Uitbreiding aantal analoge aansluitingen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:14

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Topicstarter
Even wat advies gevraagd. Ik kom op mijn Denon AVR2311 analoge aansluitingen tekort, en elders in huis (Pioneer a701r) ook.
Kan een tape switch kopen, maar dat lijken allemaal simpele dingen. Is het echt zo simpel of moet ik ergens rekening mee houden?

Punt is: ik heb die analoge aansluitingen nodig omdat er spul met goed analoog signaal op hangt. Respectievelijk pi met allow Boss dac, Thorens td160 plus fosi x5 preamp, Philips CD834 en een Philips CD207. Een simpele switch hiervoor klinkt als niet logisch, maar kan me vergissen.

Iemand advies? :)

Edit: ik loer stiekem naar een Schiit Saga2, maar 280 euro lijkt wat steil voor een paar extra analoge poorten.
Verder kwam ik diverse producten van Solupeak tegen. Dat lijkt al wat vriendelijker..maar vraag me af hoe de kwaliteit is.

Alternatief zou een losse amp of preamp zijn en dan doorlussen, maar dan zit ik met aparte volumeregeling dus liever niet.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

The Eagle schreef op maandag 22 september 2025 @ 22:37:
Even wat advies gevraagd. Ik kom op mijn Denon AVR2311 analoge aansluitingen tekort, en elders in huis (Pioneer a701r) ook.
Kan een tape switch kopen, maar dat lijken allemaal simpele dingen. Is het echt zo simpel of moet ik ergens rekening mee houden?

Punt is: ik heb die analoge aansluitingen nodig omdat er spul met goed analoog signaal op hangt. Respectievelijk pi met allow Boss dac, Thorens td160 plus fosi x5 preamp, Philips CD834 en een Philips CD207. Een simpele switch hiervoor klinkt als niet logisch, maar kan me vergissen.

Iemand advies? :)

Edit: ik loer stiekem naar een Schiit Saga2, maar 280 euro lijkt wat steil voor een paar extra analoge poorten.
Verder kwam ik diverse producten van Solupeak tegen. Dat lijkt al wat vriendelijker..maar vraag me af hoe de kwaliteit is.

Alternatief zou een losse amp of preamp zijn en dan doorlussen, maar dan zit ik met aparte volumeregeling dus liever niet.
Heeft geen van beide een 'tweede zone' waar je middels een 'tape-out / in' een andere versterker op kunt aansluiten?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
Will_M schreef op maandag 22 september 2025 @ 22:40:
[...]

Heeft geen van beide een 'tweede zone' waar je middels een 'tape-out / in' een andere versterker op kunt aansluiten?
Ik heb op de avr2311 veel analoge aansluitingen, ook qua ingang, maar ik kan er maar twee gebruiken bij de input assignment helaas. Kom er minimaal eentje tekort.

Pioneer a701r heeft vele analoge aansluitingen, waaronder een tape 1 en 2 met in/uitgangen. Maar is onderdeel van een vrij uitgebreide stack met 3 devices met recording optie, drie met equalizer achtige aansluitingen (in/uit/monitor, staan nu gelust op 1 monitoring loop van de amp), en 4 analoge devices die alleen afspelen. Opnemen doe ik in principe niet en is nice to have, maar alsnog ingangen tekort :P
(Stack van inmiddels een stuk of 12 apparaat and counting :X)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Is het dan niet tijd voor een mengpaneeltje?

Hoef je ook niet elke keer knoppen om te zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Klein_Kipje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08:16
Ik heb een kapotte Philips cd speler gekocht, de boel uit gesloopt.
Bij de Conrad een 4 in - 1 out gekocht.
deze aangesloten op versterker, dan heb je 3 ingangen extra.
Via een arduino uno een display ingebouwd, op de plek waar de display zat.
knopjes gebruikt van de orginele cd-speler.
Dus uit eindelijk een veredeld mengpaneel maar wel geheel in stijl van de rest van de set (Philips 900 serie)

www.weitjerock.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:57

franssie

Save the albatross

@Klein_Kipje foto's? Mooie tweak <3

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinytinnie
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 23-09 15:58
Tja het is misschien niet helemaal wat je zoekt qua aanslutingsstekkertjes maar dit is wel een hele simpele oplossing:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fd8ptLuV7qrC6ojpTZq6tpV4Zzo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rFUFJgVZ5KoZ8mlM209cQ0lI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klein_Kipje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08:16
Moet ik thuis even foto's maken, zal ik doen en hier plaatsen.

www.weitjerock.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:12
Kun je niet een apparaat wat op HDMI 1-4 zit op HDMI 5 of 6 aansluiten? Dan komt de analoge ingang van 1-4 vrij voor gebruik.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
Crux is: met name beneden wil ik de geluidskwaliteit behouden. Dus vraag is met name of een high end switch box nou veel uit zal maken tov een simpel dingetje (lees MediaMarkt kwaliteit).

