Telefoon als modem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psycoxl
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-10 15:06
Ik heb tijdelijk geen internet door een probleem met odido. Dit duurt 10 dagen.
Nu werk ik op hotspot etc dus dat kan prima maar de tv en mijn verlichting etc werkt niet.
Ik heb een deco mesh systeem en nu wil ik deze graag op een oude mobiel met een sim met onbeperkt internet 5g aansluiten. Kan dit of moet ik nog iets aanschaffen waardoor het wel kan.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buddy Boy
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 02-10 09:22
Normaal gezien wel, voor zover ik weet. Werken jouw tv en lichten op wifi of ethernet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

In theorie kun je je simkaart in een willekeurige USB 4G dongle stoppen en op de meeste modems kun je die aansluiten zodat je hele netwerk voorzien is van internet, maar... de meeste providers hebben expliciet in hun voorwaarden staan dat een normaal abonnement niet zo gebruikt mag worden.
Odido heeft wel Klik&Klaar, kun je die niet in een Odido winkel halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psycoxl
Oon schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 09:25:
In theorie kun je je simkaart in een willekeurige USB 4G dongle stoppen en op de meeste modems kun je die aansluiten zodat je hele netwerk voorzien is van internet, maar... de meeste providers hebben expliciet in hun voorwaarden staan dat een normaal abonnement niet zo gebruikt mag worden.
Odido heeft wel Klik&Klaar, kun je die niet in een Odido winkel halen?
Ja dat zat ik ook te denken maar 25 euro plus 20 euro aansluitkosten vond ik wel weer gortig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:50
Kunnen ze je niet onder coulance een tijdelijke data SIM kaart geven?
Hoef je enkel (tijdelijk) een telefoon te hebben die de 4G/5G verbinding beschikbaar maakt via de hotspot.
Als het probleem veroorzaakt is door Odido lijkt me dat ze dit wel voor je kunnen regelen?

[ Voor 20% gewijzigd door Rensjuh op 02-10-2025 09:36 ]

PV Output

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:39

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Rensjuh schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 09:35:
Kunnen ze je niet onder coulance een tijdelijke data SIM kaart geven?
Hoef je enkel (tijdelijk) een telefoon te hebben die de 4G/5G verbinding beschikbaar maakt via de hotspot.
Als het probleem veroorzaakt is door Odido lijkt me dat ze dit wel voor je kunnen regelen?
Normaal gesproken doen ze daar helemaal niet moeilijk over is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:30
TP-Link ondersteunt helaas geen USB-tethering, heb je nog een oude Asus of Fritz!box liggen die je ertussen kunt zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-10 13:15
Onbeperkt internet via een 'normaal' abonnement heeft volgens de Fair Use Policy (FuP) een maximaal gebruik van 10GB per dag, daarna wordt de verbinding flink geknepen, of volledig afgesloten tot 0:00 uur.
Dus of een losse telefoon met onbeperkt internet op basis van deze info een oplossing is weet ik niet.

Odido heeft ook echte onbeperkt 5G internetabonnementen, nu samen verkocht met zo'n GSM router torentje.
Ik zou Odido eens bellen, of zij voor deze 10 dagen geen internet, zo'n ding gratis aan kunnen bieden als een backup. Desnoods ophalen in een lokale Odido winkel en nadien terugbrengen, of terugsturen.

Mocht je overwegen om een simkaartje behorende bij een normaal GSM abonnement in een GSM router te stoppen, dan heb je ook nog kans dat dit slecht tot niet werkt. Providers in Nederland accepteren deze toepassing niet, dus als hun netwerk dit detecteerd dan wordt de verbinding ook geknepen of afgesloten.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psycoxl
Theo74 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 09:53:
Onbeperkt internet via een 'normaal' abonnement heeft volgens de Fair Use Policy (FuP) een maximaal gebruik van 10GB per dag, daarna wordt de verbinding flink geknepen, of volledig afgesloten tot 0:00 uur.
Dus of een losse telefoon met onbeperkt internet op basis van deze info een oplossing is weet ik niet.

Odido heeft ook echte onbeperkt 5G internetabonnementen, nu samen verkocht met zo'n GSM router torentje.
Ik zou Odido eens bellen, of zij voor deze 10 dagen geen internet, zo'n ding gratis aan kunnen bieden als een backup. Desnoods ophalen in een lokale Odido winkel en nadien terugbrengen, of terugsturen.

