[...]
Het betreft een Huawei OptiXstar EG8147X6 GPON terminal.
OK, gateway dus met ONT en router in zelfde kastje geintegreerd (en geen indicatie van mogelijke bridge mode).
Het betreft een zeer groot huis met een nevenwoning waar meerdere mensen wonen die op het internet willen daarom dit aantal. Ik kant vanaf de router (dus geen modem begrijp ik van je) met 1 kabel een "rondje" maken om ze door te lussen. Meer kabels voor vanuit de router is geen optie. De muren zijn van beton en hij heeft liever overkill dan op het randje zodat het meteen in orde is.
Volledig eens dat het 'goed' doen altijd verstandiger is dan aanmodderen.
Als ik het zo hoor is het inderdaad niet bepaald een gemiddeld rijtjeshuis. Heb je dat aantal van 5 bepaald met een site survey? (dus een AP op mogelijke locaties hangen en dan signaal meten) Zo niet zou ik er alsnog eentje doen aangezien vuistregels over plaatsing bij een dermate non-standaard situatie slecht ogaan.
Als ik de reactie van @
laurens0619 lees begrijp ik dat de TP-Link Deco BE25 3-pack (waarvan ik er dan 2 zou kunnen kopen) een goede optie zou zijn. Ook voor mijn vader want deze zouden ook tegen de muur bevestigd kunnen worden. De vraag is alleen kunnen er 6 achter elkaar gemonteerd worden of gaat dit niet werken?
Bedraad? Kan prima. Je hebt geen 'verlies' oid, hooguit een marginale (<1ms) extra latency doordat elke node een switch is en je dus door n-1 switches moet.
Alleen als je ze draadloos zou aansluiten deel je zendtijd tussen back- en fronthaul en stort performance in elkaar bij daisy-chainen.
Het totale oppervlak (boerderij) is een meervoud van 132m^2, maar er zit ook nog een garage bij, er is een soort "ringleiding" waar geen extra kabel bijgetrokken kan worden daarom zoekt hij naar dit soort optie.
Denk je dat dit mogelijk is of heb jij een betere suggestie?
Als de features van TP-Link Deco voldoende zijn voor je situatie dan is dit zeker mogelijk. Wel iets om te checken: in deze situatie ga je overal zelfde SSID(s) hebben en zit iedereen op zelfde netwerk en kunnen ze dus bij elkaars gedeelde bestanden en apparaten alsof het een grote huishouden is. Als dat niet wenselijk is zul je andere keuzes moeten maken qua apparatuur (o.a. doordat je met VLANs moet werken)