Gehorig huis, buren met nachtdienst

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ModernMjrGnrl
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22:26
Ha allemaal, ik ben onlangs op mezelf gaan wonen in een 2-kamerappartement. Het is echter een soort van noodbouwerk, dus het is extreem gehorig (dunne gipswandjes). Gisteravond was ik dus bezig met wat kasten in elkaar te zetten en alvast wat spullen op de juiste plek op te bergen. Tot opeens de buren op de stoep stonden met het bericht dat ze beiden nachtdienst draaien en dat ze door mij niet goed konden slapen. (dit was rond 22:00). Ik heb mijn excuses aangeboden en ben opgehouden. Maar dit voelt nog niet helemaal lekker.

Ik maak over het algemeen geen lawaai en draai geen muziek zonder koptelefoon. Dus ik voorzie normaal gesproken weinig problemen, maar ik heb nu eenmaal klus-/verhuiswerkzaamheden die ook moeten gebeuren.

Ik wil graag rekening houden met mijn buren, maar de combi nachtdienst en een gehorig huis is niet ideaal. Ik wil niet het gevoel hebben dat ik de hele tijd dat ik thuis ben op mijn tenen moet lopen. Ik moet ook gewoon kunnen koken/wasje draaien, etc.

Aan de ene kant vind ik dit eigenlijk hun verantwoordelijkheid; zij werken op rare tijden, dus als ze last hebben van reguliere leefgeluiden doen ze maar oordoppen in. Maar om dat nou op die manier te leveren, vind ik ook niet netjes.

Hoe zouden jullie ermee omgaan als ze nog een keer voor de deur staan?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Elkaar opzoeken, kennis maken, evt met drankje of hapje, en kijken of je iets concreets kunt afspreken met elkaar qua schema.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:49
Vreemd, als je nachtdienst moet draaien ga je meestal werken ipv slapen.

Engineering

Acties:
  • +44 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06:36
Je loopt een beetje vooruit op de zaken. Klussen om 22.00 in eem gehorige omgeving is not done. Ik woon vrijstaand maar ga ook niet om 05.00 grasmaaien. Doe het klussen eerder op de dag, klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ModernMjrGnrl
SCIxX schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:35:
Je loopt een beetje vooruit op de zaken. Klussen om 22.00 in eem gehorige omgeving is not done. Ik woon vrijstaand maar ga ook niet om 05.00 grasmaaien. Doe het klussen eerder op de dag, klaar.
Ik ben het eens dat ik een beetje hard van stapel loop, maar ik wil inderdaad grotere ergenissen voor zijn.
"Klussen" is ook mischien overdreven, ik ben niet met een slijpschijf bezig, ik zet ikea kasten in elkaar met een schroevendraaier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07-10 13:59
Tupolev schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:34:
Vreemd, als je nachtdienst moet draaien ga je meestal werken ipv slapen.
10 uur is dan nog geen nacht.. Je kan ook om 2, 3, 4 uur beginnen, dat is nog steeds nachtdienst.
(dit was rond 22:00).
Ik wil niet het gevoel hebben dat ik de hele tijd dat ik thuis ben op mijn tenen moet lopen.
Dat hoeft dan ook helemaal niet, maar kasten in elkaar zetten, om 22:00 in een gehorig huis is natuurlijk niet ideaal, en de vraag of je daar rekening mee zou willen houden is in mijn mening een prima verzoek.

Ben je zelf een avond/nacht persoon? Zie je zorgen om na 22:00 te letten op geluid productie? (Wat tevens normaal is)

Verder is het natuurlijk aan hun, maar 'buurschap' is ook belangrijk en niet altijd onmogelijk.

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ModernMjrGnrl
Christoxz schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:47:
[...]

10 uur is dan nog geen nacht.. Je kan ook om 2, 3, 4 uur beginnen, dat is nog steeds nachtdienst.

[...]

[...]

Dat hoeft dan ook helemaal niet, maar kasten in elkaar zetten, om 22:00 in een gehorig huis is natuurlijk niet ideaal, en de vraag of je daar rekening mee zou willen houden is in mijn mening een prima verzoek.