Mengpaneel: nee dank je. Doet teveel, fatsoenlijke kost meer dan een switch en heb ik niet nodig.

Inbouw in een oud device is leuk maar doet eigenlijk niet terzake. Bovendien geen ruimte voor nog een 43cm apparaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
ShittyOldMan schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 15:45:
Kun je niet een apparaat wat op HDMI 1-4 zit op HDMI 5 of 6 aansluiten? Dan komt de analoge ingang van 1-4 vrij voor gebruik.
Dan interpreteer je verkeerd. Ik kan max twee analoge ingangen assignen op de Denon. Per bron kan ik de input kiezen (hdmi, spdif, analoog) maar ik kan maar max 2 analoog assignen. Meer kan dat ding niet schakelen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

The Eagle schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 18:33:
[...]

Dan interpreteer je verkeerd. Ik kan max twee analoge ingangen assignen op de Denon. Per bron kan ik de input kiezen (hdmi, spdif, analoog) maar ik kan maar max 2 analoog assignen. Meer kan dat ding niet schakelen helaas.
Leek mij een prima interpretatie, echter hebben de modernere Denons inderdaad maar twee analoge ingangen (net even achter die van mij gehangen). Heb er ook gezien met 6 oid.

edit: maar meer op topic, denk dat die simpele schakelkast het op line voltages prima doen als ze goed afgeschermd zijn, zou er geen Phono mee schakelen.

[ Voor 13% gewijzigd door franssie op 23-09-2025 18:40 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
franssie schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 18:37:
[...]

Leek mij een prima interpretatie, echter hebben de modernere Denons inderdaad maar twee analoge ingangen (net even achter die van mij gehangen). Heb er ook gezien met 6 oid.
Ik heb er ook daadwerkelijk een stuk of 6 op de Denon. Maar dus slechts 2 tegelijkertijd bruikbaar.
edit: maar meer op topic, denk dat die simpele schakelkast het op line voltages prima doen als ze goed afgeschermd zijn, zou er geen Phono mee schakelen.
Phono hoeft niet, schakelaar zou na de preamp komen. Maar das een preamp die mee doet in de hoogste segmenten (zet hem rustig langs een project of Rega ofzo), zou beetje zonde zijn om dat signaal te verprutsen. Vandaar dus ook de vraag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
Aanvullend: ik weet dat de Denon voor analoge inputs eerst converteert naar digitaal, dan digitaal regelt en analoog weer uit stuurt.
Maar het gaat me juist om het geluid dat de beide cd spelers en de platenspeler via hun analoge output voortbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

The Eagle schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 18:48:
[...]

Ik heb er ook daadwerkelijk een stuk of 6 op de Denon. Maar dus slechts 2 tegelijkertijd bruikbaar.
Opmerkelijk, ook via de webinterface? (als die dat heeft)
[...]

Phono hoeft niet, schakelaar zou na de preamp komen. Maar das een preamp die mee doet in de hoogste segmenten (zet hem rustig langs een project of Rega ofzo), zou beetje zonde zijn om dat signaal te verprutsen. Vandaar dus ook de vraag :)
Line RCA is redelijk degelijk, of ze moeten enorm slechte schakelaars etc gebruiken, maar dat weet je pas als je gaat meten en ze open maakt :P

Zo zie ik een (oude) TC-7240 langs komen her en der die ook Phono kan schakelen.
Dus al je er eentje neemt die ook Phono kan schakelen zou het wel goed moeten zitten lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:05
Waarom geen tweedehands gekocht op MP: https://www.marktplaats.n...round-receiver-versterker

50 euro voor alle aansluitingen die je nodig hebt. Desnoods gebruik je hem als pre-amp.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

The Eagle schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 18:52:
Aanvullend: ik weet dat de Denon voor analoge inputs eerst converteert naar digitaal, dan digitaal regelt en analoog weer uit stuurt.
Maar het gaat me juist om het geluid dat de beide cd spelers en de platenspeler via hun analoge output voortbrengen.
Die is nieuw voor mij, verbaasd me eigenlijk nog niet zo met alle DSP zie er nu in zit. Wat doet dat sound direct knopje dan? Of is dat dus alleen maar mogelijk met twee ingangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Het is dat je er geen ruimte voor hebt, maar als het goed is, is tape-out van een versterker los van de volume regeling, dan heb je niet het probleem van twee volume regelingen.

edit: met zoiets zou je echt goed moeten zitten https://www.marktplaats.n...ers/m2280855218-nad-c-740

