• TwiSteD1
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:32
Ik neig zelf steeds meer naar een kleinere thuisbatterij van 5-8 kWh om mijn zonnestroom zelf te gebruiken. Op de onbalansmarkt (zonneplan) handelen wordt steeds minder lucratief denk ik, al zeggen anderen dat door het grotere aandeel hernieuwbaar (wind/zon) de onbalansmarkt wel interessant blijft. Ik ben heel benieuwd of thet stoppen met salderen ook resulteert in minder piekmomenten. Daarnaast worden er flink wat BESS aangesloten ( van 500 mW naar 9GW in 2030), wat het net ook stabieler maakt.

Een combinatie van zelf zonnestroom gebruiken, warmtepomp/EV-laden slim aansturen en laden bij negatieve prijzen of extreme dalen/pieken in stroomprijs (day ahead) is de beste strategie denk ik.

Om erachter te komen of een thuisbatterij al interessant is voor mij heb ik even een berekening gemaakt op basis van mijn situatie in 2027 (zonder salderen). Ik heb mijn verbruik van het afgelopen jaar genomen, inclusief het zelfverbruik van zonnestroom en wat er daarna nog overblijft. Mijn zelfverbruik van de zonnepanelen (5,1 kWp) is gemiddeld 33%, wat al 476 euro uitspaart p/j bij een stroomprijs van 0,25 euro/kWh.

Jaarlijkse balans:
Totaal verbruik van net: 3.114 kWh
Zonnestroom productie: 5.713 kWh
Huidige zelfconsumptie: 1.902 kWh (33%)
Teruglevering naar net: 3.811 kWh
Totale energiekosten: €779 per jaar (zonder salderen bij 0,25 euro)

Om meer zelf te gebruiken wil ik een thuisbatterij zoals de Marstek aanschaffen die zo'n 1500 euro kost met 5,12 kWh waarvan ongeveer 3,65 kWh bruikbaar (verliezen + reserve). Waarschijnlijk zijn de besparingen in voor en najaar hoger door de hogere stroomprijzen, maar dat heb ik niet meegenomen. December en Januari zijn dramatisch qua teruglveren, maar dat is nou eenmaal zo, wellicht is dit te compenseren met goedkope stroom door de wind in de nacht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jt-pRpU-lWHtyOgMvwMeiquhKhg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GcJGMzNVdQcRfPJD2tQf7QpT.png?f=fotoalbum_large

In de berekening ga ik uit van ongeveer 300 keer de batterij volledig opladen in een jaar. Dan is de levensduur zo'n 18 jaar. De batterij wordt gedurende 9 maanden van het jaar bijna volledig opgeladen elke dag. De besparing is 283 euro per jaar, dan compenseer ik 1.177 kWh (24% extra zelfverbruik) met opgeslagen zonnestroom per jaar. Dan is de terugverdientijd 5,5 jaar ongeveer met een zeflverbruik zonnestroom van 57% in totaal.

Aanschafprijs: €1.500
Jaarlijkse besparing: €283
Terugverdientijd: 5,3 jaar
Jaarlijkse ROI: 18,9%

Stroomprijs verhogingen door belasting en inflatie nog niet meegenomen. Terugleverkosten ook niet, omdat ik uitga van een dynamisch contract. Slim sturen van verbruik kan het zelfverbruik ook nog verhogen. Een grotere batterij lijkt me niet nodig, dat is duurder en hoe groter de batterij hoe lager het aantal cycles, dus lagere ROI. Klopt deze berekening ongeveer, maak ik denkfouten en/of is het te rooskleurig? :?
Pagina: 1