Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rinco
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 24-09 20:58
Ze zijn bij mij net bezig om zo'n TC Swiss 8kW te installeren.
Gaat ook nog niet zo lekker, de pomp werkt wel maar er klopt iets niet in de 3-weg klep verdeler oid.
Als de pomp aanslaat gaat de temperatuur niet omhoog, haal ik de 3-weg actuator eraf en verdraai deze een 30 graden, dan wordt alles wel heet. Aanvoer lijkt mij ook heet (iig > 50 graden)

De oude gasketel stond altijd op ca. 45 graden, daarmee kreeg ik het huis prima warm.
Ik heb een beneden een vloerverwarming met eigen pomp en retour thermostaat. Enkele lagetemp radiatoren en een breeeze fan coil. Er was aangegeven dat deze installatie het huis kan koelen maar nu blijk alleen de breeze dat te kunnen (met aparte leidingen en een doorstroomventiel).

Volgens Voltios moet de pomp (DAB) moeten reageren om drukverschil. Maar dit lijkt niet te werken.
Mogelijk omdat er bij de vloerverwarming verdeler ook een doorstroom ventiel zit, ingesteld op 0,4.
Zij hebben er een over de pomp gezet, ingesteld op 0,1 ivm die fancoil.
Klopt dit? en wat zouden de waarden moeten zijn.
Ik had liever dat deze pomp aangestuurd wordt door mijn evohome conroller, dan loopt deze alleen als het nodig is.
Nu is de gehele evohome installatie niet verbonden met de warmtepomp. Blijkbaar gaat dit vanzelf warmte aanmaken als het buffervat door de verwarming of tapwater zakt in temperatuur onder de ingestelde waarde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8QtdI2qzlmxGZg3ZkVX5ql-62g8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cSKJWrg5f4PDYKyJJySYSUbc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8OWtPedZZQL44VE8IwdeK7IV7ng=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R8xciwSkob3DYjQVf6pKPDQ3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E6p-Sd4Tipfg60QLiuS9B2WakDo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WXkaxwwD907u1aP9NO21GG6J.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DG90GNexubEjJ_zQj71pTwdx6SA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IZuXpAzrfkpzmehE4oyQ9ybs.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jYKiuklS-4f-BZiOWp_aB58FQ-g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EfQWnj6cDeuhVbiQ6F09lnCp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V6pyp9RrlxRyPfoStpiJig7yAq0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j9ySUGxFvughZlhcGEilBrvY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Rinco op 23-09-2025 08:27 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:14
Rinco schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 08:30:
Ze zijn bij mij net bezig om zo'n TC Swiss 8kW te installeren.
Gaat ook nog niet zo lekker, de pomp werkt wel maar er klopt iets niet in de 3-weg klep verdeler oid.
Als de pomp aanslaat gaat de temperatuur niet omhoog, haal ik de 3-weg actuator eraf en verdraai deze een 30 graden, dan wordt alles wel heet. Aanvoer lijkt mij ook heet (iig > 50 graden)

De oude gasketel stond altijd op ca. 45 graden, daarmee kreeg ik het huis prima warm.
Ik heb een beneden een vloerverwarming met eigen pomp en retour thermostaat. Enkele lagetemp radiatoren en een breeeze fan coil. Er was aangegeven dat deze installatie het huis kan koelen maar nu blijk alleen de breeze dat te kunnen (met aparte leidingen en een doorstroomventiel).

Volgens Voltios moet de pomp (DAB) moeten reageren om drukverschil. Maar dit lijkt niet te werken.
Mogelijk omdat er bij de vloerverwarming verdeler ook een doorstroom ventiel zit, ingesteld op 0,4.
Zij hebben er een over de pomp gezet, ingesteld op 0,1 ivm die fancoil.
Klot dit? en wat zouden de waarden moeten zijn.
Ik had liever dat deze pomp aangestuurd wordt door mijn evohome conroller, dan loopt deze alleen als het nodig is.
Nu is de gehele evohome installatie niet verbonden met de warmtepomp. Blijkbaar gaat dit vanzelf warmte aanmaken als het buffervat door de verwarming of tapwater zakt in temperatuur onder de ingestelde waarde.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding]
Wel de vloerverwarming verdeler vervangen voor een exemplaar zonder pomp? Een bypass ingesteld op 0,1 direct na de pomp? Die gaat het aanvoerwater direct teruggooien in de retour, geen afgifte.

