Overstap en nieuw modem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvdw
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 10:24
Mijn vader is overgestapt van KPN ADSL naar Trined glasvezel (TV via coax) en heeft nu een Huawei modem gekregen. Hij woont is een groot huis met een nevenwoning en heeft KPN Superwifi maar deze krijg ik niet geconfigureerd en daarnaast heeft hij meer punten nodig, zo'n 5 in totaal.

Kan iemand mij vertellen welke eenvoudig te installeren zijn en kunnen worden aangesloten op een Huawei modem, ik kan het eerste punt direct aan het modem hangen (de wifi van het modem uitschakelen) en dan vanuit dit punt de volgende en vanuit dat punt de volgende etc. Dus geen switch of meerdere kabels vanuit het modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
en dan vanuit dit punt de volgende en vanuit dat punt de volgende etc.
Met kabels door of wifi?

Verder zou ik een deco setje kopen. Model afhankelijk of je draadloos of bedraad door gaat hoppen

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvdw
Ik wil dit allemaal met kabels aansluiten dus een kabel van het modem naar punt 1 en vanuit punt 1 met een kabel naar punt 2 en van punt 2 met een kabel naar punt 3 etc. etc .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Ah nice :)

Dan is een dual band deco afdoende.
Deco x50 voor wifi 6 of be25 voor wifi 7

Zit je met budget dan is een x10/x20 ook wel een prima optie (iets langzamer)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

KPN SuperWifi is onderdeel van een managed systeem dat samenwerkt met de KPN Experiabox. Dat gaat dus niet standalone werken inderdaad.

Je kunt bijna iedere commercieel verkrijgbare standalone systeem gebruiken naast de huidge Huawei ONT (bij glasvezel heb je geen modem). Exact hoe hangt af van welke Huwei apparaat je hebt. Is het een standalone ONT (ook wel "NTU" geheten)? of een gateway (ONT+router in zelfde apparaat)? Geef eens exacte modelnr...

Enfin, los daarvan heb je de gebruikelijke keuze: goedkoop - makkelijk - goed, kies maximaal twee.

Deco (en Eero, Zen, Orbi etc) zijn goedkoop en makkelijk maar zeer beperkt in wat ze kunnen.
UniFi (en Omada en nog sterker Mikrotik) zijn goedkoop en goed, maar minder makkelijk
InstantOn (en verglelijkbaar) zijn goed en makkelijk, maar je betaalt er meer voor.

You choose.

Als je eenmaal je systeem gekozen hebt kunnen we naar exacte apparaten kijken. Ik vind 5 AP's in een woning opvallend veel. Ik woon op 132m^2 met zware betonvloeren en -muur dwars door de woning, maar kan met 2 AP's toe. Tenszij je vader woont in een paleis denk ik dat je met stukken minder dan 5 AP's toe kunt. Maar om daar iets over te zeggen moeten we weten hoe zijn huis eruit ziet en waar z'n muren/vloeren van gemaakt zijn

Oslik blyat! Oslik!

• cvdw
@laurens0619 bedankt voor het advies.

@dion_b heb ik dus de hele dag voor niets zitten mopperen, gaat dus niet werken. Het betreft een Huawei OptiXstar EG8147X6 GPON terminal. Het betreft een zeer groot huis met een nevenwoning waar meerdere mensen wonen die op het internet willen daarom dit aantal. Ik kant vanaf de router (dus geen modem begrijp ik van je) met 1 kabel een "rondje" maken om ze door te lussen. Meer kabels voor vanuit de router is geen optie. De muren zijn van beton en hij heeft liever overkill dan op het randje zodat het meteen in orde is.

Als ik de reactie van @laurens0619 lees begrijp ik dat de TP-Link Deco BE25 3-pack (waarvan ik er dan 2 zou kunnen kopen) een goede optie zou zijn. Ook voor mijn vader want deze zouden ook tegen de muur bevestigd kunnen worden. De vraag is alleen kunnen er 6 achter elkaar gemonteerd worden of gaat dit niet werken?

Het totale oppervlak (boerderij) is een meervoud van 132m^2, maar er zit ook nog een garage bij, er is een soort "ringleiding" waar geen extra kabel bijgetrokken kan worden daarom zoekt hij naar dit soort optie.

Denk je dat dit mogelijk is of heb jij een betere suggestie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:06

nelizmastr

Goed wies kapot

De OptiXstar EG8147X6 is een ONT en router ineen, dus klassiek gezegd een "modem"router met Wi-Fi.

