Moeder met energieverbruik van 20.000 kWh op jaarbasis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPi
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 11-10 10:55
Dag Tweakers,

Ik ben recent tot de verschrikkende vaststelling gekomen dat mijn alleenstaande moeder een torenhoge energiefactuur heeft: zo'n 4500 euro per jaar met de afgelopen 3 jaar schommelend tussen de 15.000 en 20.000 kWh verbruik op jaarbasis.

De situatie is als volgt: ze woont in een relatief grote alleenstaande woning uit bouwjaar 1996 zonder centrale verwarming. De woning is niet aangesloten op het gasnet. Wat er wel is, is elektrische vloerverwarming over de hele benedenverdieping. Deze laadt volgens haar 's nachts op en geeft overdag warmte af. Er zijn ook elektrische vuurtjes om bij te stoken, een houtkachel die buiten beschouwing blijft en een accumulator die ze niet gebruikt omwille van het verbruik 8)7. Er is ook een elektrische boiler voor het warm water. Ze heeft daarnaast zonnepanelen liggen, maar met wat ze uitgeeft aan elektriciteit vraag ik me af of die omvormer uberhaupt wel in werking is. Dit kijk ik meteen na bij mijn eerstvolgende bezoek. Ik heb vernomen dat het dak van de woning goed geïsoleerd is, maar de muren niet echt.

Nu ik de situatie geschetst heb zijn mijn vragen de volgende:
1) welke investeringen zijn de meest gebruikelijke in zo'n geval als dit? Ik heb uit opzoekingswerk begrepen dat die elektrische vloerverwarming als hoofdverwarming een echte energievreter is, maar welke alternatieven zijn gangbaar in een woning zonder enige vorm van centrale verwarming?

2) in afwachting van de investeringen zou ik graag wat willen bijsturen waar mogelijk met de huidige installatie. Ik hoor haar zeggen dat het 's ochtends wel 26 graden wordt en dat het 's avonds dan weer te snel afkoelt, dus hier zit volgens mij wel wat optimalisatie in. Alle tips zijn welkom, heb hier zelf maar zeer beperkt ervaring in maar de wil om te helpen is er alvast :)

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:38
Als een grote moderne woning met warmtepomp 5-7 MWh per jaar verbruikt, waarbij de warmtepomp een cop van 4 heeft, en het verwarmingdeel van de woning 3-4 MWh is, is dus bij volledig elektrische verwarming zonder warmtepomp met een cop van 1 het verbruik 4x zo hoog. 3-4000 kwh * 4 = 12-16 MWh per jaar. Voeg daar de apparatuur in de keuken aan toe en je komt op je 15-20 MWh. Hoe kan je efficiënter omgaan met energie? Hang overal lucht/lucht warmtepompen op. Isoleer alles. Zonneboiler voor warm water. Dit huis vereist forse investeringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Verwarming is waarschijnlijk de grootste verbruiker. Er zijn energiemeters zoals een Brennenstuhl PM 231 E waarmee je per verbruiker kan meten. Mits het een gewone stekker heeft. Een digitale energiemeter kun je uitlezen zodat je ziet wanneer er hoeveel stroom wordt verbruikt.

Je moeder kan misschien het beste verhuizen naar een recent appartement met lucht/water warmtepomp. Een gezin dat dit in de huidige woning komt zal het wel willen opknappen. Dat betekent doorgaans:
1. woning volledig isoleren (kelder/kruipruimte/vloer, vensters/glas, muren, dak)
2. vloerverwarming en warmtepomp plaatsen

Quick wins zijn het aanpakken van tocht en kieren te dichten (bv. met kit). Met verwarmingsfolie kan de warmte de juiste richting in worden gekaatst als er radiatoren zijn. Dat zijn goedkope en effectieve maatregelen.

Misschien zijn er lokale energieadviseurs actief. Die kun je laten komen en vervolgens deskundige partijen offertes laten maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:13
Hoe oud is die elektrische verwarming al?
Want dat is al een tijdlang verboden, met een COP van 1 stoken...

