Deye SUN-15K-SG05LP3-EU-SM2 | 15kW omvormer installatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cklaver
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:39
Ik sta op het punt mijn huidige zonnepanelen installatie (ca 17KWp) uit te breiden (naar ca 23KWp) + 66KW accu pakket en een Deye 15KW Deye omvormer, zodat ik mijn woning straks voor een flink gedeelte op accu's & zonne-energie kan laten draaien + terug kan leveren met dynamische tarieven.

De grootste uitdaging die ik zie is dat alles in/op de loods achter mijn woning is geïnstalleerd en ik daar niet makkelijk een extra 3 fase kabel naar toe kan krijgen. Er ligt nu een enkele 50 meter 5g 6mm2 vanuit de hoofd aansluiting. De 3x25A hoofd aansluiting zit in de woning. Via deze 50m kabel lever ik nu de energie terug aan het net / naar de woning.

Ik gebruik home assistant waarin ik het volledige stroom verbruik kan monitoren via bv p1mon / zonnepanelen opbrengst, airco's / Panasonic 9kw warmte pomp / SWW aansturing etc. En straks ook de Deye.

1) - Kan ik dynamisch het huis via de accu's van stroom voorzien over deze enkele kabel? bv elke nacht / wanner de stroomprijs hoog is. Ik las dat de omvormer door AC frequentie aanpassing en/of verhogen voltage er voor kan zorgen dat het huis 's nachts niets van het net pakt maar uit de accu's. Overschot gaat dan terug het net op ( maar dit zou ik met home assistant kunnen sturen om minimaal of 0 te laten zijn bij lage vergoeding) ?

Overdag zou ik dan op dezelfde manier dynamisch kunnen sturen op bv accus opladen vanuit zonne-energie of aangevuld vanuit het net wanneer de prijs ok is.

2) Kan de Deye in deze opstelling ook automatisch in island mode / off grid mode draaien bij stroom uitval - binnen ~20ms - zodat computers en alle gevoelige apparatuur zonder uitval door blijven draaien? Is dat frequentie gestuurd? Ik heb in deze configuratie dus geen LOAD aansluiting op de DEYE in gebruik.

Mijn idee is om een aparte ATS te installeren bij de inkomende 3x25a net aansluiting zodat er geen stroom terug het net op kan zodra de Deye de woning van stroom voorziet. De ATS wordt dan omgezet.

3) zou ik in deze opstelling nog steeds PeakShave in kunnen zetten? Dus bij een lage kw/h net prijs neem ik af van het net + aangevuld door de Deye/accu's wanneer er tijdelijk meer dan 25A op 1 v de 3 fases gevraagd wordt?

4) Om deze Deye aan home assistant te koppelen lees ik verschillende mogelijkheden. Er ligt een redundante 50m UTP kabel in de grond naar de loods, ik zou deze passieve UTP kabel in kunnen zetten voor bv Can / RS485 achtige data. Maar de Deye heeft dus geen LAN aansluiting , ik zou dan dus een LSE-3 of een Wifi achtige data logger (heeft deze een specifieke model nr? ) moeten inzetten om via HA over LAN deze Deye te kunnen managen (ik wil geen cloud communicatie toe staan vanaf Deye > Internet)

klopt het dat deze data logger in de RS485 port moet op de Deye ? De accu's zouden echter ook door Deye uitgelezen moeten worden, ook via de RS485. Is er dan nog een vrije port? Of kan de (LSE-3?) Data Logger ook in de RS232 ?

5) Ik kan deze Deye SUN-15K-SG05LP3-EU-SM2 mee laten komen met mijn accu leverancier met een leuke korting, rechtstreeks uit China. Zitten daar nog nadelen aan? bv Chinese firmware o.i.d? Eu in het type nr zou denk ik (hoop ik :) suggereren dat deze geschikt is voor de EU markt.

Bedankt alvast voor het mee denken :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:21
1:
Dit gaat niet via frequentiesturing. Frequentiesturing kan alleen als je offgrid bent.
0 op de meter (zero to CT modus bij Deye) gaat door middel van een meting in je meterkast door middel van stroomtrafo's of een energiemeter via modbus.

2:
Nee. Je kan de Deye alleen met noodstroomfunctie gebruiken door de Load output te gebruiken. Als je dit echt wil zal je dus een kabel naar je woning moeten trekken.

3:
Peakshaving kan je gewoon gebruiken met 1 kabel. Dmv de meting op de binnenkomende voeding kan de Deye wanneer de hoofdzekering overbelast dreigt te raken energie terugleveren OF tijdelijk het laden van de accu verlagen.

4:
Weet niet precies wat je wil bereiken.

5:
Geen idee, maar weet dat Deye al eens grijze import apparatuur op afstand heeft uitgeschakeld. Weet niet of dat vergelijkbaar is met jouw actie, maar weet dat het in ieder geval kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:43
ybos schreef op maandag 22 september 2025 @ 12:39:
1:
Dit gaat niet via frequentiesturing. Frequentiesturing kan alleen als je offgrid bent.
0 op de meter (zero to CT modus bij Deye) gaat door middel van een meting in je meterkast door middel van stroomtrafo's of een energiemeter via modbus.

2:
Nee. Je kan de Deye alleen met noodstroomfunctie gebruiken door de Load output te gebruiken. Als je dit echt wil zal je dus een kabel naar je woning moeten trekken.

3:
Peakshaving kan je gewoon gebruiken met 1 kabel. Dmv de meting op de binnenkomende voeding kan de Deye wanneer de hoofdzekering overbelast dreigt te raken energie terugleveren OF tijdelijk het laden van de accu verlagen.