Ben je zelf een avond/nacht persoon? Zie je zorgen om na 22:00 te letten op geluid productie? (Wat tevens normaal is)

Verder is het natuurlijk aan hun, maar 'buurschap' is ook belangrijk en niet altijd onmogelijk.
Ja presies, het is natuurlijk een beetje een uitzonderingsgeval, en vond het dus ook niet raar dat er gevraagd werd of ik kon stoppen, geen probleem.

Ik ga van het weekend wel ff checken hoe zij zitten met hun tijdschema.
Ik wilde wel eerst even hier peilen wat een goed grens is om te leggen, waarneer zeg je, "julie eisen te veel, julie kopen maar oordoppen". Mischien komt het helemaal niet zover, maar ik wil er in ieder geval mentaal op voorbereid zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XallaX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-10 14:17

XallaX

Meow

Je kunt wat rekening houden met acceptabele tijden voor het klussen en beperkt met hun afwijkende leefritme maar je hebt en houdt altijd leefgeluiden.

Mensen die geen standaard tijden werken/slapen moeten er naar mijn mening zelf voor zorgen dat ze oordopjes gebruiken of geluidsisolatie aanbrengen in de slaapkamer en daarmee zorgen zodat ze geen last hebben van de 95% van de mensen die niet aan dit ritme meedoen. Je kan niet al je buren opzadelen met jouw 'woonwensen'.

Heb een vergelijkbare situatie meegemaakt waarbij 1 persoon met nachdienst rust/stilte eiste van alle buren tijdens zijn slaaptijden overdag. Gesprek met buurtbemiddeling en verhuurder liep al binnen 3 minuten uit op het feit dat normale leefgeluiden overdag/in de avond geen overlast/beperking van woongenot zijn. Hij is dan ook vrij snel verhuist.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Yakumos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:37
Zodra je gaat vragen naar hun schema, schep je ook verwachtingen dat jij naar dat schema gaat gedragen.

Ik zou gewoon rustig je leven verder leiden en eerst eens zien of dit een eenmalig iets was of structureel. De aanleiding (kasten in elkaar zetten) was niet structureel, mochten ze op de stoep staan als je aan het afwassen bent dan moet er een langdurigere oplossing gezocht worden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:57
Je geeft zelf al aan dat de woningen extreem gehorig zijn, dat betekent, dus, dat je meer rekening met je buren moet houden. Als eerste, wat @olafmol al aangeeft, zorg dat je een goede verhouding met je buren (niet alleen de 'klagers') opbouwt. Stel jezelf voor aan je buren, ga er langs met een flesje wijn of een doosje chocola. Dat is een investering die zichzelf terugverdiend. Als je een feestje geeft, of luidruchtige vrienden over de vloer hebt, meld dit dan vooraf aan (alle) buren, dat scheelt heel veel gedoe.

En over de klussen die je nog moet doen. Om tien uur 's avonds nog een IKEA-kast in elkaar draaien, in een gehorige omgeving, tja... Da's niet zo handig. Dat geluid gaat door de dunne gipswandjes heen. En zo laat in de avond is er geen sprake meer van 'normale' woongeluiden. Stop rond een uur of acht 's avonds (uiterlijk) met klussen, zet je koptelefoon op en geniet van een muziekje of een mooie film in die paar uurtjes voordat je gaat slapen.

Ik woon al ruim 37 jaar 'op mezelf', op meerdere, gehorige en minder gehorige plekken gewoond en ik heb vooral geleerd dat een goede relatie met de buren écht veel meer oplevert dan een paar dagen eerder die k#tkast van IKEA in elkaar gezet te hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door Bernard0343 op 07-10-2025 11:35 ]

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De algemene richtlijn is dat het tussen 22:00 en 07:00 's ochtends stil moet zijn in verband met nachtrust. Maar als je buren een tijdschema hebben waarmee ze soms ook om 0700 thuis komen en dan gaan slapen dan verstoor je ook hun nachtrust als je om 0800 gaat klussen.

