Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhwinkler
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02:19
Mijn oude tante woon in een nog ouder niet warm te stoken huis en houdt noodgedwongen in de winter de kachel op 16 graden. In haar sta-op-stoel zit ze op een verwarmde deken. Ik zoek een methode om alleen haar zitplek te verwarmen, bijvoorbeeld met een infraroodpaneel dat ik voor de stoel plaats. De huiskamer geheel verwarmen is gezien de grootte geen optie. Bevestiging aan het plafond is ook niet mogelijk.
Eventuele warmtestraling moet voelbaar zijn op 1 a 1,5 meter want ze moet gewoon haar stoel uit kunnen lopen zonder het paneel te verplaatsten. Is dit mogelijk en wat voor een vermogen paneel zou ik dan moeten hebben? Moet dit paneel iets achterover hellen voor een beter effect?
Een leverancier gaf het advies om een 700 watt paneel hiervoor te gebruiken. Iemand ervaring met het gebruik van zo'n paneel als directe warmtebron? Levert 700 watt inderdaad genoeg directe stralingswarmte op 1 a 1,5 meter?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:57
Heb je Ervaringen infraroodverwarming al gelezen? Daar vindt je genoeg ervaring.
Gebruik zelf een 350W paneel op mijn thuiskantoor. Hangt 1 meter achter mijn stoel en geeft voldoende warmte af in een onverwarmde kamer maar die kamer blijft wel 18 graden.

Ben wel benieuwd of je kosten technisch niet beter je verwarming kan aanzetten, bespaart ook schimmel op de muren.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:41
jhwinkler schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 14:40:
Mijn oude tante woon in een nog ouder niet warm te stoken huis en houdt noodgedwongen in de winter de kachel op 16 graden. In haar sta-op-stoel zit ze op een verwarmde deken. Ik zoek een methode om alleen haar zitplek te verwarmen, bijvoorbeeld met een infraroodpaneel dat ik voor de stoel plaats. De huiskamer geheel verwarmen is gezien de grootte geen optie. Bevestiging aan het plafond is ook niet mogelijk.
Eventuele warmtestraling moet voelbaar zijn op 1 a 1,5 meter want ze moet gewoon haar stoel uit kunnen lopen zonder het paneel te verplaatsten. Is dit mogelijk en wat voor een vermogen paneel zou ik dan moeten hebben? Moet dit paneel iets achterover hellen voor een beter effect?
Een leverancier gaf het advies om een 700 watt paneel hiervoor te gebruiken. Iemand ervaring met het gebruik van zo'n paneel als directe warmtebron? Levert 700 watt inderdaad genoeg directe stralingswarmte op 1 a 1,5 meter?
Wij hebben ongeveer zo'n soort verwarming: https://www.vrijbuiter.nl...ing-cdga40080?color=Grijs. Deze wordt op de camping gebruikt, maar gebruik ik op zolder (bij thuiswerken) ook om, naast de gewone elektrische verwarming, de werkplek te verwarmen.
Deze heeft een stand van 400, 800 of 1200 watt, ik gebruik eigenlijk altijd die van 400 Watt en dat is genoeg om (tot de ruimte warmer wordt, want dat wil prima met een elektrisch kacheltje, het duurt alleen eventjes) de eerste tijd comfortabel te kunnen werken.

Wat dat aangaat, zou het voldoende warmte moeten opleveren. Enige waar je wel rekening mee moet houden: De delen die NIET in de straling zitten worden dus ook niet warm. Het kán dus wel een oplossing zijn, maar ik verwarm dan mijn bovenlijf met de infrarood en de benen zitten onder een dekentje, tot de ruimte warmer is.

Zeker omdat ik er vanuit ga dat je oude tante ook een lekkere grote stoel heeft, itt tot een bureaustoel, welke vaak al een stuk luchtiger is.

