Welke slimme pluggen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freebutterflyx2
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:45
Mijn vraag
Welke slimme pluggen kan ik best gebruiken voor oa. sturing en energiemeting?
Of gebruikerservaring van anderen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Voor Home Assistant gebruik ik een simpele NUC achtige PC (geen NUC maar iets kleiner).

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb momenteel:
-2 pluggen TP Link P110M
-2 pluggen INNR
Beiden hebben ook energiemeting en zijn momenteel op een vaste plaats aangesloten.
Dit zijn nu momenteel: boiler voor warm water, TV kast, bureaukast, aansluting in garage met oa, modem en dergelijke.
Ik had graag ook nog oa. wasmachine, vaatwas, ... op een slimme plug aangesloten zodat deze "veelverbruikers" ook in HA kunnen gemonitord worden. (wel al eens tijdelijk geprobeerd)

Zowel de TP link als de INNR werken tot nu toe goed. Enkel is de TP link iets groter en past hij op één plaats niet waardoor daar een INNR nodig was. Voor zover ik kan zien zijn beiden ook geschikt tot 16A. Maximum nu al eens gemeten op de vaatwas of wasmachine was 12A (maar niet continue over lange periode).

De vraag is dan ook:
-welke zou ik best nemen voor verdere uitbreiding? Ik denk richting de INNR pluggen maar misschien zijn er nog andere? Iemand met verdere ervaring?
-Wat zijn de interessante zaken om een plug met energiemeting te voorzien? Enkel de groter verbruikers of ook enkele kleine? Alles van dergelijke plug voorzien is ook overkill lijkt me.
-TP link werkt via Wifi en INNR via Zigbee. Klopt het dan om eerder voor INNR te gaan om zo het wifi signaal niet verder te "belasten" met slimme pluggen?

[ Voor 5% gewijzigd door freebutterflyx2 op 12-10-2025 21:58 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:13
Wifi voor iot is altijd af te raden.
Elk wifi devices neemt een stuk bandbreedte in ook als ze verder niets doen.
Bij te veel van die dingen kan je hele wifi instabiel worden.
Tevens hebben bijna alle wifi iot devices een continue connectie met de leverancier wat een extra security risico is.
Ook is wifi een ster topologie, wat betekent dat elk device binnen het bereik van een AP moet liggen.
(vergeet de mesh kreet van wifi devices, dat is marketing en is op zijn best alleen mesh tussen AP's en niet tussen devices))

Een Zigbee device blijft altijd lokaal, gebruikt veel minder energie, belast je wifi niet en gebruikt een mesh technologie.
Die mesh technologie houd in dat elk Zigbee device(behalve de batterij gevoede) een router is en een Zigbee device dus enkel binnen het bereik van een ander Zigbee device hoeft te zijn.

Als je klein belangrijk vind dan zijn die Inner een goede keus, als je prijs belangrijk vind kun je naar Ikea kijken die heeft versies met (Inspelning) en zonder (Tretakt) power meting.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:29
Als je een dekkend IoT wifi (2.4Ghz only) netwerk hebt zou ik shelly aanbevelen.

Makkelijk installeren, veel datapunten, niet te duur. Lokaal te bedienen, dus geen cloud nodig.

En als je een andere vorm dan pluggen nodig heb, bieden ze ook vanalles. Zoals een power strip.

Ik heb er een stuk of 10 en ze werken feilloos.

Zigbee plug kan ook, maar als je al hue hebt kunnen deze netwerken conflicteren en de hoeveelheid datapunten is beperkter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Blijkbaar snap je niets van Zigbee.
Hue gebruikt ook het Zigbee protocol en dus geen ander netwerk en het aantal datapunten van Zigbee is zeker veel groter dan die van Wifi.
Een Zigbee netwerk kan tot 60000 devices bevatten en door de mesh structuur blijft het ook bij hoge aantallen werkbaar wat bij wifi niet het geval is.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@Ben(V) dat iets dezelfde technologie gebruik wil niet zeggen dat het samenwerkt.
Het Zigbee netwerk van mijn Hue Bridge is echt een ander netwerk dan dat van mijn Homey Pro.
Er kan immers maar één coördinator zijn. Technisch gezien kun je ze wel op aparte frequenties zetten, maar dat bemoeilijkt mogelijk het koppelen van goedkope pluggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17:33
is er een reden dat je externe pluggen bekijkt en niet inbouw (shelly, sonof e.d.)
Ik zou ook zeker voor zigbee kiezen (o.a. vanwege geen wifi, meshing en stroomverbruik).

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:34

DukeBox

loves wheat smoothies

Als je niet veel geld uit wilt geven kan je ook die smart dingen van de action nemen, die hebben ook metering. Zigbee is idd fijner om mee te werken gezien je al HA hebt is zou dat mijn voorkeur hebben.

