Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Welke slimme pluggen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• freebutterflyx2
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15-11 18:34
Mijn vraag
Welke slimme pluggen kan ik best gebruiken voor oa. sturing en energiemeting?
Of gebruikerservaring van anderen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Voor Home Assistant gebruik ik een simpele NUC achtige PC (geen NUC maar iets kleiner).

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb momenteel:
-2 pluggen TP Link P110M
-2 pluggen INNR
Beiden hebben ook energiemeting en zijn momenteel op een vaste plaats aangesloten.
Dit zijn nu momenteel: boiler voor warm water, TV kast, bureaukast, aansluting in garage met oa, modem en dergelijke.
Ik had graag ook nog oa. wasmachine, vaatwas, ... op een slimme plug aangesloten zodat deze "veelverbruikers" ook in HA kunnen gemonitord worden. (wel al eens tijdelijk geprobeerd)

Zowel de TP link als de INNR werken tot nu toe goed. Enkel is de TP link iets groter en past hij op één plaats niet waardoor daar een INNR nodig was. Voor zover ik kan zien zijn beiden ook geschikt tot 16A. Maximum nu al eens gemeten op de vaatwas of wasmachine was 12A (maar niet continue over lange periode).

De vraag is dan ook:
-welke zou ik best nemen voor verdere uitbreiding? Ik denk richting de INNR pluggen maar misschien zijn er nog andere? Iemand met verdere ervaring?
-Wat zijn de interessante zaken om een plug met energiemeting te voorzien? Enkel de groter verbruikers of ook enkele kleine? Alles van dergelijke plug voorzien is ook overkill lijkt me.
-TP link werkt via Wifi en INNR via Zigbee. Klopt het dan om eerder voor INNR te gaan om zo het wifi signaal niet verder te "belasten" met slimme pluggen?

[ Voor 5% gewijzigd door freebutterflyx2 op 12-10-2025 21:58 ]

Alle reacties

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-11 15:15
Wifi voor iot is altijd af te raden.
Elk wifi devices neemt een stuk bandbreedte in ook als ze verder niets doen.
Bij te veel van die dingen kan je hele wifi instabiel worden.
Tevens hebben bijna alle wifi iot devices een continue connectie met de leverancier wat een extra security risico is.
Ook is wifi een ster topologie, wat betekent dat elk device binnen het bereik van een AP moet liggen.
(vergeet de mesh kreet van wifi devices, dat is marketing en is op zijn best alleen mesh tussen AP's en niet tussen devices))

Een Zigbee device blijft altijd lokaal, gebruikt veel minder energie, belast je wifi niet en gebruikt een mesh technologie.
Die mesh technologie houd in dat elk Zigbee device(behalve de batterij gevoede) een router is en een Zigbee device dus enkel binnen het bereik van een ander Zigbee device hoeft te zijn.

Als je klein belangrijk vind dan zijn die Inner een goede keus, als je prijs belangrijk vind kun je naar Ikea kijken die heeft versies met (Inspelning) en zonder (Tretakt) power meting.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:21
Als je een dekkend IoT wifi (2.4Ghz only) netwerk hebt zou ik shelly aanbevelen.

Makkelijk installeren, veel datapunten, niet te duur. Lokaal te bedienen, dus geen cloud nodig.

En als je een andere vorm dan pluggen nodig heb, bieden ze ook vanalles. Zoals een power strip.

Ik heb er een stuk of 10 en ze werken feilloos.

Zigbee plug kan ook, maar als je al hue hebt kunnen deze netwerken conflicteren en de hoeveelheid datapunten is beperkter.

• Ben(V)
Blijkbaar snap je niets van Zigbee.
Hue gebruikt ook het Zigbee protocol en dus geen ander netwerk en het aantal datapunten van Zigbee is zeker veel groter dan die van Wifi.
Een Zigbee netwerk kan tot 60000 devices bevatten en door de mesh structuur blijft het ook bij hoge aantallen werkbaar wat bij wifi niet het geval is.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• jeroen3
@Ben(V) dat iets dezelfde technologie gebruik wil niet zeggen dat het samenwerkt.
Het Zigbee netwerk van mijn Hue Bridge is echt een ander netwerk dan dat van mijn Homey Pro.
Er kan immers maar één coördinator zijn. Technisch gezien kun je ze wel op aparte frequenties zetten, maar dat bemoeilijkt mogelijk het koppelen van goedkope pluggen.

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-11 14:36
is er een reden dat je externe pluggen bekijkt en niet inbouw (shelly, sonof e.d.)
Ik zou ook zeker voor zigbee kiezen (o.a. vanwege geen wifi, meshing en stroomverbruik).

tijd voor wat klusjes!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:15

DukeBox

loves wheat smoothies

Als je niet veel geld uit wilt geven kan je ook die smart dingen van de action nemen, die hebben ook metering. Zigbee is idd fijner om mee te werken gezien je al HA hebt is zou dat mijn voorkeur hebben.

