Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alkaliner
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 15-08-2024
Beste slimme installateurs van Tweakers,

Ik wil zonnepanelen installeren en heb daarvoor paar vragen m.b.t. de groepenkast. Hopelijk kunnen jullie mij meer inzicht verschaffen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vVmrohqDOaJ8aMkaOT9GgZxwvLw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/q0MHkSR95tZzFBFdOqmwsgtu.png?f=fotoalbum_large
Dit is een C40 installatie-automaat. Zou ik bij deel A 2 VDS (flexibele draden), in dit geval klasse 5, draden kunnen verbinden aan de automaat aan de hand van een TWIN adereindhuls en nog 1 VDS draad aan deel B aan de hand van een kabelschoenvork? Dus in totaal 3 draden.
Een vraag die hierbij komt kijken is welke boutmaat de kabelschoenvork moet hebben. Hopelijk is er iemand die dit weet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cga6DekqzRtcxbB1VRzZtuR12qQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/y9fBjnqreeY92m7ombDTEhvm.png?f=fotoalbum_large
Mij is verteld dat je bij een 3-fase aansluiting de Aardlekautomaat van de zonnepanelen aan de bovenkant van de Hoofdschakelaar verbindt. Maar dan zou er gevaar zijn dat de groepen per fase meer dan 40 ampere kunnen trekken. Ja ik weet dat het hoogst onwaarschijnlijk is in een normale huishoudelijke situatie dat elk fase minsten 40 Ampere trekt bij een 3-fasen meterkast.

Maar stel voor dat het gebeurt zou het dan bij deze 3-fasen opstelling het niet beter zijn om de Aardlekautomaat van de Zonnepanelen aan de onderkant van de Hoofdschakelaar vast te maken. Mijn gedachten hierachter is dat er dan gegarandeerd niet meer dan 40 Ampere via de Hoofdschakelaar naar de groepen kan lopen per fase. Of wordt dit juist met opzet niet voorgesteld omdat dan niet als eerst de stroom van de zonnepanelen aan de huishoudelijke apparaten wordt geleverdt? Snap dat in de situatie waarbij de Aardlekautomaat aan de bovenkant van de Hoofdschakelaar wordt vastgemaakt de huishoudelijke apparaten als eerst de stroom van de zonnepanelen benutten.

Is de installatie die ik uitvioer conform NEN 1010 & SCOPE-12?

Ben btw van plan om 6mm2 klasse 5 VDS draden te gebruiken voor de installatie in mijn meterkast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gDXet44kL9r9m_caB0mu2neRlzg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RccUZo6wrUldxESteOz0hstt.png?f=user_large

Ben benieuwd naar jullie reacties/opmerkingen

[ Voor 4% gewijzigd door Alkaliner op 08-12-2023 05:18 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-07 23:13
Nooit iets voor de hoofdschakelaar plaatsen!!
Heb nog nooit gezien dat er iets aangesloten zit op deel B. Weet ook niet of het daar voor bedoelt is.

Waarom ben je bang dat er meer
Als 40 A doorheen gaat?

[ Voor 16% gewijzigd door Simply_jeroen op 08-12-2023 06:42 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:46
Deel B is voor de kamrails, niet voor draad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:08

DjVe

Hatsaflats!

Gewoon adereindhulzen gebruiken aan zijde van PV automaat. Knijp ze aan met een fatsoenlijke tang die er voor gemaakt is. Aan zijde van de hoofdschakelaar kan je inderdaad gebruik maken van een twin-adereindhuls. Qua diameter bekabeling wordt er meestal 6mm gebruikt, maar kijk even wat er nu in de kast zit. Je moet namelijk wel dezelfde diameters blijven gebruiken bij een twin huls.

En betreft overbelasting van je kast: Je plaatst nu een 20A automaat voor PV (dus je omvomer doet maximaal 16,5A?). Je hoofdaansluiting is 3x25A?

In dat geval kan er theoretisch meer dan 40A door je kast lopen, wat betekend dat je aardlekbeveiliging niet meer binnen speficifatie werkt. Je zou in dat geval twee dingen kunnen doen:

Aardlekschakelaars en je hoofdschakelaar upgraden naar 63A en de interne bekabeling vervangen naar 10mm. Of je plaatst een 40A rem-automaat. Deze beperkt de stroom die door je aardlekautomaten kan lopen naar 40A en daarmee is je kast weer veilig.

[ Voor 43% gewijzigd door DjVe op 08-12-2023 06:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alkaliner
@Simply_jeroen Zal zelf niets voor een hoofdschakelaar plaatsen maar wat is trouwens de gedachte hierachter?

Hoop dat de installateurs die ik dit heb zien doen een goeie verzekering hebben haha. Zo niet, hoop ik dat je ongelijk hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alkaliner
@jeroen3 Als je een kamrail aan kan sluiten zou je ook eigenlijk een kabel met kabelschoenvork kunnen aansluiten toch ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alkaliner
@DjVe Ik heb zelf een 1-fase meterkast waarbij ik een aardlekautomaat en de C40 als remautomaat gebruikt.
Heb de tekening gemaakt omdat ik benieuwd ben hoe het bij een 3-fase meterkast moet. Maar laten we zeggen ja een omvormer die 16A uitpompt en een aansluiting van 3x25A.

Als ik mijn meterkast verzwaar naar een 3-fasen meterkast zal ik de aardlek- en hoofdschakelaar op 40A houden en er een C40 installatieautomaat (https://www.elektramat.nl...91-gew-mcb-4p-c40-6ka-4m/) als remautomaat gebruiken. Die wordt dan op de tekening achter de hoofdschakelaar en voor de aardlekschakelaar geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alkaliner
Stel voor ik heb een 40A remautomaat voor de aardlekschakelaar en na de hoofdschakelaar. In een situatie waarbij de groepen meer dan 40A per fase vragen schakelt de remautomaat uit, maar dat betekent dat er dan voor een korte periode toch meer dan 40A door de fasen stroomt. Hoelang kan een 6mm draad dit aan? En wat voor impact heeft het op de Hoofdschakelaar gezien er meer dan 40A stroomt door de 2 verbonden kabels per contactpunt?
Pagina: 1