Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alkaliner
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 30-09 23:06
Beste allen,

Binnenkort ga ik de groepenkast aanpassen. Er zit momenteel een 1-fase groepenkast en die zal ik omzetten naar een 3-fasen groepenkast gezien er een 3-fasen aansluiting komt. Ik vroeg me af of de kenners van Tweakers hun gedachten zouden kunnen delen over de aanpak die ik wil bewerkstellen. Zie hieronder mijn schematische tekening.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iy_SJRxDXvFgjAiNkCXp-toFY3w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D4F581oeq3LRpV1fbLuTKpIq.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zal een ABB groepenkast met in totaal 30 modules plaatsen gezien de ABB automaten en schakelaars in totaal 28 modules vereisen. Er zal 6mm2 kabel gebruikt worden in de groepenkast. :) :)

Kijk uit naar ullie reacties en alvast bedankt voor het delen van jullie gedachten:)

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:15
Ga je de groepenkast aanpassen, of vervangen? In het eerste geval zou het zinvol zijn om de huidige situatie te delen.

Je schrijft 0,3mA in de aardlekschakelaars, dit moet natuurlijk 30mA zijn (oftewel 0,03A, niet 0,3A!).

Waarom kies je voor 4-polige aardlekschakelaars? Met 3x 2-polige aardlekschakelaars, 1 per fase, kun je de groepen ook netjes over de fasen verdelen en dat scheelt je een hoop ruimte. 1-fase eindgroepen achter een 4-polige aardlekschakelaar wordt bovendien afgeraden.

Heb je geen elektrische kookplaat? Zonnepanelen? Vanwaar eigenlijk de upgrade naar 3x25A?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
zoals hierboven gemeld, aks je alleen enkele fase eindgroepen hebt maak je het op deze manier nodeloos complex en duur met de 4 polige aardlek schakelaars.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xander
Waar vind je eigenlijk een ABB groepenkast met 30 modules? Dat wordt een kast met 2x12 modules plus een uitbreidingskastje van 6 modules?

Ik zou niet aan zo'n kleine uitbreidingskast beginnen, plaats dan liever gewoon 2 identieke kasten van 2x12 modules naast elkaar zodat je ook nog uitbreidingsruimte hebt. Anders mag je bij de eerstvolgende uitbreiding weer de halve kast gaan aanpassen...

Een kast met 4-polige hoofdschakelaar en 12 eindgroepen kun je trouwens ook net zo makkelijk kant en klaar bedraad kopen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:12
Als je ook zonnepanelen hebt of overweegt, kies dan voor een 63A hoofdschakelaar en 63A aardlekschakelaars.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:45
hfolkers schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 07:11:
zoals hierboven gemeld, aks je alleen enkele fase eindgroepen hebt maak je het op deze manier nodeloos complex en duur met de 4 polige aardlek schakelaars.
Enkelfase aardlekschakelaars zijn zelfs functioneel superieur voor enkelfase eindgroepen... Minder kans op wegstrepen aardlekstroom en dus onterecht niet afschakelen.

En kost de helft aan kastruimte...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:45
Ivow85 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 08:13:
Als je ook zonnepanelen hebt of overweegt, kies dan voor een 63A hoofdschakelaar en 63A aardlekschakelaars.
Moet je dan niet óók naar 10mm² bekabeling?
40A alamats ipv aardlekschakelaars kan ook...

Maar alleen nuttig als er PV met meer dan 15A per fase komt... anders beveilig je tegen iets wat niet kan optreden.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:03
Waarom is in je schema de nul (blauw) doorverbonden achter de verschillende aardlekschakelaars? Ik hoop een foutje in je schema?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Ronald schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 08:32:
Moet je dan niet óók naar 10mm² bekabeling?
40A alamats ipv aardlekschakelaars kan ook...

Maar alleen nuttig als er PV met meer dan 15A per fase komt... anders beveilig je tegen iets wat niet kan optreden.
Het issue met overbelasting door paralelle invoeding is @Alkaliner bekend lijkt het, gezien een eerder topic. Al kan ik die 2 topics niet helemaal met elkaar rijmen. ;)
jurri@n schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 09:03:
Waarom is in je schema de nul (blauw) doorverbonden achter de verschillende aardlekschakelaars? Ik hoop een foutje in je schema?
Het is wel veilig zo, alleen niet zo functioneel. :+ (Wanneer je meerdere aardlekschakelaars inschakelt en iets van verbruik hebt zullen er 1 of meerdere aardlekschakelaars uitschakelen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:33

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Hoofdschakelaar 63A heeft nooit zin bij standaard aansluitingen. Daar gaat altijd maximaal doorheen wat de hoofdzekeringen aan kunnen. Dus tenzij de TS een 3x50A netaansluiting (en dus €2000+ per jaar extra wil betalen aan vast recht) is een 40A hoofdschakelaar prima.

Aardlekschakelaars wel mee eens :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Septillion schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 10:35:
[...]

Hoofdschakelaar 63A heeft nooit zin bij standaard aansluitingen. Daar gaat altijd maximaal doorheen wat de hoofdzekeringen aan kunnen. Dus tenzij de TS een 3x50A netaansluiting (en dus €2000+ per jaar extra wil betalen aan vast recht) is een 40A hoofdschakelaar prima.
Bij een kastenbouwer krijg je met een 63A hoofdschakelaar ook een "63A verdeelkast", oftewel ook alle bedrading, verdeelklemmen, kamrails etc. geschikt voor 63A.

Dat is de enige reden die ik kan verzinnen om het wel zo te bestellen, ook al heb je de 63A hoofdschakelaar zelf inderdaad niet nodig. Maar "een verdeelkast geschikt voor 63A met 40A hoofdschakelaar" is natuurlijk ook wel een beetje vreemd om te laten assembleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:33

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Xander Ah ja, voor complete assembly snap ik dat het een mooie "catch all" is. Maar met hoe gebruikelijk parallelle invoer is tegenwoordig vind ik het dan weer niet vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12:52
Zoals anderen al aangeven zou ik drie maal een tweepolige aardlekschakelaar van 30 mA monteren. Vierpolig is nergens voor nodig. Met één aardlekschakelaar per fase kun je ook prima je groepen netjes verdelen.

Heb je een tuin / terras overweeg dan om deze op een aparte aardlekautomaat te zetten. Hetzelfde geldt voor EV en PV.

Zorg dat je kast voldoende ruime heeft voor uitbreiding. Overweeg ook een vierpolige type 2 / type 3 overspanningsbeveiliging. Een investering die je naar mijn gevoel terugverdient doordat je apparatuur langer meegaat. Zo zijn LED-lampen bijvoorbeeld gevoelig voor hele korte spaningspieken op het net. Een overspanningsbeveiliging neemt deze pieken weg waardoor alles minder snel kapot gaat.
Pagina: 1