Ben het eens dat de oplossing van twee kanten moet komen. De buren kunnen ook geluidsisolatie aanbrengen, oordopjes gebruiken etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07-10 13:29

H-W

Toch eens langs gaan met een flesje wijn, chocolade of een zelfgebakken taart of cake. Even beter kennismaken, het is toch wel fijn dat je weet wie er naast je wonen. Ook al het maar tijdelijk lees ik. Ga het gesprek aan, zij ervaren overlast als jij om 22.00 nog een kast in elkaar timmert, en misschien maken zij wel ongebruikelijk veel lawaai op momenten dat jij lekker ligt te maffen. Ik heb prima contact met mijn eigen buren, en woon in een doorsnede iets-meer-dan-gemiddeld-gehorig jaren 70 rijtjeshuis. Klussen is prima, als het maar overdag is. 's Avonds nog een schilderij aan de muur hangen, beter van niet. Kwestie van een beetje goed fatsoen lijkt me als je rekening met elkaar houdt. In jouw geval ligt dat iets gecompliceerder, door het verschil in werktijden, maar een goed gesprek zal wonderen doen. En bovendien, als je wat losse afspraken maakt, kan je elkaar er ook nog eens op een fatsoenlijke manier op aanspreken zonder dat de Rijdende Rechter langs hoeft te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:17

Qwerty-273

Meukposter

ModernMjrGnrl schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:31:
... Tot opeens de buren op de stoep stonden met het bericht dat ze beiden nachtdienst draaien en dat ze door mij niet goed konden slapen. ....
Hoe verliep het gesprek. Was het puur een mededeling en verzoek, of zat er meer emotie in (in welke kant dan ook). Of een heel vriendelijk gesprek met een verzoek en bijbehorende uitleg van nachtdiensten?

Op een geschikt moment even kennis met elkaar maken (en alle andere buren ook) en daar kan je dan ook eventueel vragen naar de nachtdiensten. Dat betekend ook dat ze een ander ritme hebben. En dat dit soms gewoon niet lekker met elkaar met een dun gipswandje naast elkaar mogelijk is. Het voordeel is wel dat de standaard tijden kwa stilte etc gericht zijn op de kantoormensen van 9-5.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-10 19:30
22:00 vind ik wel wat laat inderdaad in een dergelijk huis om te klussen, maar wat is klussen. Kun je wel nog gewoon TV kijken tot jouw normale tijden (ook na 22:00)? Op een normaal volume zou dat wel gewoon moeten kunnen.
Als het een dergelijk gehorig complex is en iedereen hiervan op de hoogte was voordat hij/zij het kocht, dan vind ik in dit geval voor toekomstige normale activiteit de klachten voor de mensen met een onregelmatige dienst. Ik snap dat niet ook als je dat werk doet een huis zoeken niet makkelijker gaat, maar de keuze om dan in een dergelijke woning te gaan, is dan wel meer iets om je bij neer te leggen, dan voor de persoon met een regelmatige baan.

Dan nog, wat iedereen hier ook zegt, praat een keer met de buren zonder aanleiding en kijk even hoe iedereen erin zit.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Clubbers
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:54
Tsja, in mijn ervaring ga je hier op tweakers twee soorten adviezen krijgen:
- Je gaat met een kratje bier naar de buren om je excuses aan te bieden en vraagt welke tijden handig zijn voor jouw buren om dit soort werkzaamheden of andere gehorige activiteiten uit te voeren. Beter een goede buur dan, etc.
- Je houdt je aan wat wettelijk mag qua tijden en geluid. Valt het daarbinnen is het niet jouw probleem. In jouw eigen huis mag je ook leven, etc.

Welke van de twee beter is kan ik je niet zeggen maar ik vermoed dat je 3 pagina’s met deze adviezen gaat krijgen.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-10 17:05
Clubbers schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 13:45:
Tsja, in mijn ervaring ga je hier op tweakers twee soorten adviezen krijgen:
- Je gaat met een kratje bier naar de buren om je excuses aan te bieden en vraagt welke tijden handig zijn voor jouw buren om dit soort werkzaamheden of andere gehorige activiteiten uit te voeren. Beter een goede buur dan, etc.
- Je houdt je aan wat wettelijk mag qua tijden en geluid. Valt het daarbinnen is het niet jouw probleem. In jouw eigen huis mag je ook leven, etc.

