Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walkthisworld
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-06 10:44
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Wat ga je met je laptop doen?
Ik ben software ontwikkelaar en heb een latop van het werk, maar hier draait Windows op. Ik wil naar Linux. Daarom wil ik graag een nieuwe laptop.

Het OS dat ik graag wil gebruiken is Linux Mint, misschien ook wel Debian of Ubuntu.
We ontwikkelen voornamelijk in Visual Studio Code, maar of ik hier bij wil blijven, weet ik nog niet zeker.

Minimale eisen:
  • I7
  • 32GB
  • 1TB
  • 2560 horizontale pixels
Bij voorkeur 14 inch, 15 inch kan ook.

Wat is je budget?
Ongeveer 1000 euro.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, ik ga 2 of 3 keer per week naar kantoor. Dan moet deze mee. Ik heb een laptop-rugzak. Misschien koop ik er een stevige/harde sleev bij.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Lenovo vind ik altijd wel prettig, maar ik heb ook een paar andere opties gevonden:

Lenovo Yoga Pro 7 14IRH8 (82Y700B3MH)
https://tweakers.net/pric...-7-14irh8-82y700b3mh.html
Mijn vrouw heeft ook een Yoga en ik vind het wel een mooi apparaat. Hier kwam ik dan ook als eerst op uit.

Skikk Green 6, Qwerty US
https://tweakers.net/pric...kk-green-6-qwerty-us.html
Voor dezelfde prijs heb je echter ook deze latop. Betere CPU, geheugen uitbreidbaar, hogere resolutie. Iemand ervaring met Skikk? Ik ken het niet. Is dat iets?

HP Pavilion Plus 14-ew1045nd
https://tweakers.net/pric...ion-plus-14-ew1045nd.html
Iets mindere specs als de Skikk en ook iets duurder, maar wel een bekend merk.

Als ik nu een veilige keuze zou moeten maken, dan zou ik voor de Lenovo gaan. Maar de Skikk lijkt me de betere keuze vanwege de specs. Dan is eigenlijk de vraag. Wat is de kwaliteit van Skikk, iemand ervaring mee? Ik hoor het graag.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Tip: i7 is een marketingterm en zegt weinig over de echte snelheid van de CPU.
Kijk liever naar het aantal (performance) cores van een CPU.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin_v_z
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:26
Kan je niet gewoon linux op de bestaande laptop laten installeren? Ik neem aan dat je sowieso niet op een prive laptop mag werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-07 18:25

Sebazzz

3dp

Zorg ervoor dat je gaat voor een laptop die zijn warmte het beste kwijt kan in combinatie met een CPU die de beste performance met de minste hitte levert. Dat klinkt misschien als een open deur - maar zoveel laptops tegenwoordig, ook de zakelijke laptops, zijn idioot dun gemaakt maar kunnen ook hun warmte niet kwijt terwijl ze een Intel heethoofd erin stoppen die dan constant naar beneden klokt.

Op dit moment levert AMD in die zin de beste processors. Nu nog de juiste laptop vinden.

[ Voor 10% gewijzigd door Sebazzz op 15-02-2025 12:32 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walkthisworld
Juup schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 12:08:
Tip: i7 is een marketingterm en zegt weinig over de echte snelheid van de CPU.
Kijk liever naar het aantal (performance) cores van een CPU.
Check, dan is AMD ook een optie. Ik zit niet vast aan Intel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walkthisworld
martin_v_z schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 12:26:
Kan je niet gewoon linux op de bestaande laptop laten installeren? Ik neem aan dat je sowieso niet op een prive laptop mag werken.
Nope, dat gaat allemaal niet. Ik kan ook geen software installeren op de laptop van het bedrijf. Een eigen laptop is geen probleem. Daar kun je (bijna) alles mee doen, ook op kantoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walkthisworld
Sebazzz schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 12:32:
Zorg ervoor dat je gaat voor een laptop die zijn warmte het beste kwijt kan in combinatie met een CPU die de beste performance met de minste hitte levert. Dat klinkt misschien als een open deur - maar zoveel laptops tegenwoordig, ook de zakelijke laptops, zijn idioot dun gemaakt maar kunnen ook hun warmte niet kwijt terwijl ze een Intel heethoofd erin stoppen die dan constant naar beneden klokt.

