Slimme schakelaars bij vernieuwing elektra in huis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMWHeaven
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:52
Mijn vraag
We hebben een huis gekocht waaraan al flink verbouwd is de afgelopen maanden. Over 2 maanden gaan we hierheen verhuizen. Alle elektra is nieuw aangelegd door onze electricien en we komen nu op het punt dat we moeten kiezen welk schakelmateriaal we willen installeren. Eigenlijk loop ik al langer met de vraag rond hoe ik mijn domotica moet regelen, maar ik heb er helaas geen tijd voor gehad.

In ons huidig/oude huis hebben we diverse Hue lampen met de bijbehorende Hue schakelaars. Deze hebben we naast de fysieke schakelaars gemonteerd. Dit zorgt voor verwarring bij bezoek/schoonmaker/etc. De ene schakelaar zet de lamp aan of uit, de hue schakelaar kan de lamp bedienen/dimmen (maar alleen als de fysieke schakelaar aan staat).

Wat ik het liefst zou hebben is een situatie waarin er maar 1 fysieke schakelaar is voor de lamp (maar bijvoorbeeld ook voor een spot). Eentje die ik kan programmeren waarbij de ouderwetse fysieke schakelaar wordt gecombineerd met de functie van de slimme schakelaar (dus aan/uit, dimmen, afhankelijk van tijdstip andere tint).

De electricien kwam met de optie van Plejd (spots + app). Daarbij wordt er een actor (dimmer module) ingebouwd in de schakelaar of centraaldoos om de lampen te bedienen. Nadeel hiervan vind ik de eigen app van Plejd. Volgens mij is die wel weer te combineren met HA, maar dan zit ik weer aan een cloud service vast van Plejd voor de werking hiervan (ik wil alles lokaal kunnen aansturen).

Ik snap eigenlijk te weinig van de combinatie slimme schakelaar en slimme lampen (of domme lampen). En ik wil niet de hele tijd op mijn telefoon zitten om via home assistant de lampen aan en uit te zetten (of te dimmen).

Wat ik graag zou willen:
- Hue lampen bedienen met fysieke knop op de muur, incl mogelijkheid tot dimmen (bijv door knop lang ingedrukt te houden). Dit moet ook werken als HA niet werkt.
- Alle schakelaars op het zicht hetzelfde uitzien (en liefst ook dezelfde feel hebben) - ik zou daarbij denken aan pulse-schakelaars.
- Lokaal aan te sturen via home assistant, zonder gebruik te maken van een online service van een fabrikant.

Wat zijn jullie ideen hierover? Wellicht hebben jullie nog links naar topics waarin dezelfde soort vragen zijn gesteld (ik heb er aardig wat gelezen, maar vaak niet erg recent of met een ander type vraag).

Dank!

Relevante software en hardware die ik gebruik
Home Assistant met zigbee stick (toevoegen van Z-wave zou ook kunnen)
Zigbee2MQTT (als vervanging voor de Hue bridge en om andere zigbee apparaten aan te sturen)
Jung LS schakelmateriaal en WCD (maar ander merk zou op zich ook kunnen)
Bij (nagenoeg) alle schakelaars zit een extra blauwe draad t.b.v. continue stroom voor domotica toepassing

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Mogelijkheden als Hue wandschakelaarmodule, Shelly, Robbshop

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:15
Ik heb zelf overal zigbee lampen en gebruik de standaard schakelaars in huis, kan alleen dimmen met de tuya app of via google home hub waar ik tegen praat (bv badkamer 10% en dan dimt die naar 10%) dan werkt het ook goed. de app gebruik ik bijna nooit meeste met de stem. werkt goed voor mij verder en goedkope oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Gewoon Zigbee schakelaars of 'domme' pulsdrukkers + Zigbee inbouwschakelaars, dan is je probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• def1987
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-10 20:23
Hier vergelijkbare situatie. Ook jung schakelwerk

Hue lampen/spots.
Combinatie van pulsdrukkers met hue in wall switches.
Friends of hue,jung drukkers(ocean dingen, dus geen batterijen).
En de robbshop thuismerk schakelaars(want goedkoper) op de minder gebruikte plekken als een zolder. En wat shellys links en rechts om bijvoorbeeld de tl-balk in de schuur slim te maken.
Daarnaast diverse Motion sensors om het automatisch aan/uit te laten gaan.

Alles aangestuurd via Hue/home assistant. Via app,Motion of knop.

Alles ziet er hetzelfde uit voor de gebruiker (lees bezoek/grootouders)
En is te dimmen door langs te drukken.

Door HA maakt het eigenlijk niet erg uit wat je kiest voor protocol en kan je er ieder passend frontje op zetten wat je wilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:27

FreakNL

Well do ya punk?

