Capture device voor niet standaard resolutie.

Pagina: 1
Acties:

• KvanG
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 23:41
Ik ben recent in het bezit gekomen van een document visualizer. De native resolutie van dit apparaat bedraagt 1280x960 (een 4:3 aspect ratio dus) en ik zou dan ook graag de beelden willen vastleggen in deze resolutie zonder vooraf te scalen. De visualizer kan overigens zelf scalen en ook is het mogelijk om 1280x720 te kiezen, waarbij het oppervlak dat je in beeld kunt brengen verkleind wordt. Indien het echt niet mogelijk is om in 1280x960 beelden vast te leggen, dan heeft 1280x720 mijn voorkeur.

Ik had zelf niet echt problemen voorzien en bestelde een el-cheapo hdmi to usb capturing device voor het schamele bedrag van 2,89 EUR. Ik voelde me de koning te rijk voor dit bedrag een werkend apparaat te kopen. Het apparaat in kwestie beschikt over een macrosilicon MS9120 chip.

Het probleem is echter dat deze altijd naar 1920x1080 schaalt, indien de input een aspect ratio van 4:3 heeft, dan zaagt hij gewoon de onderkant af.

Nou heb ik al een beetje gezocht naar alternatieven, maar het lijkt dat veel capture devices (inclusief de duurdere) een standaard output resolutie hebben of meerdere resoluties, maar dan enkel veelvoorkomende widescreen resoluties.

De bedoeling is dus om beelden in de originele resolutie vast te leggen en dat dus in een willekeurige resolutie (met een bovengrens).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:06
KvanG schreef op woensdag 24 september 2025 @ 21:52:
Ik had zelf niet echt problemen voorzien en bestelde een el-cheapo hdmi to usb capturing device voor het schamele bedrag van 2,89 EUR. Ik voelde me de koning te rijk voor dit bedrag een werkend apparaat te kopen. Het apparaat in kwestie beschikt over een macrosilicon MS9120 chip.
Ik neem aan dat je de MS2109 chip bedoelt?

Kastje / USB stick voor HDMI uit server naar laptop
The_Doman schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 16:11:
Ik heb hier ook wat van die handige USB capture sticks.
Dat zijn wel de wat oudere modellen met MS2109 chipset maar werken hetzelfde.
De nieuwere MS2130 USB3 modellen zijn beter/sneller maar kunnen geen HDCP content weergeven. -O-
KvanG schreef op woensdag 24 september 2025 @ 21:52:
De native resolutie van dit apparaat bedraagt 1280x960 (een 4:3 aspect ratio dus)
je in beeld kunt brengen verkleind wordt. Indien het echt niet mogelijk is om in 1280x960 beelden vast te leggen, dan heeft 1280x720 mijn voorkeur.
Ik weet niet welk capture tool je gebruikt maar heb je ook geprobeerd de input resolutie van de HDMI capture stick in te stellen en/of dat misschien verschil maakt?
Met Virtualdub2 kan ik diverse resoluties instellen waaronder ook 1280x960 en 1280x720.
Ook kan je dan kiezen voor YUY2 en MJPG capture mode.

Voor instellingen met Virtualdub zie eventueel:
Videohelp: Recording Content Saved On Your Cable Companies DVR (USB HDMI capture)

• KvanG
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 23:41
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
          Product ID: 0x2109
          Vendor ID: 0x345f
          Version: 21.00
          Speed: Up to 480 Mb/s
          Manufacturer: MACROSILICON
          Location ID: 0x14100000 / 4
          Current Available (mA): 500
          Current Required (mA): 500
          Extra Operating Current (mA):

Het is dus inderdaad een MS2109 chip.

Ik heb Quicktime en VLC geprobeerd onder macos, maar daar kan ik dus niet de resoultie instellen.