Slim maken CV

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVanD
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 14:21
Vorig jaar voorjaar heb ik vloerverwarming laten aanleggen en sindsdien hebben we een heerlijk warme woonkamer, maar een koud huis.
Omdat de vloer de warmte lang vasthoudt krijgt de ketel geen/amper signaal om op te warmen en in de herfst, winter en vroege voorjaar wordt het koud boven. Zo koud, dat ik soms een kacheltje moet bijplaatsen om geen blauwe vingers te krijgen als ik boven aan het werk ben.

Op advies van verschillende 'experts' is de thermostaat (iSense; bedraad) al verplaatst van de woonkamer naar de keuken en vervolgens naar de gang, maar veel scheelt het niet. De eerste dagen lijkt het goed te werken, maar dan is de thermostaat ingeregeld en wordt het weer koud boven.

Mijn ketel (Remeha Avanta Ace 35C CW5) is nog geen 2 jaar oud en ondersteunt OpenTherm.
De radiatoren zijn op 1 na allemaal nog voorzien van oude radiatorkranen en ik probeer al een jaar lang ze te laten vervangen door thermostaatkranen, maar het lijkt wel of die dingen van goud zijn; 4 kranen vervangen kost €1.000 als ik al een prijs krijg en een wachttijd van 6 maanden is niks.
De rest van de radiatorkranen hoeven niet vervangen te worden, omdat er ten eerste anders een bypass moet worden aangelegd en ten tweede, zijn deze radiatoren onder bemeten omdat ze in de gang, badkamer (elektr. vloerverwarming), overloop en op het voorste deel van de zolder hangen en er alleen zijn voor als het echt heel erg koud is; ze zullen toch altijd helemaal open staan.

Omdat ik deze winter wel graag er warmpjes bij wil zitten in het hele huis ben ik op zoek naar een slimme oplossing die bij voorkeur ook kan werken als er nog geen thermostatische radiatorkranen geplaatst zijn. Ik zou momenteel wel kunnen sturen op temperatuur; elke ruimte in huis heeft een eigen thermometer die ik in Home Assistant uitlees. Ook wordt de buitentemperatuur gemeten.
Het zal niet ideaal zijn voorlopig, maar als ik de ketel kan doorstoken tot het op mijn werkkamer 19 graden is en in de woonkamer niet boven de 21 graden komt is dat al winst.

Ik wil het liefst geen apart systeem er bij, dus iets wat in Home Assistant zou werken is ideaal. Ik heb naar Plugwise gekeken, maar kan er niet achter komen of ik ook de CV kan besturen vanuit Home Assistant, of dat het alleen vanuit de app kan. Heb ook naar EvoHome gekeken, maar dat is mij te duur.
Daarnaast wil ik niet afhankelijk zijn van een cloud; gewoon alles lokaal.

Wie heeft advies voor een opentherm aansturing van mijn CV, waarbij ik het kan regelen vanuit Home Assistant? Zodra de thermostatische kranen eenmaal geplaatst zijn, wil ik een zone systeem inregelen.

Of moet ik gewoon wachten op een betaalbare installateur dan pas het slim maken?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:53
Als jij een offerte van 1.000 euro voor het vervangen van vier kranen hebt gekregen dan mogen ze zeker wel van goud zijn.
Een thermostaat kraan kost iets van vier tientjes en als je halve bezig bent om er vier te vervangen moet je erg veel koffie drinken.

Dat gezegd hebbende zit je probleem in het feit dat een cv systeem maar een warmtebron heeft (de ketel) en een thermostaat en welke je daar ook voor neemt hij kan de ketel alleen aan of uitzetten (met verschillende capaciteiten), maar als je kamer geen warmtevraag heeft zal die ketel nooit gaan branden.
Dat gaat alleen werken als je op je vloerverwarming zoneregelaars heeft en dezelfde op je radiatoren met een centrale regeling.
En dat gaat pas echt geld kosten.