Ik zou toch eens kijken of je niet de verwarming kan opvangen met aircos. Met 20.000 kWh verbruik zou je dat er relatief snel uit moeten hebben...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 00:36
Denk idd dat vloermodel airco’s en een warmtepompboiler hier de goedkoopste oplossing is.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:50
Schaf een Homewizard P1 aan en prik die in de slimme meter: https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-p1-meter/

Dan heb je gelijk inzicht (ook de teruglevering kun je dan zien) en ze kan jou ook toegang geven om mee te kijken. Geeft direct duidelijk live inzicht in het stroomverbruik.

Maar eigenlijk geef je de oorzaak zelf al aan: de elektrische vloerverwarming.

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 11-10-2025 07:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:47

Nikeo

Jawelles

Zo verschrikkelijk is die rekening nu ook weer niet gezien het type huis en type verwarming. Ze heeft dus geen kosten aan gas. Ja het is duur maar te verwachten.

Ik zou eerst eens ter plaatse meer data verzamelen en je verdiepen in de afstelling.

[ Voor 21% gewijzigd door Nikeo op 11-10-2025 07:06 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:25
Korte termijn: gebruik de houtkachel indien mogelijk.

Dan keuzes: of verwarmen met airco’s. Minimaal 1 per ruimte. Grote ruimtes hoeft dat niet per se voor voldoende comfort te zorgen.

Of watergedragen vloerverwarming aanleggen door het hele huis… en ga in dit geval niet sentimenteel doen over de bestaande vloerafwerking… als het past gebruik je 20mm buis, absolute minimum 16. Kostenverschil nihil, meer water is gunstig.

Distributie leiding 28 staal of 32 meerlagenbuis. Niet minder wat de pijpenbuiger ook beweert.

Hele boel aansluiten op een warmtepomp die 10kW bij -10 kan maken: geschatte warmte behoefte 16500 kWh in 1650 normdraaiuren.

Hiervoor is waarschijnlijk renteloos te lenen via de energiebespaarlening. Doen, die lening levert geld op via inflatie.

De besparing gaat vele duizenden per jaar zijn en maakt de woning knap verkoopbaar. Nu is het grof gezegd een kluswoning, ook al ziet het er perfect uit nu.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:04
Hoe is een woning in 1996 zonder centrale verwarming opgeleverd? Of zat toen die elektrische vvw er al in?
Dan had dit verbruik toch eerder moeten opvallen?

Oplossingen? Eerst meer informatie verzamelen over die verwarming en gebruik en die omvormer controleren. Daarna is waarschijnlijk de conclusie om die elektrische vvw niet meer te gebruiken. Niemand wil dadelijk pendelen tussen 26 graden in de ochtend en een frisse woonkamer in de avond. Zelfs andersom zou een aanslag op het comfort zijn. Maar als die niet meer gebruikt kan vanwege het enorme verbruik dan zal er alternatief verwarmd moeten worden.
Andere oplossing, lekker verhuizen naar een kleiner huis met een praktischer en vooral zuiniger verwarmingssysteem. Kan een jong gezin deze woning lekker moderniseren en gebruiken waar die voor is. Maar oudere mensen zien vaak op tegen verhuizing. Dus dat wil ze misschien niet.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:37

paQ

En vvw ‘s nacht opladen en overdag verbruiken met 26 beginnen is haast de omgekeerde wereld.
Doorgaans is andersom comfortabeler. (En geen 26 to begin with)

Tjek goed via welke thermostaat en regeling dit wordt aangestuurd. Je hebt het hier niet over een 10A verwarminkje gok ik zo, zeker gezien de te behalen temp van 26. (Kamer temp of vloer sensor?)

Doorgaans zijn dit snelle systemen dus zou er niet al te veel mee bufferen. Begin eens met nacht 19.5 en dag 21 bijv.
En dan “lekker pendelen” over de dag heen.
Zo ver ik weet zijn er geen e vvw met PID regeling.
Zeker dat die accumulator niet wordt gebruikt? Gezien de warme start temp. Of staat die uit en is de thermostaat regeling van de vvw daar nooit op aangepast?
Dit klinkt als een systeemopbouw uit een tijd toen nachtstroom nog goedkoop was en je zo relatief goedkoop kon bufferen. That ship has sailed.