[ Voor 3% gewijzigd door jbdeiman op 06-10-2025 14:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:39

paQ

Mijn oude tante woon in een nog ouder niet warm te stoken huis en houdt noodgedwongen in de winter de kachel op 16 graden. In haar sta-op-stoel zit ze op een verwarmde deken. Ik zoek een methode om alleen haar zitplek te verwarmen, bijvoorbeeld met een infraroodpaneel dat ik voor de stoel plaats. De huiskamer geheel verwarmen is gezien de grootte geen optie.
"is niet warm te stoken"
"noodgedwongen kachel op 16"

ik heb vragen

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Kan je niet beter iets doen aan de onderliggende oorzaak waardoor het huis niet warm te stoken is?

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Glenfiddich schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 14:55:
Kan je niet beter iets doen aan de onderliggende oorzaak waardoor het huis niet warm te stoken is?
En als zo'n paneel sowieso al nergens te bevestigen is, dan zou ik een oud mens niet opzadelen met een loeihete plaat naast d'r stoel.

Convectie is m.i. de veel betere oplossing in zo'n situatie. Heb je ook meteen zaken als omval beveiliging bijv. een thermostatische regeling, PID regelaar (als je paar tientjes meer uitgeeft), en via wifi te bedienen.
Mocht ze wifi hebben, kun je ook nog op afstand meehelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

paQ schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 14:58:
[...]

En als zo'n paneel sowieso al nergens te bevestigen is, dan zou ik een oud mens niet opzadelen met een loeihete plaat naast d'r stoel.
Dat is nieuw voor me. Wordt een infraroodpaneel "loeiheet"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

downtime schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 15:00:
[...]

Dat is nieuw voor me. Wordt een infraroodpaneel "loeiheet"?
Waar wilde je anders de warmte vandaan halen?

De ene verkoper stelt 60, de ander 85, en in het infraroodtopic zie ik tweakers meten tot 112 graden.

[ Voor 18% gewijzigd door paQ op 06-10-2025 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

paQ schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 15:05:
[...]

Waar wilde je anders de warmte vandaan halen?

De ene verkoper stelt 60, de ander 85, en in het infraroodtopic zie ik tweakers meten tot 112 graden.
Je hebt gelijk. Ik dacht altijd dat infrarood puur stralingswarmte was. Dat dus alleen het bestraalde oppervlak warm werd maar het paneel zelf nauwelijks.
https://www.milieucentraa...e-werken-infraroodpanelen

IR-panelen werken op stroom, en doen dat slimmer dan vroeger. Een ouderwets elektrisch straalkacheltje in de badkamer had een spiraal die roodgloeiend heet werd. IR-panelen worden minder heet, tussen de 60 en 200 graden. Ze hebben geen spiraal, maar een vlakke plaat die warm wordt. Daardoor heb je een groter stralingsoppervlak aan de voorkant. De achterkant van het paneel is geïsoleerd en verliest daardoor weinig warmte. Met minder stroom krijg je meer straling dan bij de ouderwetse straalkachel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhwinkler
Wat meer context. Het huis heeft nagenoeg alleen enkel glas, is zo'n 100 jaar oud, heeft nog van die oude hele dikke verwarmingen met bijbehorende buizen, kieren bij deuren, ramen etc. Het is ook nog eens behoorlijk groot, met bijvoorbeeld een grote hal met een hoge open trap in delen naar boven. Bij 16 graden zijn de energiekosten nu zo'n € 450 per maand. Logische stap zou zijn om eens flink tekeer te gaan en het hele zaakje te gaan isoleren. Dat is echter aan een volgende bewoner. Om dat in dit huis te doen heb je een hoop geld nodig. Mijn tante is 95 en heeft noch het geld noch de tijd van leven om een dergelijke investering te doen.
Vandaar dat eens structurele oplossing niet tot de mogelijkheden behoort en ik dus zoek naar iets waardoor zij in ieder geval wat comfortabeler de winter doorkomt.
Heel hartelijk dank voor het meedenken. Ik twijfel nu toch erg of een infraroodpaneel de oplossing is, vooral vanwege het veiligheidsaspect. Ik denk dat ik eerst dat campingkacheltje met omvalbeveiliging eens ga proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Houd er wel rekening mee dat die dingen in een grote koude ruimte per definitie onderbemeten zullen zijn en dus ws altijd vol gas geven. Dus een van 1000W zal altijd 1000W trekken, en een van 2000W, 2000W.
En wat groot effect zal hebben in zo'n geval is raamfolie. Is niet duur. Nodig: een föhn en geduld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:14

