Vraag

• Raxious
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:17
Ik zoek een?
Nieuwe telefoon

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Het is een telefoon die ik vanuit mijn werk kan aanschaffen. Hij zal dus veelal zakelijk gebruikt worden met wat basic apps zoals Whatsapp, outlook, etc.

Echter vind ik het ook leuk om er zo af en toe eens op te gamen. Gros van de games die ik speel zijn niet direct super veeleisend wat betreft performance, maar een game als bijvoorbeeld Honkai Star Rail of Wuthering Waves dan weer wel. Speel die zelden op de telefoon ivm gamen op de PC, maar wil wel de mogelijkheid hebben om ze fatsoenlijk te kunnen spelen.

Daarnaast zou ik het leuk vinden als ik prima foto's kan maken met het toestel. Ik ben geen amateur fotograaf en maak uberhaupt zelden foto's. Ik heb echter een mogelijk een paar leuke reisjes gepland voor volgend jaar en dan is het wel leuk om in elk geval een telefoon te bezitten waar ik aardige foto's mee kan maken.

Opslag twijfel ik nog een beetje tussen 256Gb en 512GB. 128GB heb ik nu en al met regelmaat vol gekregen, dus dat is sowieso geen optie. Is naar mijn mening ook een beetje afhankelijk van het model dat ik uiteindelijk neem vanwege de prijs. Dan maar eens mezelf aanleren om foto's en dergelijke op te slaan op Onedrive ofzo :P

fyi, voordat iemand het advies geeft om te wachten tot de reveal van de S26, dat was oorspronkelijk ook het plan. Helaas is dit door omstandigheden geen optie meer en moet ik het doen met de keuzes die ik op dit moment heb ;)

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik ben gebonden aan een aantal modellen ivm het werk, te weten een Iphone, Samsung of een Google Pixel.

Nu zat ik oorspronkelijk te kijken naar een Iphone gezien het feit dat ik met een Macbook werk. Er is daarbij echter 1 groot probleem. Zo af en toe vind ik het wel leuk om op mijn huidige Samsung een app te sideloaden die niet beschikbaar is in de NL play store. Hierdoor valt Iphone dus eigenlijk al vrij snel af.

Voor zover ik heb kunnen vinden vinkt de Google Pixel aan aantal punten af van mijn lijst, alleen is gamen op een PIxel wat betreft performance over het algemeen matig, waardoor ik die eigenlijk ook af valt.

Dan kom ik dus uit op de Samsung S25 series, waarbij er meerdere opties mogelijk zijn.

Base S25:
Iets kleiner dan mijn huidige telefoon, dus zal prima in de hand liggen. Kan er echter ook voor zorgen dat het met gamen niet heel comfortabel in de handen ligt. Prijs technisch komt deze er logischerwijs ook het leukste uit. Voor de 512GB versie zou het ongeveer 400 euro zijn. 256GB zou rond de 300 euro zitten.

S25+:
Een andere optie, heeft een betere batterij en is weer iets groter dan mijn huidige telefoon (6.4" vs 6.7") Dus ook dat valt nog te overzien. Ook iets betere verspreiding van de warmte mede door de grootte, dus dat kan ook een voordeel zijn. 256GB versie zou rond de 500 euro zitten though. 512GB is vervolgens nog een stuk duurder. Zou bij de S25+ dus eerder aan de 256GB optie denken.

S25 Ultra:
heel even naar zitten kijken vanwege de camera die deze heeft. Schijnt allemaal net wat strakker te zijn dan de overige modellen. Echter ook een stuk groter. Telefoon van soortgelijk vandaag in de handen gehad en dat is wat mij betreft net teveel van het goede, dus de Ultra valt wat mij betreft helaas af.

Wat betreft de S25 FE, lees ik dat de performance overall gewoon niet helemaal top is ten opzichte van alle andere modellen. Daarnaast is het prijs technisch geen super groot verschil met bijv. de base S25 waardoor ik deze niet op de lijst heb staan.

DE S25 Edge valt ook af, vind het flinterdunne design eigenlijk niet zo heel denderend en de batterij is minder dan de rest van de modellen.

Het is dus eigenlijk op dit moment meer een discussie tussen de S25 of de S25+

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik ben eigenlijk op zoek naar algemeen advies. Zou de S25 voldoen aan mijn eisen, of zou ik toch echt voor de S25+ moeten gaan. Is mijn mening over de interne opslag terecht, of maak ik hier hele stomme keuzes? Of zou ik helemaal niet voor de S25 moeten gaan?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:34
Mijn mening en argumenten waarom:

Neem vooral genoeg opslag. Met AI e.d. wat fabrikanten in het OS pushen gaat de opslag behoefte gewoon toenemen. Ook heb je snel meer opslag nodig per foto met hogere kwaliteit foto's. Daarbij op reis kies je mogelijk voor offline kaarten. Wel kun je een deel foto's handmatig opschonen na offloaden naar de cloud, maar dan heb je wel een abonnement daarop nodig, en een bijbehorende databundel (eventueel een reis sim kopen, zie ook dit topic: [Ervaringen] Mobiel internet in het buitenland ). Ook lees ik de combi met werk, dus ook je werk data kost gaandeweg meer ruimte op de telefoon naast de prive data.

Dan, omdat je reizen aangeeft, kijk naar de zoom opties van de telefoon, en eventueel hoe het werkt bij minder licht. bijvoorbeeld, bij het ontbijt op vakantie bewoog er in de bomen op 30 meter hoog een dier die ik wilde fotograferen. Mijn echtgenote rende naar de kamer voor de echte camera, en ik nam foto's met mijn Samsung Ultra ingezoomd. Tegen dat zij terug was, was het dier weer verdwenen.