[ Voor 22% gewijzigd door paQ op 11-10-2025 07:34 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:03

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Alternatief voor warmtepomp e.d:

Het huis verkopen.

En dan koop je een vergelijkbaar huis met een verwarmingssysteem dat €200,-/maand minder kost?

In deze tijd vast wel iemand naïef genoeg die netzoveel bied voor dit huis als een vergelijkbaar met een goedkoper systeem.
Nikeo schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 07:04:
Zo verschrikkelijk is die rekening nu ook weer niet
Hangt sterk af van de energieprijs, de laatste jaren zie je wel dat die ook ineens kan verdubbelen.

En dan ga je van €4500/jaar naar €9000/jaar

En als de politiek kiest om groot gebruikers aan te pakken, zit je helemaal vervelend.
99ruud99 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 05:48:
Want dat is al een tijdlang verboden, met een COP van 1 stoken...
Ja, het huis verwarmen door tosti-apparaten open te klappen en op de grond neer te leggen of de oven aan te zetten met het deurtje open is nog efficiënter dan dit systeem.
Vooral omdat de warmte dan minder snel de grond in trekt.

Maar als je dat tegen iemand zegt is de eerste reactie: "maar dat gebruikt toch veel stroom?"

[ Voor 46% gewijzigd door Accretion op 11-10-2025 07:28 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• paQ

paQ

Of! Je kijkt hoe je 1000-2000 van die rekening kunt halen zonder heel je leven op de kop te zetten 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JustDutch
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:28

JustDutch

was ambtenaar :)

JanPi schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 02:03:
Dag Tweakers,

Ik ben recent tot de verschrikkende vaststelling gekomen dat mijn alleenstaande moeder een torenhoge energiefactuur heeft: zo'n 4500 euro per jaar met de afgelopen 3 jaar schommelend tussen de 15.000 en 20.000 kWh verbruik op jaarbasis.

De situatie is als volgt: ze woont in een relatief grote alleenstaande woning uit bouwjaar 1996 zonder centrale verwarming. De woning is niet aangesloten op het gasnet. Wat er wel is, is elektrische vloerverwarming over de hele benedenverdieping. Deze laadt volgens haar 's nachts op en geeft overdag warmte af. Er zijn ook elektrische vuurtjes om bij te stoken, een houtkachel die buiten beschouwing blijft en een accumulator die ze niet gebruikt omwille van het verbruik 8)7. Er is ook een elektrische boiler voor het warm water. Ze heeft daarnaast zonnepanelen liggen, maar met wat ze uitgeeft aan elektriciteit vraag ik me af of die omvormer uberhaupt wel in werking is. Dit kijk ik meteen na bij mijn eerstvolgende bezoek. Ik heb vernomen dat het dak van de woning goed geïsoleerd is, maar de muren niet echt.

Nu ik de situatie geschetst heb zijn mijn vragen de volgende:
1) welke investeringen zijn de meest gebruikelijke in zo'n geval als dit? Ik heb uit opzoekingswerk begrepen dat die elektrische vloerverwarming als hoofdverwarming een echte energievreter is, maar welke alternatieven zijn gangbaar in een woning zonder enige vorm van centrale verwarming?

2) in afwachting van de investeringen zou ik graag wat willen bijsturen waar mogelijk met de huidige installatie. Ik hoor haar zeggen dat het 's ochtends wel 26 graden wordt en dat het 's avonds dan weer te snel afkoelt, dus hier zit volgens mij wel wat optimalisatie in. Alle tips zijn welkom, heb hier zelf maar zeer beperkt ervaring in maar de wil om te helpen is er alvast :)
Ik zou je adviseren om bij de gemeente te informeren naar een energiecoach die met jou/ je moeder de hele woning doorloopt en een (gratis) advies opstelt. Soms zijn daarmee extra gemeentelijke subsidies te krijgen.