Mocht je overwegen om een simkaartje behorende bij een normaal GSM abonnement in een GSM router te stoppen, dan heb je ook nog kans dat dit slecht tot niet werkt. Providers in Nederland accepteren deze toepassing niet, dus als hun netwerk dit detecteerd dan wordt de verbinding ook geknepen of afgesloten.
Heb al geprobeerd of ik klik en klaar kon krijgen ter overbrugging. Maar daar wilden ze niet aan kon wel een voucher krijgen voor mobiel internet. Mobiel internet is 20 gb per dag daarna bundels van 2 gigi die je onbeperkt kan vernieuwen. Alleen moet je dat elke keer opnieuw doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:35
Niet super simpel. Paar opties maar denk allemaal duurder dan 45 euro klik & go:

- Een deco node toevoegen met 4g support zoals de deco x50-4g (beetje duur denk ik)
- Een mifi router kopen met ethernet aansluiting
- Een usb-c to ethernet kopen en aansluiten op je mobiel (Android) en hopen dat tethering hierover werkt
- Een oud laptopje of Openwrt router ertussen die via wifi inlogt op je hotspot, en het internet deelt naar ethernet poort, deze ethernet poort in de deco wan stoppen

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Een router die een mogelijkheid heeft tot draadloos via WAN.
Zoiets: Aankoopadvies: Wifi-router met wifi als WAN-mogelijkheid ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ringgss
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-10 15:18
De Deco X50 kan vanaf de firmware 1.6.1_build_20241010 via een ander wifi netwerk een internet backup gebruiken. (https://community.tp-link.com/en/home/forum/topic/715882). Ik weet niet of andere Deco's dit ook ondersteunen (M4 in ieder geval niet) Hiermee zou je de Deco's kunnen connecten met je mobiele hotspot en voor de rest dezelfde instellingen hebben als je 'normale' internet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:53
Simpel gedacht, de hotspot dezelfde WIFI-gegevens instellen als je reguliere WIFI-netwerk, zelfde SSID en wachtwoord.
De TV, verlichting (als het via WIFI gaat) verbinden dan automatisch met jouw hotspot en zou moeten werken.
Dan moet je je orginele WIFI wel even uitzetten of tijdelijk hernoemen naar een ander SSID.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ringgss schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 11:48:
De Deco X50 kan vanaf de firmware 1.6.1_build_20241010 via een ander wifi netwerk een internet backup gebruiken. (https://community.tp-link.com/en/home/forum/topic/715882). Ik weet niet of andere Deco's dit ook ondersteunen (M4 in ieder geval niet) Hiermee zou je de Deco's kunnen connecten met je mobiele hotspot en voor de rest dezelfde instellingen hebben als je 'normale' internet.
Heel gaaf wist ik niet. Klinkt handig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psycoxl
Zou zoiets niet werken? TL-WR902AC https://www.tp-link.com/n...g/wifi-router/tl-wr902ac/

Hotspot aan en dan daarvan de lan poort in de deco router

[ Voor 23% gewijzigd door psycoxl op 02-10-2025 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:19

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Simpele oplossing: koop een travel router. Later ook handig voor op vakantie. Zie verder het GL-iNet topic

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psycoxl
The Eagle schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 13:01:
Simpele oplossing: koop een travel router. Later ook handig voor op vakantie. Zie verder het GL-iNet topic
Haha dat had ik ook net bedacht zie hierboven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik heb de hotspot-functie op m'n telefoon de zelfde ssid & wachtwoord gegeven als m'n modem/router. Mocht ik ooit weer storing hebben, zet ik m'n modem/router gewoon uit, en de hotspot van m'n telefoon aan, en alles maakt vanzelf verbinding met m'n telefoon.

Wel naatje, want 1 dag tv loeren over een 4g verbinding kost mij al 5gb, en ben ik na 3 dagen door m'n 15gb data heen :P

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
psycoxl schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 12:57:
Zou zoiets niet werken? TL-WR902AC https://www.tp-link.com/n...g/wifi-router/tl-wr902ac/

Hotspot aan en dan daarvan de lan poort in de deco router
Ja hoor maar verwacht geen mega stabiliteit. Beter is het via usb kabeltje doen maar allerbeste mifi iets kopen waar direct de sim in kan.

Maar dit kun je dus ook fixen met oud laptopje/router met openwrt. Ik heb zo ook maand internet loos weten te overleven alleen dan aan een ziggo hotspot.
Mijn setup was:
Macbook via wifi aan ziggo hotspot
Internet delen via lan
Lan kabel in de deco wan

[ Voor 23% gewijzigd door laurens0619 op 02-10-2025 13:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psycoxl
Heb een usb-c naar ethernet besteld (met laden) en een reisroutertje. Ga kijken wat het beste werkt en kies die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:25
Of het even 10 dagen uitzingen…

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
laurens0619 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 13:10:
[...]

Ja hoor maar verwacht geen mega stabiliteit. Beter is het via usb kabeltje doen maar allerbeste mifi iets kopen waar direct de sim in kan.

