Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:43
Ik ben een tuinhuisje aan het bouwen voor omvormer en thuisaccu. Het is mogelijk dat hier in de toekomst een warmtepomp naast komt te staan. Er komen 2 mantelbuizen vanuit de meterkast naar dit hokje, 1 voor elektra, 1 voor UTP.

Installatie van een WP zal niet op zeer korte termijn zijn, dus ik heb geen idee welk merk het gaat zijn. Bij voorkeur wel een mono opstelling.

Aangezien ik nu een mantelbuis leg vanuit de meterkast naar dit tuinhuisje wou ik eigenlijk al meteen kabels voor de toekomstige WP meeleggen. De buis vul ik van te voren terwijl ie nog recht is, en leg ik dan in de gegraven gleuf. Met meerdere bochten verwacht ik niet dat er nog makkelijk kabels bij gaan namelijk op termijn.

Het is me echter niet duidelijk welke elektrakabel ik erbij moet leggen; het is sowieso afhankelijk van de fabrikant, maar er is online veel te vinden over minimale kabeldiktes afhankelijk van het gewenste vermogen. Dit gaat van 5*4 mm2 tot 5*10mm2.
Nu wil ik graag goed voorbereiden, maar het moet niet overkill zijn. In ieder geval leek een 5-aderige kabel me slim, dan kan zowel 1- alsook 3-fase. Maar welke dikte van de aders?

En daarnaast, nog 1 UTP (in een separate buis)?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:50
ik heb 1x3 fase. 1x 1 fase, 1x utp voor internet, 1x utp voor een aanstuurkastje. Sommige pompen willen dan nog een extra kabel voor een externe 230V pomp of iets dergelijks.

Je meld geen vermogen bij je warmtepomp maar waarschijnlijk is 2,5mm2 al genoeg tenzij je 50 meter wilt afleggen? 4mm2 is waarschijnlijk dus al prima om wat marge te hebben. (Als je geen gevoel hebt voor toekomstig vermogen. Ik heb 1100m3 gas vervangen door een 7kW warmtepomp. Sommigen durven met nog een maatje kleiner)

Daarnaast wil je waarschijnlijk nog een 230v kabel voor mogelijk toekomstige zonnepanelen?

Al met al liever 1 kabel te veel dan 1 te weinig. Nu kost het je 50 euro extra. Als je er 1 te weinig hebt dan is het een dag werk en heel veel geklooi en ook die 50 euro.....

Als je een mantelbuis gebruikt dan is ymvk het makkelijkst. Als je bij elektramat of iets dergelijks besteld dan kan je makkelijk draden in meerdere kleuren of van een ander merk kopen. Dat scheelt je veel gezoek in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
bazzzzzz schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 15:11:
ik heb 1x3 fase. 1x 1 fase, 1x utp voor internet, 1x utp voor een aanstuurkastje. Sommige pompen willen dan nog een extra kabel voor een externe 230V pomp of iets dergelijks.

Je meld geen vermogen bij je warmtepomp maar waarschijnlijk is 2,5mm2 al genoeg tenzij je 50 meter wilt afleggen? 4mm2 is waarschijnlijk dus al prima om wat marge te hebben. (Als je geen gevoel hebt voor toekomstig vermogen. Ik heb 1100m3 gas vervangen door een 7kW warmtepomp. Sommigen durven met nog een maatje kleiner)

Daarnaast wil je waarschijnlijk nog een 230v kabel voor mogelijk toekomstige zonnepanelen?

Al met al liever 1 kabel te veel dan 1 te weinig. Nu kost het je 50 euro extra. Als je er 1 te weinig hebt dan is het een dag werk en heel veel geklooi en ook die 50 euro.....

Als je een mantelbuis gebruikt dan is ymvk het makkelijkst. Als je bij elektramat of iets dergelijks besteld dan kan je makkelijk draden in meerdere kleuren of van een ander merk kopen. Dat scheelt je veel gezoek in de toekomst.
Vanwaar een 1 en een 3 fase? Ik ging uit van 1 kabel.

Zou zo een 25 meter zijn, dus dan lijkt me 4mm2 voldoende.
We hebben nu een verbruik van 1200m3, maar dat is al samen met een hybride WP! Ik gok dat wij echt wel 12kW of meer nodig hebben...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
5-aderig 4 of 6mm2 leggen, kan je altijd nog verder verdelen met een goedkoop verdeelkastje.

Verder nog 1 of 2 UTP en misschien nog een 4x1.5mm2 stuurkabel leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 21:55

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Had je ook gedacht aan de water(cv)buizen (met vorstbescherming) ?

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
PeteSplit schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 15:56:
Had je ook gedacht aan de water(cv)buizen (met vorstbescherming) ?
Nee, die zullen een andere route lopen. (Niet naar de meterkast)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tasteless
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18:50
Ik zou een kleine groepenkast in het tuinhuisje hangen en dan vanuit de hoofdkast een 5P 6mm2 legggen (afhankelijk van de lengte natuurlijk). Aansluiten op een 4p hoofdschakelaar en vanuit daar de benodigde aardlekautomaten plaatsen. Dan kun je in de toekomst alle kanten op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ook mijn idee.

