Duurt deze reparatie van mijn televisie te lang?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:34
Ik heb op 10 oktober 2024 een TCL QLED 43C69B voor in mijn slaapkamer gekocht bij een grote televisiewinkel in Groningen. Maar ik merkte dat mijn televisie steeds na vier dagen vastliep en er dan geen geluid meer was. Het beeld was bovendien extreem schokkerig, omdat de hele televisie steeds vastliep.

Ik heb op 15 augustus 2025 het toestel op laten halen door de winkel. Zij hebben een leen-tv gegeven, niet uit coulance, maar omdat ik een aanvullend garantiepakket hierop heb afgesloten. Ik kreeg te horen dat ze geen idee hebben wanneer de televisie weer gerepareerd retour zou komen.

Vervolgens heb ik vier weken geleden maar eens geïnformeerd hoe het ermee stond. Eerst kon ik ze telefonisch niet bereiken en daarna werd nogal bozig opgenomen met de begroeting: "Jezus, wat een gezeik." en daarna de verbinding verbroken. Daarna kreeg ik geen contact meer met ze. Ik heb met de telefoon van mijn broer gebeld en toen namen ze meteen op.

Mij is verteld dat omdat het reparatiecentrum elders in het land zit, het in totaal zes tot acht weken zou duren. We zijn inmiddels zo ongeveer op dat punt aanbeland. Ik heb nog eens gebeld vanmiddag en kreeg te horen dat ze niet weten hoe lang het nog gaat duren. Weer het praatje over het reparatiecentrum aan de andere kant van het land. Ik heb aangegeven dat ik natuurlijk geen televisie heb gekocht om vervolgens twee maanden tegen een leen-tv aan te gaan zitten kijken. Dat was de man met mij eens, maar hij kon niets doen om de reparatie te bespoedigen. De televisie omruilen beginnen ze ook niet aan.

Mijn vraag: wat kan ik hieraan doen om deze firma - die overigens winkels in heel Nederlands heeft - te prikkelen om eens actie te ondernemen? Is mijn reparatie van 8 weken te lang, of is dit heel gebruikelijk? En als het wel te lang is, moet ik ze gan in gebreke stellen? Ik heb wel een topic gevonden: Garantie - Reparatie termijn maar die is wel zeer fors gedateerd.

Iemand enig idee of ik langer moet wachten en hoe ik meer schot in de zaak kan krijgen?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:55
maar omdat ik een aanvullend garantiepakket hierop heb afgesloten
Staat er iets over termijnen in het garantiepakket?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Dat was de man met mij eens, maar hij kon niets doen om de reparatie te bespoedigen. De televisie omruilen beginnen ze ook niet aan.
Jawel, ze kunnen prima iets doen, namelijk de televisie omruilen... Dat ze dat niet doen is een keuze, geen vaststaand feit. Ze kunnen ook korter op hun reparatiecentrum zitten, dat zij schijnbaar slechte afspraken maken is hun probleem, niet die van jou.

Zoals @Cardinal al aangeeft, allereerst even kijken of ze zelf een termijn stellen. Als ze die hebben en ze zijn over die termijn dan kun je makkelijk een vervanging eisen.

Maar als ze dat niet hebben dan zou ik zeggen dat je nog steeds een gevalletje van een non-conform product hebt, en dat moet zonder al te veel overlast worden afgehandeld. Die grens is niet hard en het feit dat je een vervangende TV hebt verlaagt die overlast, maar dan nog: als je daar extra voor betaalt verwacht je dat de vervangende TV een extra service is bovenop het normaal afhandelen van de TV, niet dat dat een excuus is om er maar heel lang over te mogen doen.

Je kan ze in gebreke stellen en ze een harde deadline stellen. Bijvoorbeeld dat je over twee weken gewoon een TV van het juiste type thuis moet hebben staan, of dat nou jouw gerepareerde TV is of een vervanging. Missen ze die deadline, dan kun je de aankoop gaan ontbinden. Maar alleen een rechter kan beoordelen of op welke tijdsduur de grens nou echt ligt.

De "Jezus, wat een gezeik" is trouwens sowieso al een 1-sterrenreview waard.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Goed, aangezien ik echt nergens in de algemene voorwaarden een reparatietermijn kan vinden en ook de voorwaarden van de polis, ga ik toch maar de naam van de winkel noemen.

Het pakket dat ik heb afgesloten heet A-Z Service Totaalpakket en wordt verkocht door de winkel waar ik de TV heb gekocht,
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
. Eerlijk gezegd heb ik in de algemene voorwaarden
Members only:
geen enkel termijn kunnen vinden over hun reparatietijden.

De polisvoorwaarden van het A-Z Service Totaalpakket kan ik al helemaal niet vinden. Het enige wat er bovendien op de factuur staat, is: "A-Z Service Totaalpakket - OLED TV | 5 Jaar totaalservice aan huis | 5 Jaar 100% pixelgarantie | 4 weken omruilgarantie (doos bewaren) | Leentoestel service"

Meer dan dat kan ik niet vinden. Ik heb dus werkelijk geen idee. Maar ik wil er best een ingebrekestelling tegenaan gooien. Ze zijn echt supervriendelijk als het gaat om verkopen. Zetten die stap extra en laten je alles zien wat je maar wil weten. Maar zodra het gaat om garantie en reparatie, is de service ver te zoeken.

Zie ik iets over het hoofd? :?

[ Voor 0% gewijzigd door Yorinn op 30-09-2025 15:32 . Reden: Naam winkel + link voorwaarden in mo-tags gezet ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-09 21:39
Consumentenbond geeft aan dat langer dan 3 weken ongebruikelijk is.

Maar omdat je een leen-tv hebt, loopt het bedrjf misschien ook iets harder, je kan immers gewoon tv kijken.
Nogmaals in gesprek met de verkoper, fysiek gekocht, dan ook fysiek in de winkel erover praten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Weer het praatje over het reparatiecentrum aan de andere kant van het land.
En die moet dan met paard en wagen gebracht worden ofzo? Anders zie ik niet in hoe dat relevant is.