Daar is geen ecosysteem voor, dus dan kun je het beste inderdaad één merk kiezen en daar access points voor kopen en de Wi-Fi van de Huawei uitzetten.

I reject your reality and substitute my own

• cvdw
@nelizmastr Bedankt, dus Huwawei WiFi uitzetten en dan TP-Link Deco BE25 (2x 3-pack) is mogelijk als ik je goed begrijp?

Weet jij toevallig of ze alle 6 geprogrammeerd moeten worden (WiFi SSID en Wachtwoord) of nemen de andere 5 alles over van de eerste ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Ja je kunt ze daisy-chainen (doorlussen)
Configureren doe je eenmalig in een app

• cvdw
@laurens0619 is mijn dag weer goed 😀

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Het betreft een Huawei OptiXstar EG8147X6 GPON terminal.
OK, gateway dus met ONT en router in zelfde kastje geintegreerd (en geen indicatie van mogelijke bridge mode).
Het betreft een zeer groot huis met een nevenwoning waar meerdere mensen wonen die op het internet willen daarom dit aantal. Ik kant vanaf de router (dus geen modem begrijp ik van je) met 1 kabel een "rondje" maken om ze door te lussen. Meer kabels voor vanuit de router is geen optie. De muren zijn van beton en hij heeft liever overkill dan op het randje zodat het meteen in orde is.
Volledig eens dat het 'goed' doen altijd verstandiger is dan aanmodderen.

Als ik het zo hoor is het inderdaad niet bepaald een gemiddeld rijtjeshuis. Heb je dat aantal van 5 bepaald met een site survey? (dus een AP op mogelijke locaties hangen en dan signaal meten) Zo niet zou ik er alsnog eentje doen aangezien vuistregels over plaatsing bij een dermate non-standaard situatie slecht ogaan.
Als ik de reactie van @laurens0619 lees begrijp ik dat de TP-Link Deco BE25 3-pack (waarvan ik er dan 2 zou kunnen kopen) een goede optie zou zijn. Ook voor mijn vader want deze zouden ook tegen de muur bevestigd kunnen worden. De vraag is alleen kunnen er 6 achter elkaar gemonteerd worden of gaat dit niet werken?
Bedraad? Kan prima. Je hebt geen 'verlies' oid, hooguit een marginale (<1ms) extra latency doordat elke node een switch is en je dus door n-1 switches moet.

Alleen als je ze draadloos zou aansluiten deel je zendtijd tussen back- en fronthaul en stort performance in elkaar bij daisy-chainen.
Het totale oppervlak (boerderij) is een meervoud van 132m^2, maar er zit ook nog een garage bij, er is een soort "ringleiding" waar geen extra kabel bijgetrokken kan worden daarom zoekt hij naar dit soort optie.

Denk je dat dit mogelijk is of heb jij een betere suggestie?
Als de features van TP-Link Deco voldoende zijn voor je situatie dan is dit zeker mogelijk. Wel iets om te checken: in deze situatie ga je overal zelfde SSID(s) hebben en zit iedereen op zelfde netwerk en kunnen ze dus bij elkaars gedeelde bestanden en apparaten alsof het een grote huishouden is. Als dat niet wenselijk is zul je andere keuzes moeten maken qua apparatuur (o.a. doordat je met VLANs moet werken)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:37
Bedenk dat je netwerkkabels niet kunt doorlussen zoals jij zegt.
Je moet op elke plek waar je een AP nodig hebt een wcd maken met twee aansluitpunten een voor de aankomende kabel en een voor de vertrekkende kabel.
En elke AP heeft minimaal twee netwerk aansluitingen nodig of je moet bij elke wcd een switch plaatsen.

Je kunt dus kiezen ofwel je test eerst waar en hoeveel AP's je nodig hebt ofwel je maakt gewoon veel wcd punten en als dan achteraf blijkt dat je ze niet nodig hebt verbind je ze ter plekke door met een kort patchkabeltje.
Te veel AP is niet alleen overkill maar zorgt ook nog eens voor veel slechtere wifi, net voldoende is altijd het beste.

Mijn advies zou zijn koop HP Aruba instant on AP22D die hebben voldoende poorten aan boord om dit te doen, zijn kwalitatief bijzonder goed en ook nog eens heel simpel in het gebruik.
Als je veel gebruikers hebt is een standaard consumenten setje meestal duurkoop.