[ Voor 23% gewijzigd door DukeBox op 13-10-2025 14:13 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

jeroen3 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 13:57:
@Ben(V) dat iets dezelfde technologie gebruik wil niet zeggen dat het samenwerkt.
Het Zigbee netwerk van mijn Hue Bridge is echt een ander netwerk dan dat van mijn Homey Pro.
Er kan immers maar één coördinator zijn. Technisch gezien kun je ze wel op aparte frequenties zetten, maar dat bemoeilijkt mogelijk het koppelen van goedkope pluggen.
Maar dat is dan ook helemaal niet slim, je kunt dan beter je Hue lampen aansturen via je Homey pro. Of beter nog; een leuke NUC kopen met Home Assistant, dat is tegenwoordig even gebruiksvriendelijk maar kan 100x meer.

Voor @freebutterflyx2 dan ook aan te raden om gewoon een SonOff Zigbee dongle te kopen, in de NUC die hij al heeft te steken, en op Ali een berg goedkope 16A plugs met stroommeting te kopen. Dat verkt veel stabieler én sneller dan wifi of de niet zo krachtige Zigbee controller in de Philips Hue bridge en Homey apparaten.

• jeroen3
@Oon Ja dat ben ik met je eens. Maar de app is niet echt comfortabel als het om verlichting scenes gaat. iConnectHue is dat wel.

Zigbee biedt wel de mogelijkheden om je netwerk uit te breiden door ergens een extra plug toe te voegen, die hoeft dan niets te doen behalve node zijn. Zo kun je bijvoorbeeld naar je schuur komen zonder extra wifi punt of repeater toe te voegen. Dat is zeker een voordeel van Zigbee t.o.v. WiFi.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

jeroen3 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 14:50:
@Oon Ja dat ben ik met je eens. Maar de app is niet echt comfortabel als het om verlichting scenes gaat. iConnectHue is dat wel.

Zigbee biedt wel de mogelijkheden om je netwerk uit te breiden door ergens een extra plug toe te voegen, die hoeft dan niets te doen behalve node zijn. Zo kun je bijvoorbeeld naar je schuur komen zonder extra wifi punt of repeater toe te voegen. Dat is zeker een voordeel van Zigbee t.o.v. WiFi.
Tja, ik heb in Home Assistant gewoon een dashboard in elkaar geklikt waar precies alles dat ik ooit gebruik in staat, inclusief alle scenes die je ook in de Hue app kunt instellen. Misschien dat Homey het niet kan, maar dat is dan ook maar een zeer beperkt product, en niet een open systeem met duizenden community integraties zoals Home Assistant :+

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:02

franssie

Save the albatross

Deze zijn erg aantrekkelijk geprijsd en zigbee https://www.ikea.com/nl/n...t-stroommonitor-00569836/

Maar heb je HA of een IKEA hub nodig.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:03
@freebutterflyx2 Als alternatief kan ik je Blitzwolf aanraden. Heb je wel een zigbee controller nodig zoals deze.

• Ben(V)
Hij heeft HA en dus verder helemaal geen andere controller nodig, HA ondersteund gewoon alles wat Zigbee praat, dus ook zoiets exotisch als Blitzwolf.
En als je ooit de fout gemaakt hebt om ook Hue Bridge aan te schaffen dan kun je ook die gewoon koppelen aan HA.

[ Voor 7% gewijzigd door Ben(V) op 13-10-2025 15:43 ]

• freebutterflyx2
Ik heb momenteel al een zigbee sonoff dongle in de NUC zitten. Dus een zigbee "netwerk" heb ik al en daarop werken nu al 2 INNR pluggen die op het zigbee protocol werken. Vandaar dat ik ook eerder geneigd ben om weer INNR pluggen (zigbee) te nemen ipv wifi pluggen.

Verder vind ik het ook wel belangrijk dat de pluggen niet al te groot zijn zoat ze overal een beetje passen. De vaatwas kon ik niet aansluiten op een TPLink plug omdat die te groot was en niet achter de kast paste. Een INNR plug paste dan weer wel.

• freebutterflyx2
Soms worden er ook pluggen aangeraden van minder bekende merken of Aliexpress en varianten. Zijn deze dan enigzins betrouwbaar en veilig? Ik ben tot nu toe altijd weggebleven van dergelijke verkoopssites.

• freebutterflyx2
Cardinal schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 15:07:
@freebutterflyx2 Als alternatief kan ik je Blitzwolf aanraden. Heb je wel een zigbee controller nodig zoals deze.
Verstuurd Banggood vanuit Nederland? (of op zijn minst vanuit de EU)

• Ben(V)
Die TP-link dingen zijn ook wel erg onbenullig groot.
Die Ikea dingen zijn ongeveer gelijk aan die Innr, behalve dat die Innr net iets smaller zijn maar wel duurder.