5x 6 mm2, ligt hier ook in het schuurtje op een extra groepenkastje met hoofdschakelaar.

Om het nog lastiger te maken, die batterij heeft ook een backup mogelijkheid voor als het net uitvalt?
Dan moet je weer terug met een extra kabel als je dat in je huis wilt kunnen gebruiken.

Er bestaat ook grond utp kabel, die hoeft niet in een mantelbuis

[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-10-2025 17:43 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:55
zunrob schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 16:00:
[...]

Nee, die zullen een andere route lopen. (Niet naar de meterkast)
Maar als je niet nog een keer wil graven, dan is 2x 32mm geïsoleerde grondleiding (Terrendis, watts microflex) vergelijkbaar wel een handig ding om in die sleuf te gooien.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:17

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ik zie 5x 4mm², 6mm² en zelfs 10mm² voorbij komen, maar geen info over afstanden en vermogens.
Het beste advies lijkt me dan ook vooral een goede trekdraad in de mantelbuis te leggen tot je beter weet wat je nodig hebt :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17:01
+1 voor een dikke wachtbuis met trekdraad.

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:24
Je kunt er over nadenken om meerdere UTP kabels te trekken. Tuurlijk kun je een switch plaatsen maar waarom een extra switch kopen (en jarenlang stroomgebruik) als je nu meerdere kabels kunt trekken. Denk meteen aan bijvoorbeeld WiFi of een camera.

Heb zelf 1 grote switch in de meterkast en vanaf daar utp getrokken werkt perfect maar dat is persoonlijk.

Misschien nog een leuke site, die kijkt ook naar temperatuur. Zeker als je iets met accu's of zonnepanelen wilt doen dan kunnen er langdurig flinke vermogens doorheen gaan. Ook zie je het spanningsverlies.
https://acdesigner.app/kabel
Gok dat je dan misschien toch nu al die 10mm2 wilt hebben

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:38
Tasteless schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 16:23:
Ik zou een kleine groepenkast in het tuinhuisje hangen en dan vanuit de hoofdkast een 5P 6mm2 legggen (afhankelijk van de lengte natuurlijk). Aansluiten op een 4p hoofdschakelaar en vanuit daar de benodigde aardlekautomaten plaatsen. Dan kun je in de toekomst alle kanten op.
Ik lees nergens dat de TS ook nog een Jacuzzi gaat installeren bij het tuinhuis en z'n EV daar ook gaat parkeren incl laadpaal. 5x6mm2 is complete overkill.

Het begint met inzicht in wat de afstanden zijn, dat bepaald in combinatie met de belasting wat er aan kabel nodig is. Gewoon maar roepen 5x6mm2, terwijl we het misschien maar over 10m kabel hebben trekt nergens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:38
MrNOnamE schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 19:44:
Baas boven baas, ook al eens mee gewerkt? Ingevoerd in de meterkast? In de meeste huishoudens komt de netbeheerder met minder binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
@Oilman De afstand zal maximaal 23 meter zijn. De kabel zou bedoelt zijn voor de warmtepomp, eventueel een lampje in het tuinhuisje en mss wat fans om geforceerd te koelen.

Jacuzzi staat nog niet op de planning. ;)

Vermogen van de warmtepomp verwacht ik rond de 16 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
MrNOnamE schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 19:44:
Je kunt er over nadenken om meerdere UTP kabels te trekken. Tuurlijk kun je een switch plaatsen maar waarom een extra switch kopen (en jarenlang stroomgebruik) als je nu meerdere kabels kunt trekken. Denk meteen aan bijvoorbeeld WiFi of een camera.

Heb zelf 1 grote switch in de meterkast en vanaf daar utp getrokken werkt perfect maar dat is persoonlijk.

Misschien nog een leuke site, die kijkt ook naar temperatuur. Zeker als je iets met accu's of zonnepanelen wilt doen dan kunnen er langdurig flinke vermogens doorheen gaan. Ook zie je het spanningsverlies.
https://acdesigner.app/kabel
Ik trek in totaal 4 kabels, 1 voor de omvormer, 1 voor de WP en 2 extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

zunrob schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 20:41:
@Oilman De afstand zal maximaal 23 meter zijn. De kabel zou bedoelt zijn voor de warmtepomp, eventueel een lampje in het tuinhuisje en mss wat fans om geforceerd te koelen.

Jacuzzi staat nog niet op de planning. ;)

Vermogen van de warmtepomp verwacht ik rond de 16 kW.
16kW? Ga je een ongeisoleerde boerderij verwarmen?

