Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• James040
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:56
Hoi allemaal,

recentelijk heb ik besloten om te kijken naar de mogelijkheden voor een warmtepomp, aangezien ons huis (Rijtjeshuis, ~1980, ~130m²) volledig nageïsoleerd is en de ketel al redelijk afgeschreven is (~15j). Ik heb me daarom al stevig ingelezen in de materie, maar kom er toch nog niet helemaal in uit.

Het voornaamste probleem waar ik tegenaan loop ik eigenlijk de terugverdientijd, met name omdat we een relatief laag gasverbruik (~750m3 pj) hebben. Ik staar me niet puur blind op de terugverdientijd, omdat bijvoorbeeld verhoogd comfort en energielabel ook meespelen. Echter, bij bedragen van >15k incl. subsidie is de afweging natuurlijk snel gemaakt...
Historisch verbruik:
~750m3, inclusief SWW.
Bovendien hebben we recent overal triple glas laten plaatsen op de begane grond en staat een (decentrale) WTW op de korte termijn planning. Ook hebben we eventueel airco's op de eerste etage die wat kunnen bijverwarmen. (Niet van toepassing geweest afgelopen jaren)
Afgiftesysteem:
- Beneden: 45 m² vloerverwarming, slangen 10 cm HoH, 4 groepen, geen zoneregeling oid.
- 1ste etage: 4 radiatoren (3x T22/T33, 1x badkamer radiator).
- Zolder: Niet verwarmd

Eventueel wil ik de radiatoren boven boosten en/of vervangen naar Jaga's, indien nodig.
SWW:
Ik zat zelf aan 200L te denken in verband met 2 personen.
Genoeg ruimte op zolder (hoeft niet liggend) te zijn.
Geen DWTW aanwezig.
Locatie buiten-unit
Eigenljik qua plaatsing is er maar één geschikte locatie: Dat is op de houten carport (voorzijde huis) of aan de aangrezende voorgevel. Het voordeel hierbij is dat de buren naar achtergeschakeld zitten, waarbij geluid dus eigenlijk op deze locatie nauwelijks een kritisch probleem zal vormen. In verband met de veiligheidszone betekent dit wel meteen dat R290 geen optie is; er is niet 1 meter aan beide zijde zonder raam / elektronische aansluitingen.
Warmtepompvoorkeur:
L/W warmtepomp.
Het is voor mij vooral belangrijk dat er voldoende ruimte is om zelf te kunnen tweaken, daarnaast speelt prijs-kwaliteit ook een grote rol.
Voorkeur voor betrouwbare merken als Daikin, Mitsubishi Electric, Vaillant of Panasonic.
Daarnaast ben ik het liefst ook zo min mogelijk afhankelijk van een installateur na installatie, vandaar dat monoblock me net iets meer aanspreekt.

Ik zat zelf te denken aan ongeveer een vermogen van 5kw; met behulp van de koevlaas-formule kom ik uit op ~4kW, en op basis van maximaal dagverbruik (~8m3) en 16 draaiuren (1/3 gereserveerd voor defrosts en SWW) per dag is dit ongeveer 5kW.
Gecombineerd met de voorkeur voor een monoblock en R32 (R290 niet mogelijk) kwam ik zelf uit op een Daikin 3M monoblock, waarbij de 4kW model nog op -10 ruimschoots de 5 kW kan leveren.
Wie gaat het installeren?
Initieel was het idee om het uit te besteden, maar na een enkele offertes zakt de moed me toch flink in de schoenen. Ik zit stiekem een beetje te kijken naar het zelf installeren van een monoblock, maar voelt toch als een grote stap.
Qua meerwerk dient er niet extreem veel gedaan te worden; bestaande leidingwerk is al >25mm binnendiameter naar vww, genoeg vrjie ruimte in de meterkast om zelf extra groepen / voedingen aan te leggen.