Het moet binnen een redelijke termijn gerepareerd worden met beperkte overlast. Nu hebben ze daarvoor gezorgd met het leentoestel (granted daar heb je ook extra voor betaald, maar alsnog). Het probleem is wat een redelijke termijn is. Zelf zou ik zeggen dat 8 weken idioot is. En de consumentenbond is het daar ook mee eens dus. Zie ook bijvoorbeeld: https://www.consuwijzer.n...elang-mag-reparatie-duren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:03

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Ik zou maar even fysiek bij de winkel langs gaan, want wat de rest al zegt is 8 weken wel heel erg lang voor een reparatie van de tv. Via de telefoon is het lekker veilig voor de winkel, je bent op afstand en ze hebben niet met een fysiek persoon te maken. Langs gaan en flink boos worden midden in de winkel, trekt altijd genoeg aandacht ;)

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Mad-Matt schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 15:12:
Ik zou maar even fysiek bij de winkel langs gaan, want wat de rest al zegt is 8 weken wel heel erg lang voor een reparatie van de tv. Via de telefoon is het lekker veilig voor de winkel, je bent op afstand en ze hebben niet met een fysiek persoon te maken. Langs gaan en flink boos worden midden in de winkel, trekt altijd genoeg aandacht ;)
Ja, dat is ook nog zoiets. Om de boel überhaupt aan te melden voor reparatie, kreeg ik telefonisch niemand te pakken. Toen ben ik naar de winkel in Groningen gegaan en heb ik daar drie kwartier op een stoel zitten wachten, omdat alle verkopers druk waren met televisies verkopen. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:03

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Dennisweb schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 15:18:
[...]

Ja, dat is ook nog zoiets. Om de boel überhaupt aan te melden voor reparatie, kreeg ik telefonisch niemand te pakken. Toen ben ik naar de winkel in Groningen gegaan en heb ik daar drie kwartier op een stoel zitten wachten, omdat alle verkopers druk waren met televisies verkopen. 8)7
Dat is het nadeel met ketens, ze zijn groot geworden door bulk verkoop, prijs is vaak aantrekkelijk (wij hebben onze tv daar ook gekocht en kregen flinke korting). Maar de service is beroerd, wij hebben tot zover geen problemen met de tv (afkloppen)Maar ik ben steeds meer van mening dat ik spullen om de hoek koop om de lokale economie te steunen, dan maar een paar tientjes meer kwijt.

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:44
[...]

Ik zou gewoon naar 1 van de verkopers lopen die bezig is een TV te verkopen aan potentiële klanten, met de melding dat je een klacht hebt over je gekochte TV die defect is geraakt en het gebrek aan klantenservice daarna. Dan gaan ze vast wel lopen. Om je kansen op snelle hulp te vergroten doe je het bij meerdere verkoopgesprekken tegelijk :+

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:13
Je hebt gelukkig een leen tv, wat de overlast beperkt, maar uiteindelijk is dat niet waar je voor betaald hebt. Je hebt een overeenkomst met de winkel gesloten voor een product en dat product is blijkbaar ondeugdelijk en moet worden gerepareerd. Dat moet natuurlijk binnen een redelijke termijn. Een termijn van een maand lijkt mij aan de lange kant, maar met de leen tv wellicht redelijk. En een langere termijn lijkt mij onredelijk. Zo complex - aan onderdelen - is een televisie nou ook niet. Dat het reparatiecentrum aan de andere kant van Nederland zit is voor jou niet relevant.

De eerste stap is dus om dit aan de verkoper kenbaar te maken middels een aangetekende brief (en per e-mail). Hierin geef je aan dat de reparatie inmiddels onredelijk lang duurt. Tevens schrijf je in deze brief dat je verwacht dat de televisie binnen een redelijk termijn, bijvoorbeeld een week, gerepareerd bij jouw thuis is. Ze hebben inmiddels al tijd genoeg gehad om het op te lossen. En als dat niet zo is, dat je de koop - inclusief het A-Z Service Totaalpakket - dan ontbindt en dat je het geld dan binnen redelijke termijn terug verwacht.

Je kunt voorbeeldbrieven hiervoor vinden bij Consuwijzer of het Juridisch Loket.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Dankjewel voor alle reacties. Ik kom tot de conclusie dat ik even bericht afwacht, omdat *knip* Winkel na wat dreigen aangeeft contact op te gaan nemen met TCL.

Als ik daar voor eind deze week nog niks van heb gehoord, ga ik een ingebrekestelling schrijven en aangetekend verzenden. We zijn nu wel heel lang onderweg. Dat leentoestel is geen coulance, maar een recht dat voortkomt uit mijn garantiepakket, dat ik zelf betaald heb.

Om die reden lijkt het me goed Winkel in gebreke te stellen en ook aan te geven dat ik ze een week de tijd geef om het product gerepareerd retour te leveren, of om een nieuwe televisie van hetzelfde type te leveren. Of anders de koop te onbinden vanwege non-conformiteit. Maar zo kan het niet langer.

[ Voor 2% gewijzigd door Yorinn op 01-10-2025 12:50 . Reden: Naam winkel weggehaald zoals ook in het beleid staat ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:10

H-W

Dit duurt wel erg lang hoor. Enkele weken is normaal maar inmiddels zijj er al 2.5 maanden verstreken. Ze kunnen nog zulke goede verkopers in dienst hebben, service is net zo belangrijk. Overigens, als er iemand de telefoon opneemt met "Jezus wat een gezeik" en daarna ophangt, was ik er persoonlijk allang langs gegaan om dat even te melden bij een manager. Zo ga je niet met je klanten om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchGamer1982
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:38
volgens europees consumentenrecht.
-als een product in het eerste jaar na aanschaf kapotgaat (wat hier het geval is)
hoef je GEEN rma te accepteren.