Deel wat meer details, mogelijk valt er nog wat te redden voor je met een Wp drama zit

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:43

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Rinco
Heeft Voltios de installatie, werkend of niet, al opgeleverd?
Als ze er nog mee bezig zijn komt het misschien nog goed.
In ieder geval duidelijk in het opleverdocument de mankementen aangeven.

De foto's zijn wel indrukwekkend moet ik zeggen,
maar het hydraulische schema kan ik niet (goed) zien.
Het LGD250/100 C boiler/buffervat kan ik op diverse Chinese websites vinden
incl. video's en schema van de aansluitingen etc.

Wat staat er trouwens in de offerte en wat is er besproken?
(koelen lijkt bijvoorbeeld een misverstand te zijn)

Eventueel een eigen topic openen.

YouTube: De zin en onzin van buffers bij warmtepompen
- van de "gezaghebbende" Heatgeeks nu ook op Nederlands

[ Voor 12% gewijzigd door dunklefaser op 06-09-2025 12:09 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:56
Check ook goed hoe het buffervat is aangesloten, dat kan flink rendement schelen. Je wil de aanvoer warmtepomp en aanvoer systeem niet het vat laten doorstromen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rinco
Voltios is inmiddels geweest en heeft de 3-weg klep opgedraaid. Dat lijkt nu allemaal goed te werken.
Aanvoer vanaf de warmtepomp is bovenin de boiler, afvoer onder.
De cv zijde is separaat, andere zijde van de boiler. Op mijn verzoek een bdr91 geplaatst die de circulatiepomp aanstuurt. Nu loopt deze als er warmtevraag is van de evohome.

Op mijn verzoek een extra klep geplaatst naar de vloerverwarming/radiatoren. Deze wil ik laten sturen door de warmtepomp; water < 30graden = dicht, daarboven=open. Als dan het systeem op koelen staat (7 graden) is deze dicht en doen alleen de fancoils nog mee.
Helaas kan de breeze niet op evohome. Gelukkig hebben ze een dry-contact die ik middels een solid state parellel over het bdr92 relaiscontact heb gezet. Dan draait de circulatiepomp ook als de breeze het vraagt.
De vloerverwarming heeft altijd al een eigen pomp met aansturing gehad, dat zou normaal gezien moeten blijven werken.

Nu aan de slag met de smart grid ingang en parameters van de warmtepomp. Ziet er niet zo heel ingewikkeld uit, gewoon een relaiscontact over i3 en i4, dat relais moet met home assistant worden aangestuurd obv tarieven en over/onder productie.

Ik heb inmiddels deze warmtepomp onder diverse merknamen gevonden; haier HPM08-Nd2 of SMAD DFT-008CCH2E1-M
Is een chinese warmtepomp, hoeft op zich niet slecht te zijn maar heeft niks met Swiss te maken.
Van binnen ziet deze pomp er overigens keurig uit, afwerking, materialen en netheid is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:21
Rinco schreef op maandag 22 september 2025 @ 21:02:
Voltios is inmiddels geweest en heeft de 3-weg klep opgedraaid. Dat lijkt nu allemaal goed te werken.
Aanvoer vanaf de warmtepomp is bovenin de boiler, afvoer onder.
De cv zijde is separaat, andere zijde van de boiler. Op mijn verzoek een bdr91 geplaatst die de circulatiepomp aanstuurt. Nu loopt deze als er warmtevraag is van de evohome.

Op mijn verzoek een extra klep geplaatst naar de vloerverwarming/radiatoren. Deze wil ik laten sturen door de warmtepomp; water < 30graden = dicht, daarboven=open. Als dan het systeem op koelen staat (7 graden) is deze dicht en doen alleen de fancoils nog mee.
Helaas kan de breeze niet op evohome. Gelukkig hebben ze een dry-contact die ik middels een solid state parellel over het bdr92 relaiscontact heb gezet. Dan draait de circulatiepomp ook als de breeze het vraagt.
De vloerverwarming heeft altijd al een eigen pomp met aansturing gehad, dat zou normaal gezien moeten blijven werken.

