Garantie - Reparatie termijn

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcoos
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 29-09 06:55
Beste mede Tweakers,

Bij deze wil ik graag jullie advies omtrent de duur van een reparatie:

Op 8 april 2014 kocht ik de Lenovo Yoga 2 Pro.
Na 3 weken normaal gebruik viel me op dat er een vlek in de linker onderhoek te zien was, het scherm functioneerde nog naar behoren, ook de touch functionaliteit werkte nog.

Op 1 mei heb ik hierover contact gezocht met de desbetreffende winkel en gevraagd wat we hieraan kunnen doen, n.a.v. de foto kwamen ze met de conclusie dat het waterschade moest zijn en dat dit niet binnen de garantie valt.

Afbeeldingslocatie: http://i1166.photobucket.com/albums/q611/Marco0os/IMG_2470_zps26909335.jpg

Waar ik het natuurlijk niet mee eens ben wetende dat er absoluut geen water of vocht in de buurt is geweest van de laptop, uiteindelijk zijn we het er beide over eens dat ik maar even langs moet komen in de winkel.

Op 7 mei ben ik naar de winkel geweest om een officiele RMA in te dienen, er werd mij toen verteld dat de laptop diezelfde dag nog naar de reparateur verstuurd zou worden.

Vervolgens 1 week later vraag ik om een status update en krijg ik het volgende antwoord:
Geachte heer

Bedankt voor uw mail.
Voor zo ver als ik u nu kan melden is de reparatie in behandeling bij de reparateur.

Indien er verdere informatie bekend word houden wij u op de hoogte.

Ik hoop u hier mee voldoende geïnformeerd te hebben. Mocht u nog verder vragen hebben dan horen wij het graag.

Met vriendelijke groet,
[Verkoper]
Uiteraard ben ik wel benieuwd hoelang de reparatie nog gaat duren en vraag dit na, hierop krijg ik een verontrustend antwoord...
Beste heer,

Heeft u enig idee hoelang dit nog gaat duren?

De laptop is vorige week woensdag opgestuurd naar de reparateur en ik zou eigenlijk maandag a.s. de laptop nodig hebben.

Ik verneem het graag.

Met vriendelijke groet,
[Marcoos]

Geachte heer,

Voor de totale reparatie tijd is gemiddeld 4 tot 6 weken,
Dus ik ben bang dat maandag aanstaande niet haalbaar is.

Ik hoop u hier mee voldoende geïnformeerd te hebben. Mocht u nog verder vragen hebben dan horen wij het graag.

Met vriendelijke groet,
[Verkoper]
Weet iemand of dit een schappelijk termijn is?
Aangezien de laptop nog geen maand oud was toen deze werd binnen gebracht en vervolgens moet ik 4 tot 6 weken wachten alvorens deze gerepareerd is.

Kan ik hier mogelijk nog iets aan doen om dit te laten versnellen of mogelijk andere stappen ondernemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Heb je bij het wegbrengen van de laptop genoemd wanneer je hem weer nodig zou hebben? En wordt dat ding nu onderzocht of gerepareerd?

Opzich is namelijk 4 tot 6 weken redelijk voor een reparatie, maar ik kan me voorstellen dat er wel iets anders te regelen valt bij een net een maand oude laptop... Alleen valt er alleen iets te regelen als iedereen het tijdig aangegeven heeft.

Als jij nu op een vrijdag pas gaat melden dat je hem maandag nodig hebt, tja dan is het vrij kansloos. Zelfs zonder reparatie kan de reparatiedienst het bericht (dat jij hem maandag nodig hebt) pas maandag lezen dus dan kan hij maandag op het vervoer (ongerepareerd) en dan zal er waarschijnlijk een standaard regeling zijn tussen reparateur en winkelier dat het minimaal 24 uur duurt, dus op zijn vroegst kan jij hem regulier pas woensdag (of met geluk dinsdag) ophalen bij de winkel.

Tip voor de volgende keer dat je dit overkomt : Vraag in de winkel als je hem terugbrengt wat de termijn is, zeggen ze dan 4 tot 6 weken (wat op zichzelf niet onredelijk is) dan kan je op dat moment nog onderhandelen over een nieuw vervangend exemplaar oid. En bovenal geef aan wanneer jij hem weer nodig hebt, dan weet iedereen waar hij aan toe is en komt er niet een mailtje op vrijdag over dat hij maandag nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcoos
Gomez12,

Bedankt voor je reactie, maar het vervelende aan het verhaal en wat ik zo te zien niet gemeld heb in de topic start is dat ze bij de RMA aanvraag zeiden dat het hooguit 2 weken zou duren.