-je hebt recht voor dit eerste jaar op een NIEUW product, (en dus geen gerepareerd).. als het dus stukgaat moet de winkelier het omruilen voor een nieuw, hij heeft daarvoor een maximum van 6 weken.
*als dit een identiek product is moet de consument dit accepteren.
*als dit een ander product is, of de verkoper faalt erin om dit binnen 6 weken te leveren, heeft de consument het recht de aankoop te ontbinden en de volledige aanschafprijs terug te krijgen
=> het staat ondernemer vrij een "alternatief" aan te bieden, maar het is geheel aan de consument of ze dit willen accepteren.
alternatieven zijn normaliter : een vervangend product van hogere waarde
danwel : of een gedeeltelijke teruggaaf van de aanschafprijs in ruil voor het accepteren van een gerepareerd product of iets langere dan 6 weken wachttijd. (een schikking als dit moet schriftelijk door beiden partijen geaccepteerd worden)

als een product NA een jaar stukgaat.. dan veranderd iets.
**zoek eerst de levensduur op van de productklasse van het product (verschillende consumentengoederen/electronica hebben verschillende levensduur (een paar voorbeelden voor computers en onderdelen daarvan is dat bvb 3 jaar, voor televisies is dat 5 jaar, voor zonnepanelen is dat 10 jaar)
als het product stukgaat meer dan deze termijn na aankoopdatum dan vervallen alle rechten
-> gaat het echter stuk na een jaar, maar binnen deze termijn dan word het volgende van kracht
**
ondernemer mag nu een reperatie (rma) uitvoeren, hij heeft daarvoor een maximum van 6 weken na afgifte door consument (als het moet worden opgestuurd telt de afgiftedatum van het pakket als de start van deze termijn)
-> uitzondering is als ondernemer dit hinderd, als bvb gezegd word tegen consument dat het product pas kan worden afgegeven over een week dan geld als startdatum voor deze termijn van 6 weken de datum dat consument het defect melde.

**word het product binnen deze 6 weken werkend terugbezorgd dan moet consument dit dulden.
**als de ondernemer dit niet kan of wil, dan kan hij een product van gelijke of hogere waarde aanbieden, en consument moet wederom dit dulden (dit vervangend product moet wederom binnen 6 weken na afgifte product geleverd worden)
==> als consument meent dat dit product van mindere kwaliteit is voor zijn aanschafdoel ondanks hogere prijs en de ondernemer daarover informeert, maar deze op deze klacht niet ingaat dan kan hij daar een geschil over starten bij een rechter, kosten hiervoor komen voor rekening van de consument.
-
als ondernemer faalt binnen 6 weken danwel een gerepareerd danwel een vervangend product te leveren, mag consument de aankoop ontbinden.
hierbij krijgt consument echter niet langer de volledige aanschafprijs terug.. maar de aanschafprijs / aantal maanden dat het product volgens consumentenrecht minimaal werkend moet blijven x het aantal resterende maanden van deze levensduur
--
als een tv dus na 13 maanden stukgaat... heb je recht op 47/60 van de aanschafprijs terug.

wederom... als ondernemer het aan ziet komen dat de reparatie vertraging oploopt of dat consument een geschil start wegens onvrede met het vervangend product.. kan hij altijd proberen te schikken.
maar het staat consument vrij dat te verwerpen. en bij acceptatie geld voor deze schikking wederom 6 weken om aan de afspraak te voldoen. waarna alsnog kan worden ontbonden.

veel winkels zeuren met eigen voorwaardes.. maar die zijn onwettig ZELFS als jij als consument voorwaardes ondertekend hebt (omdat het rechtboek consumenten hierin beschermd voor onwetendheid, een handtekening onder onwettige voorwaardes is ongeldig, en lokale voorwaardes in strijd met bovenstaande zijn eveneens nietig.

je tv is stuk binnen een jaar.
-> je hebt gewoon recht op een gloednieuwe, niet een reparatie.
en als ze dat niet binnen 6 weken leveren, sta je in je recht de aankoop te ontbinden en je volledige aanschafbedrag terug te krijgen.
deze 6 weken zijn ondertussen versteken (de uiterste datum voor hen om te voldoen was 26 september)
en je staat dus volledig in je recht om meteen te ontbinden.

***je ZOU eventueel een reparatie kunnen accepteren als schikking, in ruil voor een deel van de aanschafprijs terug.. maar aangezien ze hierin OOK al de 6 weken overschreden hebben.. zou mijn eis hierin zeker 30-40% zijn... danwel een nieuwe tv van 20% hogere waarde...
een schikkingsvoorstel minder dan dat zou ik verwerpen.. lekker terugbetalen die hap!

[ Voor 18% gewijzigd door DutchGamer1982 op 30-09-2025 18:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

DutchGamer1982 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 18:44:
volgens europees consumentenrecht.
-als een product in het eerste jaar na aanschaf kapotgaat (wat hier het geval is)
hoef je GEEN rma te accepteren.

-je hebt recht voor dit eerste jaar op een NIEUW product, (en dus geen gerepareerd).. als het dus stukgaat moet de winkelier het omruilen voor een nieuw, hij heeft daarvoor een maximum van 6 weken.
*als dit een identiek product is moet de consument dit accepteren.
*als dit een ander product is, of de verkoper faalt erin om dit binnen 6 weken te leveren, heeft de consument het recht de aankoop te ontbinden en de volledige aanschafprijs terug te krijgen
=> het staat ondernemer vrij een "alternatief" aan te bieden, maar het is geheel aan de consument of ze dit willen accepteren.
alternatieven zijn normaliter : een vervangend product van hogere waarde
danwel : of een gedeeltelijke teruggaaf van de aanschafprijs in ruil voor het accepteren van een gerepareerd product of iets langere dan 6 weken wachttijd. (een schikking als dit moet schriftelijk door beiden partijen geaccepteerd worden)

als een product NA een jaar stukgaat.. dan veranderd iets.
**zoek eerst de levensduur op van de productklasse van het product (verschillende consumentengoederen/electronica hebben verschillende levensduur (een paar voorbeelden voor computers en onderdelen daarvan is dat bvb 3 jaar, voor televisies is dat 5 jaar, voor zonnepanelen is dat 10 jaar)
als het product stukgaat meer dan deze termijn na aankoopdatum dan vervallen alle rechten
-> gaat het echter stuk na een jaar, maar binnen deze termijn dan word het volgende van kracht
**
ondernemer mag nu een reperatie (rma) uitvoeren, hij heeft daarvoor een maximum van 6 weken na afgifte door consument (als het moet worden opgestuurd telt de afgiftedatum van het pakket als de start van deze termijn)
-> uitzondering is als ondernemer dit hinderd, als bvb gezegd word tegen consument dat het product pas kan worden afgegeven over een week dan geld als startdatum voor deze termijn van 6 weken de datum dat consument het defect melde.

