• doubleduh
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een vervanger voor mijn Canon M50. Ik heb nu 2 lenzen die erg goed bevallen, een 18-150 en een 32mm f1.4. Ik gebruik hem vooral op vakantie voor van alles, familie er op zetten, landschap, klein beetje astro, soms autoraces. Meestal gebruik ik de zoomlens overdag vanwege het goede zoombereik en de prime alleen bij weinig licht of als ik zeker weet dat ik de zoom niet nodig heb. Ongeveer 50% foto en 50% video (alleen 4K). Voor foto's is ie eigenlijk nog prima, ik zoek vooral een andere camera vanwege beperkingen voor de video, namelijk altijd grote crop (ook wel weer fijn dat je dan eigenlijk wel verder kan zoomen), geen stabilisatie voor de primelens en geen bruikbare autofocus in video. En dat ie niet kan opladen met USB.
De foto's gebruik ik als achtergrond op o.a. een 5K monitor, dus een redelijke resolutie hebben is wel fijn. Ik vind het gewicht ook vrij belangrijk en heb geen zin om elke 2 minuten van lens te wisselen, dat is erg onhandig heb ik bij een eerdere camera gemerkt. Budget zit grofweg rond max 2000 euro. Ik heb al een aantal 55mm filters, zou fijn zijn om die weer te kunnen gebruiken.

De opties die ik op het oog heb:

Canon R10 - redelijk logische opvolger, ben ook tevreden met Canon, vrij licht en heeft eigenlijk dezelfde zoomlens, maar geen IBIS, en primes met stabilisatie zijn dun gezaaid. Behalve de 4K60 zie ik niet heel veel voordelen.

Canon R7 - zelfde verhaal maar dan met IBIS dus meer primelenzen beschikbaar, maar wel een stuk zwaarder...

Fuji X-S20 - meest interessante optie, vooral vanwege de film simulations, lijkt me de meest leuke camera in gebruik (ook belangrijk), maar de zoomlenzen zijn vrij groot. Met de 16-80 f4 kom ik eigenlijk net wat range tekort, wel weer fijn om wat extra lichtsterkte te hebben. De 18-135 is weer wat zwaarder. Ook veel primes beschikbaar. 6K video croppen om zo eigenlijk wat meer zoomrange te hebben is ook handig.

Fuji X-T50 of X-E5 - ongeveer zelfde verhaal als hierboven, maar meer megapixels voor foto's is wel fijn. Wel weer een minder handige grip, duurder en kleinere batterij...

Sony A6700 - eigenlijk op papier verreweg de beste optie, met 4K120 en goede relatief kleine 18-135 lens en redelijk aanbod aan primelenzen. Ik heb alleen eerder een Sony gehad maar vind ik niet heel handig in gebruik en vind de kleuren niet heel spectaculair, en ik ben eigenlijk te lui om veel te moeten editen.

Zijn er nog meer goede opties, of dingen die ik over het hoofd zie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

Als ik het goed begrijp vind je het geen probleem om de Canon lenzen die je inmidels al bezit niet te kunnen gebruiken op je aanstaande nieuwe camerabody van eventueel Fuji of Sony (i.v.m. ander type mount)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23:58
Ik denk dat je de uitvoering: Panasonic Lumix GH7 body Zwart en uitvoering: Panasonic Lumix DC-G9 II Zwart over het hoofd ziet.
Panasonic staat toch wel bekend om de uitgebreide videofeatures.
En met LUT's die je zelf kan maken en uploaden naar de camera kan je evt. ook Fujifilm simuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doubleduh
  • Niet online
choogen schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 10:44:
Als ik het goed begrijp vind je het geen probleem om de Canon lenzen die je inmidels al bezit niet te kunnen gebruiken op je aanstaande nieuwe camerabody van eventueel Fuji of Sony (i.v.m. ander type mount)?
Hergebruiken zou mooi zijn, maar volgens mij kunnen die EF-M lenzen vanwege de kleine afstand naar de sensor niet geport worden naar een ander systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doubleduh
  • Niet online
wappiewappie schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 13:09:
Ik denk dat je de uitvoering: Panasonic Lumix GH7 body Zwart en uitvoering: Panasonic Lumix DC-G9 II Zwart over het hoofd ziet.
Panasonic staat toch wel bekend om de uitgebreide videofeatures.
En met LUT's die je zelf kan maken en uploaden naar de camera kan je evt. ook Fujifilm simuleren.
Thanks, dat is inderdaad ook nog een optie, die zal ik gaan onderzoeken. Ik dacht dat MFT dood was, maar er blijkt toch nog leven in te zitten.

• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

doubleduh schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 22:15:
[...]

Thanks, dat is inderdaad ook nog een optie, die zal ik gaan onderzoeken. Ik dacht dat MFT dood was, maar er blijkt toch nog leven in te zitten.
Ja, je kunt gemakkelijk die indruk krijgen wanneer je een gemiddelde Nederlandse camerawinkel binnenloopt. Je ziet daar voornamelijk Canon, Nikon en Sony camera's in de etalage. Fuji vaak ook nog wel, maar minder opvallend. Van Panasonic kom je voornamelijk hun full-frame S-lijn tegen, de G lijn voor hun MFT modellen is zeldzamer. En van OM System (vroeger Olympus geheten) zie misschien nog een enkel model. Dat heeft allemaal met winstmarges voor de winkel te maken.