Nu aan de slag met de smart grid ingang en parameters van de warmtepomp. Ziet er niet zo heel ingewikkeld uit, gewoon een relaiscontact over i3 en i4, dat relais moet met home assistant worden aangestuurd obv tarieven en over/onder productie.

Ik heb inmiddels deze warmtepomp onder diverse merknamen gevonden; haier HPM08-Nd2 of SMAD DFT-008CCH2E1-M
Is een chinese warmtepomp, hoeft op zich niet slecht te zijn maar heeft niks met Swiss te maken.
Van binnen ziet deze pomp er overigens keurig uit, afwerking, materialen en netheid is prima.
Kun je eens foto’s maken van de binnenzijde?
Dit lijkt een Haier SuperAqua Warmtepomp

Ik weet niet wat dit bedrijf aan het doen is maar ze krijgen zo steeds meer problemen. Hele vreemde denkwijze, bypass ventielen over pompen?

Erg veel van de problemen/oplossingen zitten in de uitleg en het begrijpen van de installatie.
Een Chinese warmtepomp kan ook prima werken. De klant vraagt goedkoop en dan krijg je goedkoop. Maar opzich kan het prima werken.
En stel over een jaar begeeft de monobloc het dan krijg je opnieuw subsidie voor een nieuwe monobloc en kun je misschien voor kwaliteit gaan en de boiler e.d. aanhouden.

Maar nu het probleem van Hans, die maakt zich zorgen over de warmte boven en de regeling.
Dat zit m in de uitleg/verkoop gesprek.
Ook met een hele goede warmtepomp is het heel lastig om beneden vloerverwarming en boven (kleine?) radiatoren goed te krijgen.
Eigenlijk kan het niet. Behalve inderdaad als je de verdelers gemengd houdt en hele hoge aanvoertemperaturen gaat draaien.

Bij verkoop moet het duidelijk zijn dat je gaat voor beneden optimaal. En boven kun je niet veel meer met de radiatoren.
Tenzij je die gaat vervangen en naar LTV gaat brengen. Let op, ook vermogen warmtepomp moet dan hoger.

Badkamer is bij minder geïsoleerde huizen op LTV altijd een probleem, die moet je inderdaad gaan bijverwarmen met infrarood ofzoiets.

[ Voor 27% gewijzigd door Technician- op 22-09-2025 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:36
@Rinco Welke temperatuur water gaat er naar je vloerverwarming vanuit de warmtepomp? Die verdeler aanpassen naar eentje zonder pomp zorgt ervoor dat je warmtepomp minder warm water hoeft te maken.
Dat het altijd zo gezeten heeft met ketel wil niet zeggen dat het een goede oplossing is voor een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rinco
Technician- schreef op maandag 22 september 2025 @ 21:18:
[...]

Kun je eens foto’s maken van de binnenzijde?
Dit lijkt een Haier SuperAqua Warmtepomp

Ik weet niet wat dit bedrijf aan het doen is maar ze krijgen zo steeds meer problemen. Hele vreemde denkwijze, bypass ventielen over pompen?

Erg veel van de problemen/oplossingen zitten in de uitleg en het begrijpen van de installatie.
Een Chinese warmtepomp kan ook prima werken. De klant vraagt goedkoop en dan krijg je goedkoop. Maar opzich kan het prima werken.
En stel over een jaar begeeft de monobloc het dan krijg je opnieuw subsidie voor een nieuwe monobloc en kun je misschien voor kwaliteit gaan en de boiler e.d. aanhouden.

Maar nu het probleem van Hans, die maakt zich zorgen over de warmte boven en de regeling.
Dat zit m in de uitleg/verkoop gesprek.
Ook met een hele goede warmtepomp is het heel lastig om beneden vloerverwarming en boven (kleine?) radiatoren goed te krijgen.
Eigenlijk kan het niet. Behalve inderdaad als je de verdelers gemengd houdt en hele hoge aanvoertemperaturen gaat draaien.

