet gewoon doordat de C:\ schijf (veel) te vol zit? een SSD moet volgens mij ~30% vrije ruimte hebben om goed te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ab1959
  • Nu online
Die zit inderdaad te vol, ik heb mij nooit goed verdiept in wat waar te installeren. Ik moet even zien wat ik wel en niet kan of moet verplaatsen en waarheen. Misschien de MVMe SSD van 250Gb vervangen voor een groetere een optie? Ik zag dat ik dan mijn ssd moet klonen maar zou dan eerst en ander op moeten schonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:34

franssie

Save the albatross

@Ab1959 met een externe SSD MVMe behuizing dat clonen zo gebeurd. Veel leveranciers geven je de software daarvoor als download bij.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ab1959
  • Nu online
franssie schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 14:58:
@Ab1959 met een externe SSD MVMe behuizing dat clonen zo gebeurd. Veel leveranciers geven je de software daarvoor als download bij.
Is dat qua snelheid vergelijkbaar met die SSD van 250Gb die ik er nu in heb zitten? Ben er zoals je merkt niet zo goed in thuis dus probeer het uit te vogelen. Of gebeurt dat clonen op de SSD die de huidige moet gaan vervangen? Extern betekent dus dat die tijdelijk in een behuizing moet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:34

franssie

Save the albatross

Ab1959 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 15:30:
[...]
<> Of gebeurt dat clonen op de SSD die de huidige moet gaan vervangen? Extern betekent dus dat die tijdelijk in een behuizing moet?
Dit, tenminste dat is zoals ik het altijd doe (werk voornemelijk met laptops en die hebben niet altijd een tweede slot). De nieuwe in een externe behuizing, clonen, vervangen. Die oude hou ik dan eerst als backup tot ik ergens opslag nodig heb.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ab1959
  • Nu online
franssie schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 15:32:
[...]

Dit, tenminste dat is zoals ik het altijd doe (werk voornemelijk met laptops en die hebben niet altijd een tweede slot). De nieuwe in een externe behuizing, clonen, vervangen. Die oude hou ik dan eerst als backup tot ik ergens opslag nodig heb.
Dank je, afgezien van het feit of het helpt mijn issues te verhelpen kan het geen kwaad een grotere SD erin te zetten. En kan ik gelijk wat gestructureerder gaan opslaan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:46
Ab1959 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 15:30:
Is dat qua snelheid vergelijkbaar met die SSD van 250Gb die ik er nu in heb zitten? Ben er zoals je merkt niet zo goed in thuis dus probeer het uit te vogelen. Of gebeurt dat clonen op de SSD die de huidige moet gaan vervangen? Extern betekent dus dat die tijdelijk in een behuizing moet?
Zo te zien heb je genoeg ruimte over op je 2e SSD.
Daar zou ook een backup image naartoe kunnen schrijven en deze dan weer terugzetten naar de nieuw ingebouwde SSD.
Je moet dan natuurlijk wel zorgen dat je een opstart herstel/PE USB hebt om de backup daarmee terug te kunnen zetten.
Zie daarvoor eventueel ook deze topics:

SSD plaatsen en clonen oude SSD (Macrium Reflect)
The_Doman schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 10:52:
Macrium Reflect is een goed tool, daarmee kan je ook "hot clonen" vanuit Windows zelf en de partities aanpassen.
Er zijn gratis versies beschikbaar, de laatste daarvan is Macrium Reflect FREE Edition 8.0.77838
Deze wordt nu niet meer verder geüpdate maar werkt nog helemaal prima.
Gebruik de link van MajorGeeks:
Majorgeeks: Macrium Reflect FREE Edition 8 (direct download)
Pagina: 1