3Fasen Oven/Kookplaat op 2 Fasen? Advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teddy0567
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:34
Hey!

Ik heb een vraag over het aansluiten van een oven + elektrisch fornuis via een perilex verbinding op een 2 fasen groep die bestaat in mijn woning.
Het gaat om het volgende model: RESPEKTA HS2001-26: https://www.mediamarkt.nl...01-26-oven-151431317.html
De handleiding is hier te vinden: https://www.respekta.de/f...tung_de_en_2022-01-13.pdf
De kookplaat heeft een aansluiting op de oven en vanaf de oven kan er een perilex verbinding gemaakt worden.

Mijn keukenmonteur geeft aan dat mijn oven en kookplaat aangesloten moeten worden op 3 fasen perilex, dit omdat de sticker met de connection diagram enkel mogelijkheden voor 1 fase en 3 fasen aangeeft:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/jwyff0TL/IMG-20251006-200951619.jpg

Ik begrijp dat hij tot deze conclusie is gekomen. Echter, geeft de handleiding die erbij zit aansluiting aan voor zowel 1, 2 of 3 fasen:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/jwyff0T5/IMG-20251006-200946921.jpg

Gezien de oven zon 3000W piekvermogen heeft denk ik dat de 1 fase aansluiting aanwezig is voor als de oven zonder de kookplaat aangesloten wordt. De kookplaat heeft een piekvermogen van 6000W dus 3 fasen is logisch voor de het geheel. Ik vraag mij alleen af of er ook een 2 fase mogelijkheid is waarbij de kookplaat minder energie neemt en de kookzones beperkt als ze richting de max gaan.

Ik heb ook de fabrikant gevraagd om verheldering maar zij geven aan geen elektrisch advies te mogen verlenen en dat ik een algemene elektricien in moet schakelen om het te controleren.

De keukenmonteur stelt voor om een elektricien 3 fasen aan te laten leggen, hiervoor moeten er kabels getrokken worden en een extra groep aangemaakt worden in de meterkast, dit zou 650 euro kosten. Ik weet ook niet of het mogelijk is met mijn aansluiting, er komt 1x35A binnen momenteel, zou ik dit in dit geval ook moeten laten verzwaren door de netbeheerder?

Deze oven en kookplaat waren onderdeel van een budget totaalpakket, en omdat er 240v / 400v opstond ging ik er vanuit dat het ook geschikt was voor 2 fasen, ook omdat het in de handleiding staat als aansluitmogelijkheid. De sticker met 1 en 3 fasen was een verassing voor mij. Als dit niet het geval is lijkt het mij verstandiger om de kookplaat te verkopen en de oven op 1 fase aan te sluiten en een nieuwe 2 fase kookplaat op de perilex verbinding aan te sluiten.

Ik hoor graag alle adviezen en ervaringen die jullie hebben met vergelijkbare situaties, en jullie oordeel over het aansluiten op 2 fasen, zou ik mijn oven hiermee opblazen? is krachtstroom toch verstandig? of het beste een 2 fase losse kookplaat aanschaffen. De uitsparing is helaas al gemaakt dus ik zou hetzelfde formaat moeten vinden.

Hartelijk dank!

NB:
Ik heb de volledige 9000W niet nodig, ik heb nooit dat ik alle 4 pits maximaal nodig heb en de oven ook. ik heb hooguit 1 tegelijk op max staan. dus als het kan zonder op te blazen op 2 fasen werkt dat prima voor mij.

[ Voor 3% gewijzigd door Teddy0567 op 08-10-2025 18:17 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Begrijp ik goed dat beide apparaten apart worden gevoed? In dat geval kan de kookplaat op z'n eigen perilex met 2F+2N+PE en de oven op een enkele WCD.

3000W mag/kun je in principe prima op een enkele 16A aansluiten, dus enkelfasig. Reken maar na: 230V * 16A = 3680W. Aardig binnen de marges dus. Bovendien gebruikt je de oven nooit bijster lang op 3000W.

Voor de kookplaat: een perilex met bovengenoemde aansluitingen moet voldoen. Dat is in bijna een standaard voor dit soort aansluitwaarden. Zie ook Het grote kookplaat aansluiten topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teddy0567
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:34
dankjewel voor je antwoord. helaas worden ze niet apart gevoed en gaat de voeding van de kookplaat via de oven, er zit een soort pin aansluiting aan vast, vergelijkbaar met de aansluiting van voedingen aan componenten in computers. de oven geeft ook aan op 1 fase te kunnen dus daar maak ik mij geen zorgen over, mijn vraag is meer wat er gebeurd als ik de oven en kookplaat, die via 1 voeding lopen, aansluit op mijn 2 fasen contact zoals aangegeven in de handleiding. de reden dat ik dit niet durf is omdat op de sticker enkel de 1 en 3 fasen aansluiting is aangegeven zoals te zien op de eerste foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheAlBundy
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 20:14
Zover ik kan zien zitten op L1 en L2 aansluitingen de 4 pitten van de kookplaat.
Dit is al per fase, bijelkaar 3000W.
Dan heb je de oven nog, deze zit bijna zeker alleen op L3.

Dus;
L1: kookplaat, 2 pitten 3000W
L2: kookplaat, 2 pitten 3000W
L3: oven 2300 - 2800 W

Zoals op jouw eerste foto staat dat je alles wel op 1fase 230V zou kunnen aanlsuiten, maar dan moet je wel een 6mm2 aansluite kabel (3G6) gebruiken, en ook een 45A automaat moeten hebben (staat in handleiding).
In een normaal NL huis heb je geen 45A automaten. Hier houd het snel op bij 16A als eind afzekering.

Dus wil je de kookplaat en oven tegelijk willen gebruiken, dan heb je 3x 3000W nodig. Dan kom je automatisch uit op 3fase (simpelweg 3x 16A)

Je zou L3 evt ook samen kunnen pakken met bv L2, dan zou je maar 2 fase (=kookgroep) nodig hebben. Maar dan moet je niet de oven en kookpitten die op L2 zitten tegelijk aan zetten! Zou ik dus ook helemaal niet zo doen.
En eigenlijk mag je niet een kookgroep en een losse fase aansluiten op hetzelfde apparaat.
En aangezien in deze situatie er dan toch al 3 fase draden liggen kun je 'm net zo goed op een 3f automaat zetten.

edit: dit is trouwens een 'domme' kookplaat. Bij een inductie kookplaat kun je normaal gesproken het vermogen limiteren en daardoor bv L1 en L2 samen pakken en deze via 1x 2.5mm installatie draad aansluiten. Dat is dus niet het geval bij deze kookplaat!

Kortom, 3f automaat en draad trekken.

[ Voor 9% gewijzigd door TheAlBundy op 08-10-2025 19:39 ]