Ik heb ze nadat ze aangaven dat het 4 - 6 weken ging duren nog gevraagd of er andere mogelijkheden waren:
Beste heer

Kunt u in de tussentijd niets voor mij betekenen door een eventuele vervang laptop o.i.d. te leveren?

Of is er een manier om het process te versnellen?
Want ik kan eigenlijk echt niet zo lang zonder laptop.

Alvast bedankt,
Met vriendelijke groet,
[Marcoos]
Vervolgens kreeg ik een in mijn ogen betreurende reactie terug:
Geachte meneer,

Helaas kan ik geen leenlaptop aanbieden, wellicht is het mogelijk om er tijdelijk een te
lenen van familie of vrienden. Deze is momenteel in handen van onze service centrum die
deze reparatie zullen uitvoeren, helaas is er geen manier om deze te versnellen.

Als deze reparatie gereed is zult hier bericht over ontvangen.

Ik hoop u hiermee van voldoende informatie te hebben voorzien.

Met vriendelijke groet,
[Service desk medewerker]
Als ik al een laptop kon lenen van iemand dan zal dit nooit zo een high end laptop zijn, m.a.w. heb ik er dan ook vrij weinig aan, gezien de zaken waarvoor ik het systeem initiëel gebruikte.

Maar ik begrijp dat het termijn van reparatie vrij normaal is en ik er dus eigenlijk niks aan kan doen behalve wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:11

DukeBox

loves wheat smoothies

Als de laptop binnen garantie wordt gerepareerd heb je recht op een vervangende laptop.
http://www.consuwijzer.nl/elektronica/garantie/leenproduct

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcoos
DukeBox schreef op vrijdag 16 mei 2014 @ 22:10:
Als de laptop binnen garantie wordt gerepareerd heb je recht op een vervangende laptop.
Ja ik zou het over die boeg kunnen gooien, dan zou ik er zelfs eerder op aansturen om gelijk een nieuwe laptop te ontvangen, of in het ergste geval de koop te ontbinden...
Echter verwacht ik dat ze daar nooit mee akkoord gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Als ze gezegd hebben dat het hooguit 2 weken zou duren dan zou ik persoonlijk ze daaraan proberen te houden.

Het is hun probleem dat het langer duurt dan de aangegeven tijd, zeker met een nieuwe laptop zou ik het niet accepteren dat ze proberen het mijn probleem te maken.
Wettelijk is iets anders dan afgesproken en aan de hand daarvan redelijk...

Maar dit soort dingen moet je niet regelen per mail, maar eigenlijk in persoon en hooguit per telefoon. Over de email ben je enkel maar de 100e klant vandaag die zegt Moskovicz erbij te gaan halen en ze tot de laatste cent te laten bloeden (waarna er niets gebeurt)

Let er alleen wel op dat in principe ook een leenlaptop (waarschijnlijk) van mindere kwaliteit is. Dat is iets wat je moet accepteren.

Het probleem is hier dat reguliere termijnen van reparatie best 4 tot 6 weken kunnen zijn, maar dat is echt de reguliere termijn (die dus geldt voor de volledige garantietermijn, ook als hij 4 weken voor einde garantie stuk gaat). Hier heb je te maken met redelijkheid qua nieuwigheid en met gegeven informatie van 2 weken.
Dat zijn factoren waar geen regels voor zijn, maar die case tot case verschillen.

@Dukebox : Kan je wellicht eens aanwijzen waar daar staat dat iemand er recht op heeft?
Ik kom niet verder dan :
Soms kunt u dan een product lenen van de verkoper. Dat noemen we een leenproduct. Hieronder staat een voorbeeld.
Zelfs de slechtste verkoper maakt gehakt van je als aankomt met een stukje over dat hij soms een leenproduct kan geven en vage termen als "veel overlast" (terwijl er niets van te voren hierover gemeld is).
Je kan niet opeens na x tijd vanuit het niets aan komen zetten met dat het je vandaag opeens "veel overlast" veroorzaakt, dat had je tijdig moeten communiceren etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcoos
Dan ga ik volgende week even naar de winkel, kom toch in de buurt en gaan we het eens persoonlijk aankaarten, dan weten ze tenminste dat het voor mij serieus is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
DukeBox schreef op vrijdag 16 mei 2014 @ 22:10:
Dat hele stuk gaat echt compleet nergens over.

Ze hebben het over nodig hebben van een product ? Wat is nodig hebben ? Vevolgens staat er als voorbeeld een TV bij, dat valt nou niet bepaald onder iets nodig hebben. De koelkast kan ik mij nog voorstellen, maar ook hier staat er nergens dat je er recht op hebt. Wie gaat er bepalen of jij een laptop wel of niet echt nodig hebt ? Het zou wel lekker makkelijk zijn, heb je een laptop van anderhalf jaar oud, gaat de HDD defect en kost reparatie 2 weken. Ga je claimen dat je de laptop nodig hebt en ontbind je de koopovereenkomst en krijg je het aankoopbedrag terug. Geen enkele winkel zal nog laptops gaan verkopen als je dit zou kunnen doen.

