Ik ben de gratis TomTom iOS app eens op mijn iPhone 16 Pro/iOS26 gaan testen, omdat ik TomTom qua kaarten, rijinstructies en routekeuzes op zich soms prettiger vind werken dan Google/Apple Maps, Waze, etc.
De gratis TomTom app heeft ook real time verkeer, flitsers en waaschuwingen dus in die zin mis je niks...
Nadat ik de TomTom app had geinstalleerd kon ik via CarPlay een route instellen maar er gebeurde verder niks. Geen blauw gemarkeerde weg, geen richtingpijlen, geen aankomsttijd en geen routetijd.
App verwijderd, iPhone volledig uit/aan gezet, app opnieuw geinstalleerd en toen leek alles goed te werken.
Enige routes verder deels het probleem terug; de route werd berekend en de blauwe gemarkeerde weg verscheen, maar dit keer geen richtingpijlen, geen aankomsttijd en geen routetijd.
App afgesloten, met Google Maps verder gegaan, maar daarna werd mijn iPhone ineens redelijk warm.
Bij thuiskomst in de batterij info gekeken; TomTom had maarliefst 46% van de telefoonaccu gebruikt voor achtergrondbewerkingen.
iPhone uit/aan gezet en alles werkt weer. Maar voor hoelang...
Wat ik tot op heden tegen vind vallen aan de gratis TomTom iOS app:
- Regelmatig geen richtingpijlen en aankomsttijd plus reisduur. (als hierboven gemeld). Reboot iPhone nodig.
- Bij een afslag op de snelweg wel gesproken tekst met afslagnummer, maar afslagnummer niet naast pijl.
- Vind ingegeven namen van locaties en/of bedrijven niet altijd. Google Maps en Waze wel..
- Navigatiestem klink blikkerig als eerste generatie navigatie. Ook met de Siri stemvariant.
- Kans op achtergrond bewerkingen die klaarblijkelijk je telefoon leegtrekken.
TomTom Support (met veel moeite incl. registreren op website) een bericht gestuurd over mijn bevindingen.
De support zit in India dus Google Translate NL - Hindi - NL reacties terug die soms lastig te plaatsen zijn.
Het kwam er op neer dat TomTom alle opmerkingen serieus neemt en verbeterd in de toekomstige updates.
Imho bestaat de gratis iOS app al even en zijn dit basic problemen die al lang verholpen hadden moeten zijn.
Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.