Een tussenoplossing is om de vloerverwarming bij de verdeler dicht te draaien in het voor en najaar en dan de ketel op zo laag mogelijk vermogen zetten om alleen de werkkamer te verwarmen.
Maar de beste oplossing is een warmtepaneel op je werkkamer te plaatsen onder je buro.
Een ketel laten draaien voor een enkel werkkamer is altijd heel duur, zeker zo'n zware die niet ver kan terug moduleren.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:17
Wil je het hele huis warm hebben, of alleen beneden en je werkkamer?

Je kunt de vloerverwarming beneden wat knijpen, zodat de cv langer draait en er meer warm water naar de overige radiatoren gaat.

Je kunt de deur van beneden naar de gang naar boven open laten staan. Warme lucht stijgt.

Je kunt de radiator van je werkkamer boosten: Het grote HeatMeister smart home radiatorbooster-topic #2

Je kunt ook een airco in je werkkamer laten plaatsen. Als je erop let dat je een moderne koopt, dan kan ie ook verwarmen.

[ Voor 12% gewijzigd door NESFreak op 06-10-2025 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVanD
Ben(V) schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 15:29:
Als jij een offerte van 1.000 euro voor het vervangen van vier kranen hebt gekregen dan mogen ze zeker wel van goud zijn.
Een thermostaat kraan kost iets van vier tientjes en als je halve bezig bent om er vier te vervangen moet je erg veel koffie drinken.
Ze zijn druk en hebben niet veel zin in een relatief klein klusje, dus vragen ze de hoofdprijs.
Dat gezegd hebbende zit je probleem in het feit dat een cv systeem maar een warmtebron heeft (de ketel) en een thermostaat en welke je daar ook voor neemt hij kan de ketel alleen aan of uitzetten (met verschillende capaciteiten), maar als je kamer geen warmtevraag heeft zal die ketel nooit gaan branden.
Dat gaat alleen werken als je op je vloerverwarming zoneregelaars heeft en dezelfde op je radiatoren met een centrale regeling.
En dat gaat pas echt geld kosten.
De lussen in de vloerverwarming zitten allemaal in de zelfde ruimte en daar zit ook een thermostaatkraan op. Volgens de installateur, kan ik met die thermostaatkraan de vloer regelen.
Ik zou dan 5 slimme thermostaatregelaars nodig hebben om de temperatuur in 5 kamers te regelen
Een tussenoplossing is om de vloerverwarming bij de verdeler dicht te draaien in het voor en najaar en dan de ketel op zo laag mogelijk vermogen zetten om alleen de werkkamer te verwarmen.
Maar de beste oplossing is een warmtepaneel op je werkkamer te plaatsen onder je buro.
Een warmtepaneel is veel kostbaarder om er bij te laten draaien dan de CV goed afregelen. De CV staat sowieso aan en om de werkkamer te verwarmen heb ik een aardig paneel nodig; het gaat niet om koude voeten.
Een ket laten draaien voor een enkel werkkamer is altijd heel duur, zeker zo'n zware die niet ver kan terug moduleren.
Hoezo kan mijn ketel niet terug moduleren?
Daarnaast draait de ketel ook niet alleen voor mijn werkkamer. De rest van het huis wordt ook verwarmd en de ketel levert ook het warme water voor douche en bad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVanD
NESFreak schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 15:34:
Wil je het hele huis warm hebben, of alleen beneden en je werkkamer?
Het hele huis is de bedoeling. De slaapkamers werden vorige winter maximaal 16 graden zonder ingrepen en dat was te koud.
Je kunt de vloerverwarming beneden wat knijpen, zodat de cv langer draait en er meer warm water naar de overige radiatoren gaat.
Het werkt met een thermostaat kraan en die staat op 2 en mag ook niet lager volgens de installateur (en niet hoger dan 4) Veel speelruimte is daar niet en voor de woonkamer is dat ook prima.
Je kunt de deur van beneden naar de gang naar boven open laten staan. Warme lucht stijgt.
Dat is open; geen deur, maar het is een apart huis met veel verschillende ruimten en de lucht moet vele bochten maken om tot boven te komen en zo hard tocht het niet ;-)
Je kunt de radiator van je werkkamer boosten: Het grote HeatMeister smart home radiatorbooster-topic #2
die ga ik bekijken. Dank!
Je kunt ook een airco in je werkkamer laten plaatsen. Als je erop let dat je een moderne koopt, dan kan ie ook verwarmen.
Kan, maar is duur en dan zijn nog steeds de slaapkamers koud. Daarom zou een zonesysteem ideaal zijn; dan kan ik de temperatuur regelen per zone afhankelijk van de temperatuur die gemeten wordt in die zone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:53
Die thermostaatkraan bij de vloerverwarming zit er om de temperatuur van het water dat de vloer ingaat in te stellen, daar kun je niet mee gaan regelen.
De ketel kan wel terug regelen maar heeft een dusdanige hoge ondergrens dat veel te hoog is voor een kamer, hij gaat dan pendelen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVanD
Het zal in de praktijk nooit voor 1 kamer zijn; de 4 radiatoren die altijd open staan zullen altijd hun warmte kwijt kunnen. Het is een ouder huis uit de jaren 50; redelijk geïsoleerd, maar het nut is niet altijd even hoog door de bouwstijl. Koudebruggen en tocht zijn een feit en alleen te verhelpen door alle vloeren en binnenmuren te slopen, alles te isoleren en weer opnieuw op te bouwen.

