Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wedge23
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 24-09 09:06
Hallo Tweakers

Ik ben bezig met een grote verbouwing en ik ga bijna 70 panelen leggen om de woning te voorzien van de benodigde stroom. 70 is te veel maar ik heb deze goedkoop op de veiling kunnen pakken en ik heb de ruimte, ik zie het als een leuk hobby project.

Ik heb redelijk wat verstand van electrische installaties, al zeg ik het zelf, maar nog geen ervaring met installaties waar deze hoeveelheden stroom doorheen lopen. Ook is dit de eerste keer dat ik alles "smart" ga maken, dus een SMA converter met Home Assistant & de Emeter.

Als ik het goed begrijp moet alle stroom, ingaand en uitgaand, door de Emeter lopen voordat het verdeeld word onder de verschillende groepen.

Graag zou ik willen weten of voorgesteld schema hier onder gaat werken. Specifieke vragen;
- Zijn de aardlekken goed gedimensioneerd (ik lees af en toe 63A voor de PV maar snap niet helemaal hoe je dat ooit gaat halen)
- Zijn de kabeldiktes afdoende
- De YMvK kabel naar de PV converter is beschikbaar in 2 types, flexibel en "stug". Ik ga er nu vanuit dat de "stugge" kabel altijd de voorkeur heeft. https://www.elektramat.nl...9NwD9B-AvPOhoCLgsQAvD_BwE

Overigens word de teruglevering naar het net geknepen op 3x25A (17kW), ookal kan de SMA 3x29 (20kW) leveren aan de woning.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yLhXZ2Z_36OEDRh2LFyOwWY0zCY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jqoOOSVdfXf0J4wEX1i9yoEJ.png?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Wedge23 op 23-09-2025 21:24)

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Wedge23 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 21:00:
Ik begrijp niet helemaal wat er mis is met de 40A schakelaars
Je hebt een gecombineerd leverende stroomsterkte van 70A per fase in de groepenkast. Achter een 1F aardlekschakelaar zitten vier groepen van 16A, dat is 64A bij elkaar opgeteld. 64 is meer dan 40.
Maak ook hier aardlekautmaten van.

Je kan ook nog de Belgische methode doen. Schroef alle stroombronnen met 10mm2 op dat verdeelblok, ga vanaf het verdeelblok met 10mm2 naar een 40A automaat, en vanaf de 40A automaat ga je de rest van de kast in naar de afnemers in huis. Nu zijn alle afnemers in de kast gelimiteerd op 40A en kan je verder met huis-tuin-en-keuken onderdelen in plaats van 80A spul uit de industrie.

[ Voor 34% gewijzigd door jadjong op 23-09-2025 21:19 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik zou de soepele nemen, dat sluit wat beter aan op de stekker van de SMA
Verder moet de future ev lader op een eigen aardlekautomaat.

Word het een HM 2.0 of een Emeter?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:26
Let er wel op dat wat je hier "soepel" noemt klasse 2 samengeslagen is. Dat is verre van soepel en nog steeds bedoeld voor vaste installatie. Het is iets soepeler omdat 10mm2 solide niet te doen is.

Dit in een stekker afmonteren is niet de bedoeling, dit is echt voor vaste installatie naar vaste klemmen.
Die omvormer heeft een soort WAGO klemmen zie ik, dus ik denk dat het goed komt.

Echt soepel klasse 5 kan ook, het is dan geen ymvk, is een stuk duurder, en daar moet je ook aderheindhulzen bij gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Wedge23 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 11:17:

Graag zou ik willen weten of voorgesteld schema hier onder gaat werken. Specifieke vragen;
- Zijn de aardlekken goed gedimensioneerd (ik lees af en toe 63A voor de PV maar snap niet helemaal hoe je dat ooit gaat halen)
Je moet kabels en andere componenten kiezen op de maximale stroom die ze theoretisch kunnen verwerken, of ze afzekeren op een veilige waarde. Jouw PV kan 20kW produceren, de netvoeding kan 17kW produceren en de toekomstige batterij gooit er ook nog een 11kW tegenaan. Jouw eindgroepen voor in huis zijn 16A afgezekerd, wat betekend dat alles tussen de PV, batterij en netvoeding naar de eindgroep geschikt moet zijn voor 48kW. Dat is 70A per fase!
Dit betekend 10mm2 kamrails, 10mm2 bekabeling en, als je losse aardlekschakelaars hebt, ook varianten die 70A door kunnen voeren. Als ik jou was zou ik voor alles gecombineerde aardlekschakelaars gebruiken, dan heb je dit gezeur niet en hoef je alleen maar te zorgen dat de onderling bedrading tussen de groepen dik genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wedge23
Voor de duidelijkheid;