Ik gebruik zelf Ecodim schakelaars/ dimmers

[ Voor 4% gewijzigd door FreakNL op 12-10-2025 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amiaima
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-10 18:12
Kijk eens op onderstaande site wat er beschikbaar is en werkt met mqtt, zigbee etc..
https://zigbee.blakadder.com/

De oplossing zou ik zoeken in de trand; home assistant met zigbee, zigbee lampen en/of inbouw modules achter de schakelaars of in de lamp armaturen van sonoff of gelijke.

Van Tuya zou ik wegblijven zeker als niets cloudbased wil hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:13

MJV

Ik heb hier Shelly 1 mini's toegepast. Die monteer je achter de schakelaar (onafhankelijk van schakelmateriaal) en ik ben er erg blij mee.

- Al je schakelaars worden slim
- Al je lampen worden ook slim
- Dus kun je domme lampen slim schakelen
- Als je uiteindelijk toch Hue lampen kiest pas je de werking van de Shelly aan zodat hij alleen virtueel schakelt
- Werkt feilloos met Home Assistant
- Qua prijs goedkoper dan Friends of Hue achtige opties.

[ Voor 3% gewijzigd door MJV op 12-10-2025 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMWHeaven
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:52
Ok, dank voor alle opties en reacties.
Zoals ik het nu zie kan ik het beste mijn huis uitrusten met de pulse schakelaars met daarachter een zigbee module (schakelaar of dimmer) om slimme/domme lampen aan te sturen. En dan kan ik extra functionaliteiten toevoegen via home assistant (via zigbee2mqtt). Op sommige plekken zal ik bewegingssensoren plaatsen ipv schakelaars.

Alleen is de vraag dan: welke fabrikant ga ik dan mee in zee? Ik hoor verschillende merken als Robbshop, Sonoff, Shelly en Ecodim.
Hebben jullie voorkeuren vanwege functionaliteiten, afmetingen, kwaliteit, etc? Hoor graag de ervaringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
MJV schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 08:36:
Ik heb hier Shelly 1 mini's toegepast. Die monteer je achter de schakelaar …
Of boven de armatuur van de betreffende lamp. Soms heb je daar net wat meer ruimte en een nuldraad. Voor de werking maakt het verder weinig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:13

MJV

sypie schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 16:57:
[...]

Of boven de armatuur van de betreffende lamp. Soms heb je daar net wat meer ruimte en een nuldraad. Voor de werking maakt het verder weinig uit.
Inderdaad. YMMV. :). Ik heb er hier laatst ook een in de centraaldoos gemonteerd omdat ik daarmee twee schakelaars met één Shelly duo kon benutten, dat paste wel prima. Maar in een andere centraaldoos waar heel veel lassen bij elkaar kwamen paste het dan weer niet echt fatsoenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwibox
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 12-10 22:12
Eens met bovenstaande, inbouw schakelaars zijn superieur aan losse lampen. Hier zijn alle lampen voorzien van een fibaro dimmer or relais, icm met een niet-slimme pulsdrukker.

Je houd zo je normale schakelaars voor handmatig bedienen met alle voordelen van een smart home. Als je smart home een keer platligt kan je nog gewoon de lampen bedienen zoals je gewend bent. Ook heb je geen problemen met schakelaars die verkeerd staan waardoor je lampen niet aangaan via je smart home of vice versa.

Overigs wel bijna overal een nul draad nodig gehad, maar dat was voor mij absoluut geen issue. Eentje trekken is zo gepiept. Maar er zijn nu ook varianten waarbij dat niet meer nodig is.
Ze zitten waar er ruimte is: vaak in centraaldozen, soms achter de schakelaar en een enkele in het armatuur van de lamp zelf.

Ik heb destijds voor zwave/fibaro gekozen want dat was toen ik 10 jaar geleden begon het enige wat beetje verkrijgbaar was. Maar anno 2025 kan het allemaal veel goedkoper met zigbee/ed. Als je maar geen wifi of bluetooth kiest kan je niet veel fout doen.

[ Voor 55% gewijzigd door kwibox op 12-10-2025 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

BMWHeaven schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 16:41:
Ok, dank voor alle opties en reacties.
Zoals ik het nu zie kan ik het beste mijn huis uitrusten met de pulse schakelaars met daarachter een zigbee module (schakelaar of dimmer) om slimme/domme lampen aan te sturen. En dan kan ik extra functionaliteiten toevoegen via home assistant (via zigbee2mqtt). Op sommige plekken zal ik bewegingssensoren plaatsen ipv schakelaars.

Alleen is de vraag dan: welke fabrikant ga ik dan mee in zee? Ik hoor verschillende merken als Robbshop, Sonoff, Shelly en Ecodim.
Hebben jullie voorkeuren vanwege functionaliteiten, afmetingen, kwaliteit, etc? Hoor graag de ervaringen.
Ecodim is prima en betaalbaar, Shelly is ook een prima merk dat zich altijd heeft ingezet voor 'local first'; ook al hun wifi spul heeft gewoon een lokale API en niet alleen via de cloud. Sonoff is de 'golden standard' vwb Zigbee spullen.
Robbshop ver van wegblijven, was ooit een leuke kleine partij maar die maken inmiddels héle dure dingen die niet beter zijn dan de rest..