MFT is gelukkig zeker niet dood (tip: dat is een leuke zoekopdracht voor op YouTube). Panasonics marketing-afdeling is nogal gefocust op de full-frames (waarbij ik me overigens afvraag of dat nu een groot commercieel succes genoemd kan worden, gezien de afprijzingen op bijv. de S9). OM-System is juist behoorlijk actief met het uitbrengen van nieuwe modellen zoals alleen dit jaar al de uitvoering: OM System OM-5 Mark II Body Zwart en de introductie van de retro-style uitvoering: OM System OM-3 Zwart. Hun huidige topmodel is de OM-1 Mk2, ook een hele mooie camera. OM heeft dit jaar ook weer nieuwe MFT-lenzen uitgebracht, waar Panasonic daarmee momenteel juist wat achterblijft. Natuurlijk is er sowieso al geen tekort aan lenzen voor het MFT systeem, dus niemand hoeft zich zorgen te maken.

In mijn vorige post deed ik trouwens een verkeerde veronderstelling. Ik had verwacht dat het mogelijk zou moeten zijn om je oude Canon lenzen te blijven gebruiken op je nieuwe Canon body. Canon heeft voor de R-lijn echter een nieuwe mount geïntroduceerd, waardoor dat onmogelijk werd. Weinig sympathiek eigenlijk, vooral omdat het om hetzelfde type APS-C sensor gaat met dezelfde 1.6 cropfactor. Ook dat heeft weer te maken met het hoog (kunnen) houden van winstmarges. Verwarrend trouwens dat Canon zowel APS-C als FF camera's uitbrengt die allemaal het R-voorvoegsel dragen.

[ Voor 3% gewijzigd door choogen op 28-09-2025 17:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:33

RvL

@choogen
Officieel heet de RF mount voor APS-C camera's RF-S. Full frame is simpelweg RF. Net zoals in het DSLR tijdperk, toen je EF had voor FF en EF-S voor APS-C.

Het grote verschil met vroeger is wel dat een RF-S objectief wel op een full frame RF body kan, maar de body gaat dan automatisch in crop modus. Dat was bij de EF DSLRs niet mogelijk.

De oude DSLR EF objectieven kunnen d.m.v. een adapter wel gebruikt worden op RF bodies.

@doubleduh
Zoals je zelf ook al aangeeft in dit topic kan je je EF-M objectieven niet meenemen naar een andere body, ook niet binnen Canon. Jammer, want zeker de 32mm is een uitstekend objectief.

Het voordeel is wel dat je dus niet 'vast' zit aan Canon, je hebt immers toch nieuwe objectieven nodig. Niets staat je dus in de weg om eventueel naar een ander merk te switchen (zeg ik als Canon man). Een groot nadeel van de huidige RF-lijn vind ik dat Canon op full frame nog steeds geen third party objectieven toe laat, althans niet met AF en diafragma aansturing. En op RF-S maar een aantal. Het voordeel is wel dat het complete aanbod EF objectieven uitstekend gebruikt kan worden op een RF body. Dat opent, ook eventueel tweede hands, veel mogelijkheden.

Andere merken heb ik weinig ervaring mee. Je zou wat dat betreft eens een goede fotozaak binnen kunnen lopen die de verschillende merken op voorraad heeft liggen en proberen. Je zal niet de eerste zijn die van merk X naar merk Y gaat en niet kan wennen aan de handling van de camera.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doubleduh
  • Niet online
Ik heb inmiddels een keuze gemaakt, ook na een aantal camera's uitgeprobeerd te hebben, en veel foto's op Flickr van de verschillende camera's bekeken te hebben. Ik kon mijn M50 en lenzen nog voor een goede prijs kwijt bij MPB, had ik eigenlijk niet verwacht.

Het is de Fuji X-T50 geworden. :) Vooral Fuji vanwege de film simulations en recipes, vooral omdat ik lui ben en dan zoveel mogelijk de foto's en video in camera (hopelijk) al vrij goed zijn en ik niet veel hoef te editen. En het hoge aantal megapixels en de crop in 6k video tov de X-S20 (voor mij is dat vooral een voordeel), dan kan ik ondanks de ietwat beperkte range van de 16-80mm f4 lens hopelijk toch nog iets verder 'inzoomen' (croppen) voor wat meer range. Voor als er weinig licht is heb ik een Viltrox Air 35mm f1.7 besteld, zou toch redelijk in de buurt moeten komen van de 32mm 1.4 die ik had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Altamyr
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 22:18
Voor veel handige informatie over Fujifilm camera's en hoe alles werkt raad ik pal2tech aan op youtube, hij heeft echt alles wat je zou kunnen weten over hoe ze werken https://www.youtube.com/@pal2tech. Veel plezier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Altamyr
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 22:18
Dankjewel voor de plus 1, ik las het net nog een keer en je hebt de XT50 voor meer megapixels? Met een 16-80f4? De 16-80 is nou niet het scherpste beestje, ik zou de 16-50 f2.8-4.8 aanraden als je echt gebruik wilt kunnen van de 40 MP sensor.

Meer bereik op een lens kan, maar dan lever je in op beeldkwaliteit. Croppen op een foto van 50mm geeft je wel minder kwaliteit als de 80mm van de 16-80

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doubleduh
  • Niet online
Meer megapixels was niet de enige reden om voor de X-T50 te gaan, ook het gewicht, groter aantal custom recipes, het makkelijker (voor mij) uitklapbare scherm, de digitale teleconverter (ok is gewoon een crop maar wel makkelijker en met aangepaste exposure), de inklikbare scrollwielen (dus met meer functies), en de focus switch aan de voorkant speelden mee tov de X-S20. Ik zag idd dat de 16-80mm niet de scherpste is, maar ik vind dan de grotere zoomrange toch belangrijker en denk (lees hoop) dat ik ook met die lens toch nog wat nut heb van meer megapixels.
Pagina: 1