Helaas is tot 6 weken een normale tijd voor een reparatie. Dat de laptop pas een maand oud is vind ik dan wel weer slecht van de winkel. Ze hadden er ook prima een DOA van kunnen maken.

[ Voor 15% gewijzigd door PilatuS op 16-05-2014 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcoos
Ja PilatuS, dat laatste ben ik het ook mee eens, dat is gewoon een kwestie van service.

Maar sterker nog ze gaven mij eerst de schuld door te zeggen dat het water of vocht schade is.
Terwijl dit absoluut niet het geval is, maar goed dat is natuurlijk een eindeloze discussie als de winkel in kwestie besluit om de laptop niet zelf open te draaien maar op te sturen naar de reparateur.

Als ik volgende week naar de winkel ga, ga ik het wel nog eens aankaarten dat het om een laptop van 1 maand oud gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Kijk van te voren dan even of ze op t.net pricewatch ( / kieskeurig / ... ) staan. Dat zijn over het algemeen goede klantentrekkers voor winkels en veelal hechten ze wel aan de waardering van dat soort sites.

Staan ze daarop dan kan je rustig laten vallen dat je een review gaat schrijven en dat hun zelf kunnen bepalen hoeveel sterren het aftersales verhaal gaat krijgen want hun kunnen bepalen of je review gaat over :
- 2 weken beloofd, jammer genoeg niet gehaald maar de winkel heeft wel zijn best gedaan om mij te helpen (4 van 5 sterren)
of
- 2 weken beloofd, na die 2 weken krijg je pas te horen dat het 4 tot 6 weken duurt, tussenoplossing kon niet over gesproken worden en dat bij een laptop van een maand oud (1 van 5 sterren)

Geen van 2'en is onwaar of onvolledig, alleen hun kunnen kiezen welke ze willen.

En maak ook gerust wat stampei in de winkel, een winkelier zit er niet op te wachten dat potentiele klanten horen dat hij zich niet houdt aan zijn afspraken over 2 weken etc..

@Pilatus : Een DOA is er bijna nooit meer van te maken als het ding 1 maand oud is, normaliter zijn er namelijk voor DOA's regelingen met fabrikanten en die honoreren ook alleen maar hun afspraken als het binnen x tijd gemeld is (dus niet 1 maand na aankoop).
Soepeler omgaan met reparaties in de 1e maand zou ik iedere winkelier wel aanraden :), elk apparaat kan een foutje hebben, maar de klant onthoud veelal enkel hoe er mee omgegaan wordt en dat laat hier een beetje een vervelende nasmaak achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
@Pilatus : Een DOA is er bijna nooit meer van te maken als het ding 1 maand oud is, normaliter zijn er namelijk voor DOA's regelingen met fabrikanten en die honoreren ook alleen maar hun afspraken als het binnen x tijd gemeld is (dus niet 1 maand na aankoop).
Doa van Lenovo is 8 dagen. Recover de laptop en maak een nieuwe factuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcoos
Gomez12 schreef op vrijdag 16 mei 2014 @ 22:50:
Kijk van te voren dan even of ze op t.net pricewatch ( / kieskeurig / ... ) staan. Dat zijn over het algemeen goede klantentrekkers voor winkels en veelal hechten ze wel aan de waardering van dat soort sites.

Staan ze daarop dan kan je rustig laten vallen dat je een review gaat schrijven en dat hun zelf kunnen bepalen hoeveel sterren het aftersales verhaal gaat krijgen want hun kunnen bepalen of je review gaat over :
- 2 weken beloofd, jammer genoeg niet gehaald maar de winkel heeft wel zijn best gedaan om mij te helpen (4 van 5 sterren)
of
- 2 weken beloofd, na die 2 weken krijg je pas te horen dat het 4 tot 6 weken duurt, tussenoplossing kon niet over gesproken worden en dat bij een laptop van een maand oud (1 van 5 sterren)

Geen van 2'en is onwaar of onvolledig, alleen hun kunnen kiezen welke ze willen.

En maak ook gerust wat stampei in de winkel, een winkelier zit er niet op te wachten dat potentiele klanten horen dat hij zich niet houdt aan zijn afspraken over 2 weken etc..