Soepel 10mm2 kabel
"Stugge" 10mm2 kabel
Emeter - ChatGPT heeft me verteld dat dit beter werkt met Home Assistant. Ik wil;
- Dynamisch terugleveren (teruglevering op 0 bij negatieve prijs)
Volgens GPT kan dit niet (makkelijk) met de HM 2.0 - er is nog geen mogelijkheid om de prijzen van bijv. Tibbr op te halen. Modbus via HA naar Emeter zou beter werken.
jeroen3 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 12:08:
Let er wel op dat wat je hier "soepel" noemt klasse 2 samengeslagen is. Dat is verre van soepel en nog steeds bedoeld voor vaste installatie. Het is iets soepeler omdat 10mm2 solide niet te doen is.

Dit in een stekker afmonteren is niet de bedoeling, dit is echt voor vaste installatie naar vaste klemmen.
Die omvormer heeft een soort WAGO klemmen zie ik, dus ik denk dat het goed komt.

Echt soepel klasse 5 kan ook, het is dan geen ymvk, is een stuk duurder, en daar moet je ook aderheindhulzen bij gebruiken.
Ik begrijp het niet helemaal - wat bedoel je met "in een stekker afmonteren"? Als in een 5 polige stekker? En wat zijn "vaste klemmen"? De meterkast en de omvormer zijn beide "vaste installaties" maar ik weet niet of je daar naar refereerde.

De klasse 5 soepele kabel, is dat de soepele kabel waar ik hierboven naar link?
jadjong schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 12:20:
[...]
Dat is 70A per fase!
Dit betekend 10mm2 kamrails, 10mm2 bekabeling en, als je losse aardlekschakelaars hebt, ook varianten die 70A door kunnen voeren. Als ik jou was zou ik voor alles gecombineerde aardlekschakelaars gebruiken, dan heb je dit gezeur niet en hoef je alleen maar te zorgen dat de onderling bedrading tussen de groepen dik genoeg is.
Wat bedoel je met "gecombineerde aardlekschakelaars"?

Helemaal niet bij stil gestaan dat die batterij inderdaad ook vermogen terugleverd. Inderdaad - dan moet ik de kast upgraden naar 10mm2 intern.

Gaat dit nog problemen opleveren? Ik krijg nu nauwelijks 2x6mm2 draden op 1 aansluiting in de meterkast om de stroom naar de bovenste rij schakelaars en installatieautomaten te brengen, zijn hier speciale sokken/klemmen voor (waar ik 2 10mm2 draden kan insteken).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/svPtOzCkMfB0m-SBgp_4gsw7xpQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZYbHzLQgsZ37lxx2oWJydpRS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
https://www.elektrototaal...e-grondkabel-heb-ik-nodig
Klasse 2 is samengeslagen, dat is vergelijkbaar met harde kern, een paar draden per ader.
Klasse 5 is soepel, dat zijn tientallen losse draadjes per ader.
Als je aansluiting niet speciefiek klasse 2 zonder huls ondersteund moet je hier ook een adereindhuls omheen doen.

Je moet goed opletten, want je legt nu alles bij elkaar, pv+zon+net naar 40A aardlekschakelaars.
Dat gaat niet, dat moeten waarschijnlijk 80/125A worden zoals @jadjong ook aangeeft.
Wedge23 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 19:26:
Gaat dit nog problemen opleveren? Ik krijg nu nauwelijks 2x6mm2 draden op 1 aansluiting in de meterkast om de stroom naar de bovenste rij schakelaars en installatieautomaten te brengen, zijn hier speciale sokken/klemmen voor (waar ik 2 10mm2 draden kan insteken).
Ja, dit moet je niet meer op de beunmethode monteren. Je gaat waarschijnlijk verdeelklemmen nodig hebben. Als wat meer gebruikelijk in de commerciele paneelbouw. Of de bussystemen kunnen vermogen dit aan?
Maar het feit dat je vraagt geeft mij de indruk dat je dit beter uit kan besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Wedge23 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 19:26:

Wat bedoel je met "gecombineerde aardlekschakelaars"?
Aardlekautomaten. Soms kom je niet op een woord wat je wekelijks gebruikt. :X

Voor verdeling in de kast heb je mooie verdeelblokken.
https://www.se.com/nl/nl/...ngen-dinrail-bevestiging/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wedge23
jeroen3 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 19:55:
Je moet goed opletten, want je legt nu alles bij elkaar, pv+zon+net naar 40A aardlekschakelaars.
Dat gaat niet, dat moeten waarschijnlijk 80/125A worden zoals @jadjong ook aangeeft.