[ Voor 48% gewijzigd door franssie op 23-09-2025 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
alexbl69 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 18:58:
Waarom geen tweedehands gekocht op MP: https://www.marktplaats.n...round-receiver-versterker

50 euro voor alle aansluitingen die je nodig hebt. Desnoods gebruik je hem als pre-amp.
Vreet ook weer stroom. En dan zou ik eerder neigen naar een aparte stereo installatie er naast, met losse speakers. Maar dat betekent upgrade speakers, en de huidige 5.1 de deur uit en wat kleinere voor surround. Ga ik nog ff niet doen. Ik kom 1 analoge input tekort beneden. Overkill bestaat niet maar toch :P

En ik heb op zolder nog wel iets staan dat ik in zou kunnen zetten. Maar dat is ook al ouder, pak liever iets nieuws.

[ Voor 8% gewijzigd door The Eagle op 23-09-2025 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
franssie schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 18:57:
[...]

Opmerkelijk, ook via de webinterface? (als die dat heeft)

[...]

Line RCA is redelijk degelijk, of ze moeten enorm slechte schakelaars etc gebruiken, maar dat weet je pas als je gaat meten en ze open maakt :P

Zo zie ik een (oude) TC-7240 langs komen her en der die ook Phono kan schakelen.
Dus al je er eentje neemt die ook Phono kan schakelen zou het wel goed moeten zitten lijkt mij.
Phono schakelen hoeft niet :)

Webinterface niet aanwezig op de receiver.

Aan RCA lijk je niet zoveel fout te kunnen doen...maar dat is dus mijn vraag: zit er kwalitatief verschil tussen die dingen. Ik zou zeggen van wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

The Eagle schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 19:24:
[...]
<>
Aan RCA lijk je niet zoveel fout te kunnen doen...maar dat is dus mijn vraag: zit er kwalitatief verschil tussen die dingen. Ik zou zeggen van wel.
Yup denk ik ook dat er verschil tussen zit. Dus wat ik bedoelde over te brengen is, dat als de schakelaar ook geschikt is om een phono signaal over te brengen , dat het met line zeker moet lukken. mV en V is een factor 1000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:07

Illusion

(the art of)

Joh. Een goedkope switch is echt helemaal prima. Lijnsignaal kan best veel hebben op korte afstand. Dus dat hoeft niet eens een bizar hoogwaardig ding te zijn. Ook al zou ik geen aliexpress pakken. Iets van dynavox ofzo lijkt me prima. Die bestaan al tientallen jaren. 90€, kan vast goedkoper. https://www.soundimports.eu/nl/dynavox-206410.html
Volledig met je eens dat je geen mengpanelen e.d. ertussen wilt zetten, die zijn funest voor je geluidskwaliteit.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 00:23

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ik zweer in ieder geval wel bij een mengpaneeltje: Het is in praktijk superhandig dat je de mogelijkheid hebt om meerdere apparaten tegelijk "open" te kunnen zetten. Bijvoorbeeld een CD-speler en digitale radio zul je in praktijk zelden tegelijk geluid laten maken, beiden open zetten voorkomt dat je tussen de apparaten moet schakelen en komt je gebruiksgemak ten goede.

Verder hebben ze handige functies zoals mono-geluid op beide kanalen kunnen afspelen of microfoonvoorversterkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:04
Het nadeel van een mengpaneeltje is dat er electronica inzit, ik zou ook iets als de passieve switchbox van @Illusion nemen. Ik heb vroeger iets soortgelijks gehad, op wat minder hoogstaande apparatuur dan jij hebt werkte dat prima. Als je Audioquest kabels tussen je componenten en versterker hebt kan ik me voorstellen dat je twijfelt, geef dan een bijpassende hoeveelheid geld uit aan iets als de Zynsonix Audiophile Switchbox.

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
Mengpaneel zie ik niet zitten idd. Hoe minder electronica en evt mogelijkheid tot storing hoe beter :)
Ik denk dat ik me maar eens bij Soluspeak ga orienteren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:12
The Eagle schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 18:33:
[...]

Het is verwarrend, maar die RCA inputs onder "input assign" gaan over de component video inputs, daar heb je er inderdaad maar 2 van. Maar die eerste 4 HDMI inputs kunnen ook audio weergeven van de achterop gekoppelde audio RCA inputs. Hiervoor moet je de "input mode" op analoog zetten ipv auto/hdmi/digital.
Dit zou je per input moeten kunnen instellen (alleen BD, DVD, SAT, DVR) en zou bewaard moeten blijven. Maar deze setting zit dus niet onder "input assign" maar onder "input mode" en is misschien alleen zichtbaar als een van deze 4 inputs geselecteerd is.
Hiermee komt de HDMI input dus te vervallen (qua geluid althans), vandaar dat je die moet verplaatsen naar HDMI-5 of 6 (als 1-4 vol zitten).