Soepeler omgaan met reparaties in de 1e maand zou ik iedere winkelier wel aanraden :), elk apparaat kan een foutje hebben, maar de klant onthoud veelal enkel hoe er mee omgegaan wordt en dat laat hier een beetje een vervelende nasmaak achter.
Een review komt er sowieso, wellicht hier op Tweakers :), maar ik wil ze momenteel nog even het voordeel van het twijfel geven.
Aangezien ik volgende week toch even naar de winkel ga, hoop ik dat ze met een schappelijke oplossing komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:08
Marcoos schreef op vrijdag 16 mei 2014 @ 22:43:
Ja PilatuS, dat laatste ben ik het ook mee eens, dat is gewoon een kwestie van service.
Bij wat voor winkel heb je hem gekocht? Ik ken wel winkels die na een maand nog een gunstige regeling hebben voor dit soort gevallen (leen laptop, directe omruil), maar dat zijn niet de (web)winkels die je op tweakers op laagste prijs ziet concureren. Deze laagste prijs winkels hebben (vaak) niet de marges om top end service te verlenen die hoger ligt dan de service die ze wettelijk moeten verlenen. Als je dus wel bij zo'n laagste prijs winkel hebt gekocht dan krijg je misschien nu ook wel de service die je kan verwachten.

Daarnaast zie ik ook veel mensen hier spreken over DOA regelingen, DOA is echter voor zover ik weet geen term die voorkomt in de wet, waardoor je zelfs bij een DOA niet meer rechten hebt dan bij een ieder ander defect wat later optreed. Wel kan er natuurlijk een DOA regeling zijn uit coulance, maar na een maand is hier (bijna) nooit aanspraak meer op te maken.

Aanspraak maken op de 2 weken die beloofd zijn kan uiteraard wel (mits dit natuurlijk ook een harde belofte is, en je dit kan aantonen). Als ze bijv. gezegt hebben dat een RMA vaak maximaal 2 weken kost, is dit natuurlijk geen garantie/belofte dat dit in dit geval ook zo is.

Of aanspraak maken op "overlast" nog kan weet ik niet, daar ik me ook kan voorstellen dat dit direct bij het ingaan van het traject moet gebeuren daar dan de verkoper nog kan proberen wat druk uit te oefenen bij de leverancier of om een andere oplossing te zoeken. Mocht dit nog wel kunnen dan lijkt dit me de beste route, tenzij de afspraak van 2 keihard is, en je dit kan aantonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Daarnaast zie ik ook veel mensen hier spreken over DOA regelingen, DOA is echter voor zover ik weet geen term die voorkomt in de wet, waardoor je zelfs bij een DOA niet meer rechten hebt dan bij een ieder ander defect wat later optreed.
Er is inderdaad geen wet voor DOA's. Aan de andere kant mag je hier wel wat van verwachten. Bij een fysieke winkel heb je volgens de wet geen recht om iets terug te brengen en het geld terug te krijgen. Dit zou betekenen dat wanneer ik op maandag een laptop koop die DOA blijft te zijn, ik op dinsdag deze niet terug kan brengen en maar 6 weken op reparatie moet wachten. Dit kan nooit de bedoeling zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
PilatuS schreef op zaterdag 17 mei 2014 @ 18:15:
[...]

Er is inderdaad geen wet voor DOA's. Aan de andere kant mag je hier wel wat van verwachten. Bij een fysieke winkel heb je volgens de wet geen recht om iets terug te brengen en het geld terug te krijgen. Dit zou betekenen dat wanneer ik op maandag een laptop koop die DOA blijft te zijn, ik op dinsdag deze niet terug kan brengen en maar 6 weken op reparatie moet wachten. Dit kan nooit de bedoeling zijn.
Of je iets mag verwachten weet ik niet, er zijn natuurlijk uit service wel vaak coulance regelingen voor zaken die DOA blijken te zijn maar ik denk dat ook hier regelmatig zal gelden (behalve bij DOA regelingen vanuit de fabrikant zelf die vaak in de bijsluitende documentatie te vinden zijn) dat hoe meer de verkopende winkel een prijsvechter is, hoe minder service je qua DOA regelingen vanuit de verkoper zelf kan verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcoos
Ik heb de laptop nochtans bij Paradigit gekocht, die hanteren dezelfde prijs als Lenovo zelf en de overige aanbieders. Alleen hadden ze 1.5 maand geleden de Yoga 2 Pro op voorraad, wat voor mij doorslag gevend was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PilatuS schreef op vrijdag 16 mei 2014 @ 22:54:
[...]

Doa van Lenovo is 8 dagen. Recover de laptop en maak een nieuwe factuur.
Ga ff lekker fraude plegen voor een DOA :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Verwijderd schreef op maandag 19 mei 2014 @ 16:24:
[...]

Ga ff lekker fraude plegen voor een DOA :X
Het lijkt mij dat Pilatus bedoelt dat Paradigit de factuur wel opnieuw kan uitgeven.