Vragen:
- Wat is wijsheid voor de plaatsing van de warmtepomp? De ene installateur geeft de voorkeur aan op het platte dak, omdat er geen leefruimte onder zit (enkel een deel bijkeuken van de buren) en je resonantie via je buitenmuur wilt voorkomen; de andere zegt dat houten, platte daken absoluut niet aan te raden valt.
- In hoeverre zijn veiligsheidszone van R290 warmtepompen richtlijnen versus regelgeving? Sommige installateurs zien er niet het probleem van in, de andere doet het absoluut niet.
- Prijsverschil tussen een 200 en 250L boilervat is soms vrij beperkt; de ene installateur beargumenteert dat een kleiner vat minder warmteverlies heeft en dus voordeliger; de andere vindt dat een groter vat je toestaat het boilervat met een lagere temperatuur te verwarmen en de verliezen verwaarloosbaar zijn. Wat is hierin wijsheid?
- Ik heb nu een aantal offertes opgevraagd bij installateurs, maar ze zijn eigenlijk allemaal hetzelfde: Enorm hoge prijzen (>15k excl. subsidie), altijd een buffervat (de volume verschillen nog wel eens) en beperkte kennis. Een van de weinige redelijke offertes komt uit rond de 9k uit voor een Daikin 3M 6kW incl. 200L, maar deze partij wilt niet de 4kW leveren (enkel in hybride opstelling, verschil 400 incl subsidie) en inclusief buffervat van 15L (Voorschriften Daikin, verschil van 200 euro). Ondanks dat beide geen kwaad kunnen (minimale vermogen van 4 en 6 serie is identiek, kleine seriebuffer), zijn ze naar mijn mening wel overbodig en kost het me toch weer 600 euro.

Ik zou graag wat second-opinions van tweakers willen horen, omdat het aanvoelt alsof de installateurs vooral zoveel mogelijk willen verkopen.
Daarnaast, indien iemand goede installateurs in de omgeving van Brabant weten, hoor ik ze graag. ;)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusa4
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:40
Ben je bekend met dit topic: L/W Warmtepompen zonder buitendeel (>4kW) ?
Dan heb je geen zorgen over de plaatsing van de buitenunit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:25
Ik zat hier ongeveer met hetzelfde scenario. En omdat hier op Tweakers zo ontzettend veel te vinden is, heb ik het grootste deel zelf gedaan. En ik moest een stuk meer doen qua leidingwerk.
Daarna is er een professioneel Tweakers-lid langsgeweest om de boel aan te sluiten en in bedrijfs te stellen.
En daarna zelf spelen met de instellingen. Maar met alle specifieke topics is dat geen probleem.

Dus als je er de tijd en energie in kan steken, kan ik zeker aanraden om een groot deel zelf te doen .
Zie mijn topic voor het plan, de uitwerking en het financiële plaatje: MisterMailman in "Warmtepomp + warmtepompboiler: check op plan gevraagd"

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:54
MisterMailman schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 19:41:
Ik zat hier ongeveer met hetzelfde scenario. En omdat hier op Tweakers zo ontzettend veel te vinden is, heb ik het grootste deel zelf gedaan. En ik moest een stuk meer doen qua leidingwerk.
Daarna is er een professioneel Tweakers-lid langsgeweest om de boel aan te sluiten en in bedrijfs te stellen.
En daarna zelf spelen met de instellingen. Maar met alle specifieke topics is dat geen probleem.