Normaal gesproken begin je bij isoleren en ventileren en ga je daarna kijken naar de opwekking van energie, maar hier zul je beide aan moeten pakken.

Voor isoleren zijn er 2 gebouwonderdelen die direct nader te bekijken zijn, de wanden en de vloeren. Wanden omdat dit vaak een groot oppervlak is en als je aangeeft dat de isolatie slecht is, dan verlies je daar veel energie door. Glas is ook een onderdeel van de wand. Heb je grote ramen en zijn die oud, dan is vervanging van het glas wel een aandachtspunt (of je de kozijnen er dan meteen bij doet, dat hangt in mijn beleving vooral van de staat van de kozijnen af). Vloerisolatie is zeker bij vloerverwarming een must. Ik hoop dat dit in het verleden aangebracht is, en zo niet, als de onderzijde van de vloer bereikbaar is (kruipruimte), dan zou je hier na kunnen isoleren. Isoleren is een onderdeel bij de ISDE subsidie en als je daar 2 maatregelen toepast, kan je subsidie verdubbelen. Let op dat als je je woning isoleert, je deze vaak ook meer luchtdicht maakt en de kwaliteit van de lucht in de woning dan een aandachtspunt wordt. Met decentrale wtw's (een pijp door de muur die ingeblazen lucht opwarmt met lucht die uitgeblazen wordt), kun je voordelig ventileren, dat soort systemen kunnen goed presteren en zijn vaak prijstechnisch interessanter dan centrale wtw's bij renovatie.

Verwarmen op elektra met systemen die een COP van 1 hebben is relatief duur. Elektrische vloerverwarming, elektrische haardjes, straalkachels, etc hebben allemaal een COP van 1. Warmtepompen (een airo is ook een wamrtepomp) hebben een hogere COP. Bij renovatie is altijd de afweging of je voor een centraal systeem gaat, of voor decentrale systemen (per ruimte een installatie). Een centraal systeem past goed als je woning al een centraal systeem heeft (denk aan een cv-ketel), dan vervang je de cv-ketel door een warmtepomp voor cv en tapwater. Dat is hier niet het geval. Ik kan niet inschatten of je hier goed met een centraal systeem uit de voeten kan (ruimte, bouwkundige aanpassingen, etc.). Alternatieven zijn decentrale systemen, verwarmen met een airco's (met als voordeel dat je in de zomer kunt koelen, op basis van je pv panelen kost dat dan nagenoeg niets, en is zeker voor ouderen een aandachtspunt) is voorbeeld van een decentraal systeem. Je behoud dan de elektrische boiler (als je alleen bent en niet veel warm water verbruikt, zal dat niet de grootste kostenpost zijn). Als je naar een airco over gaat voor verwarmen, dan zou de vloerverwarming bijverwarming worden, of comfortverhogend zijn (warme vloer). Maar weet dat dat comfort wel met een prijskaartje komt, elektrische vloerverwarming is erg duur (zou zo maar een 4.000 van de 4.500 aan jaarlijkse kosten kunnen zijn), helemaal uitzetten is de goedkoopste optie in verbruik.

Forza Mucca

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:03

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

JanPi schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 02:03:
Ik ben recent tot de verschrikkende vaststelling gekomen dat mijn alleenstaande moeder een torenhoge energiefactuur heeft: zo'n 4500 euro per jaar
Wat voor een hoofdzekering heeft ze?

Als ze meer heeft dan 3*25A of 1*35A, dan betaal je aanzienlijk meer in vastrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Nvm

[ Voor 104% gewijzigd door paQ op 11-10-2025 07:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:06

FreakNL

Well do ya punk?

Lekker verhuizen naar een appartement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:33
Airco in de woonkamer is waarschijnlijk wel de grootste klap voor relatief weinig. Dat is echter wel minder comfortabel dan nu. Maar een stuk minder ingrijpend dan een L/W warmtepomp met vloerverwarming aanleggen.