Als je zelf je factuur gaat veranderen ben je ietwat dom bezig, ze kijken 1x in de computer en het valt op.

Maar voor een paradigit is dit gewoon dagelijkse kost, wat denk je dat er met een artikel na de WKOA gebeurt als iemand anders dat weer koopt en het apparaat is stuk op dag 1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Gomez12 schreef op maandag 19 mei 2014 @ 20:15:
[...]

Het lijkt mij dat Pilatus bedoelt dat Paradigit de factuur wel opnieuw kan uitgeven.

Als je zelf je factuur gaat veranderen ben je ietwat dom bezig, ze kijken 1x in de computer en het valt op.

Maar voor een paradigit is dit gewoon dagelijkse kost, wat denk je dat er met een artikel na de WKOA gebeurt als iemand anders dat weer koopt en het apparaat is stuk op dag 1?
Dat lijkt me erg lastig daar het er op lijkt dat de notebook al bij lenovo of haar reparatie partner is en daar schijnbaar ook al enige tijd ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcoos
Vandaag naar Paradigit geweest en ze hebben nagevraagd wat de status was, helaas weer het zelfde verhaal dat de laptop bij de reparateur ligt.

Ze konden helaas ook niks anders voor me betekenen en zouden me volgende week maandag bellen... Zucht.
Dus m.a.w. ze hebben een week uitstel, hopelijk maandag meer nieuws. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Waarom vind iedereen het normaal dat de reparatietermijn van een laptop bij een winkel 4-6 weken is? Waar komt dat vandaan? Zeker bij een model wat momenteel in het assortiment ligt, en dus bij de reparateur spare parts van op voorraad moeten zijn, is het toch een kwestie van opsturen naar reparateur (=1 dag als het goed is), repareren, ook een dag, want het defect is bij een goede winkel al geconstateerd, en is hier ook nog eens makkelijk te zien, en dan kan hij dezelfde dag weer mee met UPS om naar de winkel, of nog beter, de klant zelf te sturen. In het optimale geval dus twee dagen, maar er even van uit gaande dat een monteur twee dagen doet over het schroeven van een scherm, de winkel hem eerst een dag op de plank legt, en als UPS hem weer terug bezorgt ze nog een dag lang vergeten om je te bellen want voicemail, dan duurt het nog steeds slechts 6 dagen. 14 is echt heel veel, en 28-42 is compleet absurd.

Natuurlijk, als de winkel er een week over doet om je laptop bij de reparateur te krijgen zonder goede klachtomschrijving, deze zelf iets moet constateren en vervolgens een onderdeel bestellen wat hij niet op voorraad heeft, dan langzaam repareert en het slechts 1 keer per week met een postronde terug stuurt, dan gaat het zes weken duren. Maar dat is toch geen service? Dat is de meest goedkope manier van repareren met minimale inspanning voor de winkel en maximale irritatie voor de klant.

Voor de situatie van de TS: ik ben bang dat je in een of ander reparatietraject beland bent, waarbij het geen enkele invloed heeft of je elke dag om 9:00 daar voor de deur staat om te vragen of hij er al is, de verkopers kunnen niets voor je doen en slechts afwachten tot een koerier jouw laptop weer langs brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
repareren, ook een dag, want het defect is bij een goede winkel al geconstateerd,
Dan ga je er wel even vanuit dat ze bij de fabrikant niets te doen hebben en zitten te wachten op jouw product en er gelijk mee aan de slag gaan. Helaas werkt de wereld zo niet. Als er nog 60 reparaties liggen gaan die natuurlijk voor. Misschien dat je ooit ergens eens de mazzel hebt dat er nog maar 5 liggen. Ook onderdelen liggen lang niet altijd op vooraad. HDD's bijvoorbeeld wel maar dingen als moederbord is een ander verhaal.

Uit ervaring kan ik je vertellen dat inclusief transport het een dag of 8 minimaal is. Maar dan ook echt minimaal. Normaal gesproken duurt het een week of 3 gemiddeld voor alle fabrikanten. Dat het 6 weken moet duren geeft wel aan dat Paradigit de boel niet helemaal op orde heeft, want het kan zeker een stuk sneller.

Je geeft aan dat 14 dagen heel veel is. Ik weet zeker dat 90% van alle reparaties niet binnen die tijd afgehandeld worden. Maakt niet uit bij welke winkel je de laptop koopt of van welk merk deze is.
Gomez12 schreef op maandag 19 mei 2014 @ 20:15:
[...]

Dat bedoel ik inderdaad. Nou is dat eigenlijk ook wel fraude als je het zo wil stellen. Ik zie persoonlijk niet echt een probleem om iets wat binnen 1 maand defect is als DOA terug te sturen. HP heeft bijvoorbeeld 30 dagen DOA. Ik vind niet dat je het tegenover de klant kan maken om een laptop die nog geen maand oud is voor 6 weken op te sturen.

