Advies voor offerte all electric L/W Vaillant WP

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:21
Na enkele jaren gebruik te hebben gemaakt van een Remeha mercuria hybride warmtepomp, gaan we alsnog de overstap maken naar een L/W all electric warmtepomp.

We hebben al een 270l Atlantic Explorer warmtepomp boiler in de garage, die blijft gewoon in bedrijf.

Situatie:
- Twee onder 1 kap woning, bouwjaar 1990
- Aanbouw 1996
- volledig kunststof kozijnen met hr++ glas
- kruipruimte geïsoleerd met PIF
- begane grond 72 m2 vloerverwarming als hoofdverwarming, 10cm HOH 7 groepen
- eerste etage 50 m2 radiatoren, vloerverwarming op badkamer
- bergzolder 50 m2

Via bouw-energie.be een berekening uitgevoerd die uitkomt op 7,56 kW warmtebehoefte bij -10 graden.

Ik heb nu een aantrekkelijke offerte van installateur gekregen:
- Vaillant arotherm plus VWL 75/6
- aparte stroom groep
- Wifi & sensoCOMFORT Systeemregelaar
- Stroom- & leidingwerk
- Vuilafscheider, expansievat, ontluchter
- In bedrijfstelling
- 12 maanden installatiegarantie & onderhoud
- verwijderen van bestaande cv ketel, bestaande binnenunit/buitenunit van hybride warmtepomp

Voor een totaalprijs van €7750 excl subside

- Optioneel een 100liter buffervat voor €950 extra, parallel aangesloten
- Optioneel hydraulische binnen-unit met booster MEH97/6 9kW voor €1000 extra

De meningen over buffervat lopen uiteen. Ik heb gelezen dat een buffervat van 7,5 kW x 20 liter minus 71m2 vloerverwarming = ongeveer 50 liter wordt aanbevolen. De meerprijs tussen 50l en 100l buffervat is te verwaarlozen.

In hoeverre is de hydraulische binnen-unit met booster MEH97/6 9kW nodig of biedt het extra comfort? Betreft 1, 2 of 3 keer een 3 kW electrisch element voor de heel koude dagen. Bij -10 graden heeft de warmtepomp nog een vermogen van 7 kW.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:04

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Je vloer is al meer dan 80 liter, indien uitgevoerd in 16mm buis.
Installatiehandleiding zegt minimaal 20 liter met hulpverwarming en 55 liter zonder. Dus zelfs zonder de warmtecapaciteit van het beton mee te rekenen is een buffer zinloos, zeker parallel.

Je zou de MEH alleen gebruiken voor de booster, de driewegklep is niet nodig en expansievat heb je al elders? Dan is die wat duur voor wat hij biedt en moet er een VWZ AI plus bij.

[ Voor 16% gewijzigd door Proton_ op 08-10-2025 21:24 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:21
@Proton_ Besturingsmodule VWZ AI Plus is inderdaad al inbegrepen in de standaard offerte.

De MEH 97/6 wordt inderdaad als booster gebruikt. In hoeverre is deze booster voor mijn situatie nodig / gewenst? Kan me voorstellen dat door de booster de buitenunit minder hard hoeft te werken, maar dat gaat ten koste van de COP?