**word het product binnen deze 6 weken werkend terugbezorgd dan moet consument dit dulden.
**als de ondernemer dit niet kan of wil, dan kan hij een product van gelijke of hogere waarde aanbieden, en consument moet wederom dit dulden (dit vervangend product moet wederom binnen 6 weken na afgifte product geleverd worden)
==> als consument meent dat dit product van mindere kwaliteit is voor zijn aanschafdoel ondanks hogere prijs en de ondernemer daarover informeert, maar deze op deze klacht niet ingaat dan kan hij daar een geschil over starten bij een rechter, kosten hiervoor komen voor rekening van de consument.
-
als ondernemer faalt binnen 6 weken danwel een gerepareerd danwel een vervangend product te leveren, mag consument de aankoop ontbinden.
hierbij krijgt consument echter niet langer de volledige aanschafprijs terug.. maar de aanschafprijs / aantal maanden dat het product volgens consumentenrecht minimaal werkend moet blijven x het aantal resterende maanden van deze levensduur
--
als een tv dus na 13 maanden stukgaat... heb je recht op 47/60 van de aanschafprijs terug.

wederom... als ondernemer het aan ziet komen dat de reparatie vertraging oploopt of dat consument een geschil start wegens onvrede met het vervangend product.. kan hij altijd proberen te schikken.
maar het staat consument vrij dat te verwerpen. en bij acceptatie geld voor deze schikking wederom 6 weken om aan de afspraak te voldoen. waarna alsnog kan worden ontbonden.

veel winkels zeuren met eigen voorwaardes.. maar die zijn onwettig ZELFS als jij als consument voorwaardes ondertekend hebt (omdat het rechtboek consumenten hierin beschermd voor onwetendheid, een handtekening onder onwettige voorwaardes is ongeldig, en lokale voorwaardes in strijd met bovenstaande zijn eveneens nietig.

je tv is stuk binnen een jaar.
-> je hebt gewoon recht op een gloednieuwe, niet een reparatie.
en als ze dat niet binnen 6 weken leveren, sta je in je recht de aankoop te ontbinden en je volledige aanschafbedrag terug te krijgen.
deze 6 weken zijn ondertussen versteken (de uiterste datum voor hen om te voldoen was 26 september)
en je staat dus volledig in je recht om meteen te ontbinden.

***je ZOU eventueel een reparatie kunnen accepteren als schikking, in ruil voor een deel van de aanschafprijs terug.. maar aangezien ze hierin OOK al de 6 weken overschreden hebben.. zou mijn eis hierin zeker 30-40% zijn... danwel een nieuwe tv van 20% hogere waarde...
een schikkingsvoorstel minder dan dat zou ik verwerpen.. lekker terugbetalen die hap!
Heb je ook links naar deze uitspraken? Want dit lijkt me totaal niet te kloppen. Een nieuw product krijgen als het binnen een jaar kapot gaat, lijkt me dan ook meer dan sterk.
Als ik bijvoorbeeld https://www.consuwijzer.n...opers-of-fabrieksgarantie erbij houd, zegt de ACM dat repareren ook gewoon mag, ook in het eerste jaar. https://ondernemersplein.overheid.nl/garantie-geven/ en https://www.consumentenbo...ie-binnen-garantietermijn zeggen hetzelfde.

[ Voor 3% gewijzigd door Yorinn op 30-09-2025 19:50 ]

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchGamer1982
Yorinn schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 19:40:
[...]

Heb je ook links naar deze uitspraken? Want dit lijkt me totaal niet te kloppen. Een nieuw product krijgen als het binnen een jaar kapot gaat, lijkt me dan ook meer dan sterk.
Als ik bijvoorbeeld https://www.consuwijzer.n...opers-of-fabrieksgarantie erbij houd, zegt de ACM dat repareren ook gewoon mag, ook in het eerste jaar. https://ondernemersplein.overheid.nl/garantie-geven/ en https://www.consumentenbo...ie-binnen-garantietermijn zeggen hetzelfde.
helaas
ik heb dat destijds uitgezocht (en artikelen gekregen van mijn rechtsbijstand) toen men mij wilde afschepen met een rma een paar maanden na aanschaf) (had toen de wetsartikelen uitgeprint bij me geleverd door mijn rechtsbijstand waarop winkel eieren voor zijn geld koos.. maar dat was een jaar of 4-5 geleden.. en heb ze nu niet meer zo paraat).. (ik bewaar geen documentatie van afgehandelde zaken zo lang terug)
---> uiteraard kan de wet iets veranderd zijn in de tussentijd.

iig loonde het me tweemaal toen om het consumentenrecht goed uit te zoeken en niet akkoord te gaan met een rma 5 maanden na aanschaf op een 5000 euro kostend product...
noch met een teruggaaf van maar 280 euro op een aankoop van 600 euro.. 11 maanden na aanschaf.
ik raad dan natuurlijk aan om ook even hierin je rechtbijstand te gaan raadplegen.. de wetartikelen bij de hand hebben en op tafel leggen maakte natuurlijk veel meer indruk, en ik snap je verzoek hierom, iig even je huiswerk doen loont.. je hebt als consument meer rechten dan je denkt en winkels komen met veel meer weg doordat zowel zij als de consument de rechten vaak niet kennen.

**er is een kleine kanttekening die mij wel destijds werd aangegeven..
als een product binnen 6 maanden na aanschaf stukgaat is rma volstrekt onaanvaardbaar en volledige restitutie (of een volledig nieuw product) hard opeisbaar
--->
bij meer dan 6 maanden maar minder dan een jaar.. is een grijs gebied.. (in europees recht al wel maar in nederlands recht nog niet overgenomen.. dit maakt de periode van 183 - 365 dagen na aanschaf een dubieuze (omdat zaken als dit niet voor een europese maar nederlandse rechtbank komen).. ik heb geen idee of nu 5 jaar later dit eindelijk in ons rechtboek is overgenomen

zelfs als de ondernemer zich beroept op dit grijze gebied... de 6 weken maximum voor afhandeling.. zijn reeds verstreken het is binnen de eerste 365 dagen na aanschaf stuk gegaan.. dus recht op annulering met volledige teruggaaf is in deze casus van kracht.

