Developer laptop: Apple of Omakub?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TafkaP
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-10 10:10
Mijn primaire doel: beneden programmeren. Ik heb op zolder een prachtige werkplek met een mac mini, lekker scherm etc. Maar ik zit veel loze uren beneden te scrollen, als de kinderen bezig zijn of buiten zijn.

Wat ga ik er mee doen?

- VSCode
- Obsidian
- Chrome
- AI CLI tools
- Youtube
- Filmpje kijken af en toe (Embyserver, alleen client) dus een lekker scherm is wel fijn

De laptop mag ongeveer 1000 euro kosten. Tweedehands is prima.

Ik wil niet veel gaan slepen. De laptop zal met name in de woonkamer blijven.

Bepaalde voorkeuren

- Ik gebruik al jaren met veel plezier Macs. Eigenlijk vind ik dat heerlijk: het werkt gewoon, maar als ik in de CLI aan de slag moet is het ook geen probleem.
- Omakub (developer setup voor Ubuntu) van DHH ziet er toch echt wel heel gefocussed en elegant uit. En alles is keyboard driven. Ik heb een lichte visuele beperking: hoe meer keyboard hoe beter. Ergens denk ik ook dat deze nieuwe omgeving leidt tot minder onzinnig gescrol.
- Grootste obstakel zijn denk ik de Reminders en Notes apps. "Vroeger" was ik onafhankelijk, Evernote werkt overal op. Nu woon ik samen en hebben we gedeelde boodschappenlijsten, vakantielijstjes etc in Notes en Reminders. Dat zou vervangen kunnen worden met bv een Notion of een andere app.
- Scherm niet groter dan 15 inch
- Nog een laatste voorkeur: scherm delen. Dat gaat tussen twee Macs heel makkelijk, zo kan ik mijn mac mini van zolder bedienen met een laptop. Ik weet niet of dat kan tussen een Ubunutu laptop en Mac.

Ik heb overwogen om een ThinkPad voor pakweg 500 euro te kopen voor Omakub. Maar ik vrees dat de ervaring dan altijd net niet prettig zal zijn waardoor ik afknap op het systeem. Maar misschien loopt het er als een zonnetje op? Als iemand ervaringen heeft hoor ik het graag.

Ik zag dit topic: Laptop voor software ontwikkelaar komt ook al aardig in de buurt. Het advies over warmte had ik zelf niet bedacht. Een blazende laptop... echt geen zin in, vind dat dat ook niet meer hoeft anno 2025. Dus idd misschien liever een AMD.

King of Cod