Wat is de stilste warmtepomp? (Daikin versus Weheat)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelesss
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:50
Ik ben druk bezig ben met het verduurzamen van mijn tussenwoning (97m2) kom ik nu op het punt dat ik een Full electric warmtepomp wil plaatsen. Aangezien zowel het dak als de gevels volledig (opnieuw) geïsoleerd worden komt de warmteverliesberekening uit op 3,9KW bij -10.

Hiervoor heb ik een tweetal offertes ontvangen met de volgende apparaten:
-Weheat Flint P40
-Daikin Altherma 3R (04DV)

Nu wil ik graag een zo stil mogelijke oplossing voor allereerst mijzelf maar ook voor mijn buren en aangezien de offertes nagenoeg gelijk zijn qua prijs en opties kom ik dus nu uit op het vergelijken van de geluidsniveaus/geluidsdruk. En hier loop ik helaas in vast want volgens mij wordt dit per fabrikant anders gemeten en lopen de verschillen in sommige gevallen extreem ver uit elkaar.

Is er een manier om dit goed te kunnen vergelijken? Beide installateurs beloven natuurlijk dat de warmtepomp binnen niet hoorbaar is.

Weheat Flint P40
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9to_A38eyTj9CYkTw0KnF4yHHkg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AnR3rUzOcoIaQWoegDB5c39M.png?f=fotoalbum_large

Daikin Altherma 3R:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KZYA4fiyBOaGD34_ePJphjASgDk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QvfTZojeZwSmaAn8RsLDT9Qo.png?f=fotoalbum_large

Edit:
Het huis bestaat uit een tweetal verdiepingen en worden beide voorzien van vloerverwarming(verdeler zonder pomp). Ook het leidingwerk wordt volledig vervangen. Het betreft een tussenwoning met plat dak waarbij de vloeren beide van beton zijn en het dak van hout is.

In beide gevallen heb ik gevraagd om de offerte aan te bieden in de vorm waarbij de warmtepomp op het platte dak komt te staan(in het midden van het huis) of in de achtertuin komt te staan(meer leidingwerk maar minder kans op resonantie in het houten dak)

[ Voor 14% gewijzigd door Nelesss op 02-10-2025 20:08 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:30

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Er zijn inderdaad heel veel variabelen én meetmethodes die daarvoor van belang zijn.

Daarnaast geldt denk ik doorgaans dat voor geluid binnenshuis de trillingen belangrijker zijn dan het luchtgeluid. Tenzij je het apparaat recht voor een raam neerzet.

Hebben jullie vloerverwarming?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:41
Bij een tussenwoning is geluid inderdaad heel belangrijk, zeker als deze ergens nabij de erfgrens of een raam staat.

Waar wil je het buitendeel neerzetten?

Als je echt echt stil wilt hebben dan zou ik eens informeren naar een Vaillant Plus Split (of Plus R290).
Deze doet 5,7kw bij -7C. Deze kun je dus permanent in de fluister/nachtmodus zetten.
En deze doet dan aan geluid (zonder extra weerkaatsing) 36 dBA op 1 meter. Wat erg stil is en altijd binnen de norm valt.

En de VWL55/8,2 + VWL 57/8.2 is zo scherp ook nog qua prijs dat die zeker weten onder de voorgaande zit

[ Voor 57% gewijzigd door Technician- op 02-10-2025 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelesss
Bedankt voor jullie snelle reactie en ik heb de startpost aangevuld! De exacte locatie is wat mij betreft nog deels afhankelijk van het geluid waarbij het meest ideale is dat de warmtepomp op het platte dak komt te staan(in het midden van het huis) maar dit is wel een houten dak. De andere optie is dat de warmtepomp in de achtertuin komt te staan maar dit resulteert in fors meer leidingwerk(20 meter) en komt de warmtepomp op de erfgrens te staan.

Vaillaint heeft vanaf het begin af aan mijn voorkeur gehad maar helaas zijn er haast geen installateurs werkzaam in mijn regio. Wel heb ik één installateur gevonden maar die was ruim 4k duurder waarbij het offertebedrag voor de gehele installatie tegen de 15k aan zat(zonder aftrek subsidie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:01
Hoe is de relatie met de buren, en wat hebben zij binnen 5 meter van de erfgrens achterin de tuin?
Als dat enkel een composthoop oid is zullen ze niet moeilijk doen. Is dat de plek waar hun terras is omdat het de enige plek is waar een beetje zon komt, dan heb je een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelesss
De relatie met de buurman waar de warmtepomp dan zal komen is goed, de gehele achtertuin van mijn buurman is bestraat en de warmtepomp zal dus zeker hoorbaar zijn in zijn tuin. Nu verwarmen mijn buren zelf met airco's en staat er hiervan eentje op het platte dak en eentje in de achtertuin. Vooral bij koudere dagen zijn die airco's vrij goed hoorbaar maar niet storend voor mij.