Dat gaat mij net even te ver voor een besparing van hooguit €200 per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:55
MikeVanD schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 19:47:

Hoezo kan mijn ketel niet terug moduleren?
Daarnaast draait de ketel ook niet alleen voor mijn werkkamer. De rest van het huis wordt ook verwarmd en de ketel levert ook het warme water voor douche en bad.
De Ace35C heeft een minimum van ruim 7kW. Dat is meer dan een gemiddelde woning bij -10 nodig heeft om warm te blijven

Lager krijgt opentherm absoluut nooit voor elkaar.

De oplossing is waterzijdig inregelen zodat de warmteafgifte past bij de behoefte van elk vertrek, maar daar heb je geschikte ventielen voor nodig... Zonder kun je hooguit het vermogen van de vloer dempen met lagere temperatuur vanuit de verdeler... dan stook je wat meer in balans... Met meer risico op het niet kunnen afgeven van die 7kW.... wat gewoon lomp veel is.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Kranen vervangen is geen hogere wiskunde.
Met wat geluk heb je zelfs kranen waar je het binnenwerkje van kunt vervangen, en dan is het alleen een kwestie van je ketel uit en deels het water uit je cv te laten lopen zodat het in ieder geval boven grotendeels leeg is.
Binnenwerkje er uit draaien en nieuwe erin.
Maar daar moet je dan even een foto van maken, door de knop eraf te halen, en bij de warmteservice oid navragen.

Kraan zelf vervangen is ook niet lastig. En van bepaalde merken zijn ze in standaard maten te koop, en heb je verder geen aanpassingen nodig.

En anders heb je iets meer gereedschap nodig.

Misschien wel de moeite waard om een keer de knoppen eraf te draaien, en sowieso op te meten wat je hebt. En naar de dichtstbijzijnde warmteservice te rijden.

Weet alleen niet of dat je probleem per se gaat oplossen.
Want het klinkt eerder alsof je radiatoren niet warm worden? (Maar kans toe dat het deels is op te lossen met waterzijdig in te regelen, en als je nu voetventielen mist, dan kan dat ook met moderne thermostaatkranen.)

Ik heb zelf een plugwise thermostaat rondslingeren, die ik juist gekocht heb omdat die met home assistant te verbinden is. Dus als het goed is moet dat kunnen.
Maar zelf mog niet aan toegekomen om iets mee te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forain
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
MikeVanD schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 19:53:
[...]

Het hele huis is de bedoeling. De slaapkamers werden vorige winter maximaal 16 graden zonder ingrepen en dat was te koud.

[...]
Het werkt met een thermostaat kraan en die staat op 2 en mag ook niet lager volgens de installateur (en niet hoger dan 4) Veel speelruimte is daar niet en voor de woonkamer is dat ook prima.