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Proton_ schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 19:28:
Ik zie 5x 4mm², 6mm² en zelfs 10mm² voorbij komen, maar geen info over afstanden en vermogens.
Het beste advies lijkt me dan ook vooral een goede trekdraad in de mantelbuis te leggen tot je beter weet wat je nodig hebt :)
Ja, goed plan, alleen is het nu wel makkelijk de kabel al te trekken.
Een goede trekdraad is sowieso een goed idee, tips? Dan bestel ik die meteen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
EWK schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 20:47:
[...]

16kW? Ga je een ongeisoleerde boerderij verwarmen?
Goede vraag! Nee, een woning uit begin jaren 80 met ongeveer 1000 m3 inhoud. Er ligt nog vloerverwarming van destijds in, en die willen we eigenlijk ook niet op korte termijn vervangen.

Hier in het dorp is bij een bekende pas voor 12 kW geïnstalleerd voor een 2 onder 1 kap. 16 leek me dan ook redelijk. Maar corrigeer me vooral.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

zunrob schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 20:50:
[...]

Goede vraag! Nee, een woning uit begin jaren 80 met ongeveer 1000 m3 inhoud. Er ligt nog vloerverwarming van destijds in, en die willen we eigenlijk ook niet op korte termijn vervangen.

Hier in het dorp is bij een bekende pas voor 12 kW geïnstalleerd voor een 2 onder 1 kap. 16 leek me dan ook redelijk. Maar corrigeer me vooral.
Hoeveel kuub gas gebruik je nu per jaar ?
Op hoeveel kW kom je uit met de koevlaas-formule?

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
EWK schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 20:52:
[...]

Hoeveel kuub gas gebruik je nu per jaar ?
Op hoeveel kW kom je uit met b de koevlaas-formule?
We verbruiken nu zo een 1200 m3 gas, maar er draait daarbij al een eerste generatie Techneco Elga (hybride warmtepomp) met 4kW buitenunit.

Op basis van de koevlaas kom ik uit rond de 15 kw.

[ Voor 7% gewijzigd door zunrob op 06-10-2025 20:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:05

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@zunrob Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat 16 kW waarschijnlijk iets te groot is.
Volgens de koevlaas-formule (all-in) kan je met 16 kW ca. 3.300 m³ gas "vervangen".
En koevlaas rekent vrij conservatief.

[ Voor 9% gewijzigd door dunklefaser op 06-10-2025 21:03 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
dunklefaser schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 21:00:
@zunrob Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat 16 kW waarschijnlijk iets te groot is.
Volgens de koevlaas-formule (all-in) kan je met 16 kW ca. 3.300 m³ gas "vervangen".
En koevlaas rekent vrij conservatief.
Ik kan ook op 11.6 kW uitkomen. Maar een beetje reserve voelt fijn. Meer dan 16 zal het dus waarschijnlijk niet zijn, dus dan zou 5*6mm2 voldoende moeten zijn lijkt het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:05

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@zunrob Wat is de relatie van het thermische vermogen met het elektrische vermogen?
Misschien de technische aansluitdata van de beoogde wp raadplegen (afzekeringswaarde??)
Eventueel kabelverlies berekenen.

[ Voor 9% gewijzigd door dunklefaser op 06-10-2025 21:18 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:17

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

De VWL125/6 die 12 kW bij -10 levert (16,8 kW bij +7, wat sommige andere merken op het typeplaatje zetten) trekt dan nog geen 3x8A (~4,5 kW) mits je de afgiftetemperatuur onder de 40 graden kan houden. Alleen voor dat apparaat zou 2.5 mm² dus al dikke prima zijn. Eventuele hulpverwarming doe je het best in huis.
Een lampje, wat fans en een koelkast kunnen er dan prima bij :)
Als je hoofdzekering 3x25A is heeft meer dan 4 mm² niet echt zin. Voor zonnepanelen zou je meer kunnen doen als je in een gebied zit met hoge nominale spanning maar tenzij je meer dan 10 kWp gaat leggen en je metingen nu al aantonen dat het een ding is lijkt me dat zo op afstand ook niet heel zinvol. Op driefasen zijn spanningsproblemen zes keer kleiner dan op één fase (al heb je sowieso altijd de fase met hoogste spanning te pakken) en als je toch al een accu van plan was kan je daar ook wat mee.

Afhankelijk van je mantelbuis kan je een goedkope 5-6mm nylon of pp touw gebruiken, daar kan je met handschoenen echt flink aan sjorren (handig als een tyleenbuis de bocht om moet). De mantelbuis wordt (hopelijk) al geleverd met een dun touwtje erin.
Hoedanook is 1 dikkere kabel en een onderverdeler in de schuur een goedkoper plan met minder verliezen dan meerdere dunnere kabels voor elk apparaat.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:40
Vooral een voldoende dikke mantelbuis.
En dan trek je als je weet wat je inkoopt exact het juiste
Bv 2x 75mm.
Pagina: 1