[ Voor 26% gewijzigd door PilatuS op 20-05-2014 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmA-X
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-09 19:09
Nu ineens gaan besluiten dat het een DOA moet zijn is wel een beetje raar, als je laptop onder RMA al is opgestuurd ter reparatie.

Persoonlijk vind ik 4-6 weken een forse periode voor reparatie, maar niet onacceptabel. Overigens is het aan de verkoper om te bepalen of hij kosteloos repareert, of kosteloos vervangd. Die keus is helaas niet aan de koper.

In jouw geval zou ik even schriftelijk communiceren dat je ze aan de bepaalde reparatietermijn te houden. Als het dan verder uitloopt, sta je in ieder geval wat sterker. Zet er ook in dat als ze die termijn overschrijden, dat je ze in gebreke stelt en dan uitdrukkelijk wenst dat de laptop kosteloos wordt vervangen door een gelijkwaardig of beter model. Als je per e-mail communiceert, zorg dan dat ze even bevestigen zodat je later kan bewijzen dat ze het ook daadwerkelijk gelezen hebben.

Op dit moment is er in mijn ogen geen sprake van onredelijkheid, dus je afdwingbare rechten zijn nog vrij dun...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou inderdaad proberen een concrete afspraak te maken voor een reparatietermijn, en wat er gebeurt als die overschreden wordt. Laat ze ook bevestigen dat de garantieperiode wordt verlengd voor de periode dat je er buiten je schuld geen gebruik van hebt kunnen maken.

Dat zijn beide dingen die op zich heel redelijk zijn; maar winkels zijn er vaak niet op ingericht en willen daar niet in mee gaan. Wel heb je dan een ingang om de discussie aan te gaan over waar dan de grenzen liggen - ze zijn blijkbaar niet bereid in te staan voor hun producten en leveranciers.
Ze zullen het eens moeten zijn dat een reparatie niet oneindig mag duren, dus laat ze dan maar aangeven wat die grens is.

Geven ze een grens aan die ruim is, dan kan je wijzen naar de redelijke termijn genoemd in de wet. Enzovoort. Maar goed, per saldo ligt het er aan met wie je te maken hebt of er enig resultaat uit te behalen is. Vooral omdat Paradigit bij geen enkel keurmerk is aangesloten waar je dan ter evaluatie aan kan kloppen met de gegeven antwoorden. Maar goed, dit alles is dan ook meer een pad om te proberen een structurele verbetering in de afhandeling van dit soort dingen te krijgen, dan een oplossing voor jou specifiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcoos
Normaal werd ik gister gebeld door Paradigit, helaas zijn ze dit niet nagekomen en ben ik vandaag weeral naar de winkel geweest.

Daar werd me verteld dat ik een brief heb ontvangen, die verstuurd was op 23 mei, deze heb ik helaas tot op heden nog niet ontvangen, hierin zouden de reparatie kosten staan en de vraag of ik hiermee akkoord wou gaan.

Waar ik het dus niet mee eens ben en heb de beste medewerker gevraagd wat er geconstateerd was en waarom ze de kosten op mij willen verhalen terwijl dit gewoon onder de garantie moest vallen.

Helaas kon hij dat niet zien in zijn systeem ook was zijn directe leidinggevende niet meer aanwezig en de mederwerker vroeg of zijn leidinggevende met mij contact mocht opnemen, waarop ik dus zei dat ik dan morgen nogmaals terug zou komen om de zaak te bespreken.

Maar ik vrees ervoor dat als ik de laptop gerepareerd wil hebben ik zelf kan opdraaien voor de kosten, is dit niet te gek?
Ik bedoel, ik kan met 100% zekerheid zeggen dat de laptop normaal gebruikt is, geen water in de buurt is geweest, laat staan vochtig geweest.

Kun je hier eigenlijk nog iets aan doen als klant? ;(

[ Voor 0% gewijzigd door Marcoos op 27-05-2014 21:05 . Reden: datum aangepast... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:11

DukeBox

loves wheat smoothies

Heb je een rechtsbijstands verzekering ? Zo ja, mogelijk wordt het tijd hen in te lichten over deze zaak en het geheel uit handen te geven.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Marcoos schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 20:07:
Daar werd me verteld dat ik een brief heb ontvangen, die verstuurd was op 23 april, deze heb ik helaas tot op heden nog niet ontvangen, hierin zouden de reparatie kosten staan en de vraag of ik hiermee akkoord wou gaan.
Is die 23 april een foutje of klopt het hele verhaal nu niet meer (in je TS heb je het over 1 mei gebracht en nu hebben ze een brief gestuurd voordat hij gebracht is?)
Waar ik het dus niet mee eens ben en heb de beste medewerker gevraagd wat er geconstateerd was en waarom ze de kosten op mij willen verhalen terwijl dit gewoon onder de garantie moest vallen.
...
Maar ik vrees ervoor dat als ik de laptop gerepareerd wil hebben ik zelf kan opdraaien voor de kosten, is dit niet te gek?
Ik bedoel, ik kan met 100% zekerheid zeggen dat de laptop normaal gebruikt is, geen water in de buurt is geweest, laat staan vochtig geweest.

