Welke houtsoort is geschikt voor een zit-sta bureaublad?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YSimouh
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 07-10 18:30
Hoi allemaal!

Ik ben van plan om onderstaand elektrisch zit-sta bureauframe aan te schaffen:
https://www.flexispot.nl/elektrisch-zit-sta-bureau-e7.html

Voor dit frame zoek ik een mooi houten blad. Ik heb echter (bijna) geen kennis van houtsoorten en wil graag jullie advies over welke houtsoort(en) hiervoor geschikt zijn. Mijn budget voor het blad is maximaal € 150.

Op dit moment kijk ik naar een 18 mm multiplex hardhout-blad van CanDo, met afgeronde randen. Ik overweeg om het blad vervolgens te behandelen met olie om de kleur iets donkerder te maken.

Verder wil ik graag drie monitorarmen bevestigen, én mogelijk mijn pc-kast onder het blad hangen. Daarom moet het houtblad voldoende sterk zijn om dat alles te dragen.

Ik hoor graag wat jullie mening is:

Is multiplex hardhout een goede keuze (sterkte, doorbuiging, duurzaamheid)?

Welke alternatieve houtsoorten (massief hout, plaatmateriaal, combinaties) zouden jullie aanraden binnen mijn budget?

Welke afwerking (olie, lak, beits) is geschikt zodat het blad mooi, duurzaam én onderhoudsvriendelijk blijft?

En als jullie goede leveranciers of bladen onder de € 150 weten: graag!

Alvast dank voor alle tips en suggesties!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Hier kun je al veel info vinden:

Het grote zit/sta bureau's-topic

Massief is sterker, geperst hout kan ook werken (evt met een extra blokjes erop/eronder bij de beugel).

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik heb een aantal jaar geleden, tijdens het 'verplicht moeten gaan thuiswerken' in verband met "Covid 19" onderstaande 'Cando Werkblad (200x80)' in huis gehaald. Blad is vervolgens gelakt met een professionele en op kleur gezette 'satijn' lak voor parketvloeren en voorzien van 'rampa moeren' om het blad stevig op het onderstel te kunnen bevestigen.

https://www.praxis.nl/hou...ken-80x200cm-26mm/5320572

Een tweetal kabelgootjes van Ikea maken het geheel vervolgens 'áf' tot een net bureau. Blad ziet er overigens nu nog steeds 'als nieuw' uit.

[ Voor 35% gewijzigd door Will_M op 05-10-2025 19:18 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rickhaha
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-10 19:49
Verlijmd multiplex zou een goede keuze kunnen zijn. Een massief blad is misschien boven je budget. Ik zou als je je kast er onder wilt hangen voor minimaal 5cm dikte gaan dan heb je genoeg hout voor de schroeven om goed te pakken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

rickhaha schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 18:05:
Verlijmd multiplex zou een goede keuze kunnen zijn. Een massief blad is misschien boven je budget. Ik zou als je je kast er onder wilt hangen voor minimaal 5cm dikte gaan dan heb je genoeg hout voor de schroeven om goed te pakken.
50mm (5cm) dikte kom je meestal alleen tegen als 'keukenblad' met daarbij meteen als grootste nadeel dat een standaard blad dan maar 600mm (60cm) 'diep' is. Een blad van 26mm dik, zoals ik al eerder linkte, is méér dan voldoende en kun je eventueel op de plaats waar er een zwevend 'hang-kastje' onder gemonteerd dient te worden gaan verdikken (óf je verlijmd de kast in z'n geheel aan het blad, maar daarvoor zal er wat meer 'info' van de TS moeten gaan komen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21-10 19:09
Ben ik nu de enige die denkt dat kastje eerder aan t metalen frame op te hangen dan aan bureaublad zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

99ruud99 schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 18:49:
Ben ik nu de enige die denkt dat kastje eerder aan t metalen frame op te hangen dan aan bureaublad zelf?
Nee hoor, maar ook daarvoor missen we nu nog te veel info. Niet ieder 'frame' is daar geschikt voor :*)

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 05-10-2025 18:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:00

dragonhaertt

@_'.'

Multiplex is best stevig en dimensionaal stabiel, maar zelden erg plat op grotere formaten.
Vooral goedkoper en dunner multiplex is niet echt geschikt als bureaublad.

Voor dat budget zou ik eerder een gelamineerde spaanplaat kopen als bureaublad. Bij de Ikea of bouwmarkt kan je zulke platen wel vinden.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23:49
Of zoek op Marktplaats en Buro van de goede maat en zet het blad over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YSimouh
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 07-10 18:30
Will_M schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 18:51:
[...]

Nee hoor, maar ook daarvoor missen we nu nog te veel info. Niet ieder 'frame' is daar geschikt voor :*)
Flexispot biedt twee pc-houders aan, maar die lijken allebei vastgeschroefd te moeten worden aan je blad.
Pagina: 1