Ik ben een verduurzaamprojectje aan het starten en ben benieuwd naar jullie visie. Ik krijg in december de sleutel van ons nieuw huis uit 1993. Daar zit een oude vloerverwarming met houtkachel op de begane grond, 1e en 2e verdiep heeft radiatoren. De woning heeft een hybride Remeha Elga Ace hybride installatie. Dus al deels voorbereid op low temp heating.
Alle water radiatoren willen wij eruit hebben en op de 1e en 2e verdieping vloerverwarming laten leggen. Ook willen wij af van de op de muur lopende leidingen. Ik heb een offerte bij JK vloerverwarming aangevraagd obv vrij beperkte (voor nu bekende) info van mijn kant. Ja en dan begint het kwartje te vallen dat er een hele wereld voor mij opengaat. Dat er complexiteit bij komt kijken zodra ik de houtkachel weleens wil aanstoken. Dat de studeer/werkkamers maar ook de slaapkamers op de eerste verdieping dezelfde temperatuur krijgen van mijn woonkamer. Dit betreft dan de offerte en meest basisversie van vloerverwarming van JK en ik denk in basis ook een prima opzet. Maar nu moet ik gaan nadenken wat ik nu specifieker wil en of de uitgebrachte offerte moet worden uitgebreid met extra functionaliteit.
Nu blijkt ook dat ik nog een loodgieter moet gaan regelen, slopen van leidingwerk en radiatoren wil ik zelf doen. Maar JK biedt geen loodgieter blijkt, en sommige loodgieter/installatiebedrijven bieden een loodgieter + installatie in 1 pakket aan. Dan hebben we de hybride installatie nog. De installateur is geen loodgieters bedrijf maar installeert + onderhoud alleen de installatie. Kortom een puzzeltje.
Ik ben benieuwd naar input van jullie op een aantal punten maar eerst nog een aantal details:
Alle water radiatoren willen wij eruit hebben en op de 1e en 2e verdieping vloerverwarming laten leggen. Ook willen wij af van de op de muur lopende leidingen. Ik heb een offerte bij JK vloerverwarming aangevraagd obv vrij beperkte (voor nu bekende) info van mijn kant. Ja en dan begint het kwartje te vallen dat er een hele wereld voor mij opengaat. Dat er complexiteit bij komt kijken zodra ik de houtkachel weleens wil aanstoken. Dat de studeer/werkkamers maar ook de slaapkamers op de eerste verdieping dezelfde temperatuur krijgen van mijn woonkamer. Dit betreft dan de offerte en meest basisversie van vloerverwarming van JK en ik denk in basis ook een prima opzet. Maar nu moet ik gaan nadenken wat ik nu specifieker wil en of de uitgebrachte offerte moet worden uitgebreid met extra functionaliteit.
Nu blijkt ook dat ik nog een loodgieter moet gaan regelen, slopen van leidingwerk en radiatoren wil ik zelf doen. Maar JK biedt geen loodgieter blijkt, en sommige loodgieter/installatiebedrijven bieden een loodgieter + installatie in 1 pakket aan. Dan hebben we de hybride installatie nog. De installateur is geen loodgieters bedrijf maar installeert + onderhoud alleen de installatie. Kortom een puzzeltje.
Ik ben benieuwd naar input van jullie op een aantal punten maar eerst nog een aantal details:
- Woning uit 1993, 2 onder 1 kap
- Kozijnen zijn nu hout met dubbelglas, plan in de toekomst om ander glas en evt kozijn te plaatsen en eventueel tot die tijd elektrisch bijverwarmen in bv werkkamer.
- Twijfel nog om echt alle radiatoren weg te doen. Er zijn 3 lage temp radiatoren in de woonkamer, deze laat ik zitten. Er is er 1 in de hal en 1 in de badkamer die ik overweeg te verwijderen en elektrische radiator voor terug plaats.
Badkamer heeft ook elektrische vloerverwarming. Maar de radiatoren in bv alle slaapkamers en zolder zullen dan weggaan. Vermoedelijk zal al het koper weg gaan en upinor in de plaats moeten komen, dit moet een loodgieter gaan doen. - Ooit in de planning om de vloer op begane grond te vervangen en dan gelijk nieuwe vloerverwarming te plaatsen, ik doe nu ff de aanname dat in de hal geen vloerverwarming ligt. Dus dan zullen ook de radiatoren in de woonkamer weg gaan.
- Elektronisch naregelen van de zones werd afgeraden door de warmtepomp installateur. Niet doorgevraagd omdat nog te weinig kennis heb. Maar ze vertelden dat er kans is dat de pomp in error schiet. Dat ze dat vaker zien. Maar ik wil vooral niet dezelfde temperatuur in de slaapkamer als in de woonkamer.
- Zal de Remeha hybride warmtepomp met 4KW buitenunit de zeker 140m2 trekken? Denk dat het onderbemeten is. Is mijn aanname correct dat het geen volledig efficiënte besparing opleverd en de gas cv ketel vaker moet bijspringen dan een 6kw warmtepomp maar het wel zal gaan werken? Ik zie dit ook wel als groeimodel om ooit volledig elektrisch te gaan. Maar stap voor stap.
- Zal ik het gaan redden met de meest eenvoudige vloerverwarmingsinstallatie? Zodra de openhaard aangaat (in het weekend) zet ik de openhaard functie aan op de thermostaat in de woonkamer.
- In de basisofferte is nog geen rekening gehouden met de hoeveelheid kamers. Dus is er nu een basisverdeler 5 zones in de offerte opgenomen. Ik denk dat ik per kamer een aparte zone wil. JK adviseerde om eerst voor de eenvoudigste opzet te gaan maar bij het infrezen al rekening te houden met een uitbreiding. Wat die uitbreiding exact is moet ik nog uitzoeken. Ik vermoed dat dit een zone- naregeling betreft van Danfoss Icon met een aparte thermostaat in de voorkeursruimtes. Honeywell heeft ook een mooie serie met robotthermostaten op de verdeler, wellicht is dit ook nog een optie voor mij. Maar wellicht is dit dan weer incompatible met de JK verdeler.
- Ik vind het best spannend of deze opzet meer kans op falen heeft als ik 1 aparte partij heb voor de warmtepomp, 1 aparte loodgieter voor leidingwerk en 1 aparte heb voor de vloerverwarming. JK is best een bekende (en naar horen zeggen) en betrouwbaar bedrijf in de regio. Vandaar dat ik daar als eerste informeerde. Maarja er zijn legio van bedrijven die het totaalpakket aanbieden, voelt qua zaken regelen prettiger.
[ Voor 4% gewijzigd door THxZ0NE op 30-09-2025 21:00 ]