Pro Audio PC (voor muziekproductie) kopen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWJW
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 15:03
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Er is ook een speciaal topic over het configureren van een desktop. Het "Geschikte Onderdelen Kiezen" topic vind je hier: [Guide] Geschikte Onderdelen Kiezen

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
[iIk wil het systeem voornamelijk gaan gebruiken voor muziekproductie[/i]

Wat mag het systeem gaan kosten?
1500- 2000 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
nee

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik zat te denken aan een pc met de volgende zaken:
AMD Rhyzen 9800 x3D
MSI MAG B850 TOMAHAWK MAX WIFI socket AM5 moederbord
Noctua NH-D15 G2 cpu-koeler
Kingston FURY 64 GB DDR5-6000 (2x 32 GB)
Geen grafische kaart (geintergreerd)
SAMSUNG 990 EVO Plus 2 TB SSD
Fractal Design North midi tower behuizing
Case fans (Nog niet duidelijk voor mezelf?)
be quiet! Pure Power 12M 850W voeding (of mss 1000W, nog geen idee)

.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Welke merken raden jullie aan? mijn kennis rijkt niet zover vooalsnog

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
geen idee

Ga je overklokken?
wat raden jullie aan? is dit nodig. Ik ben vooral afhankelijk van single core processing?

Wat verwacht je van ons?
Ik wil zo graag het best mogelijke bang for buck krijgen om grotere projecten te kunnen realiseren. Zelf heb ik momenteel 1x een externe SSD + 1x HDD. Verder is wifi handig op om mijn pc te hebben. Mijn doel is het om rond de 100+ sporen iig op een load van 50 procent af te spelen binnen in FL. Sporen bevatten voornamelijk effecten als Delay, reverb, compressors en eq's, ook maak ik gebruik van veel bus processing, en zou ik graag de mastering binnen hetzelfde project willen doen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld (2x limiters + Multiband compressing+ hard clipping + soft clipping + m/s eq)

Uiteindelijke doel is om het project zonder latency te kunnen runnen

[ Voor 41% gewijzigd door JWJW op 07-10-2025 15:08 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWJW
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SwVUONP-NYi2TKEjJQP6ud2PKX0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cL2KKB10MBL9AH54VMkYnGa3.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:36

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik denk dat je zelf al een mooie setup in elkaar hebt gezet. Paar opmerkingen:
- Moederbord kan prima flink goedkoper, merk je niks van: uitvoering: ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI
- Omdat je geen dedicated GPU gebruik kun je prima af met een veel minder zware en dure PSU: uitvoering: Corsair RM650e (2025) Zwart
- CPU fan kan prima stuk goedkoper, uitvoering: Arctic Freezer 36
- X3D processor voegt voor fruity loops niks toe en is duur.
uitvoering: AMD Ryzen 7 9700X Tray voldoet prima en scheelt je €200.

Dat geld kun je dan steken in een PCI-e 5.0 4x SSD, wat met zoveel sporen echt wel lekker is:
uitvoering: Samsung 9100 Pro, geen heatsink 2TB

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
FL Studio vind het wel fijn als je meer cores hebt, zeker met grote projecten. Dan zou ik eerder naar een Ryzen 9 9950X kijken dan de Ryzen 7 9800X3D of 9700X. Eventueel zou de Ryzen 9 7900 ook een optie kunnen zijn aangezien die toch weer 200 euro goedkoper is
In hoeverre een pcie 5 SSD echt merkbaar sneller is dan een pcie 4 SSD in FL zou ik zelf niet weten. Maar als het wel fijn werkt zoals @DeNachtwacht aangeeft dan is dat wellicht een leuke investering.
Koeler die je nu hebt is idd erg overkill en ook gewoon heel duur. Als je overkill wilt kan dat ook een stuk goedkoper ;)
Fractal North is een mooie behuizing, maar wel meteen erg groot en ook niet echt dat je zegt heel stil wat betreft de stock fans. Er zijn ook andere behuizingen met hout accenten die interessant kunnen zijn.
Een 850W voeding voor een pc die heel weinig verbruikt is idd ook niet nodig.

Dan zou je bijvoorbeeld naar zoiets kunnen kijken
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 9950X Tray€ 489,-€ 489,-
1MoederbordenSapphire Nitro+ B850M WIFI€ 153,-€ 153,-
1BehuizingenLian Li & DAN Cases A3-mATX Wood Edition Black€ 82,-€ 82,-
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3636F32GX2-FX5€ 178,64€ 178,64
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 550W€ 75,99€ 75,99
1Interne SSD'sSamsung 9100 Pro, geen heatsink 2TB€ 190,99€ 190,99
Totaal€ 1.169,62
Plus nog een koeler https://www.amazon.nl/The...-FDB-lagers/dp/B0BTY4592M en een setje case fans https://www.amazon.nl/The...-FDB-lagers/dp/B0BQD467JL
Een Windows key kan je voor een paar euro vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWJW
kan ik daarbij niet 1 scherm aansluiten?
En heeft iemand ervaring met het openen van grote projecten erop, incl mastering en ozone bijvoorbeeld. Dit kost normaliter veel geheugen intern in FL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWJW
zit in die sapphire nitro een heatsink voor de SSD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Wat bedoel je precies met niet 1 scherm aansluiten?
Ik gebruik zelf al heel lang geen FL meer dus ik heb niet echt ervaring met het geheugen gebruik met grote projecten, maar volgensmij zou 64GB moeten voldoen.
Sapphire moederbord heeft een heatsink over beide SSD slots zitten ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:36

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@Miyazono volgens mij bedoelt @JWJW dat hij 2 monitoren wil aansluiten, dat is vrij gebruikelijk bij dit soort setups. Vandaar dat ik ook een moederbord had geselecteerd met een hdmi en een displayport aansluiting, maar dat heeft het bord dat jij hebt uitgekozen ook.
@JWJW bij moederborden worden bijna altijd ssd koelers meegeleverd.

En vwb het voordeel van pci-e 5.0 tov 4.0:
De samsung 9100 pro heeft een leessnelheid van 14.700MB/s en schrijfsnelheid van 13.400MB/s. Bij de Samsung 990 is dat 7.250MB/s en 6.300MB/s. Dit zijn natuurlijk theoretische maxima in beide gevallen, maar je hebt wel substantieel veel snelheidswinst en juist bij veelvuldig grote bestanden (in)laden en knippen/plakken is dat wel heel lekker.

Bij de 9950X is het alleen wel de vraag of dat geen overkill is. Als ik het zo lees is een 9700X volgens mij op zich al ruim voldoende. Ramgeheugen en forse SSD snelheden is wat je vooral bij fruity loops op orde wil hebben. En eventueel nog een goede geluidskaart natuurlijk maar ik ga er vanuit dat TS die wel heeft. Dat raakt trouwens nog aan iets anders: moet je heel veel externe usb devices koppelen aan de PC? Dan is het inderdaad slimmer om voor een luxer moederbord te gaan namelijk.

[ Voor 25% gewijzigd door DeNachtwacht op 07-10-2025 16:55 ]

youtube.com/@hisrep

Pagina: 1