Ik heb de optie vanuit CB(Weheat) ook de Blackbird aangeboden gekregen i.v.m. het platte dak maar deze heeft wel fors meer vermogen wat naar mijn idee niet wenselijk is.

[ Voor 18% gewijzigd door Nelesss op 02-10-2025 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Nelesss schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 20:18:
De relatie met de buurman waar de warmtepomp dan zal komen is goed, de gehele achtertuin van mijn buurman is bestraat en de warmtepomp zal dus zeker hoorbaar zijn in zijn tuin. Nu verwarmen mijn buren zelf met airco's en staat er hiervan eentje op het platte dak en eentje in de achtertuin. Vooral bij koudere dagen zijn die airco's vrij goed hoorbaar maar niet storend voor mij.
Dus als de buurman teveel lawaai maakt dan mag jij dat ook gaan maken?
Het zou kunnen dat hij zijn airco's voor 1 april 2021 geplaatst heeft en toen was er nog geen wettelijke norm.
Die wettelijke norm (voor nieuw te plaatsen airco's) is er sindsdien echter wel; maximaal 40 dB(A) 's nachts en 45 dB(A) overdag, gemeten op de erfgrens.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelesss
Oh dat was niet de redenering maar meer een antwoord op de vraag of de buurman er zelf last van zou hebben. In de achtertuin plaatsen heeft als voordeel dat ik zeker geen problemen heb met resonantie in het dak maar dan komt die inderdaad wel op de erfgrens met als direct gevolg dat de wettelijke norm al snel overschreden wordt. Om dat te voorkomen zet ik hem liever op het platte dak en dat heeft als bijkomend voordeel dat die dan ook niet zichtbaar is.

Maar dan blijft de kernvraag voor mij nog liggen, welk apparaat zou ik dan moeten kiezen op basis van geluid? Kunnen de warmtepompen met de eerder genoemde data direct vergeleken worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Nelesss schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 20:13:
Bedankt voor jullie snelle reactie en ik heb de startpost aangevuld! De exacte locatie is wat mij betreft nog deels afhankelijk van het geluid waarbij het meest ideale is dat de warmtepomp op het platte dak komt te staan(in het midden van het huis) maar dit is wel een houten dak. De andere optie is dat de warmtepomp in de achtertuin komt te staan maar dit resulteert in fors meer leidingwerk(20 meter) en komt de warmtepomp op de erfgrens te staan.

Vaillaint heeft vanaf het begin af aan mijn voorkeur gehad maar helaas zijn er haast geen installateurs werkzaam in mijn regio. Wel heb ik één installateur gevonden maar die was ruim 4k duurder waarbij het offertebedrag voor de gehele installatie tegen de 15k aan zat(zonder aftrek subsidie).
Dan zou ik toch de buitenunit op de b.g.g. zetten met het langere leidingwerk. Zat voorbeelden op houten daken dat het toch hoorbaar is. Of bij vorst desondanks allerlei dempers er ijs aan groeit en als nog gaat resoneren.

Gezien dit leidingwerk en de kleinere units zou ik dan toch gewoon een split nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:40
Halen die machines de 4kW bij -10?
De weheat voor zover ik weet niet.

Relatie met de buren boeit niet. Zij kunnen je niet vrijwaren voor de wettelijke verplichting en kunnen zomaar ineens verhuizen.

Er zijn stillere machines op de markt…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelesss
@Ronald Bedankt voor je reactie. Aangezien mijn warmtevraag relatief laag is vallen er best wel wat merken af. En helaas is het bijzonder moeilijk om een warmtepomp installateur te vinden in mijn regio die ook eventueel service kan uitvoeren. Welke merken zou jij adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:59
Hoe dan ook zou ik kiezen voor een oplossing die wettelijk voldoet; je wil niet in spanning zitten dat het tegen je gebruikt wordt omdat je bijvoorbeeld ruzie krijgt met je toekomstige buren (zeg ik als iemand die hem zelf non-conform opgesteld heeft :P )

Voor deze situatie zou ik zelf sterk neigen naar de optie op het dak. De besparing van kortere leidinglengte dan gebruiken om vol in te zetten op een deugedelijke constructie om trillingen te dempen:
Trillingen warmtepomp dempen Desnoods ga je helemaal gek; stel een tussenwoning van 5m breed leg je 2x IPE100 afgesteund op de muren met veren ertussen. Het is al snel goedkoper dan een situatie in de tuin met risico op noodzaak geluiddempende kast.