Ik heb ook een drietal Tuya Zigbee pluggen van Aliexpress en aan aantal tuya temperatuur/vochtigheid sensors van Aliexpress en die doen het nu al een aantal jaar ook prima en ook geen enkel probleem om ze met HA te koppelen.
Wel opletten dat je de Zigbee versie koopt want ze hebben ze ook in Wifi uitvoering en die zien er precies hetzelfde uit.

Ik heb mijn Sonoff dongle ook bij Aliexpress gekocht, toch weer iets goedkoper.

[ Voor 7% gewijzigd door Ben(V) op 13-10-2025 15:53 ]

• pc_freak1
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16-11 16:48
persoonlijk heb ik goede ervaringen met het merk Shelly.
heb zelf al tientallen van deze geplaatst, nooit problemen mee.
https://www.robbshop.nl/s...tekker-2760w-stroommeting

edit: natuurlijk heb je dan wel een goed 2.4ghz wifi netwerk nodig op de plek waar je de stekker gaat gebruiken.

[ Voor 20% gewijzigd door pc_freak1 op 13-10-2025 15:54 ]

Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-11 16:46

DexterDee

I doubt, therefore I might be

freebutterflyx2 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 15:47:
Soms worden er ook pluggen aangeraden van minder bekende merken of Aliexpress en varianten. Zijn deze dan enigzins betrouwbaar en veilig? Ik ben tot nu toe altijd weggebleven van dergelijke verkoopssites.
Als je van plan bent om wasmachines en andere zware apparaten te gebruiken met deze pluggen, dan is mijn ervaring dat de pluggen die 20A gecertificeerd zijn een stuk langer blijven werken dan hun 16A broertjes. Ik heb zelf goede ervaringen met Tuya Zigbee EU 20A pluggen, die zijn op AliExpress voor rond de 5 euro te koop. Heel veel smart home spul wat je in Nederland koopt (oa. van de Action en Lidl) is ook Tuya met een ander merkje erop.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 13-11 21:50

V-8

Die van de Ikea zijn ook robuust en werken goed, de INSPELNING.

https://www.ikea.com/nl/n...t-stroommonitor-00569836/

Zelf naar tevredenheid meerdere exemplaren in gebruik i.c.m. Sonoff Zigbee dongle in HA.

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

• freebutterflyx2
DexterDee schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 15:55:
[...]

Als je van plan bent om wasmachines en andere zware apparaten te gebruiken met deze pluggen, dan is mijn ervaring dat de pluggen die 20A gecertificeerd zijn een stuk langer blijven werken dan hun 16A broertjes. Ik heb zelf goede ervaringen met Tuya Zigbee EU 20A pluggen, die zijn op AliExpress voor rond de 5 euro te koop. Heel veel smart home spul wat je in Nederland koopt (oa. van de Action en Lidl) is ook Tuya met een ander merkje erop.
Ik heb even naar deze gekeken. Goedkoop zijn ze in ieder geval: 5€ per stuk.
Enkel jammer dat ze blijkbaar vanuit China moeten komen.
Lang geleden dat ik nog iets vanuit China heb besteld; Toen moest ik langs de duane passeren voor extra taxen. Via Aliexpress heb ik nog nooit iets gekocht, dus daarmee heb ik persoonlijk dan geen ervaring.

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-11 16:46

DexterDee

I doubt, therefore I might be

freebutterflyx2 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 15:21:
Ik heb even naar deze gekeken. Goedkoop zijn ze in ieder geval: 5€ per stuk.
Enkel jammer dat ze blijkbaar vanuit China moeten komen.
Lang geleden dat ik nog iets vanuit China heb besteld; Toen moest ik langs de duane passeren voor extra taxen. Via Aliexpress heb ik nog nooit iets gekocht, dus daarmee heb ik persoonlijk dan geen ervaring.
In Nederland is het tegenwoordig zo dat AliExpress de BTW int en als je onder de €150 euro blijft gelden er ook geen verdere importbelastingen (IOSS regelgeving). Dit betekent dat een pakketje snel en zonder verdere kosten door de douane komt. AliExpress levert doorgaans tussen de 7-9 dagen (mits AliExpress standard shipping van toepassing is).

Volgens mij is IOSS ook in België van kracht en werkt het daar hetzelfde.

