Wel een smarthome, zonder het gedoe.. hoe?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex6010
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 29-09 21:35
Ik ben bezig met een verbouwing en zou graag van de gelegenheid gebruikmaken om mijn huis te automatiseren. Het gaat om de basis: tablet aan de wand, verlichting, energiemonitoring, beveiliging en beregening van de tuin.

Nu ben ik al een tijd bezig met het instellen van Home Assistant, maar met de verbouwing, werk en een jong gezin kom ik er niet aan toe om dit op tijd af te maken. En eerlijk gezegd, wil ik de schaarse tijd ook anders benutten. Een professionele installateur gaat al snel richting 15K, wat weer buiten budget gaat.

Is er iemand met eenzelfde ervaring die toevallig een oplossing hiervoor gevonden heeft?

Bijvoorbeeld een website waar je de functies zou kunnen aangeven en dat alles inclusief hardware plug en play wordt aangeleverd..?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Heb je al naar Homey gekeken? Dat is wat laagdrempeliger dan HA. Als je in het Apple-ecosysteem zit is Home Kit wellicht ook nog een aardige optie.

[ Voor 39% gewijzigd door sOid op 28-09-2025 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:42
Home assistant had ik met een avondje draaien. En de automations doe je terwijl je er woont.

Waar loop je tegenaan dat het langer duurt dan je wilt?

Homey heeft een leuk overzichtelijk platform. Maar dan nog zal je verschillende producten protocollen en platformen moeten verbinden.

Shelly heeft enorm veel spul voor bijna alles wel. Van slimme dimmers tot aansturing van rolluiken en bewegingsdetectors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwibox
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 01-10 12:11
Een slim huis is mijn inziens heel wat anders dan een tablet aan de muur om het e.e.a te bedienen.

Begin eerst met de basis; wat wil je op welke manier aansturen? Wil je nog fysieke schakelaars houden? Hoe ga je om met gasten of andere gebruikers van je systeem die niks met domotica hebben. Wil je cloud onafhankelijk zijn of is dat minder belangrijk? Hoe zorg je ervoor dat je je lampen ed nog kan bedienen als het een keer niet werkt?

Bovenstaande kost uitdenken kost noueenmaal tijd. Hoeft niet heel veel te zijn als je het geleidelijk opzet. Begin op een klein onderwerp (bv de tuin beregening of energiemeting) en breidt dan langzaam uit. Het ideale kant en klare systeem bestaat niet. Homey is idd wat sneller op te zetten omdat het minder uitgebreid/aanpasbaar is, maar daarmee verlies je dus ook wat flexibileit en onafhankelijkheid.

Tldr; samengevat is het de bekende keuze, kies er maximaal twee:
- goed / passend bij je situatie
- snel op te zetten
- goedkoop in aanschaf

Wil je er eigenlijk liever helemaal geen tijd instoppen en vind je uitbesteden te duur, dan raad ik je aan om domotica en huisautomatisering even links te laten liggen. Anders heb je straks geld en moeite gestopt in een systeem wat niemand gebruikt omdat het allemaal nèt niet is.

[ Voor 14% gewijzigd door kwibox op 28-09-2025 17:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-10 20:12
Je kan het ook stap voor stap voor stap doen:
- Tijdens de verbouwing neem je de slimme verlichting. Als je bijvoorbeeld Philips Hue gebruikt kan je binnen dat eco-systeem al wat basis automatiseringen maken.
- Energiemonitoring kan je alvast voorbereiden door meters te plaatsen, bijvoorbeeld die van Home Wizard, dan kan je ze in die app al uitlezen
- Beveligingszaken kan je ook alvast ophangen, ook weer binnen het eigen ecosysteem te gebruiken
- Beregening heeft geen haast, de kans dat je tuin het komende jaar extra water nodig heeft is niet zo groot. Die zou ik voor nu parkeren

Pas na de verbouwing ga je de boel dan integreren met HA en de tablet ophangen.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:09
Een Homey Pro is toegangelijker dan HA. Uiteindelijk kunnen ze hetzelfde, maar via Homey is het een stuk makkelijker en overzichtelijker. Een stuk minder “hacker”.
Maar nog steeds erg veelzijdig, vooral de Advanced Flows zijn nice.

Het enige wat ik je kan aanbevelen is dat je nooit de allergoedkoopste smart home accessoires moet kopen. Daar heb je altijd gezeik mee. Over het algemeen, als robshop het heeft werkt het wel goed. Dus bijv geen aliexpress pluggen maar shelly’s kopen. En dat tikt best aan.