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Of gewoon een elektrisch kacheltje met fan? En wellicht roterend? Kan je op jezelf richten, lekker warm.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhwinkler
Ik denk nu inderdaad aan een eenvoudig elektrisch kacheltje met fan. Het voordeel van dergelijke kachels voor de camping is dat je ze kan krijgen met meerdere standen, beginnend bij 500W, en roterend. Want inderdaad zal de bijverwarming altijd vol gas geven dus het is zaak dat zoveel mogelijk te beperken. Raamfolie heb ik naar gekeken maar is lastig met oude kozijnen en ramen die opgebouwd zijn uit vele kleinere ramen maar misschien kan ik op bepaalde plekken daar nog iets mee. Nogmaals dank voor de suggesties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Veel kleine ramen maakt op zich niet veel uit. Als je de buitenste maar te pakken hebt. Het gaat erom dat je een laag stilstaande lucht creëert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:55
Houdt er wel even rekening mee dat als een 700W paneel nodig is, die evenveel kost als de gaskachel 1,4kW extra te laten maken.

Hoeveel gas wordt er daadwerkelijk verbruikt per jaar? €450 zegt me helemaal niets…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:08
Grote huis verkopen ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
jhwinkler schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 23:24:
Ik denk nu inderdaad aan een eenvoudig elektrisch kacheltje met fan. Het voordeel van dergelijke kachels voor de camping is dat je ze kan krijgen met meerdere standen, beginnend bij 500W, en roterend.
Dat is inderdaad het beste.

uitvoering: Philips Compacte keramische verwarming is een kleine kachel en werkt goed, het kan draaien of stilstaan en het stuurt warme lucht daar waar je wil hebben. Het is ook te besturen met een app via Bluetooth+WiFi. Die vind ik persoonlijk onvoldoende gebruiksvriendelijk, maar de kachel werkt op zich goed. Er is een aan/uit knop, een lage en hoge stand en een temperatuurstand. Er is beveiliging tegen omvallen.

Een carbonstraler bijvoorbeeld verwarmt vooral objecten en niet zozeer de lucht. Een electrische oliegevulde radiator stuurt de warmte naar het plafond (convectiewerking), daardoor kan het vele uren duren voordat een ruimte zoals een woonkamer is opgewarmd. Dat kost veel meer dan een gewone electrische kachel met ventilator.
Want inderdaad zal de bijverwarming altijd vol gas geven dus het is zaak dat zoveel mogelijk te beperken. Raamfolie heb ik naar gekeken maar is lastig met oude kozijnen en ramen die opgebouwd zijn uit vele kleinere ramen maar misschien kan ik op bepaalde plekken daar nog iets mee. Nogmaals dank voor de suggesties.
Een eenvoudige en goedkope maatregel is het gebruik van warmtereflecterend materiaal achter de radiatoren. Bij oude woningen zijn voorzetramen een optie en verder gaten en kieren dichten met kit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• serefjr
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18:24
Zou stoel verwarming iets kunnen zijn https://nl.aliexpress.com...urPageLogUid=nkTWy7Ntqpck

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:14

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Wat het enkel glas betreft: je kan eens kijken naar het plaatsen van voorzetramen van plexiglas. Daarmee kan je op een redelijk eenvoudige manier ook een vorm van "dubbelglas" creeren zonder je ramen aan te moeten passen. Het creeert immers een stilstaande lucht-buffer tussen het buitenglas en plexiglas.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:55
Ja, maar er zijn dingen die ik niet van Ali zou halen... https://nl.stoov.com/collections/warmtedekens

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vipers120
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07:28
Ik zou in zo'n situatie voor een zibro/petroleumkachel gaan. Is goedkoper dan stoken op gas en maakt een ruimte snel warm. Enig nadeel is de verhoging van CO2 in de ruimte maar door de gaten in de woning schat ik zo in dat er voldoende natuurlijke ventilatie zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Er zijn camping kacheltjes van rond ed 1500-1700w te koop met fan die echt behoorlijk wat warmte afgeven. Wat @vipers120 zegt een optie. Anders wellicht een optie om een palletkachel te plaatsen? Die werken vaak automatisch op ingestelde tijd etc.. en kan je op afstand (wifi dacht ik) bedienen. Pijp kan direct door de buitenmuur zonder ingewikkelde constructies.