[ Voor 23% gewijzigd door DukeBox op 13-10-2025 14:13 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

jeroen3 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 13:57:
@Ben(V) dat iets dezelfde technologie gebruik wil niet zeggen dat het samenwerkt.
Het Zigbee netwerk van mijn Hue Bridge is echt een ander netwerk dan dat van mijn Homey Pro.
Er kan immers maar één coördinator zijn. Technisch gezien kun je ze wel op aparte frequenties zetten, maar dat bemoeilijkt mogelijk het koppelen van goedkope pluggen.
Maar dat is dan ook helemaal niet slim, je kunt dan beter je Hue lampen aansturen via je Homey pro. Of beter nog; een leuke NUC kopen met Home Assistant, dat is tegenwoordig even gebruiksvriendelijk maar kan 100x meer.

Voor @freebutterflyx2 dan ook aan te raden om gewoon een SonOff Zigbee dongle te kopen, in de NUC die hij al heeft te steken, en op Ali een berg goedkope 16A plugs met stroommeting te kopen. Dat verkt veel stabieler én sneller dan wifi of de niet zo krachtige Zigbee controller in de Philips Hue bridge en Homey apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@Oon Ja dat ben ik met je eens. Maar de app is niet echt comfortabel als het om verlichting scenes gaat. iConnectHue is dat wel.

Zigbee biedt wel de mogelijkheden om je netwerk uit te breiden door ergens een extra plug toe te voegen, die hoeft dan niets te doen behalve node zijn. Zo kun je bijvoorbeeld naar je schuur komen zonder extra wifi punt of repeater toe te voegen. Dat is zeker een voordeel van Zigbee t.o.v. WiFi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

jeroen3 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 14:50:
@Oon Ja dat ben ik met je eens. Maar de app is niet echt comfortabel als het om verlichting scenes gaat. iConnectHue is dat wel.

Zigbee biedt wel de mogelijkheden om je netwerk uit te breiden door ergens een extra plug toe te voegen, die hoeft dan niets te doen behalve node zijn. Zo kun je bijvoorbeeld naar je schuur komen zonder extra wifi punt of repeater toe te voegen. Dat is zeker een voordeel van Zigbee t.o.v. WiFi.
Tja, ik heb in Home Assistant gewoon een dashboard in elkaar geklikt waar precies alles dat ik ooit gebruik in staat, inclusief alle scenes die je ook in de Hue app kunt instellen. Misschien dat Homey het niet kan, maar dat is dan ook maar een zeer beperkt product, en niet een open systeem met duizenden community integraties zoals Home Assistant :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Deze zijn erg aantrekkelijk geprijsd en zigbee https://www.ikea.com/nl/n...t-stroommonitor-00569836/

Maar heb je HA of een IKEA hub nodig.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:00
@freebutterflyx2 Als alternatief kan ik je Blitzwolf aanraden. Heb je wel een zigbee controller nodig zoals deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Hij heeft HA en dus verder helemaal geen andere controller nodig, HA ondersteund gewoon alles wat Zigbee praat, dus ook zoiets exotisch als Blitzwolf.
En als je ooit de fout gemaakt hebt om ook Hue Bridge aan te schaffen dan kun je ook die gewoon koppelen aan HA.

[ Voor 7% gewijzigd door Ben(V) op 13-10-2025 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freebutterflyx2
Ik heb momenteel al een zigbee sonoff dongle in de NUC zitten. Dus een zigbee "netwerk" heb ik al en daarop werken nu al 2 INNR pluggen die op het zigbee protocol werken. Vandaar dat ik ook eerder geneigd ben om weer INNR pluggen (zigbee) te nemen ipv wifi pluggen.

Verder vind ik het ook wel belangrijk dat de pluggen niet al te groot zijn zoat ze overal een beetje passen. De vaatwas kon ik niet aansluiten op een TPLink plug omdat die te groot was en niet achter de kast paste. Een INNR plug paste dan weer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freebutterflyx2
Soms worden er ook pluggen aangeraden van minder bekende merken of Aliexpress en varianten. Zijn deze dan enigzins betrouwbaar en veilig? Ik ben tot nu toe altijd weggebleven van dergelijke verkoopssites.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freebutterflyx2
Cardinal schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 15:07:
@freebutterflyx2 Als alternatief kan ik je Blitzwolf aanraden. Heb je wel een zigbee controller nodig zoals deze.
Verstuurd Banggood vanuit Nederland? (of op zijn minst vanuit de EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Die TP-link dingen zijn ook wel erg onbenullig groot.
Die Ikea dingen zijn ongeveer gelijk aan die Innr, behalve dat die Innr net iets smaller zijn maar wel duurder.

Ik heb ook een drietal Tuya Zigbee pluggen van Aliexpress en aan aantal tuya temperatuur/vochtigheid sensors van Aliexpress en die doen het nu al een aantal jaar ook prima en ook geen enkel probleem om ze met HA te koppelen.
Wel opletten dat je de Zigbee versie koopt want ze hebben ze ook in Wifi uitvoering en die zien er precies hetzelfde uit.

Ik heb mijn Sonoff dongle ook bij Aliexpress gekocht, toch weer iets goedkoper.

