Macbook gekocht, maar niet tevreden. Windows alternatief?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NerdFury2020
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 17:40
Niet zo lang geleden een Asus Zenbook 14 gekocht. Die werd bij het exporteren van een 24megapixel foto in DXO Photolab 9 100-120 graden celcius. Geretourneerd en mijn geld terug gehad… had al het advies gehad dat Macbook wel beter zou zijn, dus ik een macbook gekocht. Onwijs mooi apparaat, gebruiksvriendelijk, scherm is mooi, batterij gaat lang mee voor een laptop. Maar het OS strookt gewoon niet met mij. De werking kan ik wel aan wennen… maar de comptabiliteit problemen waar ik tegen aanloop waardoor ik dan weer een omweg voor moet bedenken via Parallels of CrossOver om bepaalde applicaties dan wel te kunnen draaien, is gewoon vervelend. Daarnaast moet ik voor Affinity Photo ook een extra macos licentie aanschaffen, wat ik eigenlijk niet wil.

Ik zal er dus wel op gaan inleveren in thermals, geluidsoverlast van de fans en de batterij. Maar ik ga toch echt weer terug naar Windows.

Ik overweeg de Zephyrus G14, al heb ik niks met gaming laptops. Of een https://www.mediamarkt.nl...rce-rtx-4060-1802220.html (al ben ik bank dat die weer 100C draait)

Ik sta open voor andere suggesties.

Wat ga je met je laptop doen?
Fotobewerking in DXO Photolab 9, Affinity Photo 2. Games; World of Warcraft (classic, retail, private server), Valheim, Baldur’s Gate 3. Development; Unity, Blender, VS Studio, Mendix

Wat is je budget?
2600 euro

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja. Niet dat ik in café’s ga zitten ofzo, maar wel op vakantie, naar familie of als ik on-the-go foto’s wil editen. Maximaal 1.6kg.

[ Voor 5% gewijzigd door NerdFury2020 op 11-10-2025 18:12 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:57

Thomg

Aww yiss

Was je an sich wel te spreken van de performance van de zenbook?
NerdFury2020 in "Op zoek naar een lichtere laptop voor fotobewerking en games"
Als in CPU en GPU performance?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NerdFury2020
Thomg schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 18:12:
Was je an sich wel te spreken van de performance van de zenbook?
NerdFury2020 in "Op zoek naar een lichtere laptop voor fotobewerking en games"
Als in CPU en GPU performance?
Ja, het was wat traag maar dat vond ik niet erg. Het lawaai van de fans en de temperatuur was alleen een groot minpunt. Ik kon op een gegeven moment de laptop niet eens meer vast pakken, zo warm was ie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
NerdFury2020 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 18:14:
Ja, het was wat traag maar dat vond ik niet erg. Het lawaai van de fans en de temperatuur was alleen een groot minpunt. Ik kon op een gegeven moment de laptop niet eens meer vast pakken, zo warm was ie.
Herkenbare problemen.
Zie ook topic(s):
G14 valt tegen door hitte en batterij, wat nu? :

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Mmm, als je budget tot 2600 gaat zou ik de Lenovo X9 bekijken
https://www.lenovo.com/nl...-inch-intel/21qacto1wwnl3
Of direct bij een webshop als je niet hoeft te configureren
uitvoering: Lenovo ThinkPad X9-14 Gen 1 Aura Edition (21QA0025MH)
(Ook snellere verzendtijd)

Of X1 carbon
https://www.lenovo.com/nl...14-inch-intel/len101t0108
uitvoering: Lenovo ThinkPad X1 Carbon Gen 13 (21NS004UMH)
Als je ultra premium wilt.

Dell heeft een beetje een misstap gedaan met de XPS lijn deze generatie, dus die zou ik skippen.

Als je ook gaming laptops overweegt zou je de blade 14 kunnen overwegen.
https://www.razer.com/eu-...ade-14/RZ09-05306ES3-R3E1
Notebookcheck heeft deze ook gereviewed:
https://www.notebookcheck....1042764.0.html#c13666098
Maar is wel ligt over je maximale gewicht en komt met een "onnodige" 5070.

De Yoga die je gelinked hebt zou ik niet zo snel doen, een 13905H heeft veel vermogen nodig om tot zijn recht te komen -> heet/luid en praktijk korte adem op batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NerdFury2020
Thomg schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 18:37:
Mmm, als je budget tot 2600 gaat zou ik de Lenovo X9 bekijken
https://www.lenovo.com/nl...-inch-intel/21qacto1wwnl3
Of direct bij een webshop als je niet hoeft te configureren
uitvoering: Lenovo ThinkPad X9-14 Gen 1 Aura Edition (21QA0025MH)
(Ook snellere verzendtijd)

Of X1 carbon
https://www.lenovo.com/nl...14-inch-intel/len101t0108
uitvoering: Lenovo ThinkPad X1 Carbon Gen 13 (21NS004UMH)
Als je ultra premium wilt.