Kun je hier eigenlijk nog iets aan doen als klant? ;(
Het probleem is over het algemeen dat vochtschade buiten de garantie valt (zo goed als altijd user-error)
En dat er stickers in dat ding zitten die verkleuren (de rechtsgeldigheid daarvan kan je wel weer in twijfel trekken maar dat is een andere discussie) dus hun case is redelijk solide.

En jouw case is :
- Of dat de stickers al verkleurd waren toen je hem kocht (maar dan heb je een onderzoeksplicht en dan kunnen ze het daarop gooien in uiterste nood)
- Of dat je toch onbewust vocht in de buurt hebt gehad (ik weet van zaken waar de stickers verkleurden van de luchtvochtigheid van het huis na x tijd en dan hoef je dus geen expliciet vocht in de buurt te hebben, door luchtvochtigheid en ophoping kan het ding toch verkleuren), maar het kan ook iets heel simpels zijn geweest als een natte tafel oid, een vochtige broek waarop je hem even liet rusten, net een druppeltje op de verkeerde plek op de tas terechtgekomen terwijl je 2 meter door de regen liep.

In wezen is vochtschade 1 van de euforieeen van de reparateurs, het is bijna altijd per definitie user-error en je kan bijna nooit bewijzen dat het niet zo is.
In principe is het enige wat ik zo snel als mogelijkheid zie : Een hele hele lange adem hebben, vragen om bewijsmateriaal dat het vocht ook echt de oorzaak van het probleem is (een verkleurde sticker hoeft nog niet te betekenen dat er iets stuk is, al het vocht kan theoretisch ook in de sticker gedrongen zijn en binnen 6 maanden ligt de bewijslast bij hun). Alleen dan is het een twijfelachtige afloop, wellicht een rechtersbezoekje nodig en reken er niet op dat je in de komende 3 maanden je laptop terugziet.

Beste advies lijkt me idd je rechtsbijstand inschakelen, die vergoeden dit soort dingen over het algemeen blind omdat die inzien dat blind vergoeden goedkoper is dan de hele hele lange adem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcoos
Gomez12 schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 21:02:
[...]

Is die 23 april een foutje of klopt het hele verhaal nu niet meer (in je TS heb je het over 1 mei gebracht en nu hebben ze een brief gestuurd voordat hij gebracht is?)

[...]

Het probleem is over het algemeen dat vochtschade buiten de garantie valt (zo goed als altijd user-error)
En dat er stickers in dat ding zitten die verkleuren (de rechtsgeldigheid daarvan kan je wel weer in twijfel trekken maar dat is een andere discussie) dus hun case is redelijk solide.

En jouw case is :
- Of dat de stickers al verkleurd waren toen je hem kocht (maar dan heb je een onderzoeksplicht en dan kunnen ze het daarop gooien in uiterste nood)
- Of dat je toch onbewust vocht in de buurt hebt gehad (ik weet van zaken waar de stickers verkleurden van de luchtvochtigheid van het huis na x tijd en dan hoef je dus geen expliciet vocht in de buurt te hebben, door luchtvochtigheid en ophoping kan het ding toch verkleuren), maar het kan ook iets heel simpels zijn geweest als een natte tafel oid, een vochtige broek waarop je hem even liet rusten, net een druppeltje op de verkeerde plek op de tas terechtgekomen terwijl je 2 meter door de regen liep.

In wezen is vochtschade 1 van de euforieeen van de reparateurs, het is bijna altijd per definitie user-error en je kan bijna nooit bewijzen dat het niet zo is.
In principe is het enige wat ik zo snel als mogelijkheid zie : Een hele hele lange adem hebben, vragen om bewijsmateriaal dat het vocht ook echt de oorzaak van het probleem is (een verkleurde sticker hoeft nog niet te betekenen dat er iets stuk is, al het vocht kan theoretisch ook in de sticker gedrongen zijn en binnen 6 maanden ligt de bewijslast bij hun). Alleen dan is het een twijfelachtige afloop, wellicht een rechtersbezoekje nodig en reken er niet op dat je in de komende 3 maanden je laptop terugziet.

