Nieuwe WIN 11 PC voor grafisch werk.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _DJ
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:35
Mijn huidige PC is inmiddels al weer 9 jaar oud en niet geschikt voor Windows 11 hoewel ik verder prima tevreden ben over de prestaties. Maar goed, een verse installatie is ook wel weer eens goed. Van mijn huidige PC zou ik het liefst de kast overnemen, vooral omdat ik mijn huidige bureau daar omheen gebouwd heb. Zeker in de hoogte heb ik geen ruimte over.
Ik heb de laatste best buy guide voor gamePC's doorgescrolld maar ik weet niet in hoeverre dat voor mij interressant is. Op het forum zag ik nog wel recente posts over lightroom-PC's maar dan met hoger of lager budget dus daar kan ik ook niet veel mee. In elk geval niet met de kennis die ik heb.Ook gaat dat vaak om grotere kasten die ik niet kwijt kan.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Naast standaard office/internetwerk teken ik geregeld in AutoCAD, Sketchup, Revit en Photoshop maar de enige momenten waarop ik nu wel eens moet wachten is wanneer ik Adobe Lightroom series foto's aan het importeren ben. Als dat rapper zou kunnen zou dat prettig zijn.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Max €999,-

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Zoals gezegd mijn kast maar ook mijn 2 beeldschermen, toetsenbord, muis en wacom tekentablet. Ook mijn 3TB HDD zal ik overzetten. Voor opslag en backup daaien er 2 NASsen in huis. Verder zitten er een aantal prima stille fans in die geregeld worden schoon gemaakt dus die kan ik overzetten. Een dvd-drive zet ik ook over. Ik heb nog wel wat backups waar ik af en toe in grasduin.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Vooral CPU-power, een snelle SDD voor windows en programma's en een snelle HDD voor mijn foto's lijkt me ook fijn. Of één grote voor allebei.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geluidsniveau liefst zo laag mogelijk. Ik heb nu stille fans die ik kan overzetten maar een goede cpu-koeler gaat er zeker moeten komen.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Een advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:00

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik zou echt even nadenken over oprekken van het budget naar zo’n €1500 en idd dan de basis game pc 1440p pakken als startpunt.
Best Buy Guide: De beste 1440p-game-pc

Her en der zijn alweer wat onderdelen goedkoper te krijgen en daarmee kun je dan de GPU vervangen voor een 5070 Ti, die is voor €770 te koop:
uitvoering: Gigabyte GeForce RTX 5070 Ti WINDFORCE OC SFF 16G

Voor productiviteit wordt je namelijk wel blij van cuda cores. Ik ga er dan wel vanuit dat je ook bij AutoCAD met 3D modellen werkt.

Verder is het een overweging voor 64GB ram te gaan bij dit soort programma’s, maar dat kun je later bijprikken. De recommendations per programma bij puget doorkijken geeft altijd wel aardige inzichten, bijv bij autocad: https://www.pugetsystems....1k9kN44M7HhjDJwSvuulFIdlI

Ik zou simpelweg niet voor €1000 nu iets gaan kopen met jouw toch stevige workstation achting wensen, spaar iets door want vanaf €1500 is er echt wel iets leuks samen te stellen hiervoor.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:30

br00ky

Moderator Harde Waren
Je topicstart is nu al vrij compleet, maar we verwachten hier ook al een eigen opzetje. Zie ook de volgende passage uit het DAA beleid.
3. Eigen onderzoek is nog steeds vereist (dit is en blijft GoT!) en we verwachten dat je zelf al een idee hebt opgedaan. Als je zelf al een configuratie hebt bedacht, post deze dan met behulp van de wenslijst in de pricewatch hier. Dat geeft je mede-Tweakers inzicht in waar je zelf aan hebt gedacht en hoe er binnen je budget betere of andere keuzes te maken zijn.

Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten. Je kan in dat geval contact opnemen met de moderator die je topic gesloten heeft om te vragen of hij weer open mag, mits je natuurlijk wijzigingen hebt aangebracht zodat het geheel wel aan de eisen voldoet.

Een simpel antwoord als 'Ik heb heb er niet veel verstand van!' óf 'Ik ben veel sneller klaar als jullie het doen!' is uit den boze.
Dit lijkt flauw, maar enerzijds doen we dit om ervoor te zorgen dat je zélf inzicht krijgt in wat er mogelijk is en anderzijds om de kwaliteit van de topicstarts hier te bewaken. Anders vervalt dit subforum in een "ik wil een pc voor x euro, mkay dank je doei" niveau, en dat is iets dat niemand wil :). Je eerste opzet hoeft niet top te zijn, we willen alleen graag dat je er eerst over nadenkt.

Om inspiratie op te doen kun je de verschillende topics in dit subforum en de Best Buy Guides doorzoeken.

