Hi mede-tweakers, ik werk in de IT, vooral op het gebied van software ontwikkeling en Data Science. Ik wil nu graag een thuis server bouwen. De grootste reden om dit niet in de cloud te doen is omdat ik de prive data (foto's, videos, teksten etc.) en applicaties die ik als hobby ontwikkel liever gescheiden hou van de grote cloud opslag/server aanbieders. Helaas heb ik nog geen ervaring met het bouwen van een eigen pc. Ik heb geprobeerd om online wat meer te leren over het bouwen van een thuis server zodat ik zelf tot een goede build kan komen. Daar zie ik heel veel verschillende opties, maar ik ben nog geen "gouden bron" tegen gekomen die mij als beginner van A tot Z alles kan uitleggen. Ik doe daarom een beroep op jullie kennis en kunde, en wellicht hebben jullie naast goede build ideeen ook wel een goede suggestie hoe ik hier meer over kan leren.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?
Ik wil de server gaan gebruiken als NAS (ik heb nu een QNAP TS-431P3-2G), ik wil graag een media server, camera beelden lokaal opslaan, en ik wil graag wat hobby projectjes oppakken waarbij ik wat applicaties kan draaien in containers en deze deels via een web interface beschikbaar stellen. Wellicht komen daar ook wat kleine SQL/PostGreSQL databases bij kijken. Taalmodellen wil ik niet lokaal draaien en aanroepen via API, maar ik twijfel nog of ik wellicht kleine zelfgetrainde modellen lokaal wil draaien via de server.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Ik vind dit lastig inschatten wat een reele prijs is met mijn beperkte ervaring op dit gebied, ik zat zelf te denken aan 600 euro als bovenlimiet.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model
Ik heb al twee WD Red Plus WD40EFRX 4TB harde schijven uit mijn oude NAS situatie, die zijn betreft HDD ruimte toereikend. Wellicht wil ik dit nog een keer uitbreiden naar een 3e drive.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb gekeken naar de BBG van dit jaar, maar ik denk dat de CPU N100 te weinig biedt voor de toekomst en mijn wensen, ik zou die graag upgraden. Daarnaast zou een 3e of 4e mogelijke slot voor een HDD hier welkom zijn.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merkvoorkeuren, het liefst wel merken die door een grotere community worden gekocht zodat er community support is.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik hoef geen mini-pc form factor, ik wil mijn huidige keuzes en uitbreidmogelijkheden niet te veel laten beperken door een kleine kast. Een normale desktop grote is prima, daar maak ik wel ruimte voor in de trapkast. Geluid en energie verbruik het liefst zo laag mogelijk aam de hand van mijn eisen.
Ga je overklokken?
Ik ga niet overklokken.
Wat verwacht je van ons?
Ik ben dus opzoek naar een goede build die past bij mijn doelen en budget en ook opzoek naar een goede, complete, bron om zelf ook wat meer te leren over het samenstellen van de hardware. Hartelijk dank alvast.
Voor de compleetheid hier een lijst met onderdelen:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?
Ik wil de server gaan gebruiken als NAS (ik heb nu een QNAP TS-431P3-2G), ik wil graag een media server, camera beelden lokaal opslaan, en ik wil graag wat hobby projectjes oppakken waarbij ik wat applicaties kan draaien in containers en deze deels via een web interface beschikbaar stellen. Wellicht komen daar ook wat kleine SQL/PostGreSQL databases bij kijken. Taalmodellen wil ik niet lokaal draaien en aanroepen via API, maar ik twijfel nog of ik wellicht kleine zelfgetrainde modellen lokaal wil draaien via de server.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Ik vind dit lastig inschatten wat een reele prijs is met mijn beperkte ervaring op dit gebied, ik zat zelf te denken aan 600 euro als bovenlimiet.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model
Ik heb al twee WD Red Plus WD40EFRX 4TB harde schijven uit mijn oude NAS situatie, die zijn betreft HDD ruimte toereikend. Wellicht wil ik dit nog een keer uitbreiden naar een 3e drive.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb gekeken naar de BBG van dit jaar, maar ik denk dat de CPU N100 te weinig biedt voor de toekomst en mijn wensen, ik zou die graag upgraden. Daarnaast zou een 3e of 4e mogelijke slot voor een HDD hier welkom zijn.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merkvoorkeuren, het liefst wel merken die door een grotere community worden gekocht zodat er community support is.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik hoef geen mini-pc form factor, ik wil mijn huidige keuzes en uitbreidmogelijkheden niet te veel laten beperken door een kleine kast. Een normale desktop grote is prima, daar maak ik wel ruimte voor in de trapkast. Geluid en energie verbruik het liefst zo laag mogelijk aam de hand van mijn eisen.
Ga je overklokken?
Ik ga niet overklokken.
Wat verwacht je van ons?
Ik ben dus opzoek naar een goede build die past bij mijn doelen en budget en ook opzoek naar een goede, complete, bron om zelf ook wat meer te leren over het samenstellen van de hardware. Hartelijk dank alvast.
Voor de compleetheid hier een lijst met onderdelen:
# | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | Intel Core i5-13400 Boxed | € 183,35 | € 183,35 |
1 | Moederborden | ASRock B760M-HDV/M.2 D4 | € 77,85 | € 77,85 |
1 | Behuizingen | Chieftec Mesh Pro Cube CI-02B-OP | € 46,75 | € 46,75 |
1 | Kabels | Startech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA) Zwart | € 5,90 | € 5,90 |
1 | Computer accessoires | Inter-Tech 120W externe voeding | € 21,89 | € 21,89 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance RGB RT CMN64GX4M2Z3200C16 | € 182,28 | € 182,28 |
1 | Voedingen | Mini-box picoPSU 120 | € 42,16 | € 42,16 |
1 | Interne SSD's | Lexar NM620 256GB | € 23,98 | € 23,98 |
Totaal | € 584,16 |
[ Voor 25% gewijzigd door ModelMagician op 12-10-2025 16:59 . Reden: Op aanvraag van mod aangepast en wenslijst toegevoegd ]