Beste advies lijkt me idd je rechtsbijstand inschakelen, die vergoeden dit soort dingen over het algemeen blind omdat die inzien dat blind vergoeden goedkoper is dan de hele hele lange adem.
Bedankt voor de opmerking over de datum, dit moest inderdaad 23 mei zijn.

Morgen ga ik het even overleggen met een leidinggevend persoon bij Paradigit, dan hoop ik iets meer duidelijkheid te krijgen, maar mijn vermoeden is nog steeds dat ze het op vocht schade houden, helaas kon de medewerker die mij vandaag probeerde te helpen geen exacte status geven aangezien dit in de brief zou moeten staan, mede ook de reparatie kosten.

Mocht er morgen niks duidelijks uitkomen dan ga ik het advies om rechtsbijstand in te schakelen zeker opvolgen. Helaas zat ik hier natuurlijk niet op te wachten maar het ziet er naar uit dat ik weinig keuze heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcoos
Er is weer een hele tijd overheen gegaan, dus om jullie op de hoogte te houden weer een update:

28 mei 2014:
Paradigit Eindhoven:
De "baas" (verantwoordelijke voor reparaties volgens mij) heeft mij duidelijk gemaakt dat het reparatiebedrijf geconstateerd heeft dat het om vocht schade zou gaan en dit niet onder de garantie valt, waarna ik hem nogmaals verteld heb dat de laptop absoluut niet vochtig heeft gelegen of dat er ook maar iets van water in de buurt is geweest van het apparaat. Helaas kon hij weinig voor mij betekenen, behalve dat ze "zogezegd" 60 euro van de 240 euro reparatie kosten voor hun rekening nemen, een in mijn ogen trieste geste, gezien de laptop initieel 1300 euro heeft gekost en ik er amper plezier van heb gehad. Vervolgens heb ik hem nog gevraagd om bewijs te leveren van de vochtschade, dit ging hij navragen bij de reparateur en hij zou persoonlijk nog contact met mij opnemen. Ook liet hij de brief voor de reparatiekosten nogmaals versturen.

Aangezien ik de gehele week niks heb vernomen van Paradigit en nog steeds geen brief heb ontvangen ben ik vandaag alweer naar het filiaal in Eindhoven geweest.

Vandaag 6 juni 2014
Paradigit Eindhoven:

De persoon in kwestie die om de bewijslast ging vragen heeft mij niet gecontacteerd en was helaas niet ter plaatse, noch wisten zijn medewerkers iets van deze zaak.

Vervolgens kreeg ik dan een ander persoon te spreken die iets meer te vertellen had dan de servicedesk medewerkers, hij ging kijken of hij de bewijslast kon verkrijgen.

Na ongeveer 20 minuten wachten kwam hij terug met de desbetreffende foto's, helaas moesten we beide concluderen dat de foto's hetzelfde beeld vertoonde als de foto aan het begin van dit topic (foto met een vlek in de linker onder-hoek van het scherm).
M.a.w. er was helemaal niks mee bewezen en ik stelde hem nogmaals de vraag mocht het hypothetisch gezien waterschade zijn hoe kan het dan zijn dat er enkel vocht onder het scherm zit en er totaal geen andere componenten geraakt zijn?

Hierop had hij uiteraard geen antwoord, hij zei dat hij het met mij eens was maar kon er verder ook niks aan veranderden omdat dit niet binnen zijn functie viel.

Hij zou het voordragen aan de persoon die daarvoor verantwoordelijk was om zo tot een oplossing te komen. Dit heb ik inmiddels al vaak gehoord, helaas zijn het bij Paradigit loze beloftes die ze niet nakomen.

Dus nu gaat er morgen maar een aangetekende brief op de post, hopelijk krijg ik dan wel een reactie.
Persoonlijk vindt ik het erg jammer dat het zover moet komen.
Ook verbaast het me dat het ze niks uitmaakt dat er een winkel vol staat en ik mijn verhaal doe terwijl er 6 - 10 klanten meeluisteren.

Update:
12 juni 2014

Nadat Paradigit mijn aangetekende brief had ontvangen nam het hoofdkantoor contact met me op en excuseerde zich.
Vervolgens kwamen ze met het nieuws dat ik een nieuwe laptop kreeg.
Ik had ze nog gevraagd of er een mogelijke vergoeding zou komen voor die keren dat ik naar Eindhoven ben gereden en voor het aangetekend schrijven.

Helaas was dit laatste niet mogelijk.

MAAR, volgende week heb ik dus eindelijk een nieuwe laptop pfoe :)

[ Voor 22% gewijzigd door Marcoos op 13-06-2014 14:48 . Reden: Goed nieuws :D ]

Pagina: 1