En als je alles via een kabel aansluit kun je het beste geen mesh set kopen.

[ Voor 4% gewijzigd door Ben(V) op 24-09-2025 10:47 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• cvdw
@dion_b helemaal duidelijk als ik 2x de 3-pack koop heb ik er in ieder geval zes en kan ik e.e.a. nog eens goed bekijken en ander één reserve. Hetzelfde SSID + gasten SSID is in deze situatie geen probleem. maar nu lees ik de reactie van @Ben(V) en die schrijft het volgende
Bedenk dat je netwerkkabels niet kunt doorlussen zoals jij zegt.
Dus nu weet ik het even niet meer, misschien de situatie via een plaatje verduidelijken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AnNQNbjtSeevvp9fZxEhfTMMXR4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/10hwlEzLIRdP5pIMO5DQfUVz.jpg?f=user_large
Maar dan met 6x de TP-Link Deco BE25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:46
Op de Deco BE25 zitten twee RJ45 aansluitingen. Je kan dus doorlussen. Maar het lijkt mij niet verstandig. Als er een Deco van de spanning wordt gehaald dan zit de verdere keten zonder internet.

• cvdw
@devriesjande OK doorlussen kan dus wel, gelukkig. Goede tip m.b.t. de spanning, had ik nog niet over nagedacht maar daarom bezoek ik ook dit forum. Dan ga ik toch nog proberen een extra kabel te trekken zodat ik het risico van geen spanning over drie stuks kan verdelen.

• Dr. Horrible
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-09 15:12
devriesjande schreef op woensdag 24 september 2025 @ 13:54:
Op de Deco BE25 zitten twee RJ45 aansluitingen. Je kan dus doorlussen. Maar het lijkt mij niet verstandig. Als er een Deco van de spanning wordt gehaald dan zit de verdere keten zonder internet.
Dit klopt uiteraard maar weegt op tegen het probleem van 5 kabels moeten trekken anders.

• Hijdaar95
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 26-09 17:43
Is die KPN super wifi huur of koop? Zou haast verwachten dat die ook terug moet (moest) naar KPN.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

cvdw schreef op woensdag 24 september 2025 @ 13:26:
[...]

Dus nu weet ik het even niet meer, misschien de situatie via een plaatje verduidelijken?
[Afbeelding]
Maar dan met 6x de TP-Link Deco BE25
Mogelijk praten jullie een beetje langs elkaar heen.

@Ben(V) heet het grotendeels over de fysieke installatie van de kabels, waarbij het een goed idee is om vaste verbindingen door muren e.d. te maken met stugge installatiekabek en netjes af te werken met contactdozen. Je kunt vervolgens apparaten met korte flexibele patchcables aansluiten op de contactdozen. Dat ziet er niet alleen net uit, het is ook betrouwbaarder dan rechtstreeks kabels uit muur op apparaten pluggen (behalve als het wall/ceiling mount apparaten zijn en er dus geen losliggende kabels zijn).

Zie daarvoor: Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4

Dit staat los van het wel of niet 'doorlussen' zoals je beschrijft, en van de keuze voor welk systeem (Deco, InstantOn, iets anders) cq exact welke apparaten binnen dat systeem je kiest.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cvdw
@Hijdaar95 deze waren koop.

@dion_b bedankt voor de verduidelijking en dat ziet er inderdaad beter uit maar voor deze opstelling niet nodig.

Nogmaals dank iedereen, ik ga dan zeker de Deco BE25 bestellen.

• Ben(V)
Fysieke kabels kun je niet doorlussen.
Een netwerk is in principe een ster, waarbij je enkel kunt aftakken met behulp van een switch.
Om dat te kunnen doen heb je bij elke wcd een switch nodig of een AP met minimaal twee netwerk aansluitingen (een ingebouwde switch dus).

En ik zou persoonlijk geen Deco BE25 nemen, dat is een mesh set en volkomen overbodig als je bekabelt aansluit, plus dat je dan de wifi van je router niet meer kunt gebruiken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

WiFi van de router gebruik ik eigenlijk nooit, altijd mijn eigen back bone.
Uit ervaring weet ik dat WiFi zich in (oude) boerderijen zich vreemd kan gedragen, wellicht nog oude loodhoudende verflagen ergens diep, maar ik was het soms letterlijk na 35 cm al kwijt na een deur.