ik push het niet altijd... ik heb ook wel eens een rma geaccepteerd op een 2 maanden oude laptop.. maar kreeg 40% van de aanschafprijs terug in ruil.. en het was binnen 4 weken afgehandeld.
een tweedehands product is minder waard.. maar voor mij scheelde het dus 40% en de winkel hoefde geen nieuwe in te kopen, en te gaan leuren met een 2e hands product waar ze minder voor kunnen vragen
schikken is soms in beide partijen hun voordeel..

en als ik ga bellen met "ik kan ook annuleren he?" als de rma langer dan 6 weken duurt.. wil ik over 1 weekje extra nog wel eens heenkijken voor een kleinigheid (flesje scherm of lederreiniger ofzoiets) of een cadeaubon van 20 euro voor een volgende aankoop.. ik begrijp dan ondermers ook mensen zijn en het consumentenrecht hier met name kleinere ondermeners erg kan benadelen als ik de wet naar de letter volg en meteen cancel..
hoe welwillend ik hierin ben ligt ook aan de ondernemer.. een die meteen wil schikken en fout toegeeft krijgt meer gedaan dan een die probeert te schermen met eigen voorwaardes
->
maar geduld is een keertje op 8 weken zou echt mijn uiterste limiet zijn.. ik bedoel 2 maanden ontwaarding op een product met een levensduur van 3 jaar is ENORM..
dus als ze al beginnnen met "6-8 weken" zou ik meteen aangeven de wet zegt binnen 6 weken.
als jullie daarbovenop 2 weken extra de tijd willen wil ik 10% korting

te vaak gehad dat 6 weken.. 3 of 4 maanden werd.. dus nu ben ik sneller geworden van "cancel de aankoop" als het na 8 weken nog niet opgelost is. (zoals gezegd ik geef meestal een beetje coulance voorbij het recht dat ik heb en wil best een schikking doen om elkaar tegemoet te komen) maar kastje naar muur accepteer ik niet.

wat ik destijds van rechtbijstand gekregen had waren letterlijk uit te printen rechtsartikelen uit het wetboek aangaande deze zaken. van zowel nederlands als europees recht

[ Voor 26% gewijzigd door DutchGamer1982 op 30-09-2025 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Je zit nu in de 7e week. Geef ze tot eind volgende week en loop dan de winkel binnen om duidelijke afspraken te maken.

https://www.consuwijzer.n...elang-mag-reparatie-duren

De stellingen die hierboven genoemd worden bestaan helemaal niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

@Dennisweb, je aanpak klinkt redelijk.
DutchGamer1982 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 20:19:
als een product binnen 6 maanden na aanschaf stukgaat is rma volstrekt onaanvaardbaar en volledige restitutie (of een volledig nieuw product) hard opeisbaar
Ten eerste is "RMA" geen term met een juridische betekenis, en in de praktijk betekent het "opsturen voor garantie". Of dat nou leidt tot reparatie, vervanging of restitutie. Er is echt geen regel die zegt dat dat allemaal niet gevraagd mag worden.

Daarnaast is er geen wet die zegt dat ne recht hebt op een volledig nieuw product (wat dus ook via een RMA zou lopen) in plaats van reparatie. Als er een klein duf dingetje niet goed zou zijn zou de verkoper dat dan niet gewoon mogen fixen, maar zou die een compleet nieuw, tweede product moeten opsturen. Dat is onredelijk. Natuurlijk moet een reparatie wel goed zijn, niet gewoon een stuk tape erover.

Tips zijn altijd welkom maar ik heb nogal een klok-en-klepel-gevoel bij je verhaal.
MarkyB schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 20:38:
Je zit nu in de 7e week. Geef ze tot eind volgende week
Nóg anderhalve week? Na een ingebrekestelling volgt nóg een periode van wachten, dus dat zou ik niet doen. Als de winkel echt nog meer tijd nodig heeft kun je ze beter meer tijd geven ná de ingebrekestelling.

[ Voor 18% gewijzigd door bwerg op 30-09-2025 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaplasher
  • Registratie: Maart 2025
  • Niet online
*knip* Dit voegt niets toe aan de discussie.

[ Voor 92% gewijzigd door Yorinn op 30-09-2025 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

bwerg schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 21:51:

Nóg anderhalve week? Na een ingebrekestelling volgt nóg een periode van wachten, dus dat zou ik niet doen. Als de winkel echt nog meer tijd nodig heeft kun je ze beter meer tijd geven ná de ingebrekestelling.
Als zij aangeven dat het traject 6 tot 8 weken duurt dan helpt het meestal niet om bij 7 weken te gaan klagen, dat zou zelfs averechts kunnen werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:03
MarkyB schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 22:01:
[...]

Als zij aangeven dat het traject 6 tot 8 weken duurt dan helpt het meestal niet om bij 7 weken te gaan klagen, dat zou zelfs averechts kunnen werken.
Ik heb zelf ook een reparatiebedrijfje (revisie van oud speelgoed dus wel een heel andere branche); ik geef normaal een termijn van 2, en rond de feestdagen 4 á 5 weken aan. Niet omdat het repareren zo lang duurt, maar ik werk FIFO dus het ligt gewoon zo lang op de plank tot het aan de beurt is. De reparatie zelf is een uurtje werk.

Mijn vermoeden is dat het hier ook voornamelijk om wachttijd gaat. En als er dan ineens veel, of complex werk voor jouw apparaat is binnengekomen of er is ziekte, dan loopt het op.

Dit alleen even tav van de doorlooptijd hoor, ik zou 8 weken ook wel heel lang vinden.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

MarkyB schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 22:01:
[...]

Wat zij aangeven is niet relevant, 8 weken is klantonvriendelijk maar bovendien juridisch gewoon onhoudbaar. Als daarover klagen "averechts zou werken", na de al onprofessionele communicatie, dan verdienen ze een ontbinding.