[...]

Ja, dit moet je niet meer op de beunmethode monteren. Je gaat waarschijnlijk verdeelklemmen nodig hebben. Als wat meer gebruikelijk in de commerciele paneelbouw. Of de bussystemen kunnen vermogen dit aan?
Maar het feit dat je vraagt geeft mij de indruk dat je dit beter uit kan besteden.
De vraag was ook meer retorisch bedoeld, als in, zijn hier nog klemmetjes voor (zoals bij de 4mm2, waar het nog wel kan) of gewoon een distributieblok gebruiken, laatste dus.

Ik begrijp niet helemaal wat er mis is met de 40A schakelaars - de 3 fase "groepen" zijn bijna allemaal aardlekautomaten waar niet meer dan 3x16A doorheen kan lopen (1 afnemer), de batterij kan ik beter "upgraden" naar 40A en de aardlekschakelaar van de warmtepomp/inductie groep is 63A, waar ook theoretisch maar 40A doorheen kan.

Alles zit aan elkaar "gekoppeld" - klopt - maar volgens mij zijn de afnemers leidend?

Wat bedoel je met het bussysteem?
jadjong schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 20:35:
[...]

Aardlekautomaten. Soms kom je niet op een woord wat je wekelijks gebruikt. :X

Voor verdeling in de kast heb je mooie verdeelblokken.
https://www.se.com/nl/nl/...ngen-dinrail-bevestiging/
Bedankt :) Als ik even logisch had nagedacht was ik er zelf ook op gekomen. De EV's gaan op aardlekautomaten, net als de batterij. Wellicht dan ook maar de warmtepomp en inductieplaat doen, ben ik inderdaad van het gezeur af.

Hoewel de warmtepomp & inductieplaat bijna nooit tegelijkertijd volledig draaien denk ik.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Wedge23 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 21:00:
Ik begrijp niet helemaal wat er mis is met de 40A schakelaars
Je hebt een gecombineerd leverende stroomsterkte van 70A per fase in de groepenkast. Achter een 1F aardlekschakelaar zitten vier groepen van 16A, dat is 64A bij elkaar opgeteld. 64 is meer dan 40.

Je kan ook nog de Belgische methode doen. Schroef alle stroombronnen met 10mm2 op dat verdeelblok, ga vanaf het verdeelblok met 10mm2 naar een 40A automaat, en vanaf de 40A automaat ga je de rest van de kast in naar de afnemers in huis. Nu zijn alle afnemers in de kast gelimiteerd op 40A en kan je verder met huis-tuin-en-keuken onderdelen in plaats van 80A spul uit de industrie.

[ Voor 34% gewijzigd door jadjong op 23-09-2025 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wedge23
jadjong schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 21:07:
[...]

Ah, verdorie, inderdaad - daar moet een 63A schakelaar of gewoon aardlekautomaten achter.

Nu zal de soep niet heel heet gegeten worden - de batterij is er eigenlijk alleen om de nachtstroom op te vangen, niet om flink te pompen, maar goed, beter een paar euro meer om een veilige installatie neer te zetten. Ook de kans dat 4 groepen maximaal 16A gaan trekken is niet zo heel groot, dus ik denk dat ik met 63A wel weg kom, alleen de verzekering zal het daar wel niet mee eens zijn dus of een zwaardere aardlek schakelaar of gewoon aardlekautomaten maken.

Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Je bent niet de enige die daar in twijfelt. Ook bij de professionele kastenbouwers is de ene van mening dat je een 80A/125A aardlek nodig hebt en de ander zegt dat 63A prima is omdat je max vier afnemers van ieder 16A er achter hangt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
Deze hele installatie is ter beveiliging. Je moet rekening houden met de uitterste die in het geval van fouten optreden. Je kunt niet rekenen met "de kans dat", er is een fout, die is altijd worst case, dat moet worden onderbroken. Daar zijn die ratings voor. Een 40A aardlek of lastscheider verwacht voorafgaand een <40A beveiliging (zie technische documentatie), want een hogere foutstroom kan hij mogelijk niet onderbreken.

Het gebruik van ondermaatste componenten levert schijnveiligheid die niet juist kunnen werken als ze worden aangesproken.

Bijvoorbeeld: een eaton xPole PFIM 63A heeft in zijn specs:
Toelaatbare overbelasting voorzekering - max 40 A gG/gL (dat is een smeltpatroon)
Pagina: 1