Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluimes
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06:33
Eind 2023 heb ik 10 zonnepanelen laten plaatsen. Momenteel zit ik bij Delta Energie. Mijn contract loopt over een paar maanden af en ik ben alvast aan het kijken wat verstandig is.

Wat mij opvalt: ik betaal nu €223,50 aan terugleverkosten voor schaal 25 (2.800–3.000 kWh). Als ik nu zou verlengen, stijgt dit naar maar liefst €451 voor exact dezelfde schaal. Dat is dus een stijging van meer dan 100%.

Ik vind dit eerlijk gezegd volstrekt onacceptabel. Je kunt van alles vinden over terugleverkosten, maar als dit de trend wordt, dan prijs je zonnepaneelbezitters de markt uit en gaat de hele energietransitie spaak lopen.

Op vergelijkingssites zie ik dat de meeste leveranciers inmiddels soortgelijke bedragen rekenen voor ~3000 kWh teruglevering. Blijkbaar is dit de nieuwe norm.

Ik vraag mij af:

Zijn er nog leveranciers die geen (of aanzienlijk lagere) terugleverkosten hanteren?

Is overstappen naar dynamisch de enige realistische optie?

Hoe kijken jullie tegen deze ontwikkeling aan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Je kan ook kiezen voor een modelcontract. Modelcontracten, van 1 januari tot 1 juli 2025

Je kan zelf berekenen met een spreadsheet of het gunstig voor jouw geval is.

Tarieven van modelcontracten worden eens per half jaar aangepast (1 jan - 1 juli).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:45
bluimes schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:33:
Zijn er nog leveranciers die geen (of aanzienlijk lagere) terugleverkosten hanteren?

Is overstappen naar dynamisch de enige realistische optie?
Modelcontracten zijn nog zonder terugleverkosten, maar ACM heeft aangegeven deze erin toe te voegen, dus misschien dat per 1-1-2026 deze toch ook in de contracten komen.

Of dynamisch de enige optie is, ligt nogal aan je situatie.
Zoals ik toevallig net Truus01 in "Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic" ook al aangeef, Zolang je nog kunt salderen en je verbruik niet echt kunt sturen, is vaak toch de betere optie een vast contract met een grote korting die de terugleverkosten enigszins teniet doen.