[...]

Dat is open; geen deur, maar het is een apart huis met veel verschillende ruimten en de lucht moet vele bochten maken om tot boven te komen en zo hard tocht het niet ;-)

[...]
die ga ik bekijken. Dank!

[...]
Kan, maar is duur en dan zijn nog steeds de slaapkamers koud. Daarom zou een zonesysteem ideaal zijn; dan kan ik de temperatuur regelen per zone afhankelijk van de temperatuur die gemeten wordt in die zone.
Ik had iets soortgelijk (kou op de ene plek, en warm elders), en dat kun je oplossen met een zone systeem.
En zone systeem (goed, zelf) inregelen is moeilijker dan je denkt. Want elke ruimte heeft zijn eigen specifieke opwarm karakteristiek, wanneer open wannner dicht etc.

Ik zou iets kopen wat dat voor je doet, zoals inderdaad een evoHome of Plugwise.

Mijn ervaring met evohome is dat je moet gebruiken zoals het is bedacht. Vloerverwarmingsverdeler op vloerverwarming, thermostaat knopen daar waar ze horen (op een radiator). Halve oplossingen met handmatige tweaks heb ik slechte ervaringen mee. Of radiator knoppen op vloerverwarmingsverdelers.

Als je laat doen zoals het ontworpen is, dan blijft de temperatuur mega stabiel, want hij doet de kraan dicht voordat de temp is bereikt omdat hij weet dat er een overshoot gaan komen.

En ja het kost veel geld, aan de andere kant is de WAF erg hoog, want zij kan zelf ook de temperatuur verhogen en alles werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madpilot0
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11:00

madpilot0

I ain't mad

Hier ook met hetzelfde 'probleem'. Woonkamer lekker warm, rest van het huis koud. Mijn werkkamer op zolder heeft overigens niet eens een radiator dus moet ik het daar sowieso elektrisch verwarmen.

Ik zat erover na te denken om een zigbee knop tussen de pomp van de vloerverwarming te plaatsen. Wanneer het boven koud is wil ik het volgende doen:
- pomp uit
- thermostaat tijdelijk op 25 graden
- wachten tot de slaapkamers weer op bijv. 19 graden zijn
- thermostaat weer op 19 en de pomp uit

Ik denk dat je met een slimme radiatorknop (tado ofzo) zelfs nog per ruimte zou kunnen verwarmen. Moet alleen de tijd nog even vinden om het te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVanD
sugarlevi01 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 23:12:
Kranen vervangen is geen hogere wiskunde.
Klopt, Ik zou het ook wel kunnen maar ik ga er niet aan beginnen.
Het is een vak apart en het is niet mijn vak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVanD
Ronald schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 21:59:
[...]De oplossing is waterzijdig inregelen zodat de warmteafgifte past bij de behoefte van elk vertrek, maar daar heb je geschikte ventielen voor nodig
Dat is ook het plan, maar minder eenvoudig dan het klinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVanD
Forain schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:17:
[...]Halve oplossingen met handmatige tweaks heb ik slechte ervaringen mee.
Dat zal dan niet anders zijn bij Plugwise.
thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVanD
madpilot0 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:30:
Hier ook met hetzelfde 'probleem'. Woonkamer lekker warm, rest van het huis koud. Mijn werkkamer op zolder heeft overigens niet eens een radiator dus moet ik het daar sowieso elektrisch verwarmen.

Ik zat erover na te denken om een zigbee knop tussen de pomp van de vloerverwarming te plaatsen. Wanneer het boven koud is wil ik het volgende doen:
- pomp uit
- thermostaat tijdelijk op 25 graden
- wachten tot de slaapkamers weer op bijv. 19 graden zijn
- thermostaat weer op 19 en de pomp uit

Ik denk dat je met een slimme radiatorknop (tado ofzo) zelfs nog per ruimte zou kunnen verwarmen. Moet alleen de tijd nog even vinden om het te bouwen.
Dat is wel heel grof regelen, maar als het werkt :-)
Pagina: 1