Welke van de twee beter is kan ik je niet zeggen maar ik vermoed dat je 3 pagina’s met deze adviezen gaat krijgen.
Nee joh, je vergeet de belangrijkste tip.
- Verhuizen / Vrijstaand gaan wonen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Nachtdienst of niet, om 22 uur gaan klussen is een beetje laat.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-10 15:36
Er is nog wel gradaties in 'klussen'.
Een IKEA-kast in elkaar zetten (met handgereedschap) moet ook na 22.00 nog wel kunnen, zolang je de hamer maar laat staan.
Ik zou geen tussenmuur gaan slopen op dat tijdstip.

Ga het gesprek aan met je buren en dan komt het helemaal goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:14
Skybullet schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 13:59:
[...]

Vergeet ook vooral het chemisch anker niet 8)7

Maar wat hierboven al genoemd is.
Ga een keer op de koffie bij je buren of nodig ze bij jou uit.

Misschien werkten ze net die week dat je er bent ingetrokken 's nachts en hebben ze dan weer een hele hoop dagdiensten.
Daar kom je pas achter door het te vragen.

Simpelweg zeggen "ik werk overdag zoals de meeste, dus ik klus tot een uur of 20:00 / 21:00" lijkt mij niet handig.
Zeker niet in een zeer gehorig huis waar je waarschijnlijk wel langer met plezier wilt wonen dan enkel weken.

Tuurlijk kan het een keer gebeuren dat je geluid (/ herrie) maakt als ze liggen te slapen.
Als de hele toko onder water staat door een gesprongen waterleiding moet je nou eenmaal soms even wat herrie maken om het lek te dichten en te zorgen dat je niet met je buren in een gezamenlijk zwembad terecht komt.

PV Output

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Het kratje bier doe je alleen wanneer de buurman al met een bulldozer door jouw tuin is komen zetten op Tweakers, als elke vorm van redelijkheid van zijn kant al voorbij is, dan kom je met een kratje bier :P .
XallaX schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 11:02:
Je kunt wat rekening houden met acceptabele tijden voor het klussen en beperkt met hun afwijkende leefritme maar je hebt en houdt altijd leefgeluiden.

Mensen die geen standaard tijden werken/slapen moeten er naar mijn mening zelf voor zorgen dat ze oordopjes gebruiken of geluidsisolatie aanbrengen in de slaapkamer en daarmee zorgen zodat ze geen last hebben van de 95% van de mensen die niet aan dit ritme meedoen. Je kan niet al je buren opzadelen met jouw 'woonwensen'.
Nachtdiensten doen de meeste niet omdat ze nu zo dol zijn op nachtdiensten, maar omdat dat bij hun werk is, werk waar we vaak ook nog allemaal wat aan hebben!

Aan de ene kant vind ik dit eigenlijk hun verantwoordelijkheid; zij werken op rare tijden, dus als ze last hebben van reguliere leefgeluiden doen ze maar oordoppen in. Maar om dat nou op die manier te leveren, vind ik ook niet netjes.
Misschien omdat het niet netjes is? Een beetje rekening houden met elkaar is toch echt niet teveel gevraagd? "Jullie probleem dat je straks nachtdienst hebt in het ziekenhuis, ik ga lekker klussen om 10 uur 's avonds!". En dus ja, ik zou wel vragen naar hun ritme (met goede kans overigens dat dat redelijk onregelmatig is). Natuurlijk moet het binnen redelijkheid blijven, jij moet ook gewoon normaal kunnen leven. Maar zeker bij éénmalige dingen als een kast in elkaar zetten kan je dat prima verplaatsen naar een moment dat andere er geen last van hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bernard0343
[...]

Ik mis de succesnummers: "wat heb je zelf al geprobeerd" en "heb je al met de rechtsbijstandverzekering gebeld" trouwens wel in dit topic ;).