En dat is best jammer, want er is vrij veel te koop uit het Tuya ecosysteem, en dat werkt dus gewoon niet. Via zigbee kan het werken, maar ymmv. Met HA heb je dan kans dat iemand anders zich daar al eens boos over heeft gemaakt, met Homey is dat wat minder.

Kwa bediening werkt de app heel snel, ik heb niet echt de behoefte aan een soort dashboard aan de muur. Ik heb een hoop philips hue remotes die dingen kunnen doen, of triggers op het verbruik van shelly pluggen, de zonsondergang of het weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Homey Pro was voor mij ook de beste oplossing. Vriendin kan prima met app overweg, maar vooral alle automatiseringen zijn geweldig. Als 's morgens de eerste persoon na 06:00 de trap afloopt gaat de Sonos, verlichting en thermostaat aan, tuinverlichting heb ik al jaren niet meer handmatig bediend, automatische aan- en afwezigheid incl alarmfunctie (Heimdall), etc. Rookmelders, hittemelders, push notificaties via de app, alles werkt gewoon.

De enige bedieningspaneeltjes die we hebben zijn Button+ modules waarmee we de nachtstand inschakelen (alarm erop, verlichting, muziek, etc, uit), maar ook de solar opbrengst kunnen zien, Sonos kunnen bedienen, stroomprijzen, verzin het maar.

En zoals jeroen3 al aangeeft, het enige wat je gewoon niet wilt zijn de RF / 'klikaanklikuit' devices die afhankelijk zijn van een simpel 433/868mhz signaaltje. Pak wanneer mogelijk Z-Wave of Zigbee zodat storingen tot een minimum beperkt blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex6010
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 29-09 21:35
Bedankt voor de reacties allemaal, tof dat er ondersteunende feedback is. Kan wel zien dat het een forum vol techneuten is, we denken meteen in oplossingen hoe we het zelf kunnen doen... :P

Ik ga zeker HA weer oppakken en het inregelen als ik weer de tijd heb. Het moet nu gewoon even snel zonder gedoe. Is er niet een bedrijf dat een soort standaard geconfigureerd pakket aanbied of maatwerk levert?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:49

FreakNL

Well do ya punk?

Nee je denkt verkeerd.

Je wil ten alle tijden terug kunnen vallen op ouderwets schakelen.

Dus ipv een dimmer van de Gamma plaats je nu alvast een Ecodim. En in plaats van een domme buitenlamp pak je alvast een Hue. Etc.

Dus je kunt gewoon verder met je huis. En als het stof is neergedaald duik je in HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeDzi
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-10 20:58
Alex6010 schreef op maandag 29 september 2025 @ 21:34:
Bedankt voor de reacties allemaal, tof dat er ondersteunende feedback is. Kan wel zien dat het een forum vol techneuten is, we denken meteen in oplossingen hoe we het zelf kunnen doen... :P

Ik ga zeker HA weer oppakken en het inregelen als ik weer de tijd heb. Het moet nu gewoon even snel zonder gedoe. Is er niet een bedrijf dat een soort standaard geconfigureerd pakket aanbied of maatwerk levert?
ik heb exact hetzelfde traject doorgaan wat jij nu doet, grote verbouwing, de wens om dingen in je huis efficienter en beter en simpeler te maken. en ik werd eerst ook een beetje overweldigd door wat Home Assistant allemaal kan.

De tip is om het in meer hapklare brokken te verdelen ( met de tip die hierboven staat) zorg dat alles geschakeld kan worden met een schakelaar en ga het dan verbeteren. Ik begon met een nuc met home assistant en een Zigbee dongle, en een hue bridge daardoor kon ik alle lampen al 'versmarten'. Zo kun je steeds een beetje verder verdiepen. beginnen met simpele automations leert jehet systeem kennen en verbreden. Ik begon met wat automations die het licht op de overloop automatisch schakelde en later dat de intensiteit veranderd aan de hand van de tijd. Onlangs heb ik mn kunsthaard geschakeld met een infrarood blaster en zo kom je steeds verder. Mijn volgende project is de cameras ook aansluiten op het systeem via NVR.

op deze manier kom je er ook steeds meer achter wat je precies smart wil maken, want alles smart maken is geen doel opzich

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Zohan
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06:47
Ik had een basis versie van Home Assistant werken, maar de meer gelikte automatiseringen en dashboards kreeg ik zelf niet voor elkaar door gebrek aan kennis en tijd om die kennis op te bouwen.
Recent ben ik er weer mee begonnen, en met behulp van (in mijn geval) ChatGPT is het heel veel eenvoudiger geworden. Alle wensen die al jaren sluimerden heb ik in 1 avond werkend gekregen.
Pagina: 1