Wat is trouwens in dit verband een accumulator?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Laatst online: 22:21
Lijkt mij eerst de huidige installatie beoordelen en eventueel aanpassen, wellicht is er er iets mis in de communicatie tussen de thermostaat en de vloerverwarming. Door het alleen elektrisch stoken hoef je niet voor de gasaansluiting te betalen dat scheelt ook kosten.

Leuk al die adviezen om te verbouwen maar je moet dan wel het budget beschikbaar hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Nikeo schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 07:04:
Zo verschrikkelijk is die rekening nu ook weer niet gezien het type huis en type verwarming. Ze heeft dus geen kosten aan gas. Ja het is duur maar te verwachten.

Ik zou eerst eens ter plaatse meer data verzamelen en je verdiepen in de afstelling.
Precies , niet groter maken dan dat het is. Kosten zijn nu 400 per maand. Stel dat je dat kan verlagen naar 200 per maand en je voor de 200 die je bespaart een hypotheek met een looptijd van 30 jaar afsluit. Dan kan je rond de 50.000 investeren. Kijk met deze informatie eens wat je zou willen/kunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:41

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

2 makkelijke stappen:
1) schema van de vloerverwarming aanpassen zodat deze alleen overdag opwarmt (klokthermostaat) en niet naar 26 graden maar gewoon 21 ofzo. En tijdig stoppen, aangezien de vloer nog lang warmte blijft afgeven.
2) zorgen dat je zonnepanelen het doen, zodat je de stroom daarvan meteen kan gebruiken voor je vloerverwarming.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-10 09:55
Je zou misschien ook wat zaken kunnen combineren. Heeft de vloerverwarming zones? Dan bijvoorbeeld bij de zithoek deze aanhouden voor comfort maar er wel een airco bijhangen die voorziet in de meeste warmte.

Bij mijn moeder hebben we ook een airco opgehangen maar dan laag bij de vloer. Deze blaast de warmte lucht over de vloer heen, dus geen koude voetjes.

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:25
Termi schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 09:15:
Lijkt mij eerst de huidige installatie beoordelen en eventueel aanpassen, wellicht is er er iets mis in de communicatie tussen de thermostaat en de vloerverwarming. Door het alleen elektrisch stoken hoef je niet voor de gasaansluiting te betalen dat scheelt ook kosten.

Leuk al die adviezen om te verbouwen maar je moet dan wel het budget beschikbaar hebben.
Budget is er... https://www.warmtefonds.n...arlening/leninginformatie
Geld komt zo hard naar de moeder toe daarna dat het een no-brainer is.
Prisma16 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 09:23:
[...]

Precies , niet groter maken dan dat het is. Kosten zijn nu 400 per maand. Stel dat je dat kan verlagen naar 200 per maand en je voor de 200 die je bespaart een hypotheek met een looptijd van 30 jaar afsluit. Dan kan je rond de 50.000 investeren. Kijk met deze informatie een wat je zou willen/kunnen.
Er is hiervoor een goedkopere lening mogelijk dan hypothecair.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:29
TS reageert allang niet meer?

Maar inderdaad, hoe lag wil ze nog wonen en heeft ze zin aan verbouwen?
Als ze wil blijven wonen en geen zin heeft aan verbouwen dan kan je het beste goede airco’s laten plaatsen door het hele huis.
Denk beste vloermodellen.
En warmtepompboiler.

Dan gaat de factuur iig gedeeld door 2 en wellicht nog veel meer.

Dat is 10K investeren en met 5 jaar terugverdiend.

Dus zo snel is het nou ook weer niet terugverdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:12

Onbekend

...

Dat 's nachts opladen komt natuurlijk van het dag/nachttarief. 's Nachts was de stroom goedkoper en werd de verwarming automatisch ingeschakeld m.b.v. een nachttariefschakelaar.
Nu het kostenverschil tussen hoog en laag tarief heel laag is, heeft het weinig zin om 's nachts te stoken. Kijk eens of je de elektrische verwarming alleen overdag aan kunt schakelen.