Dus als je er de tijd en energie in kan steken, kan ik zeker aanraden om een groot deel zelf te doen .
Zie mijn topic voor het plan, de uitwerking en het financiële plaatje: MisterMailman in "Warmtepomp + warmtepompboiler: check op plan gevraagd"
zijn er professionele Tweakers? krijgen die betaald om de hele dag te Tweakeren? Waar zijn de sollicitatieformulieren?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterMailman
No Hands schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 19:51:
[...]

zijn er professionele Tweakers? krijgen die betaald om de hele dag te Tweakeren? Waar zijn de sollicitatieformulieren?
Maar er zitten hier een paar tweakers die professioneel wp-installateur zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• James040
tinusa4 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 19:21:
Ben je bekend met dit topic: L/W Warmtepompen zonder buitendeel (>4kW) ?
Dan heb je geen zorgen over de plaatsing van de buitenunit.
Thanks, maar dit komt mij over als een redelijke niche-markt; juist de grote community om zaken te tweaken spreekt mij aan.
In principe is enkel bij propaan de buitenunit een probleem, bij R32 komt het wel prima uit. Voordeel van R290 is natuurlijk toekomstbestendigheid, maar R32 klinkt wat meer als een bewezen (en goedkopere) techniek.
MisterMailman schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 19:41:

Hetgeen wat me voornamelijk tegenhoudt is A) het gewicht van monoblocks wat in je eentje sjouwen lastig maakt en B) ik wilde eigenlijk nog een deel van de winter verwarmen via de warmtepomp; hierbij wil ik voorkomen een aantal dagen zonder verwarming te zitten (of zelfs langer als het tegenzit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 17:50
James040 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 19:33:

Hetgeen wat me voornamelijk tegenhoudt is A) het gewicht van monoblocks wat in je eentje sjouwen lastig maakt en B) ik wilde eigenlijk nog een deel van de winter verwarmen via de warmtepomp; hierbij wil ik voorkomen een aantal dagen zonder verwarming te zitten (of zelfs langer als het tegenzit).
Ik heb de installatie ook zelf gedaan, verspreid over 2 jaar, en geen dag zonder verwarming gezeten. Eerst een warmtepompboiler geïnstalleerd voor SWW, en nog een winter met de oude CV-ketel alleen verwarming gedaan. Na het stookseizoen de CV-ketel eruit en rustigaan een warmtepomp geplaatst. De deadline was afgelopen oktober, maar het ging zo spoedig dat ik mijn WP ook nog heb benut voor koelen afgelopen zomer.
Ik vond het wel prettig om voor een avond- en weekendklus niet de druk te hebben van een koud huis of geen warm water.

Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterMailman
James040 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 19:33:

Hetgeen wat me voornamelijk tegenhoudt is A) het gewicht van monoblocks wat in je eentje sjouwen lastig maakt
Uhm hoe vaak wil je je apparaat precies versjouwen? Hij hoeft niet naar binnen als het regent he :+
en B ) ik wilde eigenlijk nog een deel van de winter verwarmen via de warmtepomp; hierbij wil ik voorkomen een aantal dagen zonder verwarming te zitten (of zelfs langer als het tegenzit).
Juist door de simpele techniek van een monoblock is dat scenario zeer onwaarschijnlijk.

Je noemt nu 2 dingen die eenmalig zijn, en niks net langetermijn. Dus volgens mij heb je een beetje koudwatervrees ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:26

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

Ik heb maar 1 tip, wat je ook doet plaats de buitenunit op de grond.
Echt niet nadenken over een andere optie.

En dan maak ik deze monteursopmerking alvast voor je: Nee meneer, dat kan daar prima, ik heb bijna nooit klachten. Nee, het is mooi, het zijn niet zijn buren en hij hoeft er niet te wonen. Maar als het verkeerd uitpakt moet je hem opnieuw betalen om het ding alsnog te verplaatsen. Als je hem al zover krijgt natuurlijk, want daarna zijn ze druk, druk, druk.

Mr. T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• James040
MisterMailman schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 19:55:
[...]

Uhm hoe vaak wil je je apparaat precies versjouwen? Hij hoeft niet naar binnen als het regent he :+

[...]

Juist door de simpele techniek van een monoblock is dat scenario zeer onwaarschijnlijk.