Met de Handleiding Pricewatch dien je vervolgens een mooi lijstje te maken (dus géén copy-paste lijsten van andere sites bijv.). Met die informatie kan vervolgens gericht advies gegeven worden om het helemaal aan jouw wensen aan te passen.

Stuur me een berichtje als je een opzetje hebt samengesteld, dan gaat je topic weer open. en weer open

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _DJ
OK, ik heb zelf ook een poging gedaan een setup te maken. Losjes gekeken naar dit forum-topic maar daarin mijn aanpassingen gemaakt
Toelichting keuzes:
  • Als eerste de kast die ik wil hergebruiken, die dan natuurlijk leidend is voor het type moederbord. Vandaar de keuzes gebasserd op de pricewatch op basis van budget, genoeg goede beoordelingen en merk. Vorige PC's hadden een Gigabyte moederbord en daar kwam ik nu ook weer op uit. Hartstikke discutabel allemaal daar ben ik me van bewust.
  • Na het moederbord een Processor gekozen in vergelijking met het inpiratietopic een minder snelle gekozen maar dat scheelt ook weer bijna €100,-. Een bijpassende, stille koeler die niet al te duur is.
  • Daarnaa een videokaart die qua engte moet passen. In d erange rond de €240 is er meer keuzen maar dan viel mijn keuze op de semi-passieve koeling.
  • Voor de voeding een modulair exemplaar uitgezocht ook met semi-passive fan.
  • Een SSD van 2tb is meer dan genoeg voor mijn OS, programma's en fotobibliotheek. De rest komt op mijn tweede HDD of NAS.
  • Als laatste nog een NL Windows 11 pro-OEM-licentie.
En dat ook allemaal nog redelijk rond de €1000,-
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 8700F Tray€ 146,66€ 146,66
1MoederbordenGigabyte B850M GAMING X WIFI6E€ 172,99€ 172,99
1VideokaartenGigabyte RX 7600 Gaming OC 8G€ 242,-€ 242,-
1BehuizingenCooler Master Silencio 352€ 0,-€ 0,-
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 11 Pro (NL, OEM)€ 159,90€ 159,90
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36€ 32,15€ 32,15
1Geheugen internPatriot Viper Venom PVV532G600C30K€ 94,82€ 94,82
1VoedingenThermaltake Toughpower GF A3 Gold 650W - TT Premium Edition€ 91,46€ 91,46
1Interne SSD'sKingston NV3 M.2 2280 (retail) 2TB€ 102,99€ 102,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.042,97
Ik ga morgen nog eens even met frissen blik alle componenten langs of alles ook bij elkaar matcht, ik heb de laatste twee dagen zoveel onderdelen aangeklikt en zoveel tabbladen open gehad dat ik niet meer helemaal scherp ben intussen.

[ Voor 10% gewijzigd door _DJ op 23-09-2025 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _DJ
DeNachtwacht schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 00:26:
Ik zou echt even nadenken over oprekken van het budget naar zo’n €1500 en idd dan de basis game pc 1440p pakken als startpunt.
Best Buy Guide: De beste 1440p-game-pc

Her en der zijn alweer wat onderdelen goedkoper te krijgen en daarmee kun je dan de GPU vervangen voor een 5070 Ti, die is voor €770 te koop:
uitvoering: Gigabyte GeForce RTX 5070 Ti WINDFORCE OC SFF 16G

Voor productiviteit wordt je namelijk wel blij van cuda cores. Ik ga er dan wel vanuit dat je ook bij AutoCAD met 3D modellen werkt.

Verder is het een overweging voor 64GB ram te gaan bij dit soort programma’s, maar dat kun je later bijprikken. De recommendations per programma bij puget doorkijken geeft altijd wel aardige inzichten, bijv bij autocad: https://www.pugetsystems....1k9kN44M7HhjDJwSvuulFIdlI

Ik zou simpelweg niet voor €1000 nu iets gaan kopen met jouw toch stevige workstation achting wensen, spaar iets door want vanaf €1500 is er echt wel iets leuks samen te stellen hiervoor.
Dank voor je reactie!
Ik kan het voor mezelf nog niet helemaal rijmen dat ik op een PC van +/- 1000 euro van 9 jaar oud nog prima kan werken maar dat ik nu minimaal 1500 nodig heb. Verder gaat de 1440p game-PC uit van een gewoon ATX moederbord met bijbehorende tower en die past gewoon niet onder mijn bureau :-|

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07:41
Je kan net zo prima een mATX kast pakken en verder die lijst aanhouden als je wel even de maten van de grafische kaart en koeler in de gaten houdt. Maar ik begrijp wel je punt mbt je oude pc die eigenlijk nog goed genoeg is.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:16
Als je prima tevreden bent over de prestaties kan je ook gewoon windows 11 erop zetten en je geld lekker in je zak houden.

