led lichtbron, zo klein mogelijk, batterijaangedreven

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AramS
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-10 21:30
Hallo,
voor een kunstwerk zoek ik een manier om een doorzichtig object van achter te verlichten. En dan liefst het lampje/accu zo klein en onzichtbaar mogelijk.
Ik denk aan 1 of een paar ledlampjes, die ik direct verbind met 1 of 2 AA batterijtjes. Ik kan het niet in lumen uitdrukken, maar de sterkte van een matig zaklampje zou voldoende zijn. 2-4 ledlampjes zittend op een printbordje van bv 3-4 cm grootte?
Plug en play lampjes zijn al snel te groot en hebben teveel omhuizingsplastic. Een vaak aanwezige dimfunctie is wel aantrekkelijk, maar waarschijnlijk teveel gevraagd voor het minimalistische ontwerp, dat bovenaan staat.
Mijn middelbareschool-natuurkunde schiet tekort.

- moet er ergens een weerstand oid tussen gesoldeerd of is het gewoon een kwestie van plus en min aansluiten?
- kan ik iets doen om de levensduur van de batterij te verlengen (zoals die weerstand?)
- is er een website aan te raden om de losse componenten te bestellen? Of zelfs een af lampje.

Zoals je ziet, het is voor mij onbekend terrein. En probeer het daarom zo simpel mogelijk te houden.
Alvast dank voor een antwoord!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:43
Ik moest meteen aan zoiets denken: https://nl.aliexpress.com/item/1005009801912011.html
Je hoeft het nietuurlijk niet in kerstboom vorm te maken, maar dan heb je wel kleine ledlampjes die werken op batterij.
Wellicht geeft het je een andere zoekrichting.

edit: deze zoekopdracht geeft je misschien wat meer: https://nl.aliexpress.com...spm=a2g0o.detail.search.0

[ Voor 21% gewijzigd door DonJunior op 11-10-2025 12:21 . Reden: tweede zoekopdracht toegevoegd ]

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Ik denk gelijk iets aan verlichting voor in Lego-setjes ofzo, daar is genoeg (kant en klaars) voor te vinden ook...

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:46
Als je kant en klaar wilt... Van die ledlampjes voor in een ballon. Bevatten meestal een knoopcel. Heel veel kleiner wordt het niet.

Of fairy lights (die gebruikt mn vriendin in de tuin icm zonnepaneeltje, van action).

[ Voor 25% gewijzigd door 99ruud99 op 11-10-2025 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Een led+cr2032+ stukje plakband is al genoeg, brand een paar dagen.
( Zie bijv. Wikipedia: Ledthrowie )

Maar een led snoertje van €1,60 van de Hema doet waarschijnlijk ook wat je wil.

[ Voor 21% gewijzigd door _ferry_ op 11-10-2025 14:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-10 15:16
Hergebruik een wit fietslampje? Eventueel alleen het bordje in de behuizing. En aan/uitknopje verlengen met een draadje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:27

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Klein, onzichtbaar etc doet mij snel denken aan SMD LED's en dan gebruik maken van dun geëmailleerd koperdraad. Weerstanden en batterij kan dan wel buiten beeld. Ik vrees alleen dat dit de topicstarter bijten zijn kunnen gaat.
Over LEDS is hier veel geschreven: EL FAQ

Ik weet ook niet wat je wilt gaan verlichten of wilt laten oplichten maar als het doorzichtig object een soort gravure heeft kan je dat ook op laten lichten met LED's van opzij, zie:
https://www.schubie.nl/pr...acryl-led-lamp-gamer-zone

[ Voor 6% gewijzigd door memphis op 11-10-2025 15:15 ]

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AramS
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-10 21:30
Allen bedankt voor het meedenken, ik kan weer verder!
Pagina: 1