Ik bestel regelmatig bij AliExpress en ik heb er over het algemeen hele goede ervaringen mee. Mits je accepteert dat garantie anders werkt en je een beetje oppast met wat je koopt qua veiligheid.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:57
Ik heb 6 stuks Blitzwolf SHP-15 in gebruik en 6 stuks klonen daarvan. Al een paar jaar in gebruik zonder problemen. Ben aan t kijken naar nog een stuk of 6 van die dingen. Van Blitzwolf zijn er SHP-12 en SHP-15, volgens het www is de SHP-15 "nauwkeuriger". In ieder geval meten ze vermogen, spanning en schakelen ze.
Cardinal schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 15:07:
De Blitzwolf van @Cardinal zou ik zo kopen maar de getoonde prijs is alleen voor nieuwe accounts - ik weet extra account kan geen kwaad maar zoveel creditcards heb ik niet. En voor bestaand account ligt de prijs op de prijs van de Ikea's.

Ik gebruik ze bijvoorbeeld achter de wasmachine en de droger maar alleen om te meten en als router in het zigbee netwerk. Hoge vermogens schakelen doe ik vanwege (mogelijk) vonken, en dus op termijn verbranden van de contacten, met deze dingen liever niet - ongeacht het merk..... Maar tot zo'n 500 watt moet wel kunnen (en doe ik ook).

• Ben(V)
Normaal gesproken schakel je geen hoge vermogen bij een wasmachine of een droger.
Bij het inschakelen schakel je enkel de electronica in die dan zelf over de benodigde zware relais beschikt om het vermogen daarna te schakelen.
Tenzij je gaat uitschakelen terwijl je wasmachine of droger nog draait, dat is sterk af te raden want een inductieve belasting zoals een motor kunnen ze geen van allen aan, want dan branden hun relaiscontacten vast.

Alleen monitoren kan natuurlijk altijd.

• freebutterflyx2
Momenteel heb ik nog geen apparatuur die ik wil schakelen op een slimme plug aangesloten. In de toekomst is dit wel de bedoeling maar dat zullen niet de "zware" gebruikers zijn zoals vaatwas of wasmachine. Die zijn nu ook aangesloten op een slimme plug maar enkel om het verbruik te meten (iets meer dan 2000W en max iets weer dan 9A)..

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik maak veelvuldig gebruik van slimme pluggen van Homewizard (Energiemeting en schakelen) en de ESP32 pluggen van AthomTech (BLE triangulatie en schakelen).

Homewizard is een Nederlands bedrijf en die pluggen werken echt uitstekend. Ik heb er 24 waarvan er slechts eentje defect is gegaan (en ook netjes door HW is vervangen). Voordelen van deze pluggen:
- Native (core) ondersteuning in Home Assistant
- Standaard werken ze met hun eigen app via de cloud, maar vanuit HA kun je die cloudtoegang uitschakelen. Dan blijven ze gewoon via de lokale API (en dus HA) toegankelijk. Natuurlijk doet hun eigen app het dan niet meer.
- De plugs voldoen aan de europese regelgeving, ook voor wat betreft de procedure na een stroomstoring. Je moet aangeven of je wilt schakelen (schakelslot uit) of niet (schakelslot aan). Zo ja, dan zal na een stroomstoring het apparaat niet ineens ingeschakeld worden. Zo nee, dan wordt het apparaat meteen ingeschakeld zodra de spanning terug komt, maar dan kun je de plug niet gebruiken om mee te schakelen. De button doet het niet en in de app moet je eerst het schakelslot uitzetten.
Nadeel:
- Je hebt de app wel even nodig om hun apparatuur op je WIFI te krijgen.

Over de pluggen van AthomTech heb ik weinig nuttigs te zeggen, die komen online met een eigen WIFI-AP. Zodra je daarmee verbind kun je de echte WIFI-gegevens invullen en dan komen ze online op je eigen netwerk. Maar vanaf dat moment ben ik ze gaan flashen naar ESPHome op het esp-idf framework. Daarop is het mij niet gelukt om energiemonitoring fatsoenlijk aan de gang te krijgen, maar dat boeit mij eigenlijk niet (daar zijn de HW pluggen voor). Wel gebruik ik deze pluggen eigenlijk als ESPHome BLE forwarders ten behoeve van BLE triangulatie. Doordat in elke kamer ergens een plug zit ingeprikt kan HomeAssistant bepalen in welke kamer een telefoon of tablet zich bevindt. En het dashboard toont dan standaard de relevante controls voor die ruimte.

Nog even je subvragen beantwoorden:
freebutterflyx2 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 21:55:De vraag is dan ook:
-welke zou ik best nemen voor verdere uitbreiding? Ik denk richting de INNR pluggen maar misschien zijn er nog andere? Iemand met verdere ervaring?
Persoonlijk zou ik bij de pluggen blijven die je al hebt; een allegaartje maakt het verwarrend. Dan heb je dadelijk een plug over en moet je weer opzoeken wat dat ding ook alweer kon. Als je alles via HA wilt laten lopen is dat natuurlijk minder van belang, maar dan kan het zijn dat verschillende pluggen in verschillende integraties terug te vinden zijn. Zo bots ik vaak op tegen de door de HUE bridge aangestuurde lampen, die vind ik niet terug in mijn (lange) lijst met apparatuur in de ZHA integratie...
-Wat zijn de interessante zaken om een plug met energiemeting te voorzien? Enkel de groter verbruikers of ook enkele kleine? Alles van dergelijke plug voorzien is ook overkill lijkt me.
Eigenlijk moet je die pluggen alleen gebruiken ter voorkoming van standby/sluipverbruik. Maar vaak is het een hobby om actief het verbruik in de gaten te houden en ermee te sturen. Dus als je het vooral 'voor de leuk' doet, hang dan gerust je hele huis vol met die dingen.