[ Voor 7% gewijzigd door Ben(V) op 13-10-2025 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_freak1
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14-10 17:01
persoonlijk heb ik goede ervaringen met het merk Shelly.
heb zelf al tientallen van deze geplaatst, nooit problemen mee.
https://www.robbshop.nl/s...tekker-2760w-stroommeting

edit: natuurlijk heb je dan wel een goed 2.4ghz wifi netwerk nodig op de plek waar je de stekker gaat gebruiken.

[ Voor 20% gewijzigd door pc_freak1 op 13-10-2025 15:54 ]

Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:56

DexterDee

I doubt, therefore I might be

freebutterflyx2 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 15:47:
Soms worden er ook pluggen aangeraden van minder bekende merken of Aliexpress en varianten. Zijn deze dan enigzins betrouwbaar en veilig? Ik ben tot nu toe altijd weggebleven van dergelijke verkoopssites.
Als je van plan bent om wasmachines en andere zware apparaten te gebruiken met deze pluggen, dan is mijn ervaring dat de pluggen die 20A gecertificeerd zijn een stuk langer blijven werken dan hun 16A broertjes. Ik heb zelf goede ervaringen met Tuya Zigbee EU 20A pluggen, die zijn op AliExpress voor rond de 5 euro te koop. Heel veel smart home spul wat je in Nederland koopt (oa. van de Action en Lidl) is ook Tuya met een ander merkje erop.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14-10 13:42

V-8

Die van de Ikea zijn ook robuust en werken goed, de INSPELNING.

https://www.ikea.com/nl/n...t-stroommonitor-00569836/

Zelf naar tevredenheid meerdere exemplaren in gebruik i.c.m. Sonoff Zigbee dongle in HA.

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freebutterflyx2
DexterDee schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 15:55:
[...]

Als je van plan bent om wasmachines en andere zware apparaten te gebruiken met deze pluggen, dan is mijn ervaring dat de pluggen die 20A gecertificeerd zijn een stuk langer blijven werken dan hun 16A broertjes. Ik heb zelf goede ervaringen met Tuya Zigbee EU 20A pluggen, die zijn op AliExpress voor rond de 5 euro te koop. Heel veel smart home spul wat je in Nederland koopt (oa. van de Action en Lidl) is ook Tuya met een ander merkje erop.
Ik heb even naar deze gekeken. Goedkoop zijn ze in ieder geval: 5€ per stuk.
Enkel jammer dat ze blijkbaar vanuit China moeten komen.
Lang geleden dat ik nog iets vanuit China heb besteld; Toen moest ik langs de duane passeren voor extra taxen. Via Aliexpress heb ik nog nooit iets gekocht, dus daarmee heb ik persoonlijk dan geen ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:56

DexterDee

I doubt, therefore I might be

freebutterflyx2 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 15:21:
Ik heb even naar deze gekeken. Goedkoop zijn ze in ieder geval: 5€ per stuk.
Enkel jammer dat ze blijkbaar vanuit China moeten komen.
Lang geleden dat ik nog iets vanuit China heb besteld; Toen moest ik langs de duane passeren voor extra taxen. Via Aliexpress heb ik nog nooit iets gekocht, dus daarmee heb ik persoonlijk dan geen ervaring.
In Nederland is het tegenwoordig zo dat AliExpress de BTW int en als je onder de €150 euro blijft gelden er ook geen verdere importbelastingen (IOSS regelgeving). Dit betekent dat een pakketje snel en zonder verdere kosten door de douane komt. AliExpress levert doorgaans tussen de 7-9 dagen (mits AliExpress standard shipping van toepassing is).

Volgens mij is IOSS ook in België van kracht en werkt het daar hetzelfde.

Ik bestel regelmatig bij AliExpress en ik heb er over het algemeen hele goede ervaringen mee. Mits je accepteert dat garantie anders werkt en je een beetje oppast met wat je koopt qua veiligheid.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17:49
Ik heb 6 stuks Blitzwolf SHP-15 in gebruik en 6 stuks klonen daarvan. Al een paar jaar in gebruik zonder problemen. Ben aan t kijken naar nog een stuk of 6 van die dingen. Van Blitzwolf zijn er SHP-12 en SHP-15, volgens het www is de SHP-15 "nauwkeuriger". In ieder geval meten ze vermogen, spanning en schakelen ze.
Cardinal schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 15:07:
De Blitzwolf van @Cardinal zou ik zo kopen maar de getoonde prijs is alleen voor nieuwe accounts - ik weet extra account kan geen kwaad maar zoveel creditcards heb ik niet. En voor bestaand account ligt de prijs op de prijs van de Ikea's.

Ik gebruik ze bijvoorbeeld achter de wasmachine en de droger maar alleen om te meten en als router in het zigbee netwerk. Hoge vermogens schakelen doe ik vanwege (mogelijk) vonken, en dus op termijn verbranden van de contacten, met deze dingen liever niet - ongeacht het merk..... Maar tot zo'n 500 watt moet wel kunnen (en doe ik ook).
Pagina: 1