Het vervangen van de elektrische verwarming met duizenden euro's aan energiekosten per jaar naar een warmtepomp is een no-brainer. Het is alleen de vraag hoe en wat voor type.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15:44
TS is lekker aan het uitslapen denk ik.

Het verhaal in dit topic lijkt een beetje op mijn ouders. Oud vrijstaand huis, jaren 50 zelfbouw, zonder gasaansluiting met een flinke rekening door een hoog elektraverbruik. Na jaren tevergeefs suggesties geven te hebben viel bij hun het kwartje toen de oorlog in Oekraine begon. Veel mogelijkheden voor verduurzamen hadden ze niet (niet zonder enorme kosten te maken). De spouwmuur isoleren heeft goed geholpen, maar andere vormen van isolatie zijn lastig. Maar eigenlijk moet het huis gewoon plat om er nog wat van te maken..

Los daarvan zijn er een aantal dingen die geholpen hebben:
- Werkende zonnepanelen
- Nieuwe boiler met betere isolatie, verlies minder warmte. Was al aan vervanging toe.
- Nieuwe apparatuur zoals koelkast en vriezer. Die waren oud.. heel oud.. lekten water wat steeds weggeveegd etc. Ik had ze al lang vervangen, maar zij niet.

Door die nieuwe apparatuur werd er al 2000kwh bespaard. En de isolatie was denk ik 4000kwh, aan 4 kanten muren vullen waar niks in zat helpt enorm. Verder hebben we wat energievreters uitgezet, al zag ik laatst dat mijn vader weer doorleuk nieuwe dingen gekocht geeft :( dan koopt hij toch weer een pompje om zijn plantjes automatisch water te geven... Maargoed, ik heb hem een P1 meter cadeau gedaan en hij kan het verbruik nu zelf in de gaten houden. Inmiddels zijn ze terug naar ~8000kwh. Dat is voor 2 personen, zonder gasaansluiting. Het is nog steeds veel, maar er zijn gelukkig plannen dat te verbeteren. Met 1 airco in de woonkamer kan het verbruik al enorm omlaag bijvoorbeeld. Mijn ouders vinden het ook een sport nu, ik krijg eens in de paar maanden weer te zien dat hun verbruikt daalt. Ooit komen ze er!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 20:06
Tijd om die elektrische vloerverwarming aan te pakken, kan zo maar meer als de helft van je verbruik zijn. Opwarmen savonds toto 26 graden? is natuurlijk omgekeerd. Ze laat de verwarming stoken op de koudste tijd van de nacht. Zet deze maar eens van 7:00 tot avonds 21:00 op 21 graden staan en vergelijk een dag met de verbruik wat je moeder aanhield.

Je weet het jaarverbruik wel maar ben wel benieuwd of je panelen werken, want daar zou je de opwekking ook van moeten weten dan.

Ik zou bijna direct de elektrische vloerverwarming eruit halen en een Monoblock WP laten draaien op nieuw ingefreesde vloerverwarming(water)

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:58
MoiZie schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 02:09:
Als een grote moderne woning met warmtepomp 5-7 MWh per jaar verbruikt, waarbij de warmtepomp een cop van 4 heeft, en het verwarmingdeel van de woning 3-4 MWh is, is dus bij volledig elektrische verwarming zonder warmtepomp met een cop van 1 het verbruik 4x zo hoog. 3-4000 kwh * 4 = 12-16 MWh per jaar. Voeg daar de apparatuur in de keuken aan toe en je komt op je 15-20 MWh. Hoe kan je efficiënter omgaan met energie? Hang overal lucht/lucht warmtepompen op. Isoleer alles. Zonneboiler voor warm water. Dit huis vereist forse investeringen.
Met zo'n hoog verbruik en dito energierekening is het terugverdienen van die investeringen een eitje.
Ik zou dus idd asap overal airco's installeren voor het verwarmen.
Als er wat meer budget voor comfort is, dan is de aanleg van watergevulde vloerverwarming (uiteraard in combinatie met een L/W warmtepomp) ook nog een goede overweging.

Maar het SWW zou ik nooit met en zonneboiler doen, maar met een warmtepompboiler.