Op dit moment levert AMD in die zin de beste processors. Nu nog de juiste laptop vinden.
Bedankt voor de tip. Even zien welke AMD laptops in aamerking komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walkthisworld
Als ik kijk naar een laptop met een AMD CPU, dan kom ik o.a. op het volgende systeem uit....

Lenovo IdeaPad Pro 5 14AHP9 (83D30044MH)
https://tweakers.net/pric...-5-14ahp9-83d30044mh.html

Hier zit een Ryzen 7 in. Als ik dan de "Intel Core Ultra 7 155H" vergelijk me de "AMD Ryzen 7 8845HS" dan zie ik dat de Intel 16 cores heeft en de AMD "maar" 8.

Als ik dan naar het volgende overzicht kijk, dan zie ik niet zo gek veel verschil....
https://www.cpu-monkey.co...55h-vs-amd_ryzen_7_8845hs

Iemand die hier iets over kan zeggen?

Dan nog een andere vraag. Kan ik problemen verwachten als ik een laptop koop en daar zelf RAM in stop? Vroeger bouwde ik nog wel eens zelf een PC. Toen had de fabrikant altijd wel een lijstje met geheugen-modules die waarschijnlijk wel zouden werken i.c.m. het moederbord. Is dat nog steed een issue?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-07 21:29

Thomg

Aww yiss

Intel komt met E en LPE cores, dit zijn geen volwaardige cores. Omdat Intel vrij slecht schaalt met vermogen moeten ze het op die manier oplossen. Zoals je zelf al ziet ontlopen ze elkaar in de praktijk niet zoveel.
Intel komt met "echt" 6 ores en AMD met "echt" 8 cores, dus AMD zal een kleine edge hebben in 8-core workloads. Dat gezegd hebbende, alles wat schaalt naar meer dan 6 cores zal waarschijnlijk ook schalen naar meer dan 10 cores.

Het helpt om ook even te evalueren hoeveel CPU performance je precies nodig had, wij moeten vooral heel veel RAM hebben omdat we veel werk in WSL doen en docker containers draaien. Een collega heeft sinds recent een 1360P processor tegenover een 13900H van een andere collega en we zien geen (significant) verschil in performance. Hiervoor had hij een 12950HX (tijdelijke laptop) met 32GB RAM en dat was by far de traagste laptop.

Mbt geheugen, pak gewoon iets wat vergelijkbaar gespecced is als er al in zit maar met meer capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:21
walkthisworld schreef op zondag 16 februari 2025 @ 09:27:

Dan nog een andere vraag. Kan ik problemen verwachten als ik een laptop koop en daar zelf RAM in stop? Vroeger bouwde ik nog wel eens zelf een PC. Toen had de fabrikant altijd wel een lijstje met geheugen-modules die waarschijnlijk wel zouden werken i.c.m. het moederbord. Is dat nog steed een issue?
Let dan wel heel goed op dat het geheugen te vervangen is. Dat komt tegenwoordig namelijk steeds minder vaak voor. Het is vaak gesoldeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin_v_z
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:26
White Feather schreef op zondag 16 februari 2025 @ 17:01:
[...]

Let dan wel heel goed op dat het geheugen te vervangen is. Dat komt tegenwoordig namelijk steeds minder vaak voor. Het is vaak gesoldeerd.
Daar hebben sommige geheugen leveranciers tooltjes voor. Vul het laptop model in en je krijgt een lijst met modules die compatibel zijn.

Let inderdaad even op of de laptop vervangbare modules heeft. In mijn huidige laptop kan er maar 1 module vervangen worden waardoor het max geheugen beperkt is. Sommige laptops kunnen helemaal niks vervangen.
Kijk dan ook meteen even of er een extra aansluiting is voor opslag uitbreiding. Kan is groot dat je die in de toekomst ook wil uitbreiden.
Pagina: 1