Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stroomuitval
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 05-10 19:39
Mijn vraag
Na de zoveelste stroom uitval wil ik graag een backup installeren. Volgens mij is een Victron MultyPlus II in combinatie met 10 kWh batterij opslag een prima keuze als ik hier zo lees.

De situatie:

Ik heb een 3 fase aansluiting en de energie verbruikers zijn verdeeld over deze drie fasen. Gelijktijdigheid is natuurlijk een andere zaak. Om de generator altijd netjes te belasten wil ik eigenlijk een 1 fase generator aanschaffen (diesel 5 kW) die 1 van de fases voedt tijdens de stroom uitval.
De volgorde van handelen bij een stroom uitval wordt dan:

1. het gehele externe net afschakelen (nul en de 3 fasen)
2. het Victron systeem (1 fase en nul) schakelen op fase 1

Fase 1 wordt uiteraard de fase met de no-break gebruikers: koelkast vriezer verlichting etc. Maximaal 3000 Watt.

als de externe energie weer geleverd wordt precies andersom.

1. het Victron systeem afschakelen van het net
2. het externe net weer terug schakelen

de vraag is: mag dit

Het schakelen gaat met een : Hager HIM 406 (4 polig omschakelen 63A)

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:32
Je weet dat er ook systemen zijn die dit automatisch doen?
Let wel op, je elektra wordt daardoor wat "gevaarlijker" , want uitschakelen van je hoofdzekering zorgt er NIET meer voor dat je spanningsloos kan werken - je moet dan ook de batterij uitschakelen. Dit moet EXTREEM DUIDELIJK worden aangegeven bij de hoofdzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:19
Wat vinden je buren van de herrie van een dieselaggegraat?

Je kunt een koelkast, vriezer en verlichting serieus lang draaien op 10 kWh…. Heb je daadwerkelijk doorberekend wat nodig is?

Een vriezer ontdooit niet in een paar uur stroomuitval

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@stroomuitval 5KW is best fors, maar soit. Ik heb een 2 KW benzine generator voor dat doel, als het nodig is heb ik voldoende verlengsnoeren om koelkast en vriezers aan te sluiten (even de plint eruit onder de keuken).
Wat Led lampen erbij en zelfs de airco kan dan nog verwarmen. Koffie zetten wordt krap, al zou dat op mijn powerstation nog kunnen (en die kan ik in de keten opnemen om pieken uit te smeren).

Electrisch koken gaat dan niet, maar zat BBQ spul en brandstof en gerechten die ik zo kan gebruiken.

Ik ga er mijn hele meterkast niet voor omgooien.

edit: al ben ik mij ook aan het oriënteren op dit systeem, een wat krachtiger en slimmer powerstation dat ook passthrough doet. en direct met zonnepanelen te voeden is [ESS] Anker Solix Solarbank 3 E2700 Pro

[ Voor 17% gewijzigd door franssie op 04-10-2025 17:11 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:42
even voor het idee, de zoveelste stroomuitval. Dit is niet in NL?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:44

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Daarnaast, heb je nu 3-fase apparatuur? Anders kan je niet zomaar om naar 1-fase door de belasting van de N.

En dit is alleen veilig te maken met transfer switches. Het moet gewoon niet mogelijk zijn dat twee bronnen parallel komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:08
Woon je in Nederland?
Heb je gas?
Heb je warmtepomp(en)?
Indien ja; ja en nee, doe je géén diesel generator maar alleen een Victron MP+ of een RS (RS is met zonnepanelen) en een 16 KWh accu, overbrug je denk ik wel 48 uur mee.
Kost je +/- €4000.= inclusief aanpassing groepenkast.
Met Victron gaat het overschakelen naar accu stroom geheel automatisch.. is het niet nodig van je werk naar huis te rijden om de generator (proberen) aan te praat te krijgen, en hopen dat alles werkt (en als de netstroom ondertussen weer terug is, is al die moeite voor niets... 7(8)7 )

[ Voor 34% gewijzigd door natural colour op 04-10-2025 17:29 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stroomuitval
Iedereen dank voor de reacties:

er werden een aantal vragen gesteld:

1. in Nederland? ja hoor in de buurt van Schipluiden, ook gisterenavond (voor de 6e keer) stroom uitval. Het duurde maar 10 minuten maar ik ben bang dat het steeds langer gaat duren.
2. @Septillion klopt, ik woon buitenaf en we hebben pompen e.d. op drie fase die tijdens een aantal uren best uitgeschakeld kunnen blijven
3. @natural colour klopt helemaal, alleen tijdens het automatisch omschakelen worden de grootverbruikers niet uitgeschakeld. Als ik dus de grootverbruikers op L2 en L3 zet en tijdens een storing wordt alleen L1 van spanning voorzien kan alles de maximale tijd op de accu draaien.
4.@Ronald de buren is de volgende boer :-) die zal niets horen
5.@franssie klopt dat het fors is, maar dat komt door de 2 vriezers, 2 koelkasten, stal verlichting, een aantal 1 fase pompjes, schrikdraad, buiten verlichting. Bij elkaar zo'n 3000 Watt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Die pompen gaan stuk als je ze wel aan zet. Dan zou ik zorgen dat de groepen van die pompen dan niet overgeschakeld zouden worden.

Geen inductie?

En wat zegt de netbeheerder? En de buren? Heb in Nederland nog nooit iemand gesproken die het zo regelmatig heeft namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stroomuitval
Hoi,

De pompen worden bij een storing inderdaad uitgeschakeld.
We koken op gas dus dat gaat ook goed
Tja.. de netbeheerder.. die hoor je niet en de buren balen net zo erg, da is het een transformator, dan weer een kabel geraakt, dan weer onderhoud

wat ik dus eigenlijk zoek is een eenvoudige oplossing om 1 fase NO-BREAK te maken En op die fase schakel ik dan de gebruikers die eigenlijk moeten blijven functioneren.
De andere 2fasen worden afgeschakeld en de 3Fase pompen uitgeschakeld.

dank voor je reactie trouwens :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Gezien de verbinding naar de pompen gekke dingen kan doen als twee fases uit staan zou ik zorgen dat de groepen daarvoor dus puur uit het net gevoed worden. En dan voor alle 1-fase groepen op L1 een transfer switch plaatsen.

Wil je echt zonder overgang dan moet je er batterijsysteem hebben met ononderbroken uitgang en daar dan alleen de 1-fase groepen van L1 achter hangen.

En onderhoud, dat is toch niet wekelijks? Dat valt voor mij persoonlijk niet echt onder stroomuitval, dat is gepland.
Pagina: 1