Als ik me aan de verdeling van @Clubbers hou, zit ik aan de "ga met een kratje bier langs" kant. Maar mocht je weten wat de 'formele' regels zijn, loop de plaatselijke APV langs, mogelijk wordt daar een tijd genoemd waarna er geen klusgeluiden gemaakt mogen worden.
offtopic:
en als het wérkelijk zo gehorig is, maak dan niet alleen afspraken over jouw klusgeluiden, maar ook over hún kusgeluiden. O+

[ Voor 11% gewijzigd door Bernard0343 op 07-10-2025 14:22 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:17

Qwerty-273

Meukposter

Rensjuh schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 14:11:
Tuurlijk kan het een keer gebeuren dat je geluid (/ herrie) maakt als ze liggen te slapen.
Als de hele toko onder water staat door een gesprongen waterleiding moet je nou eenmaal soms even wat herrie maken om het lek te dichten en te zorgen dat je niet met je buren in een gezamenlijk zwembad terecht komt.
*gniffel* moest gelijk aan het Agent doet voet tussen deur - aangifte doen wvs art 138 topic denken.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Toen mijn vader vroeger nachtdiensten draaide konden mijn buren dat herkennen aan de gordijnen van zn slaapkamer die nog tot in de middag dicht waren. En hier hielden zij dan rekening mee voor zover dat mogelijk was. Als in: Klusjes die ook even een paar uur konden wachten die deden ze een paar uur later (of op een ander moment), geen werk in de tuin (hun tuin was recht onder de slaapkamer), etc.

Je gaat toch nooit de hele buurt stil krijgen, maar veelal is het een kleine moeite om even rekening te houden met. Dat hoeft heus niet zo zwart-wit te zijn dat je op 25dB hoeft te leven oid maar stel de dingen gewoon uit die je uit kunt stellen als ze lawaai maken. Wat moet dat moet, wat niet hoeft stel je uit. Kleine moeite.

[ Voor 6% gewijzigd door naitsoezn op 07-10-2025 14:46 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bernard0343
Adviseer jij TS, of zijn buren, om een burgerarrest te doen in het geval van overlast door k(l)usgeluiden? Of vind je dat wat te riskant? ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:40
[...]

Akoestische panelen, vastgezet met chemische ankers?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:28
Rechtsbijstand inschakelen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_freak1
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07-10 19:32
ondertussen word het wel weer een mooie klassieker, tweakers gaan met het topic aan de haal, en TS reageert niet meer :)

Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06:55

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
pc_freak1 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 16:31:
ondertussen word het wel weer een mooie klassieker, tweakers gaan met het topic aan de haal, en TS reageert niet meer :)
hij heeft er ook niet veel meer aan ;)

het is leuk geweest, voor meer grappen en grollen verwijs ik graag naar de huiskamer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:35

Snow_King

Konijn is stoer!

SCIxX schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:35:
Precies. Ik woon ook vrijstaand. In theorie mag ik vanaf 07:00 tot 22:00 mijn gras maaien, maar dat doe ik niet, eigenlijk na 20:00 al niet meer en zeker niet voor 09:00.

In de zomer willen de buren in de avond ook gewoon genieten van hun rustige avond in de tuin (bijv).

Maar de situatie van de TS: Ga praten met je buren. Drankje er bij, ff praten en dan los je zoiets prima op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 07:18
Ha allemaal, ik ben onlangs op mezelf gaan wonen in een 2-kamerappartement. Het is echter een soort van noodbouwerk, dus het is extreem gehorig (dunne gipswandjes). Gisteravond was ik dus bezig met wat kasten in elkaar te zetten en alvast wat spullen op de juiste plek op te bergen. Tot opeens de buren op de stoep stonden met het bericht dat ze beiden nachtdienst draaien en dat ze door mij niet goed konden slapen. (dit was rond 22:00). Ik heb mijn excuses aangeboden en ben opgehouden. Maar dit voelt nog niet helemaal lekker.

Ik maak over het algemeen geen lawaai en draai geen muziek zonder koptelefoon. Dus ik voorzie normaal gesproken weinig problemen, maar ik heb nu eenmaal klus-/verhuiswerkzaamheden die ook moeten gebeuren.

Ik wil graag rekening houden met mijn buren, maar de combi nachtdienst en een gehorig huis is niet ideaal. Ik wil niet het gevoel hebben dat ik de hele tijd dat ik thuis ben op mijn tenen moet lopen. Ik moet ook gewoon kunnen koken/wasje draaien, etc.