Bij verkoop moet het duidelijk zijn dat je gaat voor beneden optimaal. En boven kun je niet veel meer met de radiatoren.
Tenzij je die gaat vervangen en naar LTV gaat brengen. Let op, ook vermogen warmtepomp moet dan hoger.

Badkamer is bij minder geïsoleerde huizen op LTV altijd een probleem, die moet je inderdaad gaan bijverwarmen met infrarood ofzoiets.
Het is een Haier, de aan de binnenzijde zit een type aanduiding HPM08-Nd2 (GN).
Overigens vroeg ik niet om goedkoop, mijn verzoek was een NIBE omdat ik daar goede recenties over heb gelezen en erg stil moet zijn.. Men gaf aan dat deze gelijkwaardig zou moeten zijn.
Dat is nu dus afwachten vrees ik. Maar laat ik het van de positieve kant zien, ziet er (van buiten) niet slecht uit en tot zover werkt het naar behoren.

Watertemperatuur naar de vloerverwarming (en alle lvt radiatoren) is 40 graden.
Ik heb een extra temp sensor aangesloten (aansluiting Tm in de warmtepomp, was al voorbereid), die meet de temperatuur op de vloerverwarming verdeler.
De Breeze heeft een aparte aan/afvoer.

Ben nog ernstig aan het stoeien met het aansturen via Smart Grid. Volgens de informatie is een relaiscontact over i5 en i6 de manier om SG te koppelen en de warmtepomp in eco mode te zetten.
Dat werk helaas nog niet. In de settings heb ik setting 65 gewijzigd naar SG.
Weet iemand of ik iets over het hoofd zie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y2HQ6RAhXsMQvStQa3EGIAT_aSE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mrgNHJoRob5vAVFVa8ssVMXU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Rinco op 23-09-2025 07:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rinco
_JGC_ schreef op maandag 22 september 2025 @ 21:22:
@Rinco Welke temperatuur water gaat er naar je vloerverwarming vanuit de warmtepomp? Die verdeler aanpassen naar eentje zonder pomp zorgt ervoor dat je warmtepomp minder warm water hoeft te maken.
Dat het altijd zo gezeten heeft met ketel wil niet zeggen dat het een goede oplossing is voor een warmtepomp.
Dank voor de reactie, daar heb je ook een punt..
Watertemperatuur naar de vloerverwarming (en de rest van het huis, lvt) is 40 graden.
Is 1 stromingspomp voldoende om ook de vloerverwarming mee te nemen?
En.. kun je een bestaande verdeler met pomp ombouwen, of moet er dan een andere verdeler in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:40

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

afgesplitst naar eigen topic

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:21
Rinco schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 07:55:
[...]

Het is een Haier, de aan de binnenzijde zit een type aanduiding HPM08-Nd2 (GN).
Overigens vroeg ik niet om goedkoop, mijn verzoek was een NIBE omdat ik daar goede recenties over heb gelezen en erg stil moet zijn.. Men gaf aan dat deze gelijkwaardig zou moeten zijn.
Dat is nu dus afwachten vrees ik. Maar laat ik het van de positieve kant zien, ziet er (van buiten) niet slecht uit en tot zover werkt het naar behoren.

Watertemperatuur naar de vloerverwarming (en alle lvt radiatoren) is 40 graden.
Ik heb een extra temp sensor aangesloten (aansluiting Tm in de warmtepomp, was al voorbereid), die meet de temperatuur op de vloerverwarming verdeler.
De Breeze heeft een aparte aan/afvoer.

Ben nog ernstig aan het stoeien met het aansturen via Smart Grid. Volgens de informatie is een relaiscontact over i5 en i6 de manier om SG te koppelen en de warmtepomp in eco mode te zetten.
Dat werk helaas nog niet. In de settings heb ik setting 65 gewijzigd naar SG.
Weet iemand of ik iets over het hoofd zie?

[Afbeelding]
Nou mag is niet concollegae afkraken maar dit is wel heel bont. Je vraagt de kwaliteit van Nibe en krijgt Haier? Als je die inkoopt per grote oplages van Alibaba dan krijg je ze voor een appel en een ei. Dat gecombineerd met de hele vreemde aansluitmethodes en verkoopverhalen..dan ja tja.
Pagina: 1