4:
Weet niet precies wat je wil bereiken.

5:
Geen idee, maar weet dat Deye al eens grijze import apparatuur op afstand heeft uitgeschakeld. Weet niet of dat vergelijkbaar is met jouw actie, maar weet dat het in ieder geval kan.
Ik heb een SUN-15K-SG01HP3-EU-AM2 maar die zijn qua mogelijkheden grotendeels gelijk.

als aanvulling op 1
De maximale afstand tussen omvormer en de CT klemmen die in je meterkast moeten is geadviseerd 15 meter. Daar zal best nog wat lengte bij kunnen maar zeker geen 50 meter. Beste optie is dan om 1 van de meters uit de Deye handleiding te nemen en de CT klemmen daarop aan te sluiten, de meter kun je via twee aders van je UTP kabel aansluiten op de rs-485 meter poort van je Deye.

Als je toch een extra kabel kunt aansluiten naar de Deye kun je de interne CT meting die al in je omvormer zit daarvoor gebruiken en hoef je geen meterkast aanpassingen te doen.

4:
Wat voor accu's heb je? Ik heb die van mij via de CAN poort aangesloten.
Die LSE-3 (heb ik zelf niet) komt op de plek waar ook die wifi dongel in kan, dat is een RS323 interface.

Ik heb zelf voor monitoring/besturing van de omvormer een raspberry pi clone (orangePi) met Solar Assistant software aan de RS-485 poort van de Deye gehangen, via UTP hangt die in het netwerk. Die kan zelf met regels de omvormer aansturing doen maar ik doe het vanuit HA met behulp van de Day Ahead Optimizer plugin.

Mochten je batterijen toch via RS-485 aangesloten moeten worden dan kun je Solar Assistant ook nog aan de RS232 poort koppelen. In principe heb je dan de LSE-3 ook niet nodig tenzij Deye voor jou een firmware update moet uitvoeren oid. Dat gaat zover ik weet alleen maar via Deye en hun cloud omgeving helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04:25
Diverse firmware hebben verschillende regel logica.

1: Als @ybos aangeeft alleen als er geen spanning is op de Grid aansluiting van de Deye, heb je frequentieregeling.
Voor off-grid met 1 kabel zal je Deye in de buurt van de meterkast moeten plaatsen en rekening meehouden dat kabel naar accu's niet veel meer dan 5 meter kan zijn en de PV uitbreiding zal op de MPPT's van de Deye moeten.
Is dit mogelijk, voor we kijken of "rabbit hole" mogelijk is.

De bestaande 17kW zou op de MI ingang kunnen , mits deze niet "onbalansed" (alle 3 fase evenveel vermogen, bij zo krap op de limiet), nadeel er kunnen geen onafhankelijkers verbruikers op dezelfde kabel.
De andere optie is de bestaande opwek als mixed group op load met een aparte modbus meter als 2e meter.

CT's kunnen verlengt worden of modbus meter kan met 2 waveshares RS485 verder van de Deye, als er geen aparte kabel mogelijk is.

4. De Wifi dongel is RS232, daarvan is ook een lan versie.
Maar je kan deze ook weglaten als RS485 niet kunt gebruiken voor lokale aansturing en een Waveshare RS232 (specifiek de SKU23951) gebruiken met de Sunsynk addon van Keller als instapper of via standaard modbus in Homeassistant.

5. Bij een garantie aanspraak is het de verkopende partij die dat moet organiseren en het aan de verkoper wie ze lokaal inzetten voor de fysieke diagnose of uitwisseling van de printplaten.
Of dat een techneut van een Deye-service in EU, een Chinesche techneut in EU al aanwezig of vanuit China in gevlogen is, maar voor in bedrijfstelling zal je wel door, met deze niet standaard setup, techneut met nodige Deye training moeten laten doen om het maar ergens enigzins later soepel te laten verlopen..

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@ArjanHiemstra Firmware update kan ook lokaal met een bin file met PC/ tablet/smartphone, daarvoor dient tijdelijk even de dongle plaatsen als AP mode.
Er zijn situatie als dat je geen automatische update wilt, vanwege zeer specifieke setup of custom firmware.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
@ybos Met op afstand uitschakelen, je doelt op de 1 fase EU-modelen in Zuid/Nood-Amerika splitfase regio's stopte na een update, van die ik weet waren deze niet meer zoals ze uit de doos kwamen en was bij de mod-aanpassing een soldeerbout gebruikt.
Er zijn wel andere meldingen (of het ook klopt!) die op basis van serienummer specifiek een aangepaste update zouden hebben gekregen, van een gestolen partij afkomstig waren om achter de geolocatie van de omvormers te komen en of deze niet met voorkennis verworven waren (India en ik dacht dat het om OEM's ging onder andere naam op de markt gebracht)
Als ook dat er screens shots van andere merken zijn gebruikt voor photoshoppig, zoals een Puerto Rico "handelaar" om boze klanten op verkeerde been te zetten en dat het aan Deye zou liggen, dat hun systeem niet meer werkte. Volgens mij heeft die nooit aangegeven om welk model het ging, of dat het ook om aangepaste 16kW SG0xLP1's ging voor splitfase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasoul
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:42
4:
Voor de aansluiting op Home Assistant heb ik de WaveShare RS485 to RJ45 gebruikt en dan in Home Assistant de Sunsynk/Deye inverter addon.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/scfyR9rq3kqh--b6jwAQJc-27ZE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/HU5450GubLVd67O6hHBNs5lz.jpg?f=user_large

https://www.waveshare.com/rs485-to-eth-b.htm
Pagina: 1