Ik zou voor Sonoff > Shelly > Ecodim gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woontips
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 09:59
Gebruik een Zigbee inbouwdimmer achter je bestaande pulsdrukkers, zoals de Sunricher Zigbee 3.0 dimmer of Aqara T1 module. Die werken lokaal via Zigbee2MQTT, ondersteunen dimmen met lang indrukken en blijven bruikbaar als Home Assistant uitstaat. Zo behoud je je Jung-schakelaars en vermijd je cloudafhankelijkheid.

Bekend van de FB groep en van https://woon.tips/blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomke
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:35
ik vind het altijd raar als ik zie 'nieuwe elektriciteit' maar dan toch voor methodes gekozen wordt die meer voor 'achteraf' oplossingen zijn..

Aangezien je nu de keuze hebt voor 'pulsdrukkers' of '2 standen' schakelaars (ofwel he ik dat mis gelezen)
dan zou ik vermoeden dat uw bekabeling vernieuwd geweest is en alles 'centraal' getrokken is..

dus niet meer van 'bron' --> 'schakelaar' --> 'lamp'

Mij lijkt het mij dan logisch dat je dan voor een domotica systeem gaat in uw kast:
Input module
output module
dimmer module
alle schakelaars zijn dan aangesloten op de input modules, al uw lichtpunten dan ofwel op een output module ofwel dimmer module..
dan heb je allemaal 'domme' schakelaars, 'domme' lichten maar heb je een 'slimme' sturing. (die je dan via HomeAssistant kan instellen)

dan heb je ook geen draadloze protocollen nodig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

thomke schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 13:45:
ik vind het altijd raar als ik zie 'nieuwe elektriciteit' maar dan toch voor methodes gekozen wordt die meer voor 'achteraf' oplossingen zijn..

Aangezien je nu de keuze hebt voor 'pulsdrukkers' of '2 standen' schakelaars (ofwel he ik dat mis gelezen)
dan zou ik vermoeden dat uw bekabeling vernieuwd geweest is en alles 'centraal' getrokken is..

dus niet meer van 'bron' --> 'schakelaar' --> 'lamp'

Mij lijkt het mij dan logisch dat je dan voor een domotica systeem gaat in uw kast:
Input module
output module
dimmer module
alle schakelaars zijn dan aangesloten op de input modules, al uw lichtpunten dan ofwel op een output module ofwel dimmer module..
dan heb je allemaal 'domme' schakelaars, 'domme' lichten maar heb je een 'slimme' sturing. (die je dan via HomeAssistant kan instellen)

dan heb je ook geen draadloze protocollen nodig..
Maar dan moet je al meteen richting een bedraad protocol als KNX, waar een veel hoger prijskaartje aan hangt. Daarnaast werkt Zigbee over het algemeen zo goed dat bedraad weinig meerwaarde heeft, zeker als je voor inbouwschakelaars gaat die meteen lokaal schakelen (dus ook als Zigbee het niet doet werkt je schakelaar nog).

Alles bedraad en gecentraliseerd is leuk, maar dan moet daar echt bij de bouw al rekening mee gehouden zijn en dat is niet later zomaar even uit te breiden met wat nieuwe sensoren of schakelaars, en dat is met Zigbee veel makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomke
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:35
Oon schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 13:50:
[...]

Maar dan moet je al meteen richting een bedraad protocol als KNX, waar een veel hoger prijskaartje aan hangt. Daarnaast werkt Zigbee over het algemeen zo goed dat bedraad weinig meerwaarde heeft, zeker als je voor inbouwschakelaars gaat die meteen lokaal schakelen (dus ook als Zigbee het niet doet werkt je schakelaar nog).

Alles bedraad en gecentraliseerd is leuk, maar dan moet daar echt bij de bouw al rekening mee gehouden zijn en dat is niet later zomaar even uit te breiden met wat nieuwe sensoren of schakelaars, en dat is met Zigbee veel makkelijker.
Volledig akkoord dat iets zal Zigbee leuk is om met uit te breiden en als je dingen achteraf 'slim' wilt maken.
KNX is inderdaad wel een mooi en duur (ook zeer robust, en kan je zelf nog zonder controller ook een werkend systeem hebben)

maar dat er geen goedkope oplossingen zijn (veel te weinig spijtig genoeg) geloof ik wel minder:
https://denkovi.com/smart...relay-module-din-rail-box

alsook werken reeds veel standaard systemen (Niko Homecontrol, velbus, Loxone?) ook samen met HomeAssistant..

maar inderdaad, dit is niet altijd mogelijk
Pagina: 1