[ Voor 8% gewijzigd door Andrehj op 11-10-2025 14:26 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Andrehj
Ronald schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 07:16:
Korte termijn: gebruik de houtkachel indien mogelijk.
Dat is alleen een optie als de dichtstbijzijnde buren op minimaal 500 meter wonen...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:45

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@JanPi Hoe oud is je moeder en hoe lang wil ze nog blijven wonen?

Een aandachtspunt bij een wp::
Een warmtepomp met nieuwe vloerverwarming kost natuurlijk naast de investering, ook tijd voor de aanleg.
En de aanleg kan enkele dagen nog wat overlast veroorzaken.
Ik zou een aantal partijen uitnodigen om offertes met wat detailinfo af te geven.

Bedenk verder dat de huidige COP=1 verwarming waarschijnlijk een belemmering een no-go bij een eventuele verkoop is. - Een verwarming met airco's kan eventueel en is misschien het goedkoopste alternatief.
Hoe zoiets in de woningmarkt aankomt? Een makelaar zou hierover iets kunnen vertellen.

[ Voor 8% gewijzigd door dunklefaser op 11-10-2025 20:02 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
Inderdaad @JanPi Ik schat dat de woning door een fatsoenlijk verwarmingssysteem (bij voorkeur dus L/W WP op vloerverwarming) dat investeringsbedrag gewoon meer waard wordt. Beter dit goed oplossen dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nafofella
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 20:39
Is het huis van je moeder? Anders verkopen en een mooi appartement die ouderen bestendig is?

Die vloerverwarming lijkt mij de energievreter. Als ze wil of moet blijven dan zou ik eens naar airco’s kijken. Een paar ophangen in de verblijfsruimtes kost niet de hele wereld.

Wij verwarmen in de winter ons vakantiehuisje met een airco systeem. Dat werk echt goed.
Enige nadeel is dat de vloer relatief koud blijft maar als ze niet de hele dag op blote voeten loopt lijkt mij dat geen probleem

En wat anderen al zeggen. Homewizard p1 meter en dan kun je ook 3 fase meter erbij plaatsen die bijvoorbeeld verbruik vloerverwarming meet

[ Voor 12% gewijzigd door nafofella op 11-10-2025 20:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:29
FreakNL schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 08:13:
Lekker verhuizen naar een appartement.
Ja hoor daar is tie weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Laatst online: 21:28
Andrehj schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 17:37:
Inderdaad @JanPi Ik schat dat de woning door een fatsoenlijk verwarmingssysteem (bij voorkeur dus L/W WP op vloerverwarming) dat investeringsbedrag gewoon meer waard wordt. Beter dit goed oplossen dus.
Zeker als het financieel makkelijk rond te krijgen is dan lijkt dit mij een no-brainer. Huis wordt direct meer waard, de gemeente weet van niets, dus voor de WOZ maakt het niet uit, maar bij een eventuele verkoop op korte tot middellange termijn rolt het geld weer terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Laatst online: 21:28
dunklefaser schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 15:55:
@JanPi
En de aanleg kan enkele dagen nog wat overlast veroorzaken.
Dat is natuurlijk relatief makkelijk op te lossen. Moeders even een weekje (of 2) in huis halen en als dat echt niet tot de opties behoort is er vast wel een vakantiepark in de buurt. Dat zijn ook niet de kosten op de verbouwing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Volgens mij woont de TS in België en daar werd in de jaren 70 tot ergens in de jaren 90 elektrisch verwarmen met accumulatoren gepromoot als een manier om de energie opgewekt door kerncentrales 's nachts nuttig in te zetten. De context kan dus helemaal anders zijn dan in Nederland.

Concreet moet de TS wel wat huiswerk doen hier naast het puur technische. Wat voor tariefsysteem is er in gebruik (dag/nacht, exclusief nachttarief) bijvoorbeeld. Welke energieleverancier wordt er gebruikt? Wellicht is er een meer voordelige voor dit verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Ja want dan heb je 0 euro energiekosten.

Pagina: 1