Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennuske1983
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14-10 11:40
Wij hebben sinds vorig jaar airco’s hangen door het huis waarmee we verwarmen. In de badkamer gaat dat met elektrische vloerverwarming en infraroodpanelen. Helemaal happy mee.

Nu gebruiken we onze HR ketel puur nog om ons water te verwarmen. Nu vroeg ik mij af:

Is het wel aan te raden om zo nu en dan eens de verwarming (CV) aan te zetten? Beter voor de leidingen misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:11

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Dennuske1983 Dat lijkt me wel een luxe probleem
- betreffende de energierekening is stoken met gas altijd duurder.
Hoeveel gas verbruik je nu per jaar voor warm water?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Is wel beter voor de pomp en kleppen als die af en toe even gebruikt worden ja.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:06
Juup schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 12:48:
Is wel beter voor de pomp en kleppen als die af en toe even gebruikt worden ja.
Niet nodig om daarvoor de ketel aan te zetten. In de meeste ketels zit een routine die eens in de zoveel tijd de pomp even laat draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Klinkt als een goed moment om te orienteren op een WPB, zodat je geen vastrecht voor het gas hoeft te betalen: Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennuske1983
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14-10 11:40
timovd schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 13:27:
Klinkt als een goed moment om te orienteren op een WPB, zodat je geen vastrecht voor het gas hoeft te betalen: Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2
Hmm daar zeg je wel wat inderdaad. Hele HR ketel eruit en op die plek een 150 liter boiler hangen...
stuff to think about! :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-10 22:44
De pomp draait sowieso als je warm water neemt. Of de drieweg klep schakelt weet ik niet. Dat kan van het merk en model afhangen.
Bij de leidingen verwacht ik geen problemen omdat alles zuurstofloos is en blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-10 22:44
Dennuske1983 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 14:39:Hmm daar zeg je wel wat inderdaad. Hele HR ketel eruit en op die plek een 150 liter boiler hangen...
stuff to think about! :-)
Een elektrische boiler om warm water te maken mag wat mij betreft worden verboden vanwege verspilling van hoogwaardige elektrische energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 12-10 10:04

Jan2023

KISS

WackoH schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 16:53:
[...]

Een elektrische boiler om warm water te maken mag wat mij betreft worden verboden vanwege verspilling van hoogwaardige elektrische energie.
Gelukkig is het allemaal niet zo zwart/wit
Als je verder geen optie hebt om je overtollige zonne energie af te fakkelijken is een elektrische boiler nog niet zo,n slechte optie.
Voordeel is een kleiner vat , je kan hoger in de temperatuur gaan , en er is tegenwoordig leuke elektronica die het verbruik van de verwarmingselementen afstemd op je overschot aan zonne energie.
https://blauweaccu.nl/ver...Sb_FYxBGZdYIaAiglEALw_wcB

Daarbij kan dan de installatie van de warmtepomp voor verwarming van je huis een stuk eenvoudiger worden uitgevoerd .
Geen 3 weg klep , eenvoudiger leidingwerk en minder ruimte nodig voor die grote boilervaten.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:26
Sommige ketels (intergas) doen zelf eens in de x weken de pomp laten draaien om die gangbaar te houden. Ik ga er vanuit dat het beter is als je eens in de zoveel tijd de boel laat draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:57

DukeBox

loves wheat smoothies

Zoals @SniperGuy aangeeft hebben veel moderne CV ketels een anti-vastloop programma dat regelmatig de pomp laat draaien voor een paar minuten. Het is tegenwoordig niet ongebruikelijk dat een ketel tussen maart en september uitstaat, vaak nog langer als het een hybride oplossing is.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-10 18:16

remco_k

een cassettebandje was genoeg

WackoH schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 16:53:
[...]
Ts reageert op een bericht wat overduidelijk over een warmtepompboiler gaat... Dus jouw bericht gaat niet op wat dat betreft.

[ Voor 8% gewijzigd door remco_k op 10-10-2025 19:32 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15-10 21:19
Bijna alle ketels doen een periodieke pompactie op CV stand. Daarbij draait de pomp 1-2 min per 24 uur en schakelt dus ook de 3 wegklep een keer, belangrijk tegen vastlopen.

Zolang je geen warmtepomp hebt zou ik de CV ketel gewoon aanhouden, bij erg nat koud en mistig weer willen airco’s weleens onvoldoende verwarmen. Of bij een erg koude winter dan ben je op een gegeven moment wel zat van het harde geblaas van de airco’s (afhankelijk van de isolatiewaarde van het huis)
Pagina: 1