Je noemt nu 2 dingen die eenmalig zijn, en niks net langetermijn. Dus volgens mij heb je een beetje koudwatervrees ;)
Net zo vaak als de CV - ketel. :)

Ik noem het zelf geen koudwatervrees; het is vooral mezelf beschermen tegen een aantal weken winter zonder verwarming omdat het project net iets langer duurde dan verwacht. Ook biedt het wat meer zekerheid mbt subsidies dan enkel de inbedrijfsstelling laten uitvoeren, aangezien dit mijn 2de maatregel zou worden.

Ik vind het wel een erg leuk project ogen, ook mbt tweaken, maar mocht ik het zelf gaan installeren zal ik dan ook zeker tot het voorjaar wachten, dan is het risico net wat lager op koude voetjes en dat geeft me toch een comfortabeler gevoel.
TTommie schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 23:46:
Ik heb maar 1 tip, wat je ook doet plaats de buitenunit op de grond.
Echt niet nadenken over een andere optie.

En dan maak ik deze monteursopmerking alvast voor je: Nee meneer, dat kan daar prima, ik heb bijna nooit klachten. Nee, het is mooi, het zijn niet zijn buren en hij hoeft er niet te wonen. Maar als het verkeerd uitpakt moet je hem opnieuw betalen om het ding alsnog te verplaatsen. Als je hem al zover krijgt natuurlijk, want daarna zijn ze druk, druk, druk.
Wat is hier de reden van, met name geluidsoverlast?
Helaas is daar aan de voorzijde van het huis geen plaats; dit zou eigenlijk enkel net naast de erfgrens kunnen en dat betekent dat die ook net tussen 2 ramen zit. Ik kijk er niet raar van op dat de buren dezelfde dag nog met een decibelmeter er naast zullen staan.
Achtertuin heb ik wel over nagedacht, dit zou eventueel ook met R290 wat makkelijker uitkomen en is zeker een optie. Nadeel is dat die wel wat meer in het zicht staat en de afstand naar SWW-vat ~15 meter zal worden, wat waarschijnlijk dan weer resulteert in een aparte wpboiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:26

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

James040 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 20:21:
[...]

Wat is hier de reden van, met name geluidsoverlast?
Helaas is daar aan de voorzijde van het huis geen plaats; dit zou eigenlijk enkel net naast de erfgrens kunnen en dat betekent dat die ook net tussen 2 ramen zit. Ik kijk er niet raar van op dat de buren dezelfde dag nog met een decibelmeter er naast zullen staan.
Achtertuin heb ik wel over nagedacht, dit zou eventueel ook met R290 wat makkelijker uitkomen en is zeker een optie. Nadeel is dat die wel wat meer in het zicht staat en de afstand naar SWW-vat ~15 meter zal worden, wat waarschijnlijk dan weer resulteert in een aparte wpboiler.
De grap is eigenlijk nog niet eens het geluid, dat valt echt wel mee. Het is de resonantie oftewel de trillingen van de pomp die doorgegeven gaan worden aan het object waar het op/aan gemonteerd is.

En dit is eigenlijk altijd moeilijk of lastig op te lossen, daarom zeg ik, zet hem op de grond.

En als dit niet wil of kan moet je je wellicht afvragen of het wel een goed idee is om een pomp te plaatsen.
Want je bent nu bang dat je buren er gaan staan met een DB meter , maar wat je denk je wat er gaat gebeuren als de pomp door resoneerd het huis van je buren in? En geloof mij, dat gebeurt vaak. Want de trillingen houden niet op bij de erfgrens.

Tevens begrijp ik ook nooit de argumentatie van dan staat die een paar meter verderop. Als je in Amerika kijkt die hebben heel vaak de aircopompen ver achterin de tuin staan. Hier ligt volgens mij geen technisch probleem aan ten grondslag maar een financieel probleem omdat het dan allemaal duurder wordt.

[ Voor 11% gewijzigd door TTommie op 16-10-2025 20:38 ]

Mr. T.

Pagina: 1