@Ben(V) waarom de Deco BE25 niet? bedraad zal ie niet draadloos gaan meshen lijkt me, maar wel een nette afhandeling geven bij het hoppen over de AP's? WiFi van twee merken heeft bij mij vaak problemen gegeven (verbinding kwijt, IP conflicten, weet ik niet wat).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Beetje vreemd om iets dat gewoon aanwezig is niet te gebruiken en de wifi van de provider routers is over het algemeen prima.

Het is een wijd verbreid misverstand dat mesh setjes beter zouden roamen dan gewone AP's, roamen wordt door de client gedaan en niet door de AP's.
En mesh set is niets anders dan een AP met een wireless backhaul en dus overbodig als je alles bedraad aansluit.

Tevens heb ik meer dan eens meegemaakt dat die mesh sets te pas en te onpas ineens een wireless backhaul gaan gebruiken en als je pech hebt dan ook nog eens een netwerk lus veroorzaken waardoor je netwerk plat gaat.
Ook moet je oppassen welke switches je gebruikt want als hij IEEE 802.11s niet ondersteund dan werkt de boel niet.

Dus mijn advies is altijd koop alleen een mesh set als je een wireless backhaul nodig hebt en echt geen kabel kunt trekken.

[ Voor 7% gewijzigd door Ben(V) op 24-09-2025 16:53 ]

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
@TS voordat je gaat kopen maak eerst een schematische tekening van wat je wilt en hoe je kabels lopen dan kan je op basis daarvan eisen opstellen aan je AP's. Mesh is vooral marketing en afhankelijk van je bekabeling kan het soms handig zijn om gewone repeaters/ap bekabelt aan te sluiten. Met Fritz kan je ook prima iets bouwen en is erg degelijk.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• cvdw
@Ben(V) ik heb ze nog niet besteld en de twijfel slaat weer toe, welke AP's zou ik kunnen nemen in ongeveer dezelfde prijsrange en eenvoud van installeren ? Dan kan ik die ook even bekijken online.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Frogmen het moet een daisy chain systeem worden voor een grote boerderij. Dus gewone AP's kan wel maar die moeten daarom twee ETH hebben (in en uit).

Nu heeft een EAP245 dat bijvoorbeeld ook wel maar die kan ook Mesh, dus dan blijft het risico dat ie draadloos gaat verbinden (gebruik die al een tijdje niet meer, ben nu helemaal over op Omada maar die hebben minder AP's met twee ETH, alleen de in-walls dacht ik). Bij Omada kan ik draadloze mesh in de controller uitzetten (en heb dat dan ook gedaan).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
cvdw schreef op woensdag 24 september 2025 @ 17:44:
@Ben(V) ik heb ze nog niet besteld en de twijfel slaat weer toe, welke AP's zou ik kunnen nemen in ongeveer dezelfde prijsrange en eenvoud van installeren ? Dan kan ik die ook even bekijken online.
Niet doen, ben is geloof ik gek op onrust zaaien :p

Doorlussen is prima, dat je keten dan kan uitvallen is beetje spijkers op laag water zoeken.

Mesh ook vergeten, zie het als een multi ap set voor een goede prijs met simpel management

• cvdw
@laurens0619 Dank voor het advies maar toch nog even 'to be shure', de TP-Link Deco BE25 kan ik gewoon in een daisy chain aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
cvdw schreef op woensdag 24 september 2025 @ 18:44:
@laurens0619 Dank voor het advies maar toch nog even 'to be shure', de TP-Link Deco BE25 kan ik gewoon in een daisy chain aansluiten.
Ja

• cvdw
👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@cvdw
Het betreft een zeer groot huis met een nevenwoning waar meerdere mensen wonen die op het internet willen daarom dit aantal.
Deze had ik gemist maar iemand anders had het dacht ik al wel benoemd.
Wil je je netwerk echt voor iedereen openstellen zonder ringfencing? Dus dat iedereen bij elke printer, nas etc kan?
Bij een groot gezin natuurlijk geen probleem, maar bij een samengesteld gezin misschien niet helemaal je wens, al zal de situatie nu ook onafgeschermd zijn.
Mocht dat wel een wens zijn, dan kom je in de prosumer systemen terecht (Omada, Unifi) die niet noodzakelijk heel veel duurder zijn maar beter instelbaar met afgescheiden virtuele netwerken.

Pagina: 1