Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkles128
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08:19
Ik zoek een?
E-book

Wat is je budget?
Ik zit qua budget rond de €150/€175 euro maximaal.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ebooks die ik gedownload heb op mijn pc zonder al te veel hassle op het apparaat te kunnen lezen. Verder is een kleurenscherm wel leuk om te hebben, maar is geen must. Ik wil niet hoeven inloggen in een account om de ebook te kunnen gebruiken.

Wat heb je zelf al gevonden?
Zelf al gekeken naar de Kobo Clara (BW/Color) maar is niet helemaal duidelijk of dit zonder een kobo account te gebruiken is, boeken sideloaden moet wel lukken maar vgm moet je dan wel eerst ingelogd zijn. Ook gekeken naar PocketBooks, maar daar van gelezen dat de kwaliteit niet al te best is?

Welke vragen heb je hier nog over?
Welke ebooks zijn het beste te gebruiken zonder account, met het sideloaden van epubs? En welke ebooks zijn voor een degelijke prijs te krijgen met een prima bouwkwaliteit? Formaat maakt mij niet veel uit 6" is ook al goed. Waterdicht is een pré, kleurenfilter is wel een Must.

[ Voor 11% gewijzigd door Sparkles128 op 06-10-2025 11:02 ]

Beste antwoord (via Sparkles128 op 06-10-2025 20:05)

• Pieter.txt
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:09
Ik heb zowel een (al wat oudere) Kobo als recent een Pocketbook. Beiden zijn zonder accounts te gebruiken en boeken erop zetten is een fluitje van een cent. USB stekkertje erin en kopieren maar. Dus met beide merken doe je zeker geen miskoop.

Voordeel van de Pocketbook is, voor mij, dat je makkelijker DRM protected boeken kan lezen. Ik leen veel bij de onlinebibliotheek (aanrader trouwens) en dat is toch wel een gedoe icm de Kobo. Dan heb je Adobe Digital Editions nodig om de geleende boeken erop te zetten.

Met de Pocketbook heb je dat niet nodig en bijkomend voordeel is dat Pocketbook wel Dropbox kan verbinden. Dat is vooral onderweg (vakantie etc.) handig. Dan kan ik op mijn telefoon een boek lenen, downloaden naar Dropbox en op de Pocketbook lezen. De koppeling met Dropbox is uiteraard niet alleen icm met geleende boeken handig ;-)

Qua kwaliteit ontlopen ze elkaar niet. Ik kan beide merken aanbevelen. Met een Kindle zit je wel meer aan het Amazon-ecosysteem vast. Die ondersteunt ook minder (in Nederland gangbare) bestandsformaten.

[ Voor 6% gewijzigd door Pieter.txt op 06-10-2025 14:57 ]

O'Toole's Commentary on Murphy's Law: Murphy was an optimist.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-10 23:56
Morgen zijn er de Amazon Prime days, en dan kun je Kindle ereaders over het algemeen erg goedkoop scoren (je kunt een preoflidmaatschap doen volgens mij als je het niet hebt en niemand kent die het heeft).
De Kindle ereaders zijn zonder account te gebruiken.
Hoewel Kindle readers native geen epub ondersteunen, kun je wel via Calibre de eboeken vanaf de laptop syncen en calibre kan die ook in het juiste ondersteunde formaat converteren.
En kwalitatief heb ik er nooit problemen mee ondervonden.

Kobo zijn normaal ook best wel goed, maar dit jaar zijn er best veel software problemen mee. Lees ook het ervaringen topic de laatste pagina's maar eens door:
[Kobo e-readers] Ervaringen & Discussie

Pocketboek is een van de vrijere opties waar je zelfs op het apparaat bibliotheek boeken kan lenen, cloud integraties bied voor syncen van boeken. Echter zie ik weinig ervaring ermee voorbij komen hier op Tweakers. Bouwkwaliteit issues lijken van 3-4 jaar terug te zijn en in de reviews zie je regelmatig dat mensen van Pocketbook naar Pocketbook gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:01
Ik ben met mijn tweede Kobo bezig, ze zijn goed en doen wat je vraagt.
Regel de boeken via USB, wireless staat altijd uit.

Ik vind het qua prijs kwaliteit verhouding echt een prima merk.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkles128
Heb ik ook naar gekeken, maar helaas staat daar niks over hoe makkelijk de E-reader in gebruik is zonder account, en of het mogelijk is om boeken er makkelijk op te sideloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11:56
De kindle paperwhite signature edition 2024 is op het moment in de aanbieding voor 154 euro van 199. Enige nadeel is dat je beetje vastzit aan Amazon. Maar je kan met calibre ook je eigen boeken converteren aan na de ereader uploaden.