Een ingebrekestelling is daarnaast geen "klagen". Een ingebrekestelling is een mededeling dat ze het serieus op moeten pakken, met een stok achter de deur, namelijk de mogelijkheid op ontbinding van de koop als ze blijven aanmodderen. Als ze zelf aangeven dat het binnen 8 weken klaar is is een ingebrekestelling in week 7 met daarna nog 1-2 weken vóór de ontbinding gewoon haalbaar.
Mistraller schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 22:10:
Mijn vermoeden is dat het hier ook voornamelijk om wachttijd gaat. En als er dan ineens veel, of complex werk voor jouw apparaat is binnengekomen of er is ziekte, dan loopt het op.
Kan allemaal zijn, maar laat ze dat dan vriendelijk melden, met excuses voor de lange wachttijd. Met de manier van communiceren die de TS beschrijft hoeft de winkel vanuit de klant ook geen coulance te verwachten.

Daarnaast zijn de verplichtingen van een reparateur anders dan van een verkoper. Een reparateur verkoopt een dienst, en dan mogen de wachttijd en voorwaarden zo zijn zoals afgesproken. De winkelier verkoopt echter geen reparatie maar een (conform) product, daar moeten ze voor zorgen en daar zijn wettelijke eisen voor. Als reparatie te lang duurt mogen ze ook vervangen of geld teruggeven. Of de klant opbellen en overleggen.

[ Voor 42% gewijzigd door bwerg op 30-09-2025 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:03
bwerg schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 22:12:

[...]

Kan allemaal zijn, maar laat ze dat dan vriendelijk melden, met excuses voor de lange wachttijd. Met de manier van communiceren die de TS beschrijft hoeft de winkel vanuit de klant ook geen coulance te verwachten.
zoals ik al in mijn disclaimer zei: alleen ten aanzien van de doorlooptijd! Ik reviseer ook voor winkels, het is mij een zorg wat die communiceren aan de eindklant. Mijn klant is de winkel in een dergelijke situatie. Zo werkt dat voor het reparatiebedrijf ook en daarom zeg ik ook, ik vind het ook lang, want winkel kan prima de status opvragen bij reparateur en dat aan consument melden. Helemaal eens.

[ Voor 29% gewijzigd door Mistraller op 30-09-2025 22:31 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchGamer1982
bwerg schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 21:51:
@Dennisweb, je aanpak klinkt redelijk.

[...]

Ten eerste is "RMA" geen term met een juridische betekenis, en in de praktijk betekent het "opsturen voor garantie". Of dat nou leidt tot reparatie, vervanging of restitutie. Er is echt geen regel die zegt dat dat allemaal niet gevraagd mag worden.

Daarnaast is er geen wet die zegt dat ne recht hebt op een volledig nieuw product (wat dus ook via een RMA zou lopen) in plaats van reparatie. Als er een klein duf dingetje niet goed zou zijn zou de verkoper dat dan niet gewoon mogen fixen, maar zou die een compleet nieuw, tweede product moeten opsturen. Dat is onredelijk. Natuurlijk moet een reparatie wel goed zijn, niet gewoon een stuk tape erover.

Tips zijn altijd welkom maar ik heb nogal een klok-en-klepel-gevoel bij je verhaal.

[...]

goed de term rma stond anders in de wetsartieken.. maar gangbaar word eronder verstaan "hij doet het niet meer, en ik meld dat"

is een gerepareerd product hetzelfde waard als een nieuw (of gebruikt maar werkend) product van 5 maanden oud?
nee.
als jij een gloednieuw product koopt.. bvb een moederbord.. en ze gaan dan lopen soldieren... kan het wellicht wel weer werkend gemaakt worden.. maar is het dan even degelijk als een moederbord wat nooit gerepareerd hoefde te worden? absoluut niet.
**het breken van het gebroken onderdeel kan schade gedaan hebben aan andere onderdelen.. die hoewel ze nog niet tot breekpunt zijn dus wel meer levensduur hebben opgegeven..

en wat te denken van een telefoon.. natuurlijk kunnen die gerepareerd worden.. maar hij is nooit meer waterdicht en achterkantjes zitten altijd "losser" na een dergelijke reparatie en schermen breken sneller na reparatie dan het originele scherm deed.. ze zijn bepaald niet gelijk aan een nieuw of gebruikt maar nooit gerepareerd toestel.

met die forse afwaardering hoef je dus niet akkoord te gaan zo kort na aanschaf.

afwaardering is ook het hoogst vroeg in de levensduur..
een product van zeg 4000 euro.. verliest 50% in straatwaarde in het eerste jaar.
om dat 6 weken het te missen.. is een veel zwaardere schade.. dan als dit gebeurd na een jaar.
een vervangend product eisen (wat vaak rechtstreeks van de plank kan worden gepakt) voorkomt deze hoge schade.

iets dat los kan/hoort zeg de bevestigingsbeugel of voet van een tv breekt.. dan kan idd volstaan worden met daar gewoon een nieuwe van leveren.. immers de tv zelf is gewoon nog goed en dat geld dan ook niet als reparatie..
gebruikelijk geld dit alleen voor onderdelen die "natuurlijk los kunnen"
**een laptop openschroeven en het geheugen vervangen ook al koop je de laptop als een product valt daar nog onder..
maar zodra zaken vastgesoldeerd/gelijmd zitten dan worden ze als EEN deel dat als geheel voor een nieuwe moet worden vervangen als het binnen dat jaar is.

nogmaals ik ben geen jurist.. ik weet alleen van eerdere aanvaring met bedrijven en mijn rechtsbijstand hoe het destijds liep. en wat die wetten inhielden. ik kreeg gewoon een pakket wetsartikelen die ik moest uitprinten en dit verhaal mee.. en het werkte.

[ Voor 24% gewijzigd door DutchGamer1982 op 30-09-2025 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

DutchGamer1982 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 22:55:
ik weet alleen [...] wat die wetten inhielden.
Ik ook.

"Wat iets waard is" is geen basis voor verplichtingen die bij een koopovereenkomst horen. Iets is conform of iets is het niet. Als zij het goed repareren dan voldoen ze aan hun verplichtingen. Als ze het niet goed repareren natuurlijk niet, maar dat betekent niet dat reparatie in zijn geheel geen optie is.

[ Voor 52% gewijzigd door bwerg op 30-09-2025 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchGamer1982
bwerg schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 23:01:
[...]

Ik ook.