Maar dit kun je dus ook fixen met oud laptopje/router met openwrt. Ik heb zo ook maand internet loos weten te overleven alleen dan aan een ziggo hotspot.
Mijn setup was:
Macbook via wifi aan ziggo hotspot
Internet delen via lan
Lan kabel in de deco wan
ja dat deed ik na mn verhuizing ook.. Ziggo wifispots gebruiken... alleen dan een oude router met OpenWRT er aan gebruikt..
alleen tja dat bestaat niet meer :P nu zou ik gewoon de usb-tethering module gebruiken..
Telefoons vinden het toch vaak minder leuk als je "continu" je 4/5G en WiFi link onder load houd :D

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
SMSfreakie schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 21:12:
[...]

ja dat deed ik na mn verhuizing ook.. Ziggo wifispots gebruiken... alleen dan een oude router met OpenWRT er aan gebruikt..
alleen tja dat bestaat niet meer :P nu zou ik gewoon de usb-tethering module gebruiken..
Telefoons vinden het toch vaak minder leuk als je "continu" je 4/5G en WiFi link onder load houd :D
Ik kreeg usb tethering helaas niet aan de gang omdat de drivers niet in mn kernel zaten en de travel router te weinig storage had :( maar de usb tethering is wel de meest stabiele optie van de 2 denk ik ja

Wifi door repeaten ging hier ook niet mega lekker, had het idee dat mn iPhone te vaak besloot de hele hotspot uit gooide om stroom Te besparen oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:19

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Tethering via usb kan je ook beperken.
Wat ik standaard doe is travel router aan de stroom, telefoon laden via de usb van de travel router, telefoon access point aan en dan de router die laten gebruiken.
Werkt altijd, geen gezeik met drivers, potentieel sneller en als je op je tel een vpn verbinding hebt naar huis blijft die ook standaard in tact zonder verdere configuratie :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:09
psycoxl schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 08:55:
Ik heb tijdelijk geen internet door een probleem met odido. Dit duurt 10 dagen.
Nu werk ik op hotspot etc dus dat kan prima maar de tv en mijn verlichting etc werkt niet.
Ik heb een deco mesh systeem en nu wil ik deze graag op een oude mobiel met een sim met onbeperkt internet 5g aansluiten. Kan dit of moet ik nog iets aanschaffen waardoor het wel kan.
Ik heb hier een Deco x50. Kan gewoon een fallback doen naar mijn telefoon (mits ik daar de hotspot even aanzet) en dan doet ie keurig wat jij wilt; alle clients (of alleen geselecteerde), met al dan niet een limiet, netjes naar 5g routeren. Zit onder geavanceerd => internet backup.
En al meerdere keren getest, toen ik in de meterkast aan het kloten was met de power voor het ziggo modem.

[ Voor 6% gewijzigd door Mistraller op 03-10-2025 01:01 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03-10 08:18
Ora et Labora schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 11:52:
Simpel gedacht, de hotspot dezelfde WIFI-gegevens instellen als je reguliere WIFI-netwerk, zelfde SSID en wachtwoord.
De TV, verlichting (als het via WIFI gaat) verbinden dan automatisch met jouw hotspot en zou moeten werken.
Dan moet je je orginele WIFI wel even uitzetten of tijdelijk hernoemen naar een ander SSID.
Dat werkt niet.

Hier na vervang router ook zelfde SSID en WW ingesteld destijds. Moest alleen wel op alle apparaten netwerk vergeten en opnieuw instellen. Is eigenlijk maar goed ook vanuit security oogpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:49

FreakNL

Well do ya punk?

God wat een pauperpartij. Ze laten je er 10 dagen uitliggen maar aan de andere kant zijn ze niet coulant genoeg om een EIGEN product (Klik en klaar) te leveren ter overbrugging…

Ontopic;
De GL.INETS kunnen (via usb) een telefoon als modem gebruiken. Ook handig op vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:49

FreakNL

Well do ya punk?

The Eagle schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 00:50:
Tethering via usb kan je ook beperken.
Wat ik standaard doe is travel router aan de stroom, telefoon laden via de usb van de travel router, telefoon access point aan en dan de router die laten gebruiken.
Werkt altijd, geen gezeik met drivers, potentieel sneller en als je op je tel een vpn verbinding hebt naar huis blijft die ook standaard in tact zonder verdere configuratie :)
Bij iphone niet, daar gaat je hotspot om de VPN heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Tien dagen zonder verlichting lijkt mij andere geen pretje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:11
Mijn ervaring bij toen nog T-Mobile/Odido was dat ze me wel voucher voor onbeperkt gaven dus gewoon eisen of opzeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brentjuh2000
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 03-10 16:44
ik weet niet of je in de buurt woont maar je mag eventueel ook mijn K&K lenen. ik zit zelf in Almere. en heb m hier liggen zonder dat ie veel gebruikt wordt
Pagina: 1