Roomba E5 te koop

• Mortov Molotov
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:09
sig69 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 02:55:
Als je prima tevreden bent over de prestaties kan je ook gewoon windows 11 erop zetten en je geld lekker in je zak houden.
Alleen laat zijn cpu dat niet straffeloos toe 🤷🏻‍♂️

Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend 😉

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@_DJ windows kun je gewoon OEM kopen als je een systeem koopt, via het "grijze key" circuit, maar juist als je een systeem koopt is dat gewoon toegestaan. Functioneert prima en scheelt je €125-150

youtube.com/@hisrep

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:10
8700F moet je niet willen. De helft van de L3 cache is geamputeerd omwille van de iGPU die bij deze cpu juist weer uitgeschakeld is omdat die defecten vertoonde. Zo probeert AMD ook het afval nog aan de man te brengen. Neem een 7700(X) of 9700(X).

Je zou ook Intel kunnen overwegen:
uitvoering: Intel Core Ultra 5 245K Boxed
uitvoering: ASRock B860M LiveMixer WiFi
uitvoering: Acer Nitro Intel Arc B580 12G OC of uitvoering: Palit GeForce RTX 4060 Infinity 2 als je de voorkeur voor nVidia hebt.

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:16
Mortov Molotov schreef op woensdag 24 september 2025 @ 07:23:
[...]

Dat snap ik, maar daar zijn wegen omheen. Rufus is je vriend dan. Maar goed, die afweging moet TS zelf maken. Wat nieuws is ook altijd leuk natuurlijk.

Roomba E5 te koop

• Mortov Molotov
sig69 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 10:13:
[...]

Dat snap ik, maar daar zijn wegen omheen. Rufus is je vriend dan. Maar goed, die afweging moet TS zelf maken. Wat nieuws is ook altijd leuk natuurlijk.
Ik ken Rufus. Prachtig programma, en inderdaad : zo kan TS evt nog wat tijd winnen. Feit is wel dat Microsoft in toenemende mate werk zal maken van sluiten van dit soort achterpoortjes. Met als voornaamste complicatie : het weigeren installeren van beveiligingsupdates.

Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend 😉

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 07:46
Voor lightroom en cad etc zou ik een Nvidia GPU nemen. Intel kan ook interessant zijn, maar het idle verbruik is dan weer redelijk hoog en je GPU zal vrijwel 90% van de tijd idle zijn als je werkt.

Ik denk niet dat de 7500F/7600 of andere AM5 cpu's in deze prijscategorie sneller zou zijn voor jouw werk dan de 8700F. Dus wmb kun je die keuze prima houden. Ja de R7 7700 of 9600X zou sneller zijn maar die kosten ook beide minimaal 50 euro meer en je zit al boven budget.
De 8700F is gewoon een 8700G zonder iGPU en die chip kan zich prima meten met Ryzen 5's in algemene CPU taken review: AMD Ryzen 5 8600G en Ryzen 7 8700G - Snelle graphics in een moderne p...

[ Voor 76% gewijzigd door youridv1 op 24-09-2025 11:13 ]

• _DJ
Therazor schreef op woensdag 24 september 2025 @ 01:09:
Je kan net zo prima een mATX kast pakken en verder die lijst aanhouden als je wel even de maten van de grafische kaart en koeler in de gaten houdt. Maar ik begrijp wel je punt mbt je oude pc die eigenlijk nog goed genoeg is.
Ik denk dat je met 'die lijst' de lijst van de best buy guide 1440p bedoelt? Dan blijft de prijs nog wel ver boven budget.
sig69 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 02:55:
Ik weet dat je met Rufus daar omheen kunt werken maar het is mijn nog niet helemaal duidelijk hoe toekomstige updates dan gaan werken en ik weinig trek in onzekerheid. Trouwens las ik vandaag dan Win10 nog een jaartje support krijgt mits je een Microsoft account hebt. Heb ik niet maar ik ben nu begonnen met uitzoeken van een nieuwe PC en daar ga ik nu mee door ook.
Mortov Molotov schreef op woensdag 24 september 2025 @ 07:23:
[...]

Precies, en ik heb zoals gezegd in Rufus.
DeNachtwacht schreef op woensdag 24 september 2025 @ 08:49:
@_DJ windows kun je gewoon OEM kopen als je een systeem koopt, via het "grijze key" circuit, maar juist als je een systeem koopt is dat gewoon toegestaan. Functioneert prima en scheelt je €125-150
Deze snap ik niet? Ik heb een OEM in mijn lijst staan toch? Wat is 'het grijze circuit'?
Uszka schreef op woensdag 24 september 2025 @ 09:08:
8700F moet je niet willen. De helft van de L3 cache is geamputeerd omwille van de iGPU die bij deze cpu juist weer uitgeschakeld is omdat die defecten vertoonde. Zo probeert AMD ook het afval nog aan de man te brengen. Neem een 7700(X) of 9700(X).

