Aankoopadvies: Wifi-router met wifi als WAN-mogelijkheid

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerToTheUsers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-04 11:46
Ik ben op zoek naar een eenvoudige (en dus hopelijk ook goedkope) wifi-router, waarbij ik via wifi kan verbinden op een bestaand wifi-netwerk (WPA2-PSK), en dit kan instellen als "WAN" of "Internet"-kant van deze router.
Ik heb hier een Linksys EA6500 liggen, daarop werkt het in ieder geval niet. En DD-WRT er op proberen zetten valt niet meer in de categorie eenvoudig: het moet met een korte handleiding door een leek opgezet kunnen worden.

Alvast bedankt voor een advies.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:38
Je wilt dus echt dat de router routert tussen de draadloze wan kant en de rest, dus niet de gebruikelijker wireless bridge mode die veel routers ondersteunen? https://www.linksys.com/nl/support-article?articleNum=141083

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerToTheUsers
Klopt.
Eén IP op het wifi-netwerk, DHCP, NAT etcetera voor de wired aangesloten clients.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jelmerc
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13-05 09:16
Ik heb onlangs een TP-Link AC750 Mini Pocket Wifi-router, gebruikt.

ingesteld via browse van mobieltje. niet echt rocket science. Ik gebruik hem om te kunnen netflixen op een camping wifi met een portaal. Dat snapt een chromecast niet.

travel router is denk ik de term die je zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 13-05 21:47

allure

Titaan fase 2/3

Ik heb hier in het verleden ook de hAP lite voor gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FQYPW
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 03-04 16:48
Ik hoop dat je een super wifi verbinding hebt zonder interferenties als je WAN over wifi wilt laten binnen komen.
Ik zou dan 5Ghz gebruiken mits het in de buurt is anders creëer je gewoon een bottleneck waardoor alle apparaten trager internet ontvangen dan waar je voor betaald puur omdat je het WAN IP over wifi door zou geven aan een router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerToTheUsers
jelmerc schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 14:10:
Ik heb onlangs een TP-Link AC750 Mini Pocket Wifi-router, gebruikt.

ingesteld via browse van mobieltje. niet echt rocket science. Ik gebruik hem om te kunnen netflixen op een camping wifi met een portaal. Dat snapt een chromecast niet.

travel router is denk ik de term die je zoekt.
Da's de TP-Link TL-WR902AC dan? Dat lijkt me inderdaad wat ik nodig heb, vooral de "hotspot-modus" dan om te connecteren met een wireless "WAN"-interface. Kan je daarbij de wifi (richting de clients) uitschakelen?
Of kan je in de "Client Modus" ook een lokaal netwerkje laten NATten en via DHCP adressen uitdelen etc?

De clients zijn enkel wired aangesloten, achter een switchje, dus een eigen SSID uitsturen vanuit deze router is niet nodig.
FQYPW schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 17:45:
Ik hoop dat je een super wifi verbinding hebt zonder interferenties als je WAN over wifi wilt laten binnen komen.
Ik zou dan 5Ghz gebruiken mits het in de buurt is anders creëer je gewoon een bottleneck waardoor alle apparaten trager internet ontvangen dan waar je voor betaald puur omdat je het WAN IP over wifi door zou geven aan een router.
Niet relevant in deze situatie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-05 21:25
ik stel maar wat voor ... een goeie wifi repeater (dus liefst met 5ghz AC ontvangst) , en de lan poort in de WAN poort van je bestaande 2e router ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:04
PowerToTheUsers schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 18:45:
[...]

Da's de TP-Link TL-WR902AC dan? Dat lijkt me inderdaad wat ik nodig heb, vooral de "hotspot-modus" dan om te connecteren met een wireless "WAN"-interface. Kan je daarbij de wifi (richting de clients) uitschakelen?
Of kan je in de "Client Modus" ook een lokaal netwerkje laten NATten en via DHCP adressen uitdelen etc?

De clients zijn enkel wired aangesloten, achter een switchje, dus een eigen SSID uitsturen vanuit deze router is niet nodig.

[...]

Niet relevant in deze situatie ;)
De term die je zoekt bij een router is WISP
De travel router van TPLink die kan dit maar persoonlijk vind ik dit wel een beetje een budget apparaat. Wie weet is het genoeg maar dat hangt er een beetje vanaf wat je nodig hebt

- Welke snelheden wil je kunnen halen?
- Welke protocollen praat het wifi netwerk? (802.11ac/n/b/g)
- Is het netwerk 2.4 of 5ghz?
- Heb je goede dekking of heb je een gevoelige antenne nodig?

Maar de tplink travel router kan dit, gl inet routers ook en zo te lezen ook (veel) Dlink routers
https://eu.dlink.com/uk/e...o-the-modes-mean-on-my-ap

Zelf heb ik goede ervaringen met een Simpele Ubiquiti Nanosation Loco M2 (wel 802.11n only) in client mode

[ Voor 12% gewijzigd door laurens0619 op 06-04-2021 23:21 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerToTheUsers
Connectiviteit is belangrijker dan snelheid. Enkele mbit is al voldoende. De wifi-kant kan zowel 2.4 als 5GHz, afhankelijk van het dichtsbijzijnde AP is het n of ac. Maar zelfs b of g zou snel genoeg zijn.

Bedankt voor de suggesties in ieder geval, voor ~30 euro ziet die TP-Link er prima uit. Ik wacht nog even af of jelmerc kan checken of die in WISP-router-mode kan draaien zonder zelf ook nog eens wifi uit te zenden, maar desnoods bestel ik er eentje en zoek ik het zelf uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmerc
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13-05 09:16
hij draait inderdaad in WISP mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:20
Ik heb zelf een TP link TL-WR802N

Koppel hem dan aan de hotspot van mijn mobiel en kan dan andere apparatuur bedraad(via wifi kan volgens mij ook) aansluiten.
In mijn usecase een aantal keer gebruikt om intercom systemen te configueren terwijl er nog geen internet geleverd werd.

WISP is idd de term die je zoekt.
Pagina: 1