Dan je keuze, zoals je zelf aangeeft wil je kunnen sideloaden, en daarom laat je iPhone afvallen. Blijft over de Pixel en Samsung. Echter bij de Pixel speelt ook een risico, Google wil sideloaden daarop gaan beperken: https://www.androidauthor...ictions-may-work-3595355/

Dus dan blijft Samsung over als de beste optie voor de door jou geschetste situatie. Hier de 4 modellen naast elkaar:
https://tweakers.net/pric...;2162694;2162736;2162816/

Zoals je ziet is de FE een millimeter kleiner in alle richtingen dan de Ultra. Dan heeft de Ultra beduidend betere camera's dan de rest. De + heeft sneller laden en grotere accu dan het normale model.

Ik zou gaan voor een grotere accu (en scherm), want op reis heb je meer aan een grotere accu (of een powerbank extra mee), en is de extra ruimte op het scherm ook fijn als je iets erop moet doen (of je sleept een extra tablet of laptop mee of behelpt je). Daarbij zijn games e.d. ook fijner op een groter scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raxious
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:17
swhnld schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 10:12:
Mijn mening en argumenten waarom:

Neem vooral genoeg opslag. Met AI e.d. wat fabrikanten in het OS pushen gaat de opslag behoefte gewoon toenemen. Ook heb je snel meer opslag nodig per foto met hogere kwaliteit foto's. Daarbij op reis kies je mogelijk voor offline kaarten. Wel kun je een deel foto's handmatig opschonen na offloaden naar de cloud, maar dan heb je wel een abonnement daarop nodig, en een bijbehorende databundel (eventueel een reis sim kopen, zie ook dit topic: [Ervaringen] Mobiel internet in het buitenland ). Ook lees ik de combi met werk, dus ook je werk data kost gaandeweg meer ruimte op de telefoon naast de prive data.
Dat zal allemaal wel meevallen denk ik. Al die AI software interesseren me eigenlijk vrij weinig. De reisdata zie ik tzt wel, aparte simkaart zal het inderdaad wel worden voor de enkele keer dat ik voor een paar weken op reis ben, maar ook dat is iets waar ik me niet heel erg druk om maak.

Wat betreft de data, ik heb nu een S21 FE met 128gb opslag, die hoofdzakkelijk vol zit met apps van mijzelf, whatsapp berichten, etc. Voor werk is het email and zaken zoals mijn authenticators en dergelijke, verder heb ik er relatief weinig opstaan wat specifiek werk gerelateerd is.
Dan, omdat je reizen aangeeft, kijk naar de zoom opties van de telefoon, en eventueel hoe het werkt bij minder licht. bijvoorbeeld, bij het ontbijt op vakantie bewoog er in de bomen op 30 meter hoog een dier die ik wilde fotograferen. Mijn echtgenote rende naar de kamer voor de echte camera, en ik nam foto's met mijn Samsung Ultra ingezoomd. Tegen dat zij terug was, was het dier weer verdwenen.
Mwah, il wil vooral een telefoon met een degelijke camera zodat ik foto's van prima kwaliteit kan maken. Ik ben absoluut geen amateur fotograaf met de telefoon of wat dan ook. Nog sterker, het aantal foto's dat ik van mezelf maak of buiten kan ik per jaar op 1 hand tellen denk ik :+
Dan je keuze, zoals je zelf aangeeft wil je kunnen sideloaden, en daarom laat je iPhone afvallen. Blijft over de Pixel en Samsung. Echter bij de Pixel speelt ook een risico, Google wil sideloaden daarop gaan beperken: https://www.androidauthor...ictions-may-work-3595355/
Jup, inderdaad gelezen dat Google daar in elk geval met de Pixel iets wilt gaan doen. Vraag is natuurlijk of het alleen bij de Pixel blijft of dat ze dit pushen met Android als OS.
Dus dan blijft Samsung over als de beste optie voor de door jou geschetste situatie. Hier de 4 modellen naast elkaar:
https://tweakers.net/pric...;2162694;2162736;2162816/

Zoals je ziet is de FE een millimeter kleiner in alle richtingen dan de Ultra. Dan heeft de Ultra beduidend betere camera's dan de rest. De + heeft sneller laden en grotere accu dan het normale model.
De 4 modellen had ik ook al utigebreid besproken in mijn eigen post. De verschillen ben ik dus al van op de hoogte ;)
Ik zou gaan voor een grotere accu (en scherm), want op reis heb je meer aan een grotere accu (of een powerbank extra mee), en is de extra ruimte op het scherm ook fijn als je iets erop moet doen (of je sleept een extra tablet of laptop mee of behelpt je). Daarbij zijn games e.d. ook fijner op een groter scherm.
Powerbank is sowieso een must denk ik als je echt op reis gaat, al is het maar voor de extra garantie. Laatste gedeelte lijkt mij echter niet relevant om een extra tablet of laptop mee te nemen voor meer scherm ruimte xD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:34
Op sideloaden, Google kan zaken pushen, maar Samsung is vrij conservatief daarin en push terug, en heeft ook gewicht als een van de grootste Android verkopers, maar je weet het nooit.
Powerbank, ik neem die niet mee, want reis zo licht mogelijk (minimaal mee aan spullen). Zelfs met een groepsreis in een tent midden in het nationale park Serengeti was er bij ontbijt en diner een oplaadoptie voor apparatuur (stroom via een generator). Maar dat is een keuze, ieder zijn afweging.

Op basis van je reactie lijkt het mij dat je alle punten overwogen hebt, en dus gewoon de keuze moet kunnen maken. merk, opslag, foto's, formaat, accu, noem maar op.
Waar zit dan nog de vraag voor je waar wij je mee kunnen helpen hier op Tweakers?