"Wat iets waard is" is geen basis voor verplichtingen die bij een koopovereenkomst horen. Iets is conform of iets is het niet. Als zij het goed repareren dan voldoen ze aan hun verplichtingen.
als een product stukgaat dan was het ondeugdelijk.
als het product na reparatie niet gelijk is (en een gerepareerd product is NIET gelijk aan een product dat kort gebruikt is in te verwachten functie)

opgelapt = minder dan kort gebruikt
en je hoeft niet akkoord te gaan met dat iig niet het eerste jaar. en zeker niet de eerste 6 maanden.

als jij iets koopt.. en het gaat na 5 maanden stuk door een duidelijke fabricagefout (zeg buigende gpu of monitor die opeens geen beeld meer geeft terwijl hij gewoon na instalatie aan je muur hing

zou jij dan 6 weken rma en een "gerepareerd" product accepteren? je zou wel malle henkie zijn!
het is jammer voor dozenschuivers... dat ze daarin dan hun verlies moeten nemen.. maar dat is bedrijfsrisico.

als de koper echter een bedrijf/ondernemer is dan gelden al deze beschermende wetten natuurlijk niet.
consumenten zijn nou eenmaal veel beter beschermd.

nogmaals vraag het een jurist.. net als ik destijds deed.. maar zomaar een rma accepteren kort na aanschaf hoeft dus echt niet.

[ Voor 34% gewijzigd door DutchGamer1982 op 30-09-2025 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchGamer1982
Mistraller schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 22:10:
[...]

Ik heb zelf ook een reparatiebedrijfje (revisie van oud speelgoed dus wel een heel andere branche); ik geef normaal een termijn van 2, en rond de feestdagen 4 á 5 weken aan. Niet omdat het repareren zo lang duurt, maar ik werk FIFO dus het ligt gewoon zo lang op de plank tot het aan de beurt is. De reparatie zelf is een uurtje werk.

Dit alleen even tav van de doorlooptijd hoor, ik zou 8 weken ook wel heel lang vinden.
en als jij er een keer 7 weken over zou doen in feestdagen. of familieomstandigheden/ziekte. dan zou je dat ws ook zelfs tijdig aangeven met een email of telefoontje (he sorrie door omstandigheden word het 2 weken later... ) en dan zou het een rare klant zijn die daar dan moeilijk over doet..
natuurlijk is het anders als de klanten steeds moeten gaan informeren wanneer komt het nou als de 5 weken al verstreken zijn...
***en als het echt teveel werk word../ de vertraging oploopt tot 8 weken zou je nieuwe orders weigeren.. en openstaande klanten ruim voor die 8 weken bereikt zijn dat melden en aanbieden 10% korting op de repararatie of het product terug zodat ze een ander kunnen vinden die sneller tijd heeft (je product na 2-3 weken terug sorry er gebeurde een ongeval.. ik heb voorlopig geen tijd het te make als er haast bij is wil ik het kosteloos terugsturen... is een stuk begrijpelijker dan al 8 weken te wachten.. en dat dan pas te horen..

maar in het voorbeeld van OP klinkt het echt een dozenschuiver verhaal. zonder directe controle over deze termijn.

OP kocht bij winkel.. (ws dozenschuiver) die het product terugstuurt naar een reparatiecenter die niet van hun is maar een derde bedrijf.
in zulke gevallen is het ook nog heel goed mogelijk dat er nog meer lagen tussen zitten dus winkel stuurt het naar zijn leverancier die het op hun beurt terugstuurd naar de distributeur van dat merk in de benelux.. die het op hun beurt naar het europese reparatiecenter stuurt dat rustig ergens in oost europa of the uk kan staan.
al die lagen zijn vaag naar elkaar waardoor de winkel waar OP mee te maken heeft domweg geen termijn KAN noemen.. hij kan alleen een laag omhoog bellen en papegaaien wat die tegen hem zeggen,
en doet daarom naar OP ook geen toezeggingen over een deadline.. want die krijgen ze zelf niet en kunnen ze dus ook niet beloven.

als je HEEL veel geluk hebt heb je een bedrijf dat iig hun distributeur achter de kladden zit en belt waar het blijft.. vaak wachten ze gewoon af tot het komt en willen ze de relatie met hun distributeur niet op de spits driven.. en houden de klant aan het lijntje
hoe dan ook vaak meegemaakt is dat dergelijke dozenschuivers vinden dan de klant die onmacht maar moet begrijpen..
-->
maar als je zelf kiest geen voorraad te hebben/reparaties door externe partijen uit te voeren doordat je daaraan een ondernemersvoordeel hebt tov deze zelf te doen.. dan ben je ook hoofdelijk aansprakelijk voor de nadelen.. derhalve als dit te lang duurt zelf de kosten van een annulering terug te betalen of de kosten van een vervangend product te dragen.. om binnen de wettige 6 weken te blijven.. en als jouw leverancier maar een gedeeltelijke betaling doet omdat reparatie niet mogelijk blijkt.. zelf het verschil bijlappen tot het bedrag dat je wettelijk verschuldigd bent

[ Voor 8% gewijzigd door DutchGamer1982 op 30-09-2025 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

DutchGamer1982 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 23:07:
en je hoeft niet akkoord te gaan met dat iig niet het eerste jaar. en zeker niet de eerste 6 maanden.
Dit is in zijn algemeenheid gewoon niet waar. Zowel de wet als Jip-en-Janneke-bronnen (consumentenbond, consuwijzer, radar) melden reparatie als optie en zeggen niks over dat niet afdoende zou zijn, binnen 6 maanden of niet. Als je betoogt dat reparatie niet afdoende is omdat het product daarna slechter geworden is zal je het dus op non-conformiteit moeten gooien van het gerepareerde product. En de TS heeft juist nog helemaal geen reactie over wat er stuk zou zijn of hoe de reparatie gebeurt, dus of de reparatie wel of niet ten koste gaat van de conformiteit is nu pure speculatie.

Als ze bijvoorbeeld gewoon een compleet defect onderdeel vervangen merk je daar als gebruiker niks van, dus dat zou gewoon conform zijn. En de grotere reparatietoko's hebben helemaal geen zin in riskante reparaties als zelf op een printplaat gaan solderen, die vervangen het liefst complete onderdelen.
zou jij dan 6 weken rma en een "gerepareerd" product accepteren? je zou wel malle henkie zijn!
Als de wet zegt dat de winkel daarmee aan hun verplichtingen voldoet zal je wel moeten.
nogmaals vraag het een jurist.. net als ik destijds deed.. maar zomaar een rma accepteren kort na aanschaf hoeft dus echt niet.
Ja, accepteren hoeft echt wel, zie bovenstaande wetsartikelen en linkjes ;) Daar hoef je echt geen jurist voor te zijn. En nogmaals, RMA omvat ook vervanging of geld terug, dus dat "niet accepteren" betekent gewoon geen garantieafhandeling.