Maar als je het doet om sluipverbruik tegen te gaan, dan werkt dat juist averechts. Heb je 15 van die pluggen om alles wat je even niet gebruikt uit te schakelen, bedenk dan dat veel apparaten van zichzelf al minimaal energie verbruiken. Zo staat een wasmachine doorgaans niet de hele tijd online te wachten op instructies, zelfs al is het een slimme wasmachine. Die gaat pas online op het moment dat je hem aanzet of instelt om vertraagd te starten. Daarbuiten is het verbruik nagenoeg niks. Dat in tegenstelling tot de smart-tv of settopbox van je provider, die combi kan al snel een 15 watt of meer verbruiken als je ze niet gebruikt. Dus dat je die afschakelt als je geen TV gaat kijken is logisch. Maar als je 20 van die pluggen hebt omdat je het sluipverbruik tegen wilt gaan dan sla je de plak compleet mis. Die pluggen houden een wifi- of zigbee-verbinding in stant en 'verbranden' zo ongeveer 1 watt per stuk. Dus dan introduceer je juist sluipverbruik in plaats van het voorkomen daarvan.
-TP link werkt via Wifi en INNR via Zigbee. Klopt het dan om eerder voor INNR te gaan om zo het wifi signaal niet verder te "belasten" met slimme pluggen?
Dat ligt helemaal aan de Wifi-apparatuur die je hebt. Ik heb 2 AP's en overal 5 en 6 Ghz dekking. Dus alle apparaten die er toe doen (laptop / telefoon / etc) is daarmee verbonden. De 2.4 Ghz band is bij mij enkel voor IoT. Sterker nog, het is ook een ander SSID en subnet. Dus dat de snelheid van de 2.4 Ghz omlaag gaat boeit mij totaal niet. Er is genoeg bandbreedte op 2.4 voor alles wat ik nodig heb en (niet geheel onbelangrijk) mijn AP's kunnen tientallen tot honderden clients aan.

Heb je een AP wat maar een handjevol clients aan kan, dan is het misschien beter om naar een ander protocol te kijken.

Het voordeel van wifi vind ik dat een apparaat kan kiezen of het TCP of UDP gebruikt, met andere woorden of er een sessie wordt opgebouwd of niet. Ook heb je zelf de hand in hoe het netwerk eruit komt te zien. Bedraad naar 1 of 10 accesspoints? Kan gewoon! Elk hetzelfde SSID maar op een ander kanaal? Zo hoort het!

Zet je dat af tegen Zigbee, dan wordt data doorgaans verstuurd met 'fire-and-forget' mentaliteit. De controller roept dat een lamp uit moet, en de lamp kan terug sturen dat hij nu uit staat.. maar is dat niet verplicht. Bovendien draait alles in Zigbee in een en hetzelfde kanaal en zijn alle bekabelde apparaten (doorgaans lampen) mesh-routers. Dus ik vind Zigbee niet echt geschikt in situaties waarbij continu data heen en weer gaat, zoals bij energie-meting.

Verder zou je nog naar Z-wave kunnen kijken, maar daar heb ik geen kennis van. Behalve dat ik weet dat het bestaat.

[ Voor 60% gewijzigd door RiDo78 op 17-10-2025 13:20 ]

• elleP
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:15
Ik heb een mooie verzameling slimme pluggen, ik zou zeker de IKEA inspelning aanraden.

Met mijn 5 shelly (shellys, shellies? shellii?) op wifi heb ik nog nooit problemen gehad maar het punt dat je netwerk ermee vervuild is zeker geldig. Ik heb dan ook wel een eigen ssid en vlan voor mijn iot spul.

Ik heb ook nog een set oudere Fibaro en Qubino z-wave stekkers. Deze hebben de onhebbelijke neiging op een gegeven moment te stoppen met reageren tot ze een harde reset krijgen. Verder is z-wave vooral duur naar mijn mening.