Dell heeft een beetje een misstap gedaan met de XPS lijn deze generatie, dus die zou ik skippen.

Als je ook gaming laptops overweegt zou je de blade 14 kunnen overwegen.
https://www.razer.com/eu-...ade-14/RZ09-05306ES3-R3E1
Notebookcheck heeft deze ook gereviewed:
https://www.notebookcheck....1042764.0.html#c13666098
Maar is wel ligt over je maximale gewicht en komt met een "onnodige" 5070.

De Yoga die je gelinked hebt zou ik niet zo snel doen, een 13905H heeft veel vermogen nodig om tot zijn recht te komen -> heet/luid en praktijk korte adem op batterij.
Thanks voor de uitgebreide info!

Ik ga eens wat meer onderzoek doen over die Razer Blade, die kan je ook met een 5060 krijgen. En hij lijkt stil en energiezuiniger dan andere alternatieven. Thermals zijn ook goed voor een windows laptop. Lijkt. En hij is even zwaar als de macbook die ik nu heb, 1.63kg

Thanks voor de suggesties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

NerdFury2020 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 19:25:
[...]

Thanks voor de uitgebreide info!

Ik ga eens wat meer onderzoek doen over die Razer Blade, die kan je ook met een 5060 krijgen. En hij lijkt stil en energiezuiniger dan andere alternatieven. Thermals zijn ook goed voor een windows laptop. Lijkt. En hij is even zwaar als de macbook die ik nu heb, 1.63kg

Thanks voor de suggesties!
5060 verplicht je 16GB te nemen, dat is onacceptabel voor een laptop >1000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NerdFury2020
Thomg schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 19:49:
[...]

5060 verplicht je 16GB te nemen, dat is onacceptabel voor een laptop >1000.
Na veel onderzoek (die ik overigens op de macbook heb gedaan) heeft de macbook me toch weten over te halen. Daarnaast ook met de neus op de feiten gedrukt door mijn oom die macos gebruikt voor zijn professionele fotografie bedrijf en mijn vader; er bestaat geen windows alternatief en dit is een ongelofelijk goede en waardevaste machine waar ik de komende 5 tot 10 jaar misschien wel mee kan doen. Dat is niet realistisch met een windows laptop en dat voor een vergelijkbare prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

NerdFury2020 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 12:12:
[...]

Na veel onderzoek (die ik overigens op de macbook heb gedaan) heeft de macbook me toch weten over te halen. Daarnaast ook met de neus op de feiten gedrukt door mijn oom die macos gebruikt voor zijn professionele fotografie bedrijf en mijn vader; er bestaat geen windows alternatief en dit is een ongelofelijk goede en waardevaste machine waar ik de komende 5 tot 10 jaar misschien wel mee kan doen. Dat is niet realistisch met een windows laptop en dat voor een vergelijkbare prijs.
Persoonlijk denk ik dat je daarmee ook de beste keuze gemaakt hebt. Ik heb hier ook een aantal tools welke alléén voor het MS Windows platform gemaakt worden (i.e.: Alfen ACE-Installer / Rosstech VCDS) en die draai ik vervolgens in een VMWare Fusion instance op m'n Macbook onder Microsoft WIndows 11 (werkt ook gewoon zonder Microsoft licentie en activatie).

[ Voor 5% gewijzigd door Will_M op 12-10-2025 12:37 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

NerdFury2020 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 12:12:
[...]

Voel je niet verplicht om een macbook en macos te leren. Zelf kan ik goed overweg met linux en windows, maar mac schuurt me gewoon heel erg waardoor ik het nooit zou kopen.
Misschien om mee te spelen, maar daar zijn macbooks veel te duur voor.
Zoals ik al eerder zei passen je eisen goed bij een macbook, maar als de software je gewoon niet aan staat... so be it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NerdFury2020
Thomg schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 13:12:
[...]

Voel je niet verplicht om een macbook en macos te leren. Zelf kan ik goed overweg met linux en windows, maar mac schuurt me gewoon heel erg waardoor ik het nooit zou kopen.
Misschien om mee te spelen, maar daar zijn macbooks veel te duur voor.
Zoals ik al eerder zei passen je eisen goed bij een macbook, maar als de software je gewoon niet aan staat... so be it.
Hoe meer ik gebruik maak van MacOS hoe beter ik het vind. Ik zou het nog steeds niet als een desktop gebruiken, dat is gewoon windows. Maar MacOS is onwijs goed als je maar 1 scherm hebt en het volledig kan benutten. In de nieuwste update hebben ze ook alt-tab toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 16:47
NerdFury2020 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 21:10:
[...]

Hoe meer ik gebruik maak van MacOS hoe beter ik het vind. Ik zou het nog steeds niet als een desktop gebruiken, dat is gewoon windows. Maar MacOS is onwijs goed als je maar 1 scherm hebt en het volledig kan benutten. In de nieuwste update hebben ze ook alt-tab toegevoegd.
command tab bestaat overigens al extreem lang, al zolang ik me kan herinneren op macbooks ;)
Pagina: 1