[ Voor 10% gewijzigd door STIMPPYYY op 07-10-2025 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
De lijn van TS is correct. Het huis verwarmen is niet te betalen. Dus dan alleen de tante verwarmen. Dan is IR een prima optie. Er zijn al de nodige goede tips voor IR verwarming van de tante gegeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 19:20
Een IR paneel van 700w is ruim voldoende om de zitplaats te verwarmen. Er zijn panelen die je je aan het plafond of muur kunt hangen maar ook m.b.v. een standaard op de grond kunt zetten.
Wat ook kan maar veel duurder is qua installatie: een airco die ook kan verwarmen, die verbruikt relatief weinig energie en krijgt een groot gedeelte van de kamer gegarandeerd warm.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:52

SeatRider

Hips don't lie

Het is misschien offtopic, maar is het geen optie het huis te verkopen en met dat geld een verzorgingsflat te betalen? Ik heb allemaal beelden voor me van een oud vrouwtje die in het midden van een steenkoude kamer zit te vernikkelen met alleen maar een petroleumkacheltje. Echt mensonwaardig wat mij betreft. Mijn ouders gaat dit niet gebeuren iig.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:08
Microkid schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 06:23:
Wat het enkel glas betreft: je kan eens kijken naar het plaatsen van voorzetramen van plexiglas. Daarmee kan je op een redelijk eenvoudige manier ook een vorm van "dubbelglas" creeren zonder je ramen aan te moeten passen. Het creeert immers een stilstaande lucht-buffer tussen het buitenglas en plexiglas.
hebben die ook een reflectie laag.. Ik heb er wel eens naar gekeken.. Eigenlijk snap ik niet dat daar niet wat meer aanbod in zou zijn.. Met handige plakstrips die je aan de randen tegen het glas kan plakken... dubbelzijdig waar je dan die plexiglas tegen aan kan plakken.. Luchtdicht.. je ziet ook wel met klittenband maar dat is niet lucht dicht.. Alhoewel als je het weer los kunt maken. Je wel makkelijker een keer eventueel kunt schoonmaken.
We vond ik de prijzen dan toch wel hoog. En dan ook nog zonder,.. reflectie-coating.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhwinkler
Inderdaad off-topic, maar mijn tante is dan wel 95 maar nog volledig bij zinnen en opgegroeid in een tijd dat je nog echte winters had en op zijn best een petroleumkachel om het hele huis te verwarmen, dus is wel wat gewend. Ze is dol op haar huis en vooral op de grote bijbehorende tuin. Als ze zou willen kon ze makkelijk het hele zaakje verkopen en in een warme flat gaan zitten maar dat wil ze niet. Ze is dan ook niet zielig en klaagt ook niet, het is een heel bewuste keuze. Ik help haar alleen die keuze wat te veraangenamen.
Ik neem alle aanbevelingen ter harte maar in stapjes. Ze heeft al een warmtedeken in haar stoel. Nu eerst maar eens tante zelf aan de voorkant verwarmen. Lukt dat niet sec met een elektrisch kacheltje of een infrarood paneel dan moeten we verder kijken naar mogelijkheden de kamer verder wat te isoleren, bijvoorbeeld met raamfolie of plexiglas. Oplossingen moeten low-tech zijn, dus geen wifi, en wat palletkachels en zibro's betreft zie ik haar niet met pallets slepen of grote flessen petroleum, dat gaat fysiek niet en ik woon zelf meer dan 100 km verderop dus kan niet even langs om dat voor haar te doen. Daarbij wil ze zo min mogelijk van anderen afhankelijk zijn.
Nogmaals grote dank aan allen voor het meedenken en wat mij betreft mag dit onderwerp hiermee worden afgesloten
Pagina: 1