@RiDo78 : Ik zou zeggen dat het dataverbruik van een keer per x seconde een paar bytes met spanning en stroom oversturen juist precies is waar zigbee voor gemaakt is.

elleP

• RiDo78
  • Niet online
elleP schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 13:58:
@RiDo78 : Ik zou zeggen dat het dataverbruik van een keer per x seconde een paar bytes met spanning en stroom oversturen juist precies is waar zigbee voor gemaakt is.
Zigbee blijft een netwerk zonder garanties over de (snelheid) van bezorging. Netwerk-packages komen niet gegarandeerd aan of kunnen een vertraging hebben van enkele secondes. En dat is logisch gezien het een mesh-topologie is. Een end-device stuurt een package naar een van de routers, die sturen het onderling door en uiteindelijk komt het eens bij de coordinator aan. Of niet. Hoe dan ook, alle Zigbee apparaten zitten in hetzelfde kanaal te kwetteren en de kans is groot dat de coordinator het bericht al heeft gehoord toen het naar de router werd gestuurd. Toch zal de router (zoals zijn taak is) het bericht ook doorsturen. Een zigbee-netwerk is dus een hele kakefonie aan lawaai waarbij de ene (router) nog harder schreeuwt dan de ander (endpoint). En ja, het kan en het werkt wellicht.. maar het netwerk moet niet te groot worden. Hoe vaak ik niet een tweede maal op de (zigbee) knop moet drukken om een lamp te laten doen wat ik wil...

Bij Wifi communiceert elke endpoint doorgaans rechtstreeks met het accesspoint. Dat kan een bedraade of een mesh-variant zijn, maar elke AP zal op zijn eigen kanaal zitten en bij mesh zullen de AP's onderling een snelle verbinding op een ander kanaal onderhouden. Dus dat netwerk kan stukken groter worden en helemaal als de AP's bedraad verbonden zijn. Alleen heb je bij Wifi weer andere problemen; de traagste client op een kanaal bepaalt doorgaans de snelheid. En dan wordt je niet blij als je een filmpje zit te kijken op je (met 2.4 Ghz verbonden) laptop en er komt ineens een goedkoop IoT prulletje online die de snelheid reduceert tot 11 Mbit.

Vandaar dat ik ook in mijn vorige antwoord aangaf dat de keuze voor Wifi afhankelijk is van de rest van de apparatuur. Bij mij zit er alleen IoT spul op de 2.5 Ghz band en daarvoor is zelfs 11 Mbit snel zat. Zelfs met mijn 40 clients op 2.4 kom ik niet boven de 1 Mbps uit. Wel zie ik 30% TX Retries, ofwel in 30% van de packages moet de AP zichzelf herhalen omdat het signaal is verstoord.

En nu ik toch over snelheden bezig ben, bedenk dat Zigbee beperkt is tot 20 kb/s (@ 868 MHz) of 250 kb/s (@ 2.4 Ghz). Dus op 868 MHz is er te weinig bandbreede om een stream op te zetten en op 2,4 Ghz is er teveel interferentie (bij mij in elk geval)...

• elleP
@RiDo78 Ik herken je problemen met zigbee niet, ik heb een bescheiden netwerkje met 17 devices dus heel druk is het niet.

Voor wifi is het hebben van een eigen netwerk voor IoT wel ongeveer een vereiste om het goed (en veilig) te laten werken. Jij (en ik ;)) hebben dat blijkbaar op orde, maar ik zou het zelfs hier onder tweakers niet voor vanzelfsprekend houden.

elleP

• freebutterflyx2
Mijn Home Assistant draait niet op een apart netwerk maar gewoon op het (wifi)netwerk in huis. Dat is dan misschien wel een reden om niet al te veel wifi pluggen te gebruiken. Ik had er al een hele tijd van TP link = van voor ik home assistant had. Bovendien zijn die van TP link vrij groot.

Ik heb ook pluggen van INNR = Zigbee.
Dan ligt mijn voorkeur eerder bij Zigbee dan wifi apparatuur.

Welke ik dan zou nemen ... dat zal ik dan nog verder bekijken en uitzoeken.
Zoals door ... hierboven aangehaald: veel merken door elkaar is misschien ook niet aangewezen.

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:47
Ik gebruik in de woonkamer Zigbee slimme stekkers, Ikea.
Gewoon goedkoop, en Ikea is hier dichtbij, dus makkelijk om die spullen te halen.

Op zolder heb ik geen Zigbee bereik, maar wel wifi.
Modern huis, dikke betonnen vloeren met staal erin.

Daar heb ik dus de Homewizard Energy sockets op wifi.

Denk dat wat je kiest per toepassing dus ook best kan verschillen.

• freebutterflyx2
RobbieT schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 22:40:
Ik gebruik in de woonkamer Zigbee slimme stekkers, Ikea.
Gewoon goedkoop, en Ikea is hier dichtbij, dus makkelijk om die spullen te halen.

Op zolder heb ik geen Zigbee bereik, maar wel wifi.
Modern huis, dikke betonnen vloeren met staal erin.

