Binnen UTP door mantelbuis of Buiten UTP gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:56
Ik ga een stroomkabel onder mijn erf trekken door een reeds aanwezige mantelbuis. Ik wil direct UTP meetrekken. Nu heb ik 50 meter UTP op een rol maar zie ik dat er ook speciale UTP voor buiten is. Dat is mijn rol niet.
Kan ik Binnen UTP in een mantelbuis gebruiken onder mijn erf of niet? De mantelbuis ligt 50cm diep in een verdicht zandbed onder een pad.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Zolang de buis waterdicht is kan beide.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:45

BCC

Zolang je maar 2 utp kabels meetrekt

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-10 10:15

E-Vix

Nu met sneeuw!

Ik zou adviseren om een buitenkabel te gebruiken.
De extra afscherming van een buitenkabel zal je niet nodig hebben vanwege de mantelbuis, maar een binnenkabel is doorgaands niet berekend op vorst. Door vorst zou de mantel van je kabel kapot kunnen gaan waardoor uiteindelijk je te maken zou kunnen krijgen met sluiting binnen je aders. De mantel van een buitenkabel is vorstbestendig en heeft daar geen last van.
Je kan kijken of er op je binnenkabel een temperatuursrange aan wordt gegeven. Als deze tot minimaal -10 gaat dan zou je het kunnen gokken.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
E-Vix schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 09:28:
Ik zou adviseren om een buitenkabel te gebruiken.
De extra afscherming van een buitenkabel zal je niet nodig hebben vanwege de mantelbuis, maar een binnenkabel is doorgaands niet berekend op vorst. Door vorst zou de mantel van je kabel kapot kunnen gaan waardoor uiteindelijk je te maken zou kunnen krijgen met sluiting binnen je aders. De mantel van een buitenkabel is vorstbestendig en heeft daar geen last van.
Je kan kijken of er op je binnenkabel een temperatuursrange aan wordt gegeven. Als deze tot minimaal -10 gaat dan zou je het kunnen gokken.
Ik snap de redenering maar 50cm onder de grond vorst, ik woon gewoon in Nederland. is dat een reëel probleem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlyingCrow
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 03-10 13:07
No Hands schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 09:35:
[...]

Ik snap de redenering maar 50cm onder de grond vorst, ik woon gewoon in Nederland. is dat een reëel probleem?
De vraag is eerder of het prijs verschil groot genoeg is dat je het risico overweegt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:09
Zolang het maar koper is werkt alles cat5 en hoger prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
FlyingCrow schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 09:37:
[...]

De vraag is eerder of het prijs verschil groot genoeg is dat je het risico overweegt?
O nee daar gaat het niet om, ik kan zometeen hulp krijgen om di kabel te trekken maar dan is het dus binnenkabel, of eerst buitenkabel bestellen end an over twee weken pas weer die hulp. Die rol kopen kopen is het probleem niet, meer het moment dat het klusje geklaard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:14

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Een aantal jaar geleden stond ik voor ongeveer het zelfde vraagstuk. ik heb uiteindelijk voor glasvezel gekozen. :+

Utp of toch glas onder de grond

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

RvV

Ik heb eens (25 jaar geleden) een stuk van 100 meter "binnen utp" buiten, slechts 10cm in de kale grond gehad. Dat heeft jaren lang goed gewerkt tot het moment dat het niet meer nodig was. In een (droge?) mantelbuis zal het nog minder een probleem zijn. Maar goed, elke fabrikant kan natuurlijk weer iets anders produceren wat langer of korter mee gaat.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 03-10 10:03
No Hands schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 09:41:
[...]

O nee daar gaat het niet om, ik kan zometeen hulp krijgen om di kabel te trekken maar dan is het dus binnenkabel, of eerst buitenkabel bestellen end an over twee weken pas weer die hulp. Die rol kopen kopen is het probleem niet, meer het moment dat het klusje geklaard is.
Genoeg mensen die gewoon uit het raam een kabel naar een verdieping lager hangen die vervolgens jarenlang in weer en wind hangt te flapperen.
Ik zou het wel aandurven. In het ergste geval moet je later die kabel alsnog vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:54

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Maar, het idee is om UTP en stroom in dezelfde buist te trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
Hier liggen al 10 jaar 2 goedkope utp kabels nog van de vorige eigenaar los in de grond. Doen t perfect.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-10 10:15

E-Vix

Nu met sneeuw!

Gaat het werken? Ja
Zal het over 10 jaar nog steeds werken? Waarschijnlijk wel
Zou je jezelf voor je kop kunnen slaan als het over een jaar toch kapot blijkt te zijn gegaan? Ja. Heel hard.
Is het het dus waard om nu die paar tientjes te besparen? Nee.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-10 11:53
Kun je er achteraf makkelijk bij?
Zo ja dan zou ik het nu gewoon doen.
Stel dat je in de toekomst toch problemen krijgt kun je de bestaande UTP als trekveer gebruiken om een nieuwe te trekken.
Wel minimaal 2 doen.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:36
Wel, vanuit ervaring met gewone netwerkkabels die al meer dan 10 jaar nagenoeg dagelijks afwisselend -20°C en 55°C voor hun kiezen krijgen: de kabels overleven dat.
Tenzij je mantelbuis langdurig onder water zou staan, dat kan wel problemen geven. Maar ik zou ook gewoon het risico nemen, en desnoods over 15 jaar een nieuw kabel trekken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
kabel zit erin, bedankt allemaal voor de inzichten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:45

Wuursj

want worst is al bezet

Ik merkte hier bij het trekken dat er op de een of andere manier wat water in de manterbuizen was gekomen. I Natrekken zou bij ons nogal lastig worden dus toch voor zekerheid gekozen. Een rolletje CAT6A buitenkabel via marktplaats was ook nog eens nauwelijks duurder dan de normale.

[ Voor 10% gewijzigd door Wuursj op 04-10-2025 20:39 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:29

MLLL

Palm Treo 650

Polderviking schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 09:56:
[...]

Genoeg mensen die gewoon uit het raam een kabel naar een verdieping lager hangen die vervolgens jarenlang in weer en wind hangt te flapperen.
Ik zou het wel aandurven. In het ergste geval moet je later die kabel alsnog vervangen?
Hier een utp kabel die al minstens 15 jaar in weer en wind ligt.
Doet het nog prima, vaak ben je te bang, mocht die kabel onverhoopt toch kapot gaan kun je altijd nog een buitenkabel door die mantelbuis trekken.
Pagina: 1