Misschien dat jouw jurist zei dat je het niet hoefde te accepteren omdat in jouw geval bekend was dat reparatie niet goed kon komen. Maar nogmaals, dat hangt af van het product en het specifieke defect.

[ Voor 22% gewijzigd door bwerg op 30-09-2025 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 01-10 10:13
[...]

goed de term rma stond anders in de wetsartieken..
Die wetsartikelen die je niet meer kan vinden?
De reden dat je ze niet terug kan vinden is omdat ze er niet zijn.

Er is hier op Tweakers al zo vaak over dit soort situaties geschreven (inclusief linkjes naar bronnen die we wel kunnen lezen) die allemaal echt iets anders aangeven dan jouw gevonden wetsartikelen die niemand kan teruglezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-10 12:55
[...]

Subtiel bij zo'n verkoper gaan staan als hij bezig is, en hardop vragen waarom reparaties bij hun zo lang duren, dat je al 8 weken wacht. Zal de verkoper niet waarderen, als hij bezig is met een potentiele verkoop.
Of ze gaan achter de reparatie aan, of je mag de winkel niet meer inkomen ( dan met een groot bord erbuiten staan en aan klanten laten zien ). Gaat wel tijd en energie kosten natuurlijk

Runs everything...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
@Dennisweb Wat me niet duidelijk is of je nu last hebt van het feit dat je een leentoestel hebt?

Als het leentoestel dezelfde grootte en functionaliteit heeft, zou het mij persoonlijk niet zo veel schelen hoeveel tijd ze nodig hebben om de boel te repareren. Allemaal verloren energie en ik heb gewoon een televisie.

Zo niet dan snap ik dat je graag te eigen tv zo snel mogelijk terug wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
jeroenkb schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 12:16:
@Dennisweb Wat me niet duidelijk is of je nu last hebt van het feit dat je een leentoestel hebt?

Als het leentoestel dezelfde grootte en functionaliteit heeft, zou het mij persoonlijk niet zo veel schelen hoeveel tijd ze nodig hebben om de boel te repareren. Allemaal verloren energie en ik heb gewoon een televisie.

Zo niet dan snap ik dat je graag te eigen tv zo snel mogelijk terug wil.
De televisie die gerepareerd wordt, heeft wel hetzelfde formaat, maar een compleet ander (vrij lelijk) scherm. Mijn TCL heeft een QLED-scherm. De Sony Bravia die ik te leen kreeg, is tien jaar ouder en heeft een LCD-scherm. Mijn TCL heeft een recente Android versie, de Sony Bravia niet. En dat merk je behoorlijk aan de ondersteuning voor bijvoorbeeld de KPN TV+-app. Dus ik wil wel graag mijn eigen TV weer terug, om die reden. O-)

Maar ik snap je punt. Ik ga volgende week - na alle tips - maar eens een ingebrekestelling schrijven. Het is dan 8 weken geleden en ik geef ze nog een week extra. Dan moet het toch wel voldoende zijn, lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:25
[...]

goed de term rma stond anders in de wetsartieken.. maar gangbaar word eronder verstaan "hij doet het niet meer, en ik meld dat"

is een gerepareerd product hetzelfde waard als een nieuw (of gebruikt maar werkend) product van 5 maanden oud?
nee.
als jij een gloednieuw product koopt.. bvb een moederbord.. en ze gaan dan lopen soldieren... kan het wellicht wel weer werkend gemaakt worden.. maar is het dan even degelijk als een moederbord wat nooit gerepareerd hoefde te worden? absoluut niet.
**het breken van het gebroken onderdeel kan schade gedaan hebben aan andere onderdelen.. die hoewel ze nog niet tot breekpunt zijn dus wel meer levensduur hebben opgegeven..

en wat te denken van een telefoon.. natuurlijk kunnen die gerepareerd worden.. maar hij is nooit meer waterdicht en achterkantjes zitten altijd "losser" na een dergelijke reparatie en schermen breken sneller na reparatie dan het originele scherm deed.. ze zijn bepaald niet gelijk aan een nieuw of gebruikt maar nooit gerepareerd toestel.

met die forse afwaardering hoef je dus niet akkoord te gaan zo kort na aanschaf.

afwaardering is ook het hoogst vroeg in de levensduur..
een product van zeg 4000 euro.. verliest 50% in straatwaarde in het eerste jaar.
om dat 6 weken het te missen.. is een veel zwaardere schade.. dan als dit gebeurd na een jaar.
een vervangend product eisen (wat vaak rechtstreeks van de plank kan worden gepakt) voorkomt deze hoge schade.

iets dat los kan/hoort zeg de bevestigingsbeugel of voet van een tv breekt.. dan kan idd volstaan worden met daar gewoon een nieuwe van leveren.. immers de tv zelf is gewoon nog goed en dat geld dan ook niet als reparatie..
gebruikelijk geld dit alleen voor onderdelen die "natuurlijk los kunnen"
**een laptop openschroeven en het geheugen vervangen ook al koop je de laptop als een product valt daar nog onder..
maar zodra zaken vastgesoldeerd/gelijmd zitten dan worden ze als EEN deel dat als geheel voor een nieuwe moet worden vervangen als het binnen dat jaar is.

nogmaals ik ben geen jurist.. ik weet alleen van eerdere aanvaring met bedrijven en mijn rechtsbijstand hoe het destijds liep. en wat die wetten inhielden. ik kreeg gewoon een pakket wetsartikelen die ik moest uitprinten en dit verhaal mee.. en het werkte.
Aan de andere kant ik koop een auto en na 5 maanden en 50k km mee heb gereden en er gaat een lampje kapot gaat mag ik een nieuwe auto uitzoeken? Zoo dat is even mooi >:) . Dan kunnen Auto dealers wel inpakken.
Pagina: 1