Je zou ook Intel kunnen overwegen:
uitvoering: Intel Core Ultra 5 245K Boxed
uitvoering: ASRock B860M LiveMixer WiFi
uitvoering: Acer Nitro Intel Arc B580 12G OC of uitvoering: Palit GeForce RTX 4060 Infinity 2 als je de voorkeur voor nVidia hebt.
Goeie!, zie mijn variant hieronder.
youridv1 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 11:06:
Voor lightroom en cad etc zou ik een Nvidia GPU nemen. Intel kan ook interessant zijn, maar het idle verbruik is dan weer redelijk hoog en je GPU zal vrijwel 90% van de tijd idle zijn als je werkt.

Ik denk niet dat de 7500F/7600 of andere AM5 cpu's in deze prijscategorie sneller zou zijn voor jouw werk dan de 8700F. Dus wmb kun je die keuze prima houden. Ja de R7 7700 of 9600X zou sneller zijn maar die kosten ook beide minimaal 50 euro meer en je zit al boven budget.
De 8700F is gewoon een 8700G zonder iGPU en die chip kan zich prima meten met Ryzen 5's in algemene CPU taken review: AMD Ryzen 5 8600G en Ryzen 7 8700G - Snelle graphics in een moderne p...
Dank voor de Ryzen-nuance. Ik heb nog op pugetsystems gekeken naar AutoCAD/Lightroom/Revit en Enscape-systemen en snap je nvidia gpu-opmerking.
Daarom heb ik een tweede systeem samengesteld:
1ProcessorsIntel Core Ultra 5 225F Tray€ 183,-€ 183,-
1MoederbordenMSI B860M GAMING PLUS WIFI€ 173,70€ 173,70
1VideokaartenASUS Dual GeForce RTX 3050 V2 OC Edition 8GB GDDR6€ 210,-€ 210,-
1BehuizingenCooler Master Silencio 352€ 0,-€ 0,-
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 11 Pro (NL, OEM)€ 159,90€ 159,90
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36€ 32,15€ 32,15
1Geheugen internPatriot Viper Venom PVV532G600C30K€ 94,46€ 94,46
1VoedingenThermaltake Toughpower GF A3 Gold 650W - TT Premium Edition€ 91,46€ 91,46
1Interne SSD'sKingston NV3 M.2 2280 (retail) 2TB€ 102,99€ 102,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.047,66
Voor beide systemen heb nog niet alle details goed bekeken of goed doorgrond. Bij de GPU in de intelvariant staat nog iets over PCI-e lanes en connectoren dat ik nog niet begrijp dus ik moet me nog verder verdiepen. Maar misschien zien jullie wel andere dingen die beter kunnen of eventueel zelfs fout gaan.

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Je hebt een DM :P

youtube.com/@hisrep

• Mortov Molotov
@_DJ met "niet straffeloos" bedoel ik dat een storing in de service updates de TS nog zuur kan opbreken, rufus of geen rufus.

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:48
Enkele suggesties:
1ProcessorsAMD Ryzen 5 9600X Boxed€ 189,-€ 189,-
1MoederbordenASRock B650M-HDV/M.2€ 96,99€ 96,99
1VideokaartenIntel Arc Pro A60€ 372,01€ 372,01
1BehuizingenChieftec Pro mini AZ-01B-OP€ 46,90€ 46,90
1ProcessorkoelingScythe Kotetsu 3€ 25,11€ 25,11
1Geheugen internCrucial Pro Overclocking CP2K16G60C36U5B€ 89,58€ 89,58
1Voedingenbe quiet! System Power 11 650W€ 64,99€ 64,99
1Interne SSD'sLexar NM710 2TB€ 105,99€ 105,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 990,57
De 9600X is een cpu met zeer goede single core snelheid, nuttig voor Autodesk software.
De intel Arc cpu is gecertficieerd door Autodesk.
Er zijn mij al twee forum members bekend die een compatibiliteits probleem hebben gehad met de Patriot 6000CL30. Daarom Crucial 6000CL36 gekozen.
De Lexar NM710 met beter TLC geheugen (de NV3 is QLC).
Goedkopere BQ ATX3.1 Brons voeding met 5jaar garantie.
Goedkopere stille Scythe koeler.
Een mATX behuizing toegevoegd met geluiddemping, zodat je je oude PC nog kunt blijven gebruiken en rustig alles kunt overzetten.
Voor W11 Pro zou ik een OEM-key aanschaffen.
Pagina: 1