Ik wil wel een link geven maar dan krijg ik wellicht weer last met een mod dus zoek even zelf op Amazon.nl op paperwhite 2024 signature edition echt hele goede ereader voor die prijs.

Ik zou persoonlijk van kleuren ereaders wegblijven omdat deze een speciale filter hebben wat weer een nadelig effect kan hebben op normaal zwart wit lezen. Dan zou ik toch nog een generatie wachten aangezien alle ereaders dezelfde techniek gebruiken.

[ Voor 23% gewijzigd door Bartosy op 06-10-2025 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Je zoekt geen e-book, maar een e-reader...

Volgens mij kun je een Kobo gewoon gebruiken zonder account, maar pin me er niet op vast. Ik heb een Kobo Clara Colour en daar kan ik gewoon uitloggen bij m'n Kobo-account en gewoon verder lezen zo lijkt het.

Op een Kobo drop je gewoon e-books via een usb-kabeltje of via de cloud, makkelijker kan het niet.
Bij een Kindle zit je vast aan Amazon, of je moet je zelfgedownloade e-books 'omzetten'via Calibre.

Wat versta je onder 'kleurenfilter' trouwens?

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkles128
CLB schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 14:17:
Je zoekt geen e-book, maar een e-reader...

Wat versta je onder 'kleurenfilter' trouwens?
Ja klopt, ik bedoel inderdaad een e-reader was een beetje in de war lol.

Als voor kleurenfilter bedoel ik een e-reader waarbij je op het scherm een blauwlichtfilter in kan schakelen, voor prettiger 's nachts lezen. In de best buy guide staat namelijk dat dit bij een kindle niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:05
Sparkles128 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 14:24:
[...]

Ja klopt, ik bedoel inderdaad een e-reader was een beetje in de war lol.

Als voor kleurenfilter bedoel ik een e-reader waarbij je op het scherm een blauwlichtfilter in kan schakelen, voor prettiger 's nachts lezen. In de best buy guide staat namelijk dat dit bij een kindle niet kan.
Ik heb een Kindle Paperwhite, en lees deze voornamelijk in bed (vaak in de inverse setting met zwarte achtergrond en witte letters, want minder lichtgloed), er is geen "remove blue light" maar volgens mij is dat met e-ink uberhaupt al veel minder relevant, en daarbij kun je wel de warmte van het licht instellen. Ik heb nooit ergens last van en ik ben er best gevoelig voor (bv mijn TV en tablets en laptops zet ik savonds best wel snel in de "filter blue light" settings)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Pieter.txt
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:09
Ik heb zowel een (al wat oudere) Kobo als recent een Pocketbook. Beiden zijn zonder accounts te gebruiken en boeken erop zetten is een fluitje van een cent. USB stekkertje erin en kopieren maar. Dus met beide merken doe je zeker geen miskoop.

Voordeel van de Pocketbook is, voor mij, dat je makkelijker DRM protected boeken kan lezen. Ik leen veel bij de onlinebibliotheek (aanrader trouwens) en dat is toch wel een gedoe icm de Kobo. Dan heb je Adobe Digital Editions nodig om de geleende boeken erop te zetten.

Met de Pocketbook heb je dat niet nodig en bijkomend voordeel is dat Pocketbook wel Dropbox kan verbinden. Dat is vooral onderweg (vakantie etc.) handig. Dan kan ik op mijn telefoon een boek lenen, downloaden naar Dropbox en op de Pocketbook lezen. De koppeling met Dropbox is uiteraard niet alleen icm met geleende boeken handig ;-)

Qua kwaliteit ontlopen ze elkaar niet. Ik kan beide merken aanbevelen. Met een Kindle zit je wel meer aan het Amazon-ecosysteem vast. Die ondersteunt ook minder (in Nederland gangbare) bestandsformaten.

[ Voor 6% gewijzigd door Pieter.txt op 06-10-2025 14:57 ]

O'Toole's Commentary on Murphy's Law: Murphy was an optimist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkles128
Thanks boys,

Ik denk dat ik er uit ben en toch voor de Kobo Clara Colour ga. Vooral omdat ik hem ook wil gaan gebruiken voor comic books en mangas.

Pocketbook is voor mij net niet interessant genoeg omdat ik vrijwel geen DRM protected boeken ga lezen, anders had ik gekozen voor de verse pro color.

En met een kindle wil ik niet aan amazon vastzitten wat daar wel mee moet...

Bedankt voor alle reacties!
Pagina: 1