Ik weet niet of er wellicht al een dakraam is maar het zou sterk de voorkeur hebben om toegang tot het dak te hebben zonder ladder.

Liggen er op dat dan nog geen zonnepanelen? Ik zou de unit sowieso op noord zetten om zo veel mogelijk ruimte voor panelen te houden.

[ Voor 12% gewijzigd door assje op 03-10-2025 15:45 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelesss
Begrijp mij niet verkeerd, het heeft absoluut mijn voorkeur om de installatie conform de geldende regels te installeren om inderdaad problemen in de toekomst te voorkomen. Dus in dat geval plaats ik liever de machine op het dak en probeer ik de resonantie problemen wel af te vangen met extra veerdempers etc. Het dak ligt inmiddels voor de helft vol met zonnepanelen en er komt nog een dakraam in om het dak makkelijk toegankelijk te maken. De Daikin is qua gewicht een goeie 15KG lichter wat ook (minder) problemen oplevert met de positionering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Nelesss schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 15:47:
Dus in dat geval plaats ik liever de machine op het dak en probeer ik de resonantie problemen wel af te vangen met extra veerdempers etc.
Dit is mijn opstelling, rechts de L/W 2 slagen zwaarder maar dezelfde afmeting. Ook op houten dak maar slaap er niet onder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/519bAxJTOxv6Ik21C-ATz71mpQM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5HYLEWaT4YXoCOTP0IQHXqHf.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe meer massa op het frame en hoe meer afstand tussen de contactpunten met het dak hoe beter. Als jij een frame zoals die van mij zou maken en i.p.v. 2e unit volleggen met stoeptegels dan scheelt dat echt de wereld. De rubberen voeten die ik heb zijn eigenlijk dan niet nodig (of mogelijk zelfs contra-productief).

In bovengenoemd topic zijn mensen die er meer verstand van hebben en volop voorbeelden te vinden. Voor een 4kW unit waar voldoende ruimte beschikbaar iets moeten de trillingen met voldoende inzet naar mijn mening altijd op te lossen zijn. Het is alleen de vraag of je dit zomaar via een installateur voor elkaar krijgt. Die zijn doorgaans meer van een rubber voetje of kant en klaar veerdempertje.

[ Voor 3% gewijzigd door assje op 03-10-2025 15:55 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Nelesss schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 19:40:
Ik ben druk bezig ben met het verduurzamen van mijn tussenwoning (97m2) kom ik nu op het punt dat ik een Full electric warmtepomp wil plaatsen. Aangezien zowel het dak als de gevels volledig (opnieuw) geïsoleerd worden komt de warmteverliesberekening uit op 3,9KW bij -10.
En goed bezig, gevelisolatie bij een tussenwoning is vrij zeldzaam :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Nelesss schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 19:40:
Beide installateurs beloven natuurlijk dat de warmtepomp binnen niet hoorbaar is.
Binnen wel of niet te horen is niet zo relevant. Sinds een paar jaar is het simpelweg vereist om te voldoen aan de WPAC en sinds vorig jaar is volgens mij de installateur ook verantwoordelijk.

Topic hierover:
Het grote geluidseisen airco en wp topic

Je installateur zou dus een calculatie aan moeten leveren waarmee hij dit onderbouwt. In mijn ervaring doen de meeste kleine spelers hier helemaal niets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Hoeft idd niet moeilijk te zijn. Ook bij relatief zware units volstaat rvs kokerbuis op veren op tegels. Absoluut geluidloos op een houten dak.
Wel afsteunen op binnenmuren of dragers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zWz3_w_54n3b04uniV36zZ9sc7I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ctAbCpDsylFe2GXZzTVrqWXr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:32

paQ

Nelesss schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 20:13:

In welke regio woon je dan?
+1 voor de Vaillant. Echt muisstil. Ik vraag me ook af of je stiller kunt vinden in die prijs/vermogens range.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelesss
@paQ Ik woon in Zevenaar en als Vailliant qua prijs/vermogen nog steeds de stilste is dan ga ik dat nog een poging geven maandag. Bij de meeste installateurs liep het helaas vast omdat ik geen offerte kreeg (ook na meermaals aandringen) of dat ze simpelweg geen tijd hadden.
Pagina: 1