• Robbin_t
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 26-09 13:46
Zomaar een gedachtenexperiment waar het me leuk lijkt feedback op te krijgen van mensen met ervaring.

De volgende situatie.
5kWp aan zonnepanelen op het huis en gedurende zomermaanden nemen we nauwelijks (behalve 's nachts) wat stroom af van het net. Dit zou grotendeels af te vangen zijn met een HW 2.7kWh accu. Bijkomend voordeel is dat deze bij lage leververmogens nog enigszins een goed rendement haalt. Onze afname zit 's nachts op zo'n 100W-150W en dan is een 800W omvormer meer dan genoeg.

Echter, nu de dagen korter worden wekken we nog steeds behoorlijk wat stroom op (10kWh per dag) maar is het aandeel dat we 's avonds nodig zouden hebben ook een stuk groter. Dat gaan we niet meer redden met een 2.7 kWh pakketje en ook de capaciteit van 800W is vaak niet meer genoeg als we koken, airco verwarmen etc. Echter 's nachts is het verbruik nog steeds 100W-150W.

Zou het in een dergelijke situatie handig kunnen zijn om bv een laag capaciteitspakket als HW te hebben draaien om 's nachts je standby verbruik te dekken en daarnaast een goedkope Marstek opstelling van bv 5 of 10 kWh te hebben voor je hoge avond verbruik en vermogen. Of zou je zeggen dat je de lagere RTE van een 2500 kW Marstek omvormer maar voorlief moet nemen tijdens je nachtelijk weinig verbruik uren?

Ik ga er voor de duidelijkheid vanuit dat alles onder eigen beheer aangestuurd kan worden (schijnt er aan te komen bij HW, of niet?) en dat alles op een eigen groep is geinstalleerd en vrijgeschakeld.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:17

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Waarom 2 verschillende systemen? Neem dan gewoon 1 Marstek van 5 of 10kWh en laat deze op een aparte groep zetten, zodat je er meer uit kan trekken wanneer nodig.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Robbin_t
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 26-09 13:46
Microkid schreef op donderdag 25 september 2025 @ 14:42:
Waarom 2 verschillende systemen? Neem dan gewoon 1 Marstek van 5 of 10kWh en laat deze op een aparte groep zetten, zodat je er meer uit kan trekken wanneer nodig.
Omdat een groot deel van het jaar (eigenlijk elke nacht) dat extra vermogen helemaal niet nodig is en ik dan 8-10 per dag een 2500kW omvormer laat draaien op 100W. Iets wat de RTE verre van ten goede komt dat terwijl er in het voor- en najaar wel genoeg avoncen en ochtenden zijn dat meer vermogen en capaciteit wel gewenst zouden zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daveon
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 26-09 14:15
reken even aan de (extra) aankoop van de HW ten opzichte van het verschil in RTE van de Marstek en HW.
dat zal minder zijn dan je nu denkt dus vele jaren om terug te verdienen!
dus alleen een Marstek zal effectiever zijn.

ps koken doe je het hele jaar ,niet alleen in de winter :)

[ Voor 9% gewijzigd door daveon op 25-09-2025 15:55 ]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik lees niks over dynamisch kontrakt en terugleverboetes

Hier twee marsteks v2 staan op eigen sturing via modbus
Hoewel de 1e ook grotendeels vh jaar voldoende is, heb ik de 2e erbij genomen voor het dynamisch kontrakt.
Zo kan ik spelen met goedkopere stroom en de dure momenten te vermijden. (Dan juist terugleveren met voldoende overhouden voor eigen gebruik )
En een beetje extra te verdienen met zonneplan dynamisch

Skip HW gezien de prijs en opslagcapaciteit en kies de mt v2
Er is een hele leuke nodered flow voor 1-2-3 batterijen MT (v2) aan te sturen

AUijtdehaag in "NOM strategieën bij thuisbatterijen van meerdere vendors"

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-09-2025 16:14 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Als het niet je hobby is kan je het beter niet doen imo. Financieel duurt het een jaar of 7-10 voordat je de investering er uit hebt met de markt nu.