Als je een cd speler op RCA inputs DVD aansluit, de HDMI leeg laat en coax-1 ook leeg laat moet het volgens mij op de "auto" setting al werken.

[ Voor 6% gewijzigd door ShittyOldMan op 24-09-2025 11:36 ]

Mijn Home Cinema in aanbouw

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
Daar ga ik vanavond eens naar kijken dan :)
Weet jij toevallig waar dit exact in de manual staat @ShittyOldMan ?

Nevermind, al gevonden. Ik heb wat te doen vanavond :)
Als dit werkt heb ik hem voor de woonkamer iig opgelost. Nou de zolder nog, maar dat wordt dan een RCA switch :)

[ Voor 43% gewijzigd door The Eagle op 24-09-2025 13:43 ]

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Waarom geen passief schakelkast van Ali?
https://nl.aliexpress.com...11970%7C_p_origin_prod%3A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
Zoiets zal het voor boven worden idd. Maar als ik beneden gewoon al mijn analoge aansluitingen kan gebruiken is dat wel de eerste optie. Alleen nog net niet kunnen testen.

Keep u posted :)

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ik begin ook tegen dit probleem aan te lopen. Ik denk dat ik vooralsnog voor een passief schakelkastje ga. Optioneel kan ik nog een van de 2 phono ingangen van mijn 22AH280 ombouwen naar line niveau, maar wil liever niks aanpassen in de versterker. Uiteindelijk wil ik voor SP/DIF ook schakelmogelijkheden hebben, en wellicht nog wat andere schakelmogelijkheden. Dit heeft te maken mat het feit dat ik in de woonkamer 2 installaties heb die ik deels wil koppelen. Mogelijk ga ik dan kijken naar zelfbouw in een 1U 19" kastje.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
@evilution voor jouw use case zou ik eerder naar een Philips DSC950 kijken. Kost je ca 250 euro maar die schakelt ook analoog naar (alleen) digitaal out. Daar een dac aan en je kunt naar je analoge Philips amp toe.

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

The Eagle schreef op woensdag 24 september 2025 @ 20:50:
@evilution voor jouw use case zou ik eerder naar een Philips DSC950 kijken. Kost je ca 250 euro maar die schakelt ook analoog naar (alleen) digitaal out. Daar een dac aan en je kunt naar je analoge Philips amp toe.
Die past visueel niet bij mijn spullen. Maar ik wil ook een DAT aan 2 verschillende DAC's kunnen koppelen. Ik heb de afgelopen tijd wat spullen gekocht en ben nog aan het opbouwen. Er is in ieder geval een set met de DAT, CD/DAC960, platenspeler, 22AH280, MFB en een set met CD/DA/PM94 met FB825 speakers. Beide sets ga ik denk ik met elkaar koppelen middels tape in/out. Aan die eerste set komt ook nog een analoge tuner en wil m'n TV middels een HDMI audio extractor ook hier aan koppelen. En die DAT moet ook digitaal met beide sets gekoppeld kunnen worden. Dus het is allemaal nog work in progress met hoe ik het ga opbouwen en koppelen en dan kom ik er vanzelf wel achter welke schakelmogelijkheden ik mis, en hoe ik dat kan oplossen.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:45

remco_k

een cassettebandje was genoeg

The Eagle schreef op woensdag 24 september 2025 @ 11:03:
Mengpaneel zie ik niet zitten idd. Hoe minder electronica en evt mogelijkheid tot storing hoe beter :)
Dat geldt ook voor die schakelkastjes. Je hebt passieve, daar kan je de pech hebben dat de knoppen na enige tijd minder goed contact maken. Je hebt de elektronische, daar heb je weer last van de elektronica (ik neem even jouw woorden voor het gemak).

Dat vindt je een probleem maar gelijkertijd lig je niet wakker van de D/A---A/D---D/A conversie. Daar gebeurd ook een hoop met je signaal.

Ik denk dat je misschien toch eens naar een klein analoog mengpaneeltje kunt kijken. (Analoog want anders komt er nóg een AD/DA bij). De goedkope kleine dingetjes zijn de laatste (weet ik veel, zeg 20 jaar) gewoon neutraal. Geen klankkleur of andere shit. En niet gelogen, met een Behringer el cheapo voor €79,- krijg je er 4 stereo kanalen op. Audiotechnisch prima. Hét nadeel van dit goedkope spul is vooral dat de voeding het na 1 a 2 jaar (indien fulltime in bedrijf) begeeft. En de drukknoppen zijn na 1 a 2 jaar gevoelig voor slecht contact maken. Ondanks dat kan het de moeite zijn daar eens een experimentje mee te doen.

Alles kan stuk.

Pagina: 1