Kastje / USB stick voor HDMI uit server naar laptop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mexflex1980
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 15:37
Mijn vraag

Bij het bedrijf waar ik weg zetten we mini servertjes weg (Advantech Ark 1220L) met bepaalde applicaties erop. Deze staan bij een aantal van onze klanten.
Een aantal storings engineers komt wel eens op lokatie en moet dan een bepaalde issue troubleshooten. Zolang de Ark 1220 online is en via het netwerk bereikbaar is dat geen probleem. In sommige gevallen dienen we echt een display / muis en keyboard aan te sluiten om lokaal en op het severtje zelf beheer te doen. Nu heeft niet iedereen zomaar een beeldscherm bij zich. Dat is altijd wat gedoe.

Ik ben op zoek naar een soort video capture achter kastje / USB stick om de HDMI uit van de Ark1220 aan te suiten op de laptop welke de service engineer al bij zich heeft zodat hij geen beeldscherm mee hoeft te nemen.

Het gaat (voor nu) ook om bijvoorbeeld het updaten van de bios wat we uit moeten voeren middels een USB stick dus we moeten dan echt op lokatie en lokaal op de Ark server zitten.

...

Relevante software en hardware die ik gebruik

Dell Latitude 5540
Advantech Ark 1220L
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik vind wel video capture achter kastje of USB sticks maar gaat dit precies doen wat ik wil? Iemand ervaring met een bestaand stukje hardware hiervoor?

Gr Erik

...

[ Voor 7% gewijzigd door Mexflex1980 op 24-06-2025 14:29 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bauke87
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 26-06 13:50
Zover ik kan zien heeft de Ark twee netwerkaansluitingen. Is het niet mogelijk om er een als service te configureren en zo doormiddel van een RDP sessie deze over te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mexflex1980
Bauke87 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 14:27:
Zover ik kan zien heeft de Ark twee netwerkaansluitingen. Is het niet mogelijk om er een als service te configureren en zo doormiddel van een RDP sessie deze over te nemen?
Dat is het onderzoeken idd waard.
Wat ik in eerste instantie nog niet in mijn post had geschreven maar wat op dit moment de aanleiding is, is dat we bij ongeveer 50 Ark servers de bios moeten updaten ivm issues. We moeten in dit geval dus echt lokaal op de Ark aangesloten zitten om de biosupdate middels een USB stick uit te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:17
Is een HDMI Video capture card (USB stick) een idee?
Zoiets bedoel ik: link

Als ik het goed begrijp gaat daar een HDMI signaal in en wordt dit gecaptured en in een
video stream op de USB poort gezet. Zoiets als wat YouTubers gebruiken om je mee te laten kijken op
de PC waarmee ze een demonstratie doen. Opnemen hoeft natuurlijk niet, alleen kijken (op de laptop)
werkt natuurlijk ook.

[ Voor 3% gewijzigd door peterpv op 24-06-2025 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mexflex1980
Ja zoiets had ik in gedachten / had ik ook gevonden. Dat zou wat kunnen zijn vermoed ik, in ieder geval lekker makkelijk mee te nemen en goedkoop.

Daar heb je dus nog iets voor nodig als OBS om de beelden te bekijken? Of is daar een andere prettige tool voor? Opnemen en editen etc hoeft allemaal niet, puur beeld doorgeven naar het laptopscherm

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:09
peterpv schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 14:34:
Is een HDMI Video capture card (USB stick) een idee?
Zoiets bedoel ik: link
Ik heb hier ook wat van die handige USB capture sticks.
Dat zijn wel de wat oudere modellen met MS2109 chipset maar werken hetzelfde.
De nieuwere MS2130 USB3 modellen zijn beter/sneller maar kunnen geen HDCP content weergeven. -O-
Mexflex1980 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 14:45:
Daar heb je dus nog iets voor nodig als OBS om de beelden te bekijken? Of is daar een andere prettige tool voor? Opnemen en editen etc hoeft allemaal niet, puur beeld doorgeven naar het laptopscherm
Die capture sticks worden gezien als een standaard USB Camera/video apparaat.
Het werkt in principe met elk camera capture/view tool, zeker met OBS.

USB MS2109 Capture Acer Veriton DVI naar HDMI:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZDRwzgrB9LZYpv-ZPJeJEUQBxpE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pobCHpt8Sya7t3qwF086rWDM.png?f=fotoalbum_large

USB MS2109 Capture Ziggo Next HDMI :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vAXiPoouqxArNUqSFL6fpOlFRRg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rWbpLFxELf9zuPLkdwJoYXUO.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door The_Doman op 24-06-2025 18:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Wat dacht je van een KVM over IP oplossing?

Zoals deze

Of deze

[ Voor 22% gewijzigd door Diederik op 24-06-2025 16:58 ]

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:50

franssie

Save the albatross

Ik heb ook wle wat headless spul (rPi;s en ee NVR voor camera's) waar ik ook wel eens een scherm op aansluit; en dit is eigenlijk wel een prima manier met zo een capture dongle.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mexflex1980
Dank jullie wel ik ga eens wat bestellen (USB dongle) om te testen of dit voldoet. Goedkoop en makkelijk mee te nemen voor servicemonteurs. Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-06 13:52

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Diederik schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 16:17:
Wat dacht je van een KVM over IP oplossing?

Zoals deze

Of deze
Hier zat ik ook aan te denken. En er is een hele mooie betaalbare oplossing voor, de JetKVM
Prachtig portable en je kunt er alles mee doen. Er is ook heel veel op YouTube over te vinden van onder andere Jetf Geerling en Jeff van Craft Computing.

Succes met de zoektocht! :)

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Pagina: 1