Daar heb ik dus de Homewizard Energy sockets op wifi.

Denk dat wat je kiest per toepassing dus ook best kan verschillen.
Zijn de smart plugs van Ikea 16A (zigbee versie)? Ik kan dit niet direct duidelijk terugvinden. Enerzijds lees ik 10A en anderzijds 16A. Tenzij er 2 varianten zijn.
Het is nu niet zo dat ik er zware apparaten zal op aansluiten maar degene die ik nu heb zijn ook 16A.

• Ben(V)
Alle Ikea pluggen zijn 16A (of 20A) maar inductieve lasten zoals een motor kunnen ze maar 300W schakelen.
Uit de Ikea Specs:
Ingangsvermogen: 220-240 Vac, 50/60Hz
Max. uitgangsvermogen: 3680 W / 16 A
Resistieve belasting / Max 300W motorbelasting
Die beperking voor het schakelen van motoren geld voor elke plug van elk merk, alleen zetten de meeste fabrikanten dat niet in hun specs.
Er is nu eenmaal geen ruimte in die pluggen om een relais in te bouwen die zwaar genoeg is om grote inductieve vermogens te kunnen schakelen.
En Zigbee is een standaard, dus is het geen enkel probleem om merken en typen door elkaar te gebruiken, ik heb hier geloof ik wel 7 verschillende merken die allemaal probleemloos met HA werken.

@RiDo78
Zelden zulke onzin over Zigbee gehoord.
Zolang een Zigbee device een andere Zigbee device kan zien zal zijn data via het mesh netwerk bij de coordinator aankomen.
Een mesh netwerk is daar dus veel beter in dan wifi want dat is een ster netwerk en daar moet elk device moet dus rechtstreeks een AP kunnen bereiken.
En een Zigbee bericht dat er seconden over doet is natuurlijk onzin, als je denkt dat te ervaren zul je hoogst waarschijnlijk een volkomen overbelaste hub hebben.

En wifi is gewoon volkomen ongeschikt voor Iot.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:39
freebutterflyx2 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 22:14:
Mijn Home Assistant draait niet op een apart netwerk maar gewoon op het (wifi)netwerk in huis. Dat is dan misschien wel een reden om niet al te veel wifi pluggen te gebruiken. Ik had er al een hele tijd van TP link = van voor ik home assistant had. Bovendien zijn die van TP link vrij groot.
TP-Link heeft tegenwoordig de P115, die past met gemak achter de vaatwasser, koelkast, oven, etc.

Inmiddels heb ik er zo'n 18 in huis op 2,4GHz wifi SSID, de laptops en telefoons zitten op 5GHz en hebben 0,0 last van die IOT devices.

Spel en typfouten voorbehouden

• freebutterflyx2
Ben(V) schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 10:58:
Alle Ikea pluggen zijn 16A (of 20A) maar inductieve lasten zoals een motor kunnen ze maar 300W schakelen.
Uit de Ikea Specs:

[...]

Die beperking voor het schakelen van motoren geld voor elke plug van elk merk, alleen zetten de meeste fabrikanten dat niet in hun specs.
Er is nu eenmaal geen ruimte in die pluggen om een relais in te bouwen die zwaar genoeg is om grote inductieve vermogens te kunnen schakelen.
En Zigbee is een standaard, dus is het geen enkel probleem om merken en typen door elkaar te gebruiken, ik heb hier geloof ik wel 7 verschillende merken die allemaal probleemloos met HA werken.
Dus eigenlijk kan je geen enkele dergelijke plug achter aan wasmachine aansluiten gezien dit een wasmachine een inductieve last is denk ik.
Is een vaatmasser dan ook een inductieve last? Dit is voornamelijk vervarmen van water maar er zit ook een pomp is?
Ik had nu op beiden ofwel een TP link of een INNR plug zitten. (beiden voor 16A maar blijkbaar niet geschikt voor inductieve lasten).
Kwestie van geen (veiligheids)problemen te creeëren.

• de Peer
  • Laatst online: 22:40

de Peer

under peer review

freebutterflyx2 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 13:26:
[...]

Dus eigenlijk kan je geen enkele dergelijke plug achter aan wasmachine aansluiten
Jawel, je kunt ze dan alleen beter niet schakelen als de wasmachine aan het draaien is.

• de Peer

de Peer

under peer review

RiDo78 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 14:57:
[...]
Alleen heb je bij Wifi weer andere problemen; de traagste client op een kanaal bepaalt doorgaans de snelheid. En dan wordt je niet blij als je een filmpje zit te kijken op je (met 2.4 Ghz verbonden) laptop en er komt ineens een goedkoop IoT prulletje online die de snelheid reduceert tot 11 Mbit.
dit is echt complete onzin, waarom verspreid je dit? Zeker sinds Wifi 4 en alle opvolgers daarvan is dit totaal niet aan de orde, maar eigenlijk bij de oude wifi standaarden ook al niet tot nauwelijks. Dit is vooral een theoretisch probleem, dat in de praktijk nauwelijks een rol speelt.