Maar hou er ook rekening mee dat de onbalast in de markt steeds minder wordt door deze thuisbatterijen en er over een paar jaar nog maar weinig onbalans is om mee te handelen. Grote kans dat de thuisaccu's dan alleen maar in de weg staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwiSteD1
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01:12
Ik neig zelf steeds meer naar een kleinere thuisbatterij van 5-8 kWh om mijn zonnestroom zelf te gebruiken. Op de onbalansmarkt (zonneplan) handelen wordt steeds minder lucratief denk ik, al zeggen anderen dat door het grotere aandeel hernieuwbaar (wind/zon) de onbalansmarkt wel interessant blijft. Ik ben heel benieuwd of thet stoppen met salderen ook resulteert in minder piekmomenten. Daarnaast worden er flink wat BESS aangesloten ( van 500 mW naar 9GW in 2030), wat het net ook stabieler maakt.

Een combinatie van zelf zonnestroom gebruiken, warmtepomp/EV-laden slim aansturen en laden bij negatieve prijzen of extreme dalen/pieken in stroomprijs (day ahead) is de beste strategie denk ik.

Om erachter te komen of een thuisbatterij al interessant is voor mij heb ik even een berekening gemaakt op basis van mijn situatie in 2027 (zonder salderen). Ik heb mijn verbruik van het afgelopen jaar genomen, inclusief het zelfverbruik van zonnestroom en wat er daarna nog overblijft. Mijn zelfverbruik van de zonnepanelen (5,1 kWp) is gemiddeld 33%, wat al 476 euro uitspaart p/j bij een stroomprijs van 0,25 euro/kWh.

Jaarlijkse balans:
Totaal verbruik van net: 3.114 kWh
Zonnestroom productie: 5.713 kWh
Huidige zelfconsumptie: 1.902 kWh (33%)
Teruglevering naar net: 3.811 kWh
Totale energiekosten: €779 per jaar (zonder salderen bij 0,25 euro)

Om meer zelf te gebruiken wil ik een thuisbatterij zoals de Marstek aanschaffen die zo'n 1500 euro kost met 5,12 kWh waarvan ongeveer 3,65 kWh bruikbaar (verliezen + reserve). Waarschijnlijk zijn de besparingen in voor en najaar hoger door de hogere stroomprijzen, maar dat heb ik niet meegenomen. December en Januari zijn dramatisch qua teruglveren, maar dat is nou eenmaal zo, wellicht is dit te compenseren met goedkope stroom door de wind in de nacht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jt-pRpU-lWHtyOgMvwMeiquhKhg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GcJGMzNVdQcRfPJD2tQf7QpT.png?f=fotoalbum_large

In de berekening ga ik uit van ongeveer 300 keer de batterij volledig opladen in een jaar. Dan is de levensduur zo'n 18 jaar. De batterij wordt gedurende 9 maanden van het jaar bijna volledig opgeladen elke dag. De besparing is 283 euro per jaar, dan compenseer ik 1.177 kWh (24% extra zelfverbruik) met opgeslagen zonnestroom per jaar. Dan is de terugverdientijd 5,5 jaar ongeveer met een zeflverbruik zonnestroom van 57% in totaal.

Aanschafprijs: €1.500
Jaarlijkse besparing: €283
Terugverdientijd: 5,3 jaar
Jaarlijkse ROI: 18,9%

Stroomprijs verhogingen door belasting en inflatie nog niet meegenomen. Terugleverkosten ook niet, omdat ik uitga van een dynamisch contract. Slim sturen van verbruik kan het zelfverbruik ook nog verhogen. Een grotere batterij lijkt me niet nodig, dat is duurder en hoe groter de batterij hoe lager het aantal cycles, dus lagere ROI. Klopt deze berekening ongeveer, maak ik denkfouten en/of is het te rooskleurig? :?
Pagina: 1