Hoe zouden jullie ermee omgaan als ze nog een keer voor de deur staan?
Het klinkt best onschuldig, een kast in elkaar zetten, maar misschien maakte dat in het (nog lege) gehorige huis zoveel lawaai dat het leek alsof je vanalles en nog wat aan het doen was. Ik zou ze inderdaad een keer uitnodigen als je wat bent ingericht en luchtig bespreken hoe je elkaar tegemoet kunt komen. Niet perse de nachtdiensten, maar: wat hoor je van elkaar in dit huis. Tv? Wasmachine? Praten/lachen met vrienden over de vloer?
Vervolgens kun je daar allebei enigszins rekening mee houden, jij hoort misschien ook wel wat van je buren. De vraag is: hoe beperk je allebei de last voor een ander. Soms ontkom je niet aan geluiden, of je nou nachtdienst hebt of niet.

(Ik had vroeger avond- en nachtdiensten toen ik in een benedenwoning onder een studentenwoning woonde. Zij deden niks bijzonders, maar door de houten vloeren leek het alsof er steeds een kudde olifanten door hun huis banjerde.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04:56

Blokker_1999

Full steam ahead

Snow_King schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 16:52:
[...]

Precies. Ik woon ook vrijstaand. In theorie mag ik vanaf 07:00 tot 22:00 mijn gras maaien, maar dat doe ik niet, eigenlijk na 20:00 al niet meer en zeker niet voor 09:00.

In de zomer willen de buren in de avond ook gewoon genieten van hun rustige avond in de tuin (bijv).

Maar de situatie van de TS: Ga praten met je buren. Drankje er bij, ff praten en dan los je zoiets prima op.
Maar als mijn buren om 01:00 's nachts nog altijd in die tuin een luid groepsgesprek aan het voeren zijn tonen ze wel aan dat ze zelf ook weer geen rekening houden met anderen. En daar heb ik mij dan al meer dan 1 keer aan geergerd. Want ik moet de volgende dag wel gewoon gaan werken natuurlijk.

Het is altijd een beetje geven en nemen. En uitzonderingen moeten ook kunnen. In dit specifieke geval vind ik het vreemd dat bij een eenmalige overlast (kastjes in elkaar zetten doen de meeste mensen echt niet elke dag) men al direct komt klagen in plaats van even af te wachten. Dat zegt natuurlijk ook al iets over de buren zelf.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

naitsoezn schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 14:45:
Toen mijn vader vroeger nachtdiensten draaide konden mijn buren dat herkennen aan de gordijnen van zn slaapkamer die nog tot in de middag dicht waren. En hier hielden zij dan rekening mee voor zover dat mogelijk was. Als in: Klusjes die ook even een paar uur konden wachten die deden ze een paar uur later (of op een ander moment), geen werk in de tuin (hun tuin was recht onder de slaapkamer), etc.

Je gaat toch nooit de hele buurt stil krijgen, maar veelal is het een kleine moeite om even rekening te houden met. Dat hoeft heus niet zo zwart-wit te zijn dat je op 25dB hoeft te leven oid maar stel de dingen gewoon uit die je uit kunt stellen als ze lawaai maken. Wat moet dat moet, wat niet hoeft stel je uit. Kleine moeite.
Ik zou zelf ook 0 moeite hebben met een buur die nachtdienst heeft en die zou ook 0 last van mij hebben. Het is hier altijd stil..

Geklust wordt er soms maar dat zou ik eromheen plannen. Die nachtdienst is ook maar een paar dagen…

Ik vind het vreemd om daar geen rekening mee te houden… De TS moet even achter het schema van de buren komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07:01
Klinkt heel erg als... je buren hebben gewacht tot 2200 om aan te bellen? Want na 2200 is de algemene regel wel een beetje dat het dan rustig/stil is.
Voordeel van Buren met nachtdienst is dan wel weer, soms kan je prima na 2200 klussen want zijn ze aan het werk.
Dus idd ff overleggen met ze?

Hier ook een buur die ploegen draait, komt vaak thuis als ik ga werken sochtends. Helemaal perfect, zitten elkaar daardoor juist nooit in de weg.

[ Voor 20% gewijzigd door GeeEs op 08-10-2025 07:01 ]

Pagina: 1