• freebutterflyx2
de Peer schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 13:38:
[...]

Jawel, je kunt ze dan alleen beter niet schakelen als de wasmachine aan het draaien is.
OK, dat is al iets anders.
In het geval van een vaatwas of wasmachine ben ik niet van plan om die te gaan schakelen (= aan of uitzetten?) tijdens het gebruik. Bij die apparaten zou het enkel de bedoeling zijn om de energie te meten.

• de Peer

de Peer

under peer review

freebutterflyx2 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 13:50:
[...]

OK, dat is al iets anders.
In het geval van een vaatwas of wasmachine ben ik niet van plan om die te gaan schakelen (= aan of uitzetten?) tijdens het gebruik. Bij die apparaten zou het enkel de bedoeling zijn om de energie te meten.
dat kan zonder enig probleem.
En schakelen kan ook wel maar dan zal de levensduur afnemen.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 19-10-2025 14:05 ]

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:57
Als je voor Zigbee gaat, kijk dan vooral ook naar Zigbee2MQTT. O ja, en zet ze vanaf het begin al op kanaal 25, da's in z'n algemeenheid (niet altijd) het meest storingsvrije kanaal.

Ik ga denk ik ook eens een paar Ikea schakelaars aanschaffen als niet-Chinees alternatief. Iedereen hier lijkt daar nogal van gecharmeerd ook al zijn ze wat duurder dan de Ali dingen....

• Ben(V)
freebutterflyx2 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 13:26:
[...]

Dus eigenlijk kan je geen enkele dergelijke plug achter aan wasmachine aansluiten gezien dit een wasmachine een inductieve last is denk ik.
Is een vaatmasser dan ook een inductieve last? Dit is voornamelijk vervarmen van water maar er zit ook een pomp is?
Ik had nu op beiden ofwel een TP link of een INNR plug zitten. (beiden voor 16A maar blijkbaar niet geschikt voor inductieve lasten).
Kwestie van geen (veiligheids)problemen te creeëren.
Zoals ik al eerder schreef, alleen het in of uit schakelen van de motor kan niet met deze pluggen.
Maar als je enkel de apparatuur aanzet, schakel je eigenlijk alleen de electronica die op hun beurt weer eigen relais hebben om de motor en de verwarming te schakelen.
Je moet alleen niet een draaiende (af)wasmachine gaan schakelen.

Ook een pomp is een elektromotor, ik weet alleen niet hoe zwaar die dingen zijn, maar 300W is niet heel erg veel.

[ Voor 6% gewijzigd door Ben(V) op 19-10-2025 15:30 ]

• elleP
DjoeC schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 14:20:
Ik ga denk ik ook eens een paar Ikea schakelaars aanschaffen als niet-Chinees alternatief. Iedereen hier lijkt daar nogal van gecharmeerd ook al zijn ze wat duurder dan de Ali dingen....
Dat heeft een goede reden, vooral als het op 230v en batterijen aan komt. /ALS/ er iets mis blijkt te zijn met een schakelaar van Ikea, dan krijgt Ikea een probleem, media aandacht en een terugroepactie.
Als er iets mis is met een Chinese stekker van ali (die voor minder geld uit misschien wel dezelfde fabriek rolt) dan krijg je een krantenartikel over de gevaren van Chinese producten.

Ik zeg niet dat Chinees spul slecht is, vrijwel alles met een stekker komt uit china, maar een groot merk dat in Europa echt wat te verliezen heeft met slechte producten geeft een extra laagje bescherming.

En zo duur zijn de stekkers van Ikea niet :-)

elleP

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-11 13:14
Ik gebruik nu al een jaar die van de Action voor 6.50 en doen het prima. Heb er een stuk of 10 in gebruik voor dagelijks in en uit schakelen van lampen voor de planten.

Voor meten is dit zeker de goedkoopste oplossing. Enje kan ze voor zover ik getest heb gewoon in google home of zelfs andere apps integreren. Ze gebruiken allemaal dezelfde connectie methode. Ik heb ze draaien in de nedis app en ds is dan weer gekoppeld met giogle home en die is weer gesynchroniseerd met shelly en smartlife waar wat sensorenen IR beamers aan hangen en een deel van de schakelingen bebaseerd op sensoren geregeld wordt.

Verder als je zaken als constant schakelen wil zoals een pomp of fan elke 30 minuten 10 minuten aan is een shelly wel de beste optie. Dat kan iedere schakelaar in principe maar het gaat je een uur kosten om dat in te programmeren.

[ Voor 35% gewijzigd door computerjunky op 20-10-2025 12:22 ]

Pagina: 1