Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeuwtje1
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-09 16:50
Hallo,

Ik heb al een paar jaar een Canon M50 mkII systeemcamera. Ik heb daarbij de standaard lens, en later de EF-M 32mm 1.4f bij gekocht. Ik ben erg tevreden met de nieuw lens, die is qua kwaliteit echt een stuk beter dan de standaard.

Ik heb een leuk bedragje beschikbaar, en het leek mij leuk om het daarom qua lenzen wat meer uit te breiden. Ik kijk alleen niet dagelijks naar dit soort gear, en kom erachter dat het hele systeem gediscontinueerd is. Er is nog amper aan lenzen te komen. Ook de EF-M adapter, om andere lenzen op de camera te zetten is niet of amper meer beschikbaar.

Ik kom daarmee in een rare situatie. Ik ben helemaal tevreden met de camera, maar in hoeverre heeft het nog zin hier in te investeren? Je zou natuurlijk 2e hands spul kunnen kopen, maar dat is ook niet goedkoop. Maar om nu gelijk weer een nog groter bedrag uit te geven voor weer een nieuwe camera....

Hoe kijken jullie hier naar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

Jouw vraag heeft enig raakvlak met een ander recent geopend topic: Vervanger voor Canon M50 Misschien ook de moeite waard om even door te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 00:00
leeuwtje1 schreef op maandag 29 september 2025 @ 08:53:
Ik ben helemaal tevreden met de camera
Dan is er geen enkele reden om iets anders aan te schaffen.
Ik heb een leuk bedragje beschikbaar,
Weekendje weg boeken in de buurt van een mooie fotolocatie.
In tegenstelling tot het aanschaffen van andere apparatuur krijg je daarmee wel veel betere foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:40
Definieer investeren? Het leuke van 2de hands spul kopen is dat je in sommige gevallen een groot deel van je inleg terug kan krijgen als je het later weer doorverkoopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:28
Wat mis je en waarom denk je dat je met iets anders veeeeel gelukkiger gaat worden?

De verwachte meerwaarde van iets "nieuws" is enorm terwijl de teleurstelling als het nieuwe er is en tegen het licht gehouden wordt daar behoorlijk bij in de buurt komt.

Het "beter" volgens de diverse tests en reviews wordt nogal eens uit "commerciële overwegingen" overdreven en het aspect dat een hele belangrijke upgrade wordt nogal eens vergeten: de fotograaf.
Als ik naar mijzelf kijk is een upgrade van het spul altijd spannend (hebbe, hebbe, hebbe) maar ik ben er zelf nooit een betere fotograaf door geworden en achteraf blijk ik natuurlijk altijd het grootste knelpunt te zijn en niet de apparatuur.

Los daarvan kunnen veel/ de meeste knelpunten tegenwoordig ook nog eens met de juiste software worden opgelost als je netjes met RAW fotografeert (kleur, contrast, resolutie,....).

Anders geformuleerd, wees blij dat je tevreden bent met je M50 en hou dat zo. Koop er hooguit een extra objectief bij als je dat als beperking voelt (stel hier maar eens de vraag naar die EF-M adapter en je kunt hem waarschijnlijk wel vinden en dan heb je opeens veel keuze aan 2e hands Canon spul).
De kans dat je magistraal betere foto's gaat maken met andere spullen is vrijwel nihil, technisch ietsje beter misschien, maar ook dat zal maar zelden te zien zijn door jou en anderen.
Laat je ook niet teveel wijs maken van ons hier dat je dit of dat moet, ieder zit in een merk of techniek bubble en jij hebt de naald om die door te prikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeuwtje1
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-09 16:50
Dank allen voor jullie reactie!
Archer_VC10 schreef op maandag 29 september 2025 @ 13:00:
Definieer investeren? Het leuke van 2de hands spul kopen is dat je in sommige gevallen een groot deel van je inleg terug kan krijgen als je het later weer doorverkoopt.
Check, ik bedoel investeren in een platform wat wel of niet nog ondersteund wordt door de fabrikant. Stel, mijn Canon M50 stopt er mee, dan zit er niks anders op om weer ergens een 2e hands op de kop te tikken, en de vraag is of dat over x tijd nog wel handig is. Dan verkoop ik liever nu de boel, en koop een systeem (evt. 2e hands) wat wel nog geruime tijd ondersteund wordt, en waar eenvoudig lenzen e.d. voor te vinden zijn.
Sodela schreef op maandag 29 september 2025 @ 17:08:
Wat mis je en waarom denk je dat je met iets anders veeeeel gelukkiger gaat worden?

De verwachte meerwaarde van iets "nieuws" is enorm terwijl de teleurstelling als het nieuwe er is en tegen het licht gehouden wordt daar behoorlijk bij in de buurt komt.

Het "beter" volgens de diverse tests en reviews wordt nogal eens uit "commerciële overwegingen" overdreven en het aspect dat een hele belangrijke upgrade wordt nogal eens vergeten: de fotograaf.
Als ik naar mijzelf kijk is een upgrade van het spul altijd spannend (hebbe, hebbe, hebbe) maar ik ben er zelf nooit een betere fotograaf door geworden en achteraf blijk ik natuurlijk altijd het grootste knelpunt te zijn en niet de apparatuur.

Los daarvan kunnen veel/ de meeste knelpunten tegenwoordig ook nog eens met de juiste software worden opgelost als je netjes met RAW fotografeert (kleur, contrast, resolutie,....).

Anders geformuleerd, wees blij dat je tevreden bent met je M50 en hou dat zo. Koop er hooguit een extra objectief bij als je dat als beperking voelt (stel hier maar eens de vraag naar die EF-M adapter en je kunt hem waarschijnlijk wel vinden en dan heb je opeens veel keuze aan 2e hands Canon spul).
De kans dat je magistraal betere foto's gaat maken met andere spullen is vrijwel nihil, technisch ietsje beter misschien, maar ook dat zal maar zelden te zien zijn door jou en anderen.
Laat je ook niet teveel wijs maken van ons hier dat je dit of dat moet, ieder zit in een merk of techniek bubble en jij hebt de naald om die door te prikken.
Thnx, goede opmerking! Aan het einde van het verhaal kan ik inderdaad zelf nog veel leren.

Maar bij de foto's die ik maa zoek ik soms net wat meer zoom, maar wel met voldoende scherpte en lichtgevoeligdheid. Dit mis ik bij de standaard lens, waardoor ik die eigenlijk bijna niet meer gebruik. Mijn 32mm is veel scherper, en doet het veel beter bij iets minder licht.

Natuurlijk kan ik in de meeste gevallen wel uit de voeten met de 32mm, maar ik twijfel wel of ik als ik toch 1 of 2 lenzen meer nog een keer wil, ik niet beter naar een ander systeem kan, wat nog jaren wordt ondersteund.

[ Voor 59% gewijzigd